Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Mee eens.
Maar ja wat rest me meer. Ik kom op deze waarden met de calibratiemethode. En heb een stabiele 0.
Verbaast mij ook. niet die 448, daar ben ik blij mee.

Het ook de vraag hoe Motronic de dead times intern gebruikt.

Piet

Mja, het is sowieso een samenhangend complex die injector constante, dead times, VE table en fueltrims.
Verander je het ene dan heeft dat weer zijn weerslag op het andere.
Het gaat er feitelijk om een zo stabiel mogelijk systeem te bereiken, waarbij de ECU zo weinig mogelijk hoeft te corrigeren.
Je merkt gewoon dat in zo'n situatie de motor het lekkerts snort.
En of dat nou rechtsom of linksom bereikt wordt....
En welke injector constante bij welke VE-tabel waarden daaraan hangen doet er eigenlijk niet zoveel toe.

Het is allleen dat wij puristen daar geen genoegen mee nemen en zoeken naar een systeem waarbij de injector constante toch de werkelijke flow en ook de death times de werkelijke deadtimes weergeven.

razorx

Wat je zegt Piet als een onderdeel een waarde x heeft zou ik die zelfde waarde ook terug willen gebruiken in de tabellen.
Wel blij die verouderde VE tabel te hebben ontdekt, de logica stond me tegen van die tabel.

Tja niet die waarde x voor de dead time kunnen gebruiken: Een Injector heeft nog wat meer parameters. Als je in de Damos lijst(XLS) kijkt zie je honderden tabellen en parameters die nog niet geimplementeerd zijn in onze TunerPro definitie file. In Motronic Suite vind je een deel daar wel terug en een deel 1265 stuks onder undocumented.

Uiteraard zijn de hex adresen anders, maar liggen veelal wel in de buurt. Misschien als ik me heel erg verveel, een begrip dat ik niet ken, dat ik er nog eens induik om een aantal belangrijke zaken mee te pakken. Aan de andere kant, die Amerikanen die het voorwerk hebben gedaan zijn niet gek.

Piet

In al die complexiteit moeten we niet vegeten dat het uiteindelijk slechts neerkomt op een tamelijk simpel gegeven namelijk een juiste brandstofsamenstelling die op het juiste moment begint te onsteken.
Meer zit er eigenlijk niet aan.

razorx

Citaat van: V70geRwin op 09-06-2014 12:44:20
Ha Yits, je volgt keurig de zaagtandgrafiek van een lerende organisatie hoor, het gaat dus gewoon erg goed  ;D
Ik was even in een blokgolf gekomen, het onderste deel: ;)
De VE map.

Door de symmetrie heb ik de rijen en kolommen omgewisseld.
Door de diagonale symmetrie viel me dit niet op.
Koe die ik ben.

De rev5b VE tabel is gewoon gelijk aan die van de andere recente maps. Wel leert het me dat deze tabel een zeer directe invloed heeft op de injector constanten. Beter gezegd ze zijn onderling gerelateerd.

Ergens is mijn slordigheid nuttig gebleken voor mijn begrip van M4.4

Piet

Haha... een vergissing die heel heel snel gemaakt is, een smerige valkuil waar je zo intrapt. Dillema gebruikte de assen andersom dan tunerpro, daar stink je dus zo in, daar hoef je echt geen koe voor te zijn.
Dat de injectorconstante, deadtimes en VE waarden een samenhangend geheel vormen was echter al lang duidelijk.

razorx

Dank je voor je aardige woorden Piet.
Ik vind dit echt slordig van me.

Dat samenhangende geheel was voor mij nog niet compleet duidelijk. Ik onderschatte de impact van de aanpassingen in de VE map op de injectorwaarden.
De volledige impact is me nu pas duidelijk. Niet erg. Door die modderkuil die ik me zelf heb bezorgd een hoop geleerd. ;)

razorx

Vanmorgen zat ik een beetje te mijmeren over mijn dubbeldins Asteroid smart versus een carputer.
Saskia heeft nog steeds een carputer die prima bevalt. Beide apparaten hebben zo hun voor en nadelen.

Asteroid onder Android
Goede bluetooth telefonie
Handsfree bellen
HU vergelijkbaar geluid
Middels TomTom goede navigatie
evt mail en andere touchscreen vriendelijke apps

Carputer onder Windows
Kan tunerpro draaien, dus het hele arsenaal aan metertjes en logging is beschikbaar.
LPi Diagnostics
Vol-FCR
evt Vida en andere Windows software

Eigenlijk wil je beiden, maar slechts één scherm en touchscreen voor beide systemen.
Nu zou ik heel moeilijk kunnen doen qua bedrading, maar ineens bedacht ik me dat het veel simpeler kan.

