Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

haasje

Ik heb een set stekkertrekker set gekocht bij een automaterialenzaak. De set die ik heb staat zo ongeveer iedere keer in de folder van toolspecial (wat veel automaterialenzaken kunnen leveren). Ik probeer een directe link te plakken, anders is het de rode set onderaan pagina 22

razorx

Goedemorgen!

Soms gaan zaken wat langzamer dan je wilt. Omdat je met veel dingen tegelijk bezig bent.
De ikwilalleswetenmeter is het stadium van een groot universeel experimenteerbord aan het ontgroeien.  Dankzij Dirk heb ik een adres waar ik de diverse sensoren betaalbaar kan inkopen. Ergens in een volgende post meer hierover.

Als je in de buurt komt van een definitief resultaat is het tijd om met een passend printje te gaan werken. Normaal laat ik dan een prototype maken. Dat is schunnig duur voor een kleine oplage, dus moet je foutloos ontwerpen. Dit keer had ik het beeld niet. Verwacht ook geen mega verkoop om het kosten dekkend te maken. Dus maar wat in elkaar gezet op een "universeel" printplaatje. Ik heb er een bloedje hekel aan maar ik moest het doen oor mijn eigen beeldvorming.

Het resultaat is een  semi universeel processor printplaatje gesoldeerd op een zeg maar verloop printplaat naar de connectoren voor het display , de voeding en de sensoren.

De lange kabel kan ik zo op het display klikken en het printje kan er achter bevestigd worden. Zo heb je een makkelijk monteerbare eenheid. Voor het beeld:

Dit hielp me toch wat. Ik vind het leuk iets te ontwerpen en te bouwen, maar uiteindelijk wil ik geen testobject in mijn auto maar een net definitief exemplaar.. Grr printjes laten maken is duur.

Mijn idee is als volgt: Een goed doordacht universeel printje maken voor de gebruikte microprocessor, dat meteen alle meest gebruikte display types ondersteunt en daar ook onboard een 1 op 1 verbinding mee kan maken. Daarnaast moeten alle in of outputs via andere connectoren beschikbaar zijn.

Hé nu wordt het leuk. Dan is dit bordje niet alleen geschikt voor een Volvo BC vervanging. Maar voor eenieder die met dit soort processors aan de gang wil.

Het klinkt stom, maar in de vorm die ik voor ogen heb, en ik vertel niet alles, is dit simpelweg niet in de handel, laat staan voor een nette prijs. Als ik dit slim opzet is dit voor een ieder die met deze processors aan de gang wil handig. Wat diegene ook wil maken.

Ik zij al dat ik een paar maanden nodig heb, maar nu ik de mogelijkheid zie om het professioneel aan te pakken, kan ik het wat versnellen.

Leuk!

haasje

Ik weet dat er freesmachines zijn voor kleine productie printplaten, heb alleen geen idee wat ze kosten en of dat het rendabel kan zijn voor jou.

cornelis-b

Een printplaat hoeft niet duur te zijn, een kennis van mij maakt regelmatig printen. Je moet wel een vaste hand hebben om te tekenen maar zeker als het gaat om eenmalige projecten of zeer kleine oplage is het zelf etsen de goedkoopste oplossing. Voor weinig geld je eigen print.

http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/etsen.htm
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

jeroen74

Zelf rommelen met agressieve etsmiddelen, UV lampen, transparanten en altijd afbrekende boortjes is allemaal heel veel werk met nog steeds een mager resultaat. Als je dubbelzijdig wil is het haast al helemaal onbegonnen werk.

Tegenwoordig kun je voor weinig professionele PCBtjes laten maken. Kun je 6 mil baantjes gebruiken, 0.3mm via's, dubbelzijdig, soldeermasker, tekstopdruk. Er zijn tegenwoordig tientallen zogenaamde pooling services, bijvoorbeeld eurocircuits.nl.

Een PCB-freesmachine kost de nodige duizenden euro's, en moet je ook perslucht hebben. Totaal niet interessant.

razorx

Helemaal met je eens Jeroen, zodra je met echt dunne sporen gaat werken moet je het niet meer zelf willen etsen.

Ik herinner me nog dat ik op mijn 14e etsmiddel van mijn vader kreeg. Dat vreselijke ferrichloride.

