Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

razorx

Dan vervang ik mijn startmotor de volgende keer tijdens een weekendje België. ;)

UserID6342

Mooi verslag weer Yits en zal nu ook wel weer meteen een heel stuk beter starten.  Ik vind de prijs voor de starter overigens echt niet duur. Heb al een hoop andere bedragen gehoord.  Even een vraagje, als de koelfan eruit is heb je vele malen meer ruimte om aan het blok te werken, ik trek die dingen dan ook eerst eruit (zeker bij dit soort klusjes)

razorx

Is eigenlijk pure luiheid Dirk.
Normaal zou ik die fan er ook uithalen. Één bout van de fan, die aan de kant van de rechter koplamp onder, heeft een dolle kop.
Zal wel een klusje van niets zijn, maar gewoon geen zin.

jrkalf

Citaat van: razorx op 04-06-2011 18:59:32
Is eigenlijk pure luiheid Dirk.
Normaal zou ik die fan er ook uithalen. Één bout van de fan, die aan de kant van de rechter koplamp onder, heeft een dolle kop.
Zal wel een klusje van niets zijn, maar gewoon geen zin.
Zo kennen we je niet Yits.... Volgens mij ben je gewoon tussentijds verleid door een mooie dame en een glas lijnolie. Jij doet geen half werk! ;D
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

pwassink

Ah, de vermoedens omtrent de prrrt herkomst en de "kwaliteit" van de reviseur bleken dus wel aardig te kloppen  ;)

Maar zo kan hij weer even lekker mee, nice work
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Goedemorgen oh gerespecteerde lezers!

Ik kan het niet laten nog even door te zwetsen over mijn multimediaproject.
Natuurlijk, ik ben niet de enige die zoiets opzet, maar er zijn technisch gesproken zoveel kanten op te gaan.
Ik denk heel pretentieus dat ik de beste weg heb gekozen, maar sta open voor commentaar.

Ik probeer dit verhaal zo min mogelijk technisch te maken, maar doodgewoon de wensen en de resultaten in te typen.
Mijn wens is Multimedia, of het TV, radio, muziek, opgenomen films, dia's vanaf iedere kamer in huis en in de tuin te kunnen bekijken.
Onafhankelijk van elkaar en zonder storingen. Al spoel je 30 keer heen en weer tijdens live TV.
Als het even kan, is het leuk als Sacha bij wijze van spreken de hele avond naar de meest vreselijke tekenfilms kijkt, terwijl Saskia naar een musical kijkt en ik vanuit de tuin een leuk live verslag van een rock uitzending bekijkt.

Goed, hoe ga je dat aanpakken? Het idee van die ene centrale multimedia server, bewust naast de gewone server, bleek goed.
Toch even een kort stapje naar de techniek: Mijn voorkeur is TV via de satelliet omdat je daar de beste beeldkwaliteit mee bereikt.
Wil je meerdere zenders tegelijk kunnen zien, ontkom je niet aan meerdere tuners. Of je moet met een paar zeer hinderlijke beperkingen kunnen leven.

Nu de TV anyware, WC, tuin, mijn werkkamer, het moet werken. Lieftst terwijl Saskia en Sachia heel andere multimedia inhoud bekijken.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Let wel ik ben hier absoluut niet uniek in, er zijn vele wegen om te gaan.
Ik denk wel dat ik het voor elkaar gekregen heb via een eenduidige userinterface die voor een normaal mens via de afstandbediening ook nog logisch is.

Veel geklets maar de lat ligt hoog.
Saskia kijkt via kamer 1 naar Law and Order, ik bezie het zelfde programma vanuit kamer 2.
Ik zet het programma op pauze, Saskia moet gewoon door kunnen kijken en vice versa.

Dit terwijl Sacha, als enige normale mens vanuit kamer 3 naar het laatste nieuws kijkt via uitzending gemist. En ook willekeurig op pauze kan drukken omdat hij even naar de WC moet.

Pfoeh, klinkt heftig. Alle multimedia content overal in het huis beschikbaar en verschillende bronnen tegelijk.
Het bleek zo mee te vallen.

