Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

NR-FH 267.500km
Voortaan ga ik bij vervanging van onderdelen de kilometerstand vermelden. Zo kan ik later zien hoe lang een onderdeel mee is gegaan.

Vervangen schokbrekers, endlinks, veerschotellager en verlaging
Goedenavond oh sleutelridders en princessen!

Nrfh, de estheet, begon zo zachtjes aan het begin van stabilisatorstang endlink rammeltjes te vertonen.
De oude endlinkjes waren van Delphi-Lockheed en hebben het 60dkm uitgehouden.
Dit met veel verkeer door de hopeloos slechte wegen van de Amsterdamse grachtengordel. Heel netjes voor imitatiespul.
Daarnaast maak ik er een sport van, als ik alleen rijd, de limiet van mijn roffel in bochten op te zoeken. Helpt ook niet echt voor de levensduur.

De schokbrekers voor hadden het ook wel gehad, vermoedelijk waren het nog de originele exemplaren.
Rukjes aan het stuur bij hogere snelheid leverden een dramatische instabiliteit op.
(Ik geloof niet zo in de duwtest voor schokbrekers, de werkelijkheid is veel erger.)

Wel een mooi moment om tegelijk de originele voorveren te vervangen door verlagingsveren van H&R en meteen de verschotellagers te vervangen.

Geen geklets, aan het werk!
Accuminpool er af (afwijking van me), voorwiel er af en een steuntje onder de fuseekogel geplaatst:

Linker endlink er uit, die was overigens nog goed.
Rechts wordt veel zwaarder belast.

Nu komt iets grappigs: Olving, Haynes en waarschijnlijk ook Vadis zeggen dat je de veerpoot er als volgt uit moet halen:

-ABS Kabeltje vrijmaken, kabeltje in de connector laten, drie moeren van de veerpoot boven los en dan pas de twee grote bouten van je veerpoot onder er uit.

Heel onlogisch. Als je de drie moerjes boven al los hebt zal de laatste moer onder halverwege scheef gaan staan en krijg je hem er moeilijk uit.
Daarnaast loop je het risico dat je veerpoot op je ashoes valt met kans op beschadiging.

De logische volgorde:

-ABS kabeltje vrijmaken, abs connector losmaken en reinigen, onderste bouten los, dan de drie bovenste moertjes losdraaien terwijl je je veerpoot met één hand vasthoud.

Veerpootmoer bovenin losdraaien terwijl een bankschroef voor de tegenkracht op het uiteinde zorgt.
Bij Apex heb je hier een imbus voor nodig dacht ik (7?).
De eerste keer kan dit na 267dkm erg vast zitten.

Pulsje met hamer hielp.

Nieuwe veerpoot opgebouwd, met nieuwe lagers.
Veren netjes tegen de stops aan gelegd:

Nieuwe veerpoot weer afgebouwd.
Nieuwe veerpoot weer opgebouwd, nu met stofhoes.  :eusa_wall:

De veerschotellagers waren inderdaad aan vervanging toe. Het rubber viel nog net niet van het metaal af maar viel al wel los te pulken.

Klaar voor de opstijging naar de wielkasthemel:

Bovenste drie moertjes vast, onderste twee ongeveer op iets negatiever camber gezet en de endlink er in.

Daarna de bouten en moeren in de tectyl. Goede tip van Marco, zo roesten ze niet vast.

Helaas moest ik daarna heel lekker eten:
Aspergetaart in filodeeg met een saus van room, basilicum, ei en geitenkaas.
(Mijn moeder had ons te eten uitgenodigd)

De rechterkant komt morgen.

Groeten,
Yits.
Benieuwd hoe de H&R's zullen bevallen.
De schokbrekers zijn gewone Sachs touring (origineel).

pwaes

He Yits,

Ben benieuwd hoe die Sachs het houden met de verlagingsveren. Bij mij slaan ze door met R-veren... Ben dus op zoek naar iets sterkers inmiddels. Mijn Sachs dempers zitten er zo'n 10k onder.

razorx

Citaat van: pwaes op 01-05-2010 22:23:09
He Yits,

Ben benieuwd hoe die Sachs het houden met de verlagingsveren. Bij mij slaan ze door met R-veren... Ben dus op zoek naar iets sterkers inmiddels. Mijn Sachs dempers zitten er zo'n 10k onder.

Heb je dit probleem voor of achter?

pwaes

Citaat van: razorx op 01-05-2010 22:25:39
He Yits,

Voor is dat... Achter heb ik nivomats met verlagingsbussen. Ik baalde (en baal) ervan omdat ik er van uitging dat een t-5r ook met deze dempers geleverd was. Schokbrekers vervangen is niet heel veel werk, maar na een setje nieuwe hoop je toch dat je niet gelijk weer aan de slag kan.

Doorslaan gebeurt op drempels (bij net ff teveel snelheid, ik rijd dan al langzaam) en ook bij lange doordraaiers op de snelweg, richels in bochten, etc... Je knalt op de bumpstop, is zeker geen fijn gevoel.

Misha

Citaat van: pwaes op 01-05-2010 23:04:18
He Yits,

Voor is dat... Achter heb ik nivomats met verlagingsbussen. Ik baalde (en baal) ervan omdat ik er van uitging dat een t-5r ook met deze dempers geleverd was. Schokbrekers vervangen is niet heel veel werk, maar na een setje nieuwe hoop je toch dat je niet gelijk weer aan de slag kan.

Doorslaan gebeurt op drempels (bij net ff teveel snelheid, ik rijd dan al langzaam) en ook bij lange doordraaiers op de snelweg, richels in bochten, etc... Je knalt op de bumpstop, is zeker geen fijn gevoel.

