Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

jeroen74

Ik heb van de stuurkolom 'omkasting' de 'dopjes' waar de schroeven in gaan vervangen door wat sierplastic van een stoel dat ook van die dopjes had van, jawel, een Ford Sierra... die nog eens een paar jaar ouder was.

razorx

Vanmiddag kon Sas de R ophalen na een APK keuring. De opmerking van de garage was: Weer geen werk, alles lijkt %$#^%#$ nieuw te zijn aan die wagen.
Wat overdreven maar leuk om te horen.

Terug naar de comfortmodule, na bijna een maand.

Als elektronicus heb je soms van die kwelfactoren: De inkoop.
Componenten uitzoeken met je juiste specs en afmetingen is goed te doen. Dan komt de angstgegner van iedere elektronicus: Connectoren en schakelaars. Die krengen hebben een per merk wisselende omschrijving als het om de vorm en de draadjesvolgorde gaat. Laten beide soorten nou ook nog eens in duizenden varianten bestaan. Dan wil je ook nog eens dat de alarmlichtschakelaar  een x aantal millimeters boven te print uitsteekt om goed aan te sluiten op de alarmlicht knop. De indruk diepte moet ook overeenstemmen.

Gewoon een rotklus.

Eindelijk ben ik zover dat ik de onderdelen morgen kan bestellen om ze overmorgen te controleren op maatvoering. Alleen die lastige microswitch voor de 850 variant nog zien te vinden. Al heb ik een "noodoptie".

Ik ga er van uit dat ik nog een paar kleine gluiperige zaakjes aantref, maar deze week toch 5 prototypes kan bestellen.

Ondanks mijn gemopper over switches en connectoren is het natuurlijk wel leuk om te doen.

jeroen74

Kun je niet de originele schakelaarunit als donor gebruiken voor de connector en microswitch?

razorx

Citaat van: jeroen74 op 10-09-2013 21:42:25
Kun je niet de originele schakelaarunit als donor gebruiken voor de connector en microswitch?
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte.
Maar ik wil nieuw materiaal gebruiken. Zoals het er nu uitziet wordt alleen de connector gerecycled. Die kan ik nergens vinden.

jeroen74

Nee, dat zal custom spul zijn.

de Boeing

Citaat van: razorx op 10-09-2013 21:47:36
Citaat van: jeroen74 op 10-09-2013 21:42:25
Kun je niet de originele schakelaarunit als donor gebruiken voor de connector en microswitch?
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte.
Maar ik wil nieuw materiaal gebruiken. Zoals het er nu uitziet wordt alleen de connector gerecycled. Die kan ik nergens vinden.

Als het nodig moest zijn heb ik nog wel een aantal alarmlicht schakelaars (850) liggen, die gedoneerd kunnen worden voor het goeie doel :)

razorx

Citaat van: de Boeing op 10-09-2013 22:04:40
Citaat van: razorx op 10-09-2013 21:47:36
Citaat van: jeroen74 op 10-09-2013 21:42:25
Kun je niet de originele schakelaarunit als donor gebruiken voor de connector en microswitch?
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte.
Maar ik wil nieuw materiaal gebruiken. Zoals het er nu uitziet wordt alleen de connector gerecycled. Die kan ik nergens vinden.

Als het nodig moest zijn heb ik nog wel een aantal alarmlicht schakelaars (850) liggen, die gedoneerd kunnen worden voor het goeie doel :)
Dolgraag! Geeft me even wat experimenteer ruimte.

T5-4life

Citaat van: razorx op 10-09-2013 22:09:55
Citaat van: de Boeing op 10-09-2013 22:04:40
Citaat van: razorx op 10-09-2013 21:47:36
Citaat van: jeroen74 op 10-09-2013 21:42:25
Kun je niet de originele schakelaarunit als donor gebruiken voor de connector en microswitch?
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte.
Maar ik wil nieuw materiaal gebruiken. Zoals het er nu uitziet wordt alleen de connector gerecycled. Die kan ik nergens vinden.

