Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Morgen kom ik terug op het temperatuur sensor verhaal van alles wat er voor de Alter-II bestond.
Er blijken te veel varianten te zijn qua bedrading voor de oudere versies dan Alter-II.

De enige zinnige fool proof optie is via het bovendek. Daar maakt het niet uit of het Alter-I of 1.5 2 of later is. Aanwijzingen volgen.
Gaat goedkomen. ;)

En natuurlijk ook verder met het verdamper verhaal.

KIM

Citaat van: razorx op 07-07-2012 20:50:00
Het lijkt allemaal heel wat, maar het valt reuze mee. Bij het opbouwen is het wel zaak geen connector te vergeten.

Let ook even op de duidelijk hoorbare klik wanneer je de springlock koppelingen in elkaar drukt. Daar heb je soms serieus spierballen voor nodig.

Voor de rest natuurlijk weer een keurige how-to. Ik ben niet anders van je gewend Yits.
Succes morgen!

Jack v

En dit is de volgende variant van Volvo wat bedrading betreft.

bij mij is de geschakelde 12v+ dus niet de zwarte maaar de blauw/ grijze.

Met Yits hierover een gesprek gehad en de meest makkelijke manier is voor iedereen om hem gewoon onder het bovendek bij de klokkenwinkel aan te sluiten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Jack had een lekkere puzzel: De kleuren van de draden bij de connector waren weer eens anders.
Vandaar dat ik het bij wagens met de oude Alter-I connectors onder het schopbord (t.m. 1995) afraad de aftappingen daar te maken.
Er zijn te veel varianten.

De aftap kan ook bij de VDO/Yazaki tellerunit gemaakt worden. Bovendek van het dashboard verwijderen is een klusje van minder dan 10 minuten.

Je hebt dan de draden nodig die naar blok A op de tellerunit gaan.
(De grote connector)

Zwarte mantel bruine draad - +12V - A16
Zwarte mantel blauwe draad - Temperatuur - A26
Bruine mantel bruine draad conversieprint - Massa - A15
Bruine mantel blauwe draad - Verlichting - A10

Connector op printje:

Jack v

Citaat van: razorx op 08-07-2012 12:45:13
Jack had een lekkere puzzel: De kleuren van de draden bij de connector waren weer eens anders.
Vandaar dat ik het bij wagens met de oude Alter-I connectors onder het schopbord (t.m. 1995) afraad de aftappingen daar te maken.
Er zijn te veel varianten.

De aftap kan ook bij de VDO/Yazaki tellerunit gemaakt worden. Bovendek van het dashboard verwijderen is een klusje van minder dan 10 minuten.

Je hebt dan de draden nodig die naar blok A op de tellerunit gaan.
(De grote connector)

Zwarte mantel bruine draad - +12V - A16
Zwarte mantel blauwe draad - Temperatuur - A26
Bruine mantel bruine draad conversieprint - Massa - A15
Bruine mantel blauwe draad - Verlichting - A10

Connector op printje:
http://www.paerl.it/volvo/2012062701.jpg
meest makkelijke manier Yits ;)

UserID6342

Ergens wel mee eens en aan de andere kant weer niet.....  Als je 'm onder wegpakt heb je meer draadlengte over en werkt in principe makkelijker (in mijn ogen) echter ben het met iedereen eens dat de draadkleuren een drama zijn.  Zou daar persoonlijk dan ook niet vanuit gaan, maar de posities op de stekkers zouden in principe hetzelfde moeten zijn.  Zou dus van posities uitgaan ipv de gebruikte kleurtjes.

Ik denk dat als iemand zo'n meter zelf wilt aansluiten, hij ook wel in staat is om zelf een geschakelde + en een goede stabiele massa te vinden (bijvoorbeeld van de stuurkolom of contactslot, waar bij de alter I en 1.5 al standaard een massadraad aanzit)

razorx

@Dirk: Het is inderdaad een beetje dubbel. Het voordeel van de dashboard methode is dat het voor alle roffels hetzelfde is.

Goedenavond,

Ondanks het rotweer de boel weer netjes opgebouwd. Eerst heb ik her en der wat zaken aangepakt omdat het dashboard er toch af was.

Overal de glasresten, veroorzaakt door dat ellendige tramhuisje, verwijderd. Je wilt niet weten waar dat allemaal komt. Tot in het ventilatiecircuit en de kofferbak.  De linker front luidspreker was veranderd in een glasbak. Weggegooid en vervangen door een zelfde JBL exemplaar.

Her en der bedrading netter gelegd en trillingvrij gefixeerd met tie-wraps.