Doorslaan op de bumpstops duidt niet op de dempers imho, eerder op de veren.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

V70geRwin

He Yits,

Ik rij met de combi met eibach en sachs en dat gaat erg lekker.
Drempels en duiken bij remmen zit echt in de veren.
De R/T-5R veren zijn stugger dan normaal maar alle aftermarket veren (eibach,apex etc) zijn nog stugger.

Dus je veerpoten moeten nog wel een keer los maar niet voor de dempers  ;)

pwaes

Citaat van: spekkie99 op 02-05-2010 00:01:38
He Yits,

De R/T-5R veren zijn stugger dan normaal maar alle aftermarket veren (eibach,apex etc) zijn nog stugger.

Oh, dat zou goed nieuws zijn! Dan maar een setje Intrax? Of is dat ook te zacht?

Sorry voor het kapen van je topic Yits...

razorx

Citaat van: pwaes op 02-05-2010 00:03:53
Citaat van: spekkie99 op 02-05-2010 00:01:38
He Yits,

Oh, dat zou goed nieuws zijn! Dan maar een setje Intrax? Of is dat ook te zacht?

Sorry voor het kapen van je topic Yits...
Het is niet mijn topic hoor, dit is een discussieforum. ;)

Ik denk dat Misha met zijn opmerking raak zit.

Morgen meer.

UserID6342

Citaat van: razorx op 01-05-2010 21:40:37
Veerpootmoer bovenin losdraaien terwijl een bankschroef voor de tegenkracht op het uiteinde zorgt.
Leuke en goede reportage Yits, zal je best bevallen die verlaging en al helemaal met een Estate.  Even een kleine aanvulling op je verhaal.  Als je de bovenste veerpootmoer eerst een slag losdraait voordat je al begint te sleutelen, gaat het net allemaal even iets makkelijker.  De veerpoot eronder uit halen zoals je ook hebt beschreven, maar dan hoef je moer / schokker niet meer tegen te houden met bankschroefje, etc. en kun je in 1 x doorwerken.  als je alles weer goed vast hebt opgebouwd / in elkaar hebt geschroefd als laatste nog even die 2 bovenste veerpootmoeren een goede zwiep geven en is het helemaal top.

V70geRwin

Citaat van: razorx op 01-05-2010 21:40:37

De veerschotellagers waren inderdaad aan vervanging toe. Het rubber viel nog net niet van het metaal af maar viel al wel los te pulken.

Heb je de rubbers en de lagers vervangen want bij mijne zijn dit toch echt 2 onderdelen  ;)

razorx

@Spekkie99: Het rubber met lager, waar de schokbrekeras doorheen gaat was gaar.
Het plaatje met de drie boutjes en ook rubber was nog goed.

@Dirk: Als ik de schokbrekeras niet borg met een bankschroef, zal hij toch echt meedraaien als ik aan de grote moer draai.
Of mis ik nu iets?

V70geRwin

Citaat van: razorx op 02-05-2010 13:55:31
@Spekkie99: Het rubber met lager, waar de schokbrekeras doorheen gaat was gaar.
Het plaatje met de drie boutjes en ook rubber was nog goed.

@Dirk: Als ik de schokbrekeras niet borg met een bankschroef, zal hij toch echt meedraaien als ik aan de grote moer draai.
Of mis ik nu iets?

het plaatje met de 3 boutjes is het lager. het rubber valt daar dan in, in het rubber zit in het midden een stalen ring waar de schokbreker doorheen gaat, dat lijkt op een lager maar is het niet.

razorx

Vandaag maar weer verder met de rechterkant.

Eerst maar zoeken naar een droog plekje om te sleutelen.

Precies onder een gaatje in een wolk.

De endlink rechts was rechtsonder volledig ral. Als je hem schudde kon je hem bij wijze van spreken horen rammelen.

Kogeltje bewoog volledig vrij.

Veerpoot er uit, verse er in. End link vervangen en de accuminpool er weer op.
Eh toch niet. Als je zoals ik een accuminpoolfetisjist bent kan het boutje en moertje wel eens dol draaien.
Hmm, accuminpolen op zondag?
Noodoplossing:

Links Saskia haar roffel met Apex veren en Bilstein B4 brekers, 4cm. verlaagd.
Rechts Nrfh H&R veren, hebben lang in de kast gelegen, nu effectief 2cm verlaging. Achter nog onverlaagde Nivomats.

Tijd voor een ritje.
Heerlijk, geen rammels. De omschrijving van het gedrag voor: Strak maar gracieus, een erg prettige combinatie.
Achter helt het nog te veel over in bochten, maar dat gaat veranderen. (20mm. verlagingsbussen).

Al met al een bevredigende dag ondanks die ... regen.

SirRutte

Mooi werk Yits, maar vind hem nog behoorlijk hoog staan :eusa_whistle:

In ieder geval mooi dat het weggedrag weer (deels) naar behoren is ;)

pwassink

Citaat van: SirRutte op 02-05-2010 16:03:01
Mooi werk Yits, maar vind hem nog behoorlijk hoog staan :eusa_whistle:

In ieder geval mooi dat het weggedrag weer (deels) naar behoren is ;)

Houd in de gaten dat je niet veel lager gaat, bij "Normaal Amsterdams Parkeer" (en rij-gedrag) kan je die hoogte niet
missen, denk aan trambanen, bussluizen, grachtenbruggetjes, drempels en nie te vergeten parkeren op grachten
met die verrekte buis voor de gracht die de handrem overbodig zou moeten maken ..   ;)

(peet reed er ook zowat 9 jaar rond, godzijdank met een leasebak en tolerante baas ..  :eusa_shhh:)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