Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 80 gasten bekijken dit topic.

razorx

Eh dit is heel snel even een breichtje van Cavia Franz Joseph.
Yits is onder douche, dus ik kan eindelijk wat typen. Eh Yits kletst uit zijn nek. Hij rijdt nu met 5 donkerbruine injectoren en één witte.
Ik kan het niet zo goed uitrekenen omdat ik niet zoveel tenen heb als jullie.

Hoogachtend,
Franz Joseph.

razorx

Verdorie Franz Joseph!
Ga van mijn toetsenbord af!

Wat heb je nou weer gepiept?
Idioot. Ja er zitten zes injectoren onder de motorkap en ik rijd met vijf. Nou en? Die ene oude witte injector liet ik in het donker bij het demonteren ergens vallen onder de kap en had geen zin hem op te snorren.

Ga je eigen tenen tellen in plaats van mijn eten op te eten en onzin te piepen.

Blijft een raar beest.

UserID6342


grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

elianmars


Ries van de Zilverschuit

#3215
Van wanneer is die lpi-installatie? Het is logisch te veronderstellen dat-ie uit de tijd stamt van voor de donkerbruine injectoren. En toen er nog zes witte injectoren geplaatst werden. Anders lijkt het me geen logische fout. Andere optie is dat inbouwers/Vialle wat slordig omspringen met de files. Alhoewel ik van Ludo begreep dat inbouwers de lpe, besteld op en voorgeprogrammeerd voor de juiste auto/motor, kant en klaar  aangeleverd krijgen van Vialle. De inbouwer doet dan verder niets met software.

Mijn conclusie: de mogelijkheid bestaat dus dat er onder ons meer lpi-installaties rondrijden die niet optimaal afgesteld zijn. Zolang dat binnen het regelbereik van de ecu ligt, zal dat dus niet aan het licht treden. En mits de uitstoot binnen de apk-waarden blijft.  

Vandaar dat er ook zo'n dongle naar mij onder weg is. Ik wil mijn fueltrim nu ook wel even controleren, dat snap je.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 27-02-2013 20:16:11

Ik zal wel naar Bodo moeten om de LPe programmering aan te passen op deze "rijke" injectoren, om de LTFT voor benzine en gas gelijk te krijgen.

Sow, da's een best eindje rijden voor een software aanpassing. ;D Bodø


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Ik vermoed dat er doodgewoon een verkeerd bestand geupload is.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-02-2013 14:59:03
Citaat van: razorx op 27-02-2013 20:16:11

Ik zal wel naar Bodo moeten om de LPe programmering aan te passen op deze "rijke" injectoren, om de LTFT voor benzine en gas gelijk te krijgen.

Sow, da's een best eindje rijden voor een software aanpassing. ;D Bodø


Ewøut
Proest! Ja je moet er wat voor over hebben hè?

razorx

#3218
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-02-2013 09:41:13
Van wanneer is die lpi-installatie? Het is logisch te veronderstellen dat-ie uit de tijd stamt van voor de donkerbruine injectoren. En toen er nog zes witte injectoren geplaatst werden. Anders lijkt het me geen logische fout. Andere optie is dat inbouwers/Vialle wat slordig omspringen met de files. Alhoewel ik van Ludo begreep dat inbouwers de lpe, besteld op en voorgeprogrammeerd voor de juiste auto/motor, kant en klaar  aangeleverd krijgen van Vialle. De inbouwer doet dan verder niets met software.

Mijn conclusie: de mogelijkheid bestaat dus dat er onder ons meer lpi-installaties rondrijden die niet optimaal afgesteld zijn. De ECU hoeft dit niet altijd te melden. Zolang dat binnen het regelbereik van de ecu ligt, zal dat dus niet aan het licht treden. En mits de uitstoot binnen de apk-waarden blijft.  

Vandaar dat er ook zo'n dongle naar mij onder weg is. Ik wil mijn fueltrim nu ook wel even controleren, dat snap je.
Uit 1998 2007, de tijd van de 6 injectoren. Precies wat je zegt, de kans is groot dat er meer wagens niet optimaal afgesteld zijn. Als het allemaal binnen de marge van het regelsysteem valt is het niet ideaal, maar ook geen drama. Vervelender wordt als je het niet in de gaten hebt dat je onder bepaalde situaties buiten het regelsysteem valt en je ECU het niet meldt. Of je moet ineens een probleem oplossen door een APK afkeur. Dit zijn veelal de problemen waar wat meer tijd over gaat.

Nog naarder is het als je geen ECU fouten hebt en je AFR is te arm bij hoge last. Mijn ervaring is dat de ecu via het lambda lichtje of via foutcodes te laat aan de bel trekt.

Ik begrijp dan ook heel goed waarom Ludo over dit onderwerp door hamert.

Anyway: De ECU lekker laten doorleren, dan een rollenbank test op benzine en gas en daarna de LPe laten aanpassen. Eventueel weer een rollenbanktest. Het kost wat, maar bij dit soort motor vermogens, gechipped of niet, kan je beter voor veilig gaan.