DVBLogic bleek precies het juiste en stabiele product aan te bieden.
Het is een tussenlaag tussen de tuner(s) het netwerk en Windows Media Centre en schunnig efficiënt.
Heel kort door de bocht: Één centrale PC die alles aanbied voor het huis, met meerdere tuners.
In de woonkamer kijken via de gewone TV, in de rest van het huis naar welke andere zender dan ook via je laptop of XBOX. Pause functie werkt voor iedereen en onafhankelijk.

Wow, natuurlijk het bestond al, maar in deze vorm werkt het zo mooi consequent, begrijpelijk en stabiel.
Nu maar eens bekijken wat er in de hotelwereld voor dit soort systemen gevraagd wordt. ;)

Tevreden groet,
Yits.

Kortst samengevat: Één server die alles maar dan ook alles op multimediagebied voor het hele huis verzorgt. Onafhankelijk van elkaar.
Die energiezuinige Athlon 245 doet het overigens lachend met meerdere clients.

-edit- Voor de techneuten:
Tuner->DVB Logic Network version->Media Centre
                            |----------------->Windows 7 PC
                            |----------------->XBOX
                            |----------------->Ieder fatsoenlijk upnp apparaat

Laatste edit ;) Die Technisat skystar-S2 tuner is onder de maat, morgen hebben we een tuner van Terratec, verwacht wat beters qua gevoeligheid. Schotels en LNB's van Technisat zijn overigens wel goed.

Nog korter samengevat: Alleen nog een betere tuner voor de ontvangstkwaliteit, maar het idee werkt!


jrkalf

Uitstekende keuze om naar Terratec te gaan. Wat ik me herinner uit m'n tijd dat ik nog met kaarten klooide is dat een van de betere op het gebied van DVB-S. Net als Hauppauge was op het gebied van analoge opnames. Let wel, ik heb het over 2003 ;D Toen had ik al een dusdanige setup onder linux draaien met mythtv. Met het opkomen van de digitale televisie wereld bleef linux achter en liep ik voorop. Toen ben ik voor dvb-c overgegaan naar FloppyDTV en windows (Team MediaPortal).

Hulde voor je ideeën en uitwerkingen, het ziet er goed en solide uit.
Even een tip (ik weet niet of je dit al hebt ervaren of uberhaupt getest). een DVB-S,T,C (of als je wilt overdrijven H) kaart is natuurlijk van nature een single kanaal kaart, althans dat denken de meeste mensen.  Mijn ervaringen binnen de DVB-C wereld is dat bijv ziggo meerdere kanalen per transport stream verstuurt. De mogelijkheid die je daarmee creëert is dat je meerdere verschillende tv zenders binnen eenzelfde transport stream tegelijkertijd kan kijken en nog steeds maar 1 kaart belast.

Klein voorbeeldje: mijn dvb-c kaart kan maar 1 transport stream tegelijkertijd decoderen en opnemen. Maar daarin zaten zowel RTL4, 5, sbs 6, net5 en Veronica. Ik kon dus gerust 1 kanaal kijken en de andere gelijktijdig los van elkaar opnemen. Met 1 kaart.

Dit kan voor jou mogelijk ook werken, maar ik gok dat je uiteindelijk meerdere tuners voor meerdere kanalen nodig gaat hebben. Er even vanuit gaande dat je kijkers over verschillende transport streams heen kijken.


zo,  weer even genoeg technisch geleuter. Ik ga weer even aan m'n virtuele machines zagen.

We typen!
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

razorx

De Terratec satelliet tuner zit er in. Wel triest dat ze niet even een halve hoogte bracket meeleveren.
Wat een verschil: Dit kaartje is zo veel gevoeliger dan de Technisat S2.
Scheelt werkelijk meer dan een factor twee qua gevonden zenders. Daarnaast is de interne bandbreedte veel hoger.

Ik kan alleen maar constateren dat het oude Technisat Skystar S2 kaartje geen productiefout heeft maar een productiefout is!
Ik had nog wel even gedoe om de softcam weer werkend te krijgen, pas toen ik naar een driver versie uit 2008 terug stapte werkte het vlekkeloos.

@Jelle: Ik ga uiteindelijk wel voor meerere tuners. Ik vind het zo'n teleurstelling als ik bij het kijken naar de ene zender en opnemen van de ander ik eerst moet denken of ze op de zelfde transponder zitten. Helaas zit ik dan ook vast aan een Nieuwe Technisat Multytenne. De huidige heeft maar één output en wat zijn die krengen duur.