De Parrot Asteroid blijft gewoon zitten. Ergens in de auto werk ik een Intel NUC weg. Dat zijn heel kleine PC's. Iets groter dan een handpalm.

Middels ad-hoc WiFi verbind ik ze met elkaar. De Asteroid kan dan via Remote Desktop/Teamviewer of whatever de PC overnemen.
Zo heb ik geen extra scherm, touchscreen of gehannes. Nu alleen nog wat slims verzinnen om het PC gedeelte netjes af te sluiten als het contact op 0 gaat.

V70geRwin

zij onlangs een paar leuke NUC's uitgekomen maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen  ;D
hou dat een beetje in de gaten als mediaspeler als vervanging van de popcornhour speler...

razorx

Een Intel NUC systeem valt compleet met wifi toch wat duur uit.
Waarom niet een klein, goedkoop notebookje zoals de Asus Transformer T100 (die ik heb) of nog simpeler?
Opladen aan de auto via USB. Powermanagement slim instellen en soort van klaar.

Om die vanuit de Parrot over te nemen is Remote Desktop prima. Microsoft heeft een gratis client voor Android, maar ik geef de voorkeur aan 2X RDP client vanwege de virtuele muis en keyboard die fijn werken. Uiteraard kan je ook nog een Bluetooth muis aan de Parrot koppelen voor extra comfort.

Nu nog wat leuke schermpjes met meters maken.

Maarten-t5

Ik heb zo'nzelfde systeem om mijn tab te kunnen gebruiken naast mijn gewone touchscreen ivb capacitatief touchscreen van mn tab.  Ik heb zelf een access point in de auto weggewerkt om n hoop ad hoc gedoe te omzeilen. Op de pc draait windows 8 en in combinatie met splashtop remote werkt dat erg prettig. Alle gestures worden door splashtop op mn tab ondersteund. Splashtop is iig wel de moeite waard om even te bekijken.

maruska

auto uit is dan toch de harde windows "off" ? ;D
ik gebruik voor mijn werk ook die NUC's. erg krachtig, en multiscreen is erg handig. Heb nu de 54xxx serie met extra inbouw hdd. in mijn gebruik was ik een tijdje terug op zoek naar soft-close voedingen. Voeding, die windows af kan suite, no matter what, en automatisch weer aangooit. Ik ben er in de states 1 tegengekomen, relatief klein, maar moet eens terugzoeken welke dat was. Waar de dubbeldin carputer best leuk is, is er echt niets snellers dan de NUC op dit moment in deze behuizingsvorm en omvang. En gebruik + warmte is nihil.. Welke versie heb je aangeschaft ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

razorx

@Maarten: Ik zal zeker ook een blik op Splashtop werpen.

@Mark: Die harde off kan je voorkomen met een speciaal voor dit doel ontworpen voeding die je op het contact signaal aansluit. Goedkoop zijn die dingen niet.
Die NUC's zijn inderdaad geweldig. Toch heb ik voor een andere oplossing gekozen. Als je bij de kosten van een NUC die speciale voeding en een Wifi kaartje optelt zit je zo boven de 300 euro.

Laat ik nou een Asus Transformer book hebben. Ding kost nog geen 300 euro en is een notebook waar je het toetsenbord van kan losklikken. Dan is het een tablet. Draait onder Windows 8 dat ideaal is voor een carputer. Het leuke van zo een ding is dat die al een slim powermanagement in huis heeft.
Met wat configureren kan je dat heel behoorlijk aanpassen naar wenselijk gedrag voor in de auto. Voeding gaat over USB. Het apparaat past overigens makkelijk in het handschoenen kastje of onder je stoel.

Onder het motto het beste uit twee werelden:
Asteroid.

Klikje op 2X icoontje en Windows kan bediend worden. Dit is een slecht gelukte foto van mijn TunerPro Dash.
Onder het motto waar heb jij je extra metertjes weggewerkt. ;)

Ik kan zo genieten van dat soort zaken.
Metertjes, dataloggen, parameters aanpassen. Alles kan nu vanaf de asteroid.

daanium

Super slim bedacht!
En direct je meters mooi weggewerkt haha ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Johann