Als het nodig moest zijn heb ik nog wel een aantal alarmlicht schakelaars (850) liggen, die gedoneerd kunnen worden voor het goeie doel :)
Dolgraag! Geeft me even wat experimenteer ruimte.
Kun je ook schakelaars van een x70 gebruiken?
C70 T5 coupe LPI 1998 397 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

razorx

Citaat van: T5-4life op 10-09-2013 23:29:54
Citaat van: razorx op 10-09-2013 22:09:55
Citaat van: de Boeing op 10-09-2013 22:04:40
Citaat van: razorx op 10-09-2013 21:47:36
Citaat van: jeroen74 op 10-09-2013 21:42:25
Kun je niet de originele schakelaarunit als donor gebruiken voor de connector en microswitch?
Dat was mijn oorspronkelijke gedachte.
Maar ik wil nieuw materiaal gebruiken. Zoals het er nu uitziet wordt alleen de connector gerecycled. Die kan ik nergens vinden.

Als het nodig moest zijn heb ik nog wel een aantal alarmlicht schakelaars (850) liggen, die gedoneerd kunnen worden voor het goeie doel :)
Dolgraag! Geeft me even wat experimenteer ruimte.
Kun je ook schakelaars van een x70 gebruiken?
Heel graag,
heb jij er nog wat liggen?

The Volvoboy

Ik heb er ook nog wel één liggen voor een x70 ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

T5-4life

Resultaat na enig speurwerk: slechts/wel* 3!
(*=doorhalen wat niet van toepassing is)
C70 T5 coupe LPI 1998 397 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

Jasper Boven

Ik heb volgens mij heb ik er ook nog eentje liggen voor een 850. Zal eens kijken.

maruska

de amp connectoren zijn een ramp om te bestellen, bijna nergens verkrigbaar, en zeker niet alle varianten
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

peteRRR

Mocht dit ook nog een adresje zijn voor electro spullekes  ;D,.......http://www.radiocentrum.com/
Heb er ooit eens een weestandje gekocht. :P

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

#4109
De onderdelen voor de comfort module zijn binnen.
Ik kan dus eindelijk de maatvoering van een aantal componenten die ik in het CAD/CAM pakket heb ingevoerd controleren met de werkelijkheid.

Even wat anders: Het VVIS project is gestopt. Ik lever nog een twee of drietal bestelde printen uit. Omdat wij niet meer over een 20 klepper N/A beschikken wordt testen te omslachtig en ik wil ook tijd hebben voor nieuwe leuke dingen. De piek qua interesse is er ook wel af.

Terug naar de comfortmodule en hoe de componenten op de print gaan passen.

Wat ik altijd doe als ik de afmetingen van een component handmatig invoer is die qua maatvoering in het semi echt checken met een 1 op 1 uitdraai op de printer.

Dat ziet er zo uit:


De onderdelen liggen op het velletje papier dat de printplaat voorstelt. Zo kwam ik er achter dat ik een blunder had gemaakt met de inkoop van de schakelaartjes. Veel te groot. Inch en mm waarden door elkaar gehaald.

Een close up van de check van de passing van de componenten:


In het midden het relais dat voor de klik gaat zorgen. Rechts één van de twee MOSFETs die voor de verdere power schakeling moeten zorgen. Rechts, maar wat meer naar je toe zie je het processortje die de baas van dit alles is.

Er gaan hoge stromen door zo'n knippermodule. Met aanhangwagen en alarmlichten aan heb je het over 6 * 21W + 2* 5W. Zeg grofweg 130W. Dit staat goed voor meer dan 10A. De inschakelstroom van een gloeilamp is nog vele malen hoger.

Verwonderd krabbel ik mij achter de oren als ik het gekochte 30A relais bekijk en de afmetingen.


Dit is zo een beetje hét relais voor deze toepassing. Mijn verbazing stijgt als ik de dikte van de pinnetjes zie:


Op de printplaat heb ik met dit leuks aan stroom rekening gehouden.

Morgen nog "even" zoeken naar compacte schakelaars voor zowel de 850 variant als die voor de 70 classic. Gelukkig heb ik nu wat meer documentatie van Alps qua schakelaars.