Overigens zijn de Technisat schotels en LNB's in tegenstelling tot hun PCI tuners wél uitstekende producten.

razorx

#1448
Goedemorgen dierbare medeforummers,

als eerste mijn excuses dat ik niets over de roffels kan vertellen, behalve dat het goed met ze gaat.
Het andere, meer persoonlijk, is dat we aanstaande zondag eindelijk weer gaan vissen op de noordzee. Ik verheug me er wezenloos op.

Tja, als er niets over de roffels vertellen valt, maar techniek toch erg leuk is en je in je enthousiasme toch wat wilt delen,, dan ontkom ik er niet aan de verdere voortgang van mijn multimedia project te vertellen.

Het is zwaar off topic, dat weet ik, maar techniek en de filosofie er achter zijn universeel.
Genoeg geklets, op naar de praktijk.

Inmiddels de netwerkversie van dvblink aangeschaft. Het idee er achter is het volgende:
Je multimedia PC/TV ontvanger wordt een distributie centrum voor alle wat er op multimedia gebied beschikbaar is.
Beschikbaar voor je thuisnetwerk of meer.

Nou fijn. Maar hoe zit het met de gebruiker die in de tuin of op de WC TV wil kijken of wat op wil nemen.
Het antwoord is kort: Erg goed. Ehh amazing. ;)

Als je de gratis meegeleverde network client van dvblink op je laptop installeert en configureert, beschik je over de gedeelde satelliet tuner van je multimedia server.
Met andere woorden, TV kijken over de laptop gaat precies zo als over de centrale multimedia PC.

Om een idee te geven hoe mooi dit werkt wat screenshots vanaf de laptop. De client dus.
Navigerend naar de TV:


Programmagids:


Extra's


Zoekend op uitzending gemist met preview:


Heel kort gezegd is de multimedia ervaring op een willekeurige PC of laptop in het netwerk hetzelfde als achter de TV.

Ik ben zeer vrolijk over de performance van het geheel. De codecs werken dermate goed, dat het draadloos, ook bij matige ontvangst mooi werkt.
Ik moet nu pitten.

Groeten,
Yits.

razorx

Fred 402dkm gasslangen en verwarmingsslangen voor de verdamper vervangen en wat carterdampen

Goedenavond!
Een tijdje terug alweer merkte ik op dat de slangen naar de gas verdamper van Fred niet meer in optimale vorm waren:


Nog geen drama, maar ik wil niet wachten tot het een drama wordt. Zoals Ludo terecht met regelmaat benadrukt:
Alles valt of staat bij onderhoud.
Het verbaast mij wel eens, de problemen die ik af en toe op het forum tegenkom. Dan blijkt de eigenaar zo weinig van zijn of haar auto te weten en blijkt er zo veel achterstallig onderhoud te zijn. Tja dan wordt het oplossen van een probleem onnodig gecompliceerd.

OK misselijk geworden van mijn preek moet ik maar eens ter zake komen.

Er gaan twee soorten slangen naar de verdamper: Gewone radiatorslang en R67 slang tussen de verdamper en de mixer.
Ik was toch wel benieuwd wat die R67 eisen voor de lage druk gasslangen inhielden.
Na lang zoeken de juiste site gevonden:
http://live.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs61-80.html?expandable=0&subexpandable=0

De diverse slangen losgemaakt. In het besef dat ik als ik toch bezig was het maar beter goed kon doen ook maar meteen de actuator (stappenmotor voor gas-lucht verhouding) losgemaakt voor onderhoud. Bij OMVL heet die de Regmatic en staat berucht om uitval.


Nooit last van gehad, maar dat moet ook zo blijven. Dus opengemaakt, schoongemaakt en voorzien van wat siliconevet.


Bij het losmaken van de aftapslangen voor de koelvoeistof verbaasde me hun goede conditie ten opzichte van de R67 gasslangen. De inmiddels 18 jaar oude Volvo slangen waren overigens in een prima conditie.


Het was meteen een mooi moment om de twee jaar oude verdamper op sludge te controleren: Mooi schoon.

De radiatorslangen naar de OMVL verdamper hebben een binnendiameter van 15mm, zo hoort het ook.
De gasslangen horen een binnendiameter van 19mm te hebben. De nieuwe exemplaren waren wat krapper, maar met wat zuurvrije vaseline prima op hun plaats te krijgen. -edit- Vaseline kan rubber aantasten. Zelf geen last van gehad maar gebruik liever wat anders.