Enfin, naïef als ik was in de keuken op het fornuis met een pannetje met daarin de printplaat. Er gebeurde niets. Wachten wachten. Mmh ik hoorde gespetter. Gat in pannetje, fornuis onder het etsmiddel en printplaat nog in tact.  :eusa_wall:

Later ging ik aan de gang met een laserprinter en transparant folie en printplaat met een lichtgevoelige laag. Belichten onder twee heftige lampen. Ontwikkelen met caustic soda. Ik was een levend milieudelict. Daarna etsen in een mengsel van zoutzuur en waterstofperoxyde als katalisator. Ging veel beter. Maar een echt professioneel resultaat evenaar je niet. Zeker niet voor SMD en dunne sporen. Dus ik laat het lekker doen. Vertind, eventueel met componentenopdruk.

Ik ben net terug van een bezoek aan Arjen850 ook wel bekend als GVR. Heb zijn uitlaat in real life mogen zien en horen. Wat oogt dat mooi! Verder wat onderdelen van hem overgenomen. Een mooi stuur, raamschakelaars. Dank je wel Arjen!

Mijn stuur lijdt aan het stiksel fenomeen het zijne is keurig. Een vergelijkbaar verhaal geldt voor de raamschakelaars die aan het bekende "ik kom uit een x70 voel plakkerig aan en zie er niet meer uit" syndroom lijden.

Het was erg leuk en gezellig weer even bij te kletsen.

Nu op naar een LPG.

Proost!

razorx

Het is geen drama dat ik printjes duur moet laten maken.
Voor de BC verwacht ik geen mega verkoop.

Echter. Wat er in de handel is als je zo een processor wilt toepassen is niet doordacht en niet direct toepasbaar.
Mijn gedachte is, iets universeels op te zetten wat zowel voor de BC vervanging als weet ik veel wat er nog gaat komen geschikt is.

Als ik het goed opzet zal het apparaat, naast mijn oorspronkelijke doel "de ikwilalleswetenmeter" voor de 70 en een beetje de 850, ook geschikt zijn voor ander gebruik.

Hoe? Andere programmatuur.
Maar nog belangrijker: Zorgen dat het koppelen naar een display, fysiek met alle varianten altijd mogelijk is met een 1 op 1 verbinding. Ingangssignalen moeten zowel via een connector als met een soort van schroef verbinding mogelijk zijn. Het zelfde moet ik doen met de uitgangsignalen.

OK allemaal heel verwarrend, dit zijn gedachten van een techneut. Vertaald naar menselijke termen komt het op het volgende neer:

-Ik maak een leuk printje voor de 70 reeks dat wat interessante zaken real time weergeeft. 850 komt misschien ook.
-Hardware ontwikkeling is duur, dus als je een grotere afzet kan vinden is dat fijn.
-Hoe vind je die grotere afzet? Ontwerp universeler maken.
-Hoe? Alles moet binnen redelijke grenzen aansluitbaar zijn op makkelijke manier, lcd  of oled schermen een paar toetsen of weet ik veel wat.
-Wat zijn de toepassingen naast de leuke ikwilalleswetenmeter waarom een andere ontwikkelaar dit printje wil hebben?  Dat kan zijn een alarm voor je huis, een thermostaat, verbeterde VVIS aansturing, of wat je ook maar wilt zien of laten afhandelen via een processor.

Ik hoop dat ik de potentie hiervan een beetje duidelijk heb kunnen maken. En vreemd genoeg heb ik nog geen goede universele voorbeelden gezien van anderen.

Natuurlijk denk ik ook aan de centjes. De truuk hierin is: Herken een ergernis of beperking en vindt een oplossing. Zo is de paperclip ook bedacht. ;)

Bedtime,.

svenerik

Beste Raxorx,
ik lees met veel interesse je weblog en lach me zuf om de verhalen van je cavia...

als ik het goed begrijp maak je ikwilalleswetenmeter in eerste instantie voor de 70 reeks. Hierin zit toch een bosch systeem welke ook in andere auto's wordt gebruikt (geloof ik). Is het dan niet mogelijk, voor je afzet gebied, om het dermate universeel te maken dat je al deze merken kan bedienen?

wellicht een dooie mus... ik weet het niet; zomaar een idee.

groeten aan franz

sven

jeroen74

Misschien is het de moeite waard om op zoek te gaan naar iets bestaands, er zijn genoeg allerlei MCU ontwikkel cq experimenteer bordjes.

razorx

@Jeroen: Dat was juist het punt. Wat er in de handel is, is niet direct toepasbaar als universeel eindproduct.