Meteen gekeken waarom de GPS ontvangst van mijn carputer zo slecht was. Ik herinnerde mij een update bulletin van Volvo, met daarin een aantal fixes voor slechte radio ontvangst. Dezen waren allen gerelateerd aan een storende ECC. Nu is Nrfh uit '96 dus de ECC was al correct. Edoch, het dekseltje had ik indertijd niet netjes vastgeschroefd, maar er op gekneld. Vier m3 schroefjes er in en de afscherming was weer in orde. Perfecte GPS ontvangst. Omdat ik toch nog een Sirf-III ontvanger had liggen de "oude" Sirf-II vervangen. Het nieuwe exemplaar geeft een geheugen functie waardoor die de laatste locatie onthoud. Dat betekend dat hij bij het starten van de navigatie, meteen weet welke satellieten hij het eerste moet scannen. In de praktijk betekent dat onmiddellijke ontvangst.

Meteen twee servomotortjes (bedankt Dirk!) vervangen. Ik kon er nu toch lekker bij. Omdat je niet weet in welke stand ze staan is het het makkelijkst ze open te maken, in de middenpositie te zetten en dan met de te bedienen klep ook in de midden positie ze terug te plaatsen. Zo weet je zeker dat ze goed zitten.

Verdamper terug, dashboard en midden console terug, Carputer en ECC geplaatst.

De o-ringetjes voor de verdamperaansluiting bij de firewall vervangen. Het terug klikken van de snelsluiting is zoals Kornelis al stelde een kracht toer. Belangrijker is nog de richting van de kracht. Het makkelijkste gaat het als je de onderste imbus vlakbij de rechterkoplamp van de aircoleiding losmaakt.

Natuurlijk begaf de accu minpoolklem het. Het is ook een prutconstructie die daar bedacht is. Een noodfix gemaakt  door de pool door te zagen en een echte poolklem te gebruiken.

Van de week zal ik de droger vlak voor het vullen plaatsen.

Ondanks het weer een vruchtbare dag.
Groeten,

Yits.

Jack v

vruchtbaar is ie zeker Yits met die regen ;D

Mooi dat het je weer gelukt is  :eusa_clap:

razorx

Vandaag de droger vervangen en morgen naar Douma voor het afpersen vacuumeren en vullen.
Het loshalen van de wartel van de droger was een déjà vu van dit:

Wat zat dat kreng vast.
Het vastklikken van die airco snelkoppelingen krijg ik inmiddels handigheid in: Kaarsrecht er in schuiven, dan valt de nodige kracht mee.

KIM

Dat kaarsrechte is mij anders bij het filter droger niet bepaald neegevallen...
Ik had een eind hout nodig om de ***springlock dicht te krijgen...

razorx

Citaat van: KIM op 10-07-2012 22:58:52
Dat kaarsrechte is mij anders bij het filter droger niet bepaald neegevallen...
Ik had een eind hout nodig om de ***springlock dicht te krijgen...
Ik ken het, een beetje "joekelen" bij iedere millimeter helpt. Wat oud smeermiddel om de nieuwe ringetjes helpt ook.
Wat mij heel erg hielp, daarvoor leek het onmogelijk, was de beugel van de droger los te halen. Zo kon ik de droger mooi sturen in de springlock koppeling.

-edit- Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik aardig wat grootmachten heb aangeroepen. Het leek onmogelijk, en ineens vanuit de goede richting wilde hij er met wat kracht wel in klikken.

The Demon

Even heel wat anders Yits!!

Ik was vanavond bij mijn schoonmoeder en plots liep onderstaand creatuur over de bank en had zeer veel belangstelling in mijn portemonee.

Een bekende van jou?

Groet,
The Demon.

razorx

Citaat van: The Demon op 10-07-2012 23:17:08
Even heel wat anders Yits!!

Ik was vanavond bij mijn schoonmoeder en plots liep onderstaand creatuur over de bank en had zeer veel belangstelling in mijn portemonee.

http://i45.tinypic.com/a40haf.jpg

Een bekende van jou?

Groet,
The Demon.
Dat is hem, ehh ik bedoel Hem. De Cavia wiens naam niet genoemd zal worden. Hij draagt het getal 666 en is de zevende zoon van de zevende zoon. Hij is de ondode die in ons leeft en iedere nacht zal terugkomen. Onze dromen veranderen in nachtmerries. De angst voor deze Cavia wordt zo groot dat we niet meer wakker durven te worden.

Franz Joseph is de enige die ons redding kan bieden tegen deze wederopstanding van het kwaad.

Ik dacht dat dit monster niet meer was maar helaas, Hij is weer in ons midden. Tracht Hem kalm te houden met wat blaadjes weegbree. Franz Joseph is met zijn troepen onderweg..

Ik raad jullie allen aan onder een trap te zitten en af te wachten.

Voor correlatie: Misha.
-edit- voor medicatie: Claudia

The Volvoboy

WHOEHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

*veegt tranen weg*

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km