Hieronder zie je een plaatje waar de slangen vervangen zijn. Je ziet ook dat één van de gasslangen een extra bescherming heeft in de vorm van een opengeknipte slang. De LPG inbouwer heeft dat indertijd zo gemaakt om de gasslang, die geen kleinere bocht mag maken te beschermen tegen de schurende werking van andere delen. Een goede keuze, dus in ere hersteld.


Tijd om het koelsysteem te ontluchten. Hieronder een Yitsiaans trechtertje:

Uiteraard doe je dat ontluchten bij een verdamperinstallatie op benzine.
De verdamper kan immers niet goed werken als er luchtbellen in het koelsysteem zitten.

Dat ontluchten duurt toch altijd wat lang. Een mooi moment om te kijken, ruiken en luisteren naar het motorcompartiment.
Zo kom je wel eens wat tegen.
Saskia klaagde over benzinelucht, dus hier maar even goed aandacht aan geven.

Toen de motor op temperatuur was zag ik, alleen onder een bepaalde hoek wat damp naar boven komen.
Ergens uit de buurt van het vacuum kerstboompje. Snuffelende aan de damp herkende ik de geur van carterdamp.
Sas zal niet de laatste zijn die deze geur verwart met die van benzine of uitlaatgas.

De boel wat bereikbaarder gemaakt door wat zaken los te schroeven en ja hoor: De carterontluchtingsbuis en plug bij de luchtinlaat waren van elkaar los.

Er gingen wat vreemde gedachten door mijn hoofd. Hier had ik toch pas naar gekeken?
Och natuurlijk, ik had niet bij Sas gekeken maar bij Ris:


Die heeft de zelfde verdamperinstallatie als Saskia, vandaar.
Bij hem zit er een koppelstuk tussen om de grotere afstand tussen begin en eindpunt van de ontluchting, veroorzaakt door de mixer te compenseren.

Met wat verdaaien van de mixer paste het aanvaardbaar:


Enfin het was weer heerlijk sleutelweer, morgen weer een dag en nu op naar een LPG.
Proost!

-edit-typo's en missende tekst
P.S. Ik zou normaalgesproken vandaag op de Noorzee aan het vissen zijn, maar de schipper belde gisteren dat het te hard zou waaien.
Ik denk dat die gehaktbal een betere klus had dan ons groepje van 10 man.

Jack v

leuk en informatief verhaal weer Yits :eusa_clap:





Misschien had die visser te weing lijnolie voor jullie en om een telleurstelling te voorkomen maar afgebeld :eusa_shifty:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Weer netjes geworden Yits, alleen denk ik dat het rubber van de carterventilatie wat tussen de inlaatbuis (naar flametrap) zit en het hard plastic gedeelte van de carterventilatie ook binnenkort aan vervanging toe is, als ik 'm zo zie op de foto :)

razorx

Citaat van: Dirk342 op 13-06-2011 06:51:56
Weer netjes geworden Yits, alleen denk ik dat het rubber van de carterventilatie wat tussen de inlaatbuis (naar flametrap) zit en het hard plastic gedeelte van de carterventilatie ook binnenkort aan vervanging toe is, als ik 'm zo zie op de foto :)
Ik zet hem op mijn lijstje, dank je.
Ik wil het op die plaats so-wie-so wat bestendiger oplossen. Het harde plastic is overigens wel zo goed als nieuw en okselfris.
Vermoed dat die tijdens de motorwissel vervangen is (toen deze wagen nog van Thijs was).

SirRutte

Een mooi verhaal weer Yits!

Leuk om in je blog iets mee te krijgen van het hele LPG-gebeuren, heb daar zelf maar weinig kaas van gegeten :eusa_shifty:

razorx

Saskia haar roffel is weer keurig door de APK. Wordt een beetje saai voor de keurmeester.
Wel met de terechte aantekening dat de voorschijven vervangen mogen worden.

De schijven zijn niet eens zo ingesleten. De buitenkant begint echter af te brokkelen (?!).
Nog niet op het remmende gedeelte, maar dat ga ik niet afwachten.

Gisteravond maar een paar incl. remblokken besteld bij Scandcar.
De klauwen zijn pas anderhalf jaar oud, dus die mogen nog even blijven zitten. ;)