De wat breder stralende ledjes voor de parkeerlichten zijn binnen. Op e-bay worden ze gepresenteerd als beschikkende over Cree leds.
Voor dezen is dat een leugen, maar ze voldoen.

Daaronder zie je een vers keyless entry systeem voor Saskia. Haar sleutels waren op. Maar een compleet setje is net zo duur als twee sleutels.

Gisteren was ik bij Arjen om wat leuk spul op te halen. De nieuwen er al in. Oud en nieuw:

Op de foto zie je het niet zo goed, maar het plastic van de ouden was aan het vergaan en blijvend plakkerig. Bij het exemplaar aan de rechterkant was de witte opdruk vrijwel verdwenen.

Ook heb ik een mooi stuur van hem over genomen. Ik kon het niet nalaten dat stuur nog even na te behandelen:

arjen850

Staat mooi de schakelaars Yits, en dat stuur is er nog netter op geworden :eusa_clap: Veel plezier met de spulletjes..

UserID6342

Idd wat een verschil met die oude schakelaars...  Snap dat systeem ook niet zo, dat die dingen er altijd zo beroerd uit komen te zien na een poosje.

jeroen74

Citaat van: YitsEn vreemd genoeg heb ik nog geen goede universele voorbeelden gezien van anderen

Waarschijnlijk omdat het onmogelijk is iets universeels te maken dat alle markten kan bedienen ;) Overigens moet je eens googelen op Arduino, dat is een heel goedkoop basisbordje wat ziekelijk populair is, waarvoor de gekste dingen ondertussen wel allerlei opprikbare 'shields' voor zijn. OLED display? Ethernet? 24 bits ADC? Audio? Webcam? Stappenmotorbesturing? You got it all.

Ik zou in dit geval gewoon lekker de BC maken voor je V70 die jij wil, voor het geld hoef je het niet te doen want daar is de markt toch te klein voor, en/of vereist te grote investeringen cq mogelijke aansprakelijkheden, verantwoordelijkheden voor support; ergo, veels te moeilijk allemaal om je uberhaupt druk over te maken. Net zoals er geen universele auto is die iedereen fantastisch vindt, zo kun je ook geen universeel toepasbaar MCU-PCBtje maken ;)

Als je een betere VVIS aansturing wil, moet je gewoon een PCBtje maken specifiek daarvoor, en bekijken welke mogelijkheden een MCU biedt; mijn inziens, meten hoe snel de motor accelereert en compenseren voor de relatief constante actuatietijd van de VVIS-klep, zodanig dat ie altijd - ongeacht hoe bleifuss je gaat met het gaspedaal - dat ding bij 3500 tpm omgeschakeld is.

razorx

Je opmerking is terecht Jeroen.
Volledig universeel zal niet lukken. Ik kan wel dicht in de buurt komen. Dit is mijn idee:

Het is in principe niets meer dan de meest ideale aansluitingen van de processor naar meerdere optionele connectors dirigeren. Zo iets zal je ook wel tegen komen in de Atmel omgeving waar jij in werkt. Zeg maar Poort C biedt hardwarematige ondersteuning voor een serieel alfanumeriek display.
Dan is het een goede keuze de pinnetjes van poort C naar een connector voor dat type display te lijden. Als je een gewoon tekst display wilt aansturen, zorg je er voor dat de aansluitingen van die zelfde poort naar een 16 pens connector gaan, op die zelfde print. Qua display dek je dan een redelijke lading. E.v.t. OLED via een hotflow aansluiting.

Dan de outputs. Hardware is niet duur, de ontwikkeling wel. Waarom niet een paar zeg 4A drivers op het bordje? Met soldeer jumpers vrij aan te sluiten op poort B. Die zelfde poort is via een gewone header ook beschikbaar. Net als alle andere poorten.

Poort A reserveer je vrijblijvend voor de inputs. Geen AC koppeling, maar wel beschermd.

Ik denk maar even hardop, dus schiet er op. Want ik stel je feedback zeer op prijs.

Ik denk dat de hoeveelheid extra connectoren en benodigd oppervlak best mee kan vallen.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 17-04-2013 21:01:46
Idd wat een verschil met die oude schakelaars...  Snap dat systeem ook niet zo, dat die dingen er altijd zo beroerd uit komen te zien na een poosje.
Naast de meer dan 1800 verbeterpuntjes heeft Volvo ook een reeks verslechterpuntjes gemaakt. Onder andere de kwaliteit van de schakelaars en de plaatsing. Maar zou geen ander merk willen.  ;D