-edit- lariedatum aangepast

MICHEL306

#3219
Yits, ik meen mij te herinneren dat er 6 injectoren gebruikt werden bij een turbo blok, wellicht dat daar de menselijke fout in zit.
de zesde zat dan ergens in het luchtinlaat systeem, dit loste een probleem van te weinig toevoer bij vollast op....had je dat niet dan trok dat ding voor geen meter en je kleppen fikte het blok uit na verloop van tijd door verkeerde verbranding.

ps. zit je gas ecu niet gekoppeld aan je volvo ecu? dat zou verklaren waarom je geen foutcode krijgt ivm de "6" waarde terwijl er maar 5 zijn.

gr M

dbs1

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-02-2013 09:41:13
Van wanneer is die lpi-installatie? Het is logisch te veronderstellen dat-ie uit de tijd stamt van voor de donkerbruine injectoren. En toen er nog zes witte injectoren geplaatst werden. Anders lijkt het me geen logische fout. Andere optie is dat inbouwers/Vialle wat slordig omspringen met de files. Alhoewel ik van Ludo begreep dat inbouwers de lpe, besteld op en voorgeprogrammeerd voor de juiste auto/motor, kant en klaar  aangeleverd krijgen van Vialle. De inbouwer doet dan verder niets met software.

Mijn conclusie: de mogelijkheid bestaat dus dat er onder ons meer lpi-installaties rondrijden die niet optimaal afgesteld zijn. De ECU hoeft dit niet altijd te melden. Zolang dat binnen het regelbereik van de ecu ligt, zal dat dus niet aan het licht treden. En mits de uitstoot binnen de apk-waarden blijft. 

N.a.v. deze opmerking eens gebeld met Wallinga Eindhoven die bij mijn gechipte V70R LPI heeft ingebouwd. Hij meldde dat ze de hele installatie (LPE7 van 2011 donkerbruine injectoren) kant en klaar, dus inclusief aangepaste software van Vialle aangeleverd krijgen.

Daarop nog even met Vialle gemaild en zij melden dat de dealers apparatuur hebben om een aantal parameters uit de benzine ECU naar Vialle te zenden, waarop zij de LPI software "tot op zekere hoogte" kunnen aanpassen aan deze afwijkende parameters.
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: dbs1 op 01-03-2013 12:55:13
Daarop nog even met Vialle gemaild en zij melden dat de dealers apparatuur hebben om een aantal parameters uit de benzine ECU naar Vialle te zenden, waarop zij de LPI software "tot op zekere hoogte" kunnen aanpassen aan deze afwijkende parameters.

Dan ben ik erg benieuwd welke parameters dat zijn, maar ook hoe ze die dan uitlezen. Via LPI Diagnose kunnen ze wel van een aantal parameters een logbestand in excel maken, maar of ze dat bedoelen? Rechtstreeks de ecumap uitlezen lijkt me sterk. Maar wie weet.

Sowieso schijnt de lgg-inbouwer met LPE7 zelf meer zelf te kunnen regelen dan voorgaande versies, waar je volgens mij een compleet nieuwe file moet inlezen, wilde je iets veranderen. Althans dat maak ik op uit de drie jaar dat ik deze topics hier lees.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

dbs1

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 01-03-2013 13:49:53
Dan ben ik erg benieuwd welke parameters dat zijn, maar ook hoe ze die dan uitlezen. Via LPI Diagnose kunnen ze wel van een aantal parameters een logbestand in excel maken, maar of ze dat bedoelen? Rechtstreeks de ecumap uitlezen lijkt me sterk. Maar wie weet.

Sowieso schijnt de lgg-inbouwer met LPE7 zelf meer zelf te kunnen regelen dan voorgaande versies, waar je volgens mij een compleet nieuwe file moet inlezen, wilde je iets veranderen. Althans dat maak ik op uit de drie jaar dat ik deze topics hier lees.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar ze zijn begrijpelijkerwijs niet ál te scheutig met informatie.
Met deze info van hun helpdesk moet ik het doen vrees ik, maar ik ben al blij dat er iets van informatie loskwam.
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Ludo

Citaat van: razorx op 01-03-2013 00:56:20
Uit 1998, de tijd van de 6 injectoren...

de kans is groot dat er meer wagens niet optimaal afgesteld zijn.

In 1998 bestond het nog niet, 6 injectoren voor een 5 cilinder is pas begonnen na 2002.
Zo lang je motor standaard is, zit je ruim goed.
Het verhaal word pas anders vanaf dat je er meer vermogen wil uithalen.

Citaat van: dbs1 op 01-03-2013 15:12:23
ze zijn begrijpelijkerwijs niet ál te scheutig met informatie.
Met deze info van hun helpdesk moet ik het doen vrees ik, maar ik ben al blij dat er iets van informatie loskwam.

Daar moet je het helaas, inderdaad mee doen.
Zelfs de inbouwers krijgen de informatie niet.

Matthieu123

yits, hoe kom jij eigenlijk aan die lpidiag?

En weet jij wat normale waardes zijn voor de ltft en stft?