Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Goede vraag Marco.
De wagen is een jaar terug uitgelijnd (vorige eigenaar, rapport ligt naast me). Had sinds de aankoop een beetje vrije slag in het stuur. Zo een net niet of net wel speling. Nog niet hinderlijk bij rechte stukken op de snelweg maar wel aanwezig. Is nu weg na vervanging van de kogels/spoorstangen. Op de linker zat een met de hand voelbare speling. Hoeveel is moeilijk te zeggen door het vet, maar ook de richting waarin je duwt.

razorx

Smullend van een Luikse wafel uit Luik, typ ik dit bericht.
Ik ben net terug van een bezoekje aan Mobiele Arcoservice in Aalsmeer.

Theo (die andere) heeft gekeken naar waar de lekkage zit.
Er was een overduidelijk lek bij de accumulator. Ding was één bonk roest. Na lang kijken en wachten op belletjes of schuim bleek de verdamper, hetzij miniem, helaas ook te lekken.

Theo was zo aardig me een kudde O ringetjes mee te geven en band voor om de nieuwe verdamper.
Het is niet anders, zo, of morgenochtend maar even bestellen.

Verdamper: 9187139
Accumulator: 9187629

Edit: Besteld. Verdamper van NRF, heeft een goede naam en voor mij makkelijk te onthouden ;) , accumulator van Bölk

Ries van de Zilverschuit

Leuk klusje hoor, verdamper vervangen. Vorig jaar nog gedaan. Ik kan het nog zo goed uitstaan als iets niet werkt en zeker de airco niet. Als is het wel de minst gebruikte accessoire op jaarbasis. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 18-07-2013 21:37:54
Leuk klusje hoor, verdamper vervangen. Vorig jaar nog gedaan. Ik kan het nog zo goed uitstaan als iets niet werkt en zeker de airco niet. Als is het wel de minst gebruikte accessoire op jaarbasis.  
Inderdaad het minst gebruikte accessoire. ;)
Vorig jaar heb ik het bij de 850 gedaan. Op zich niet moeilijk, maar veel werk. Maar eens kijken of het bij een 70 classic leuker is.

Ries van de Zilverschuit

Vast! Gelukkig hoeven we dat niet elk jaar te doen.

Maar dat betekent dat research and development rond de allesmeetweter voorlopig stil ligt?

razorx

Absoluut. Wordt na de vakantie.
Ik wil de airco op orde hebben. Mijn moeder helpen met behang verwijderen en schilderen. Tussendoor of iedere dag mijn vader die zorg nodig heeft.
En dan nog het gewone werk. Ik klaag niet hoor, maar de allesmeter valt onder luxe, dus moet even wachten. Aan de andere kant: Als het dash er af moet, is het een kleine moeite de allesmeter alvastin te bouwen en de bedrading aldaar voor te bereiden. We zullen wel zien. ;)

wimped

arjen850

Ah, alweer een klusje in het verschiet.. wanneer komt er nou een eind aan Yis? ;D :P

razorx

Citaat van: arjen850 op 19-07-2013 10:59:02
Ah, alweer een klusje in het verschiet.. wanneer komt er nou een eind aan Yis? ;D :P
Wij zullen eeuwig de zelfde klus herhalen tot we er bij neervallen. ;)
Lekker doorzetten. Bij Nrfh is het ook rustig geworden qua onderhoud.

Ries van de Zilverschuit

Ach, dat is toch een collectieve ervaring hier. Je koopt een oud hok, je rolt vervolgens van het een in het ander en je besluit vol te houden om op den duur de vruchten te plukken. Of je haakt af en zet de auto weer te koop. Die twee bewegingen zie ik hier continue.

StefanCJ

Absoluut mee eens Ries. Als je stopt met onderhoud dan gaat de kwaliteit van je auto zienderogen achteruit. Dan maar doorgaan tot je er spreekwoordelijk bij neer valt. En ach, het is ook gewoon een leuke hobby.

razorx

Door een post van Dennis850estate denk ik wat minder werk te hebben aan het vervangen van de aircoverdamper bij de V70 classic, dan bij de 850:

Citaat van: dennis850estate op 11-10-2009 14:09:43
Kreeg een tip van iemand die me vertelde dat je het dashboard kon laten zitten als je de kachel moest verwijderen. Alleen het gedeelte waar de verdamper in zit. Stuur hoeft er niet af, kachelradiateur hoef je niet af te tappen. Kachel moet wel los omdat je moeilijk bij alle schroefjes kunt waar het verdamperdeel aan het kachelhuis zit. Hieronder een sfeerimpressie

..

Iets uitvoeriger omschreven zullen de werkzaamheden er ongeveer zo uitzien:

1. Accuminpool los
   Dashboardkastje er uit
   Airbag rechts er uit
   Connectoren kachelhuis loskoppelen
   Bovendek er af
   Middenconsole en zijplaten er af
   Eventuele CC balgje loshalen
2. Verdamperkoppelingen los
3. De 2 linker bevestigingsbouten van de kacheleenheid wat lossen, de rest er uit. -edit- Boutjes voor de kachelslangen bij de parafaan los?
4. Kacheleenheid naar je toe, rechts wat meer dan links
5. Verdampergedeelte scheiden van kachelgedeelte en er uit
6. Verdamper vervangen

Ik ben benieuwd of dit zo gaat werken. Uiteraard zal ik, als dit werkt het vertalen naar een nette how-to.

razorx

Goedenavond sleutelaars!

Neen, ik ga niet fulmineren tegen minder handige monteurs. Integendeel. Ik heb een gedachte.

Het begon allemaal met vastgerotte deltalink bouten. We hebben WD40 geprobeerd zonder resultaat, cola leverde ook niets op. Uiteindelijk de boel maar losgefreesd.
Stop! Riep iets in mijn achterhoofd. Hier zit meer in: Kansen. Wil je leuk verdienen moet je iedere ergernis immers omzetten in een oplossing.
Die oplossing komt letterlijk. Lees en huiver.

WD40 is een goede roestoplosser. Een sterk zuur lost roest beter op. Cola is zo een zuur. Verwonderd dacht ik na over wat onze maag eigenlijk aankan met die zure cola. Totdat ik besefte dat ons maagzuur simpelweg nog zuurder is dan cola. Onze magen zijn hiervoor gemaakt! Niet voor cola, maar voor een nuttige taak binnen de autowereld.

Een goede monteur met een mooi zure maaginhoud zou in theorie een bout kunnen loskotsen.
Met deze heldere gedachte in mijn hoofd, besefte ik dan monteurs van oude auto's op hun maagzuur geselecteerd moeten worden en niet op lompe spierkracht. Ik zie de geboorte van een nieuw gilde: De loskotsers. Deze handige vaklui moeten natuurlijk wel beschikken over een gevoelige spijsvertering en makkelijk, ehh, over hun nek gaan. Het spreekt vanzelf dat een slechte kok hun vaste kompaan is.

Patenten en KvK moet ik nog even regelen, maar ik wil mij liever beschermen door kwaliteit. Ik beloof jullie, binnen een half jaar staat een brakend team klaar om jullie te helpen met het lossen van bouten. Met deze buiten temperatuur en wat salmonellakip kan het misschien nog sneller.

Fijne avond verder!
Yits.

Marc O.

Blijf toch es van die lijnolie af joh ;D ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Citaat van: Marc O. op 22-07-2013 20:48:20
Blijf toch es van die lijnolie af joh ;D ;D
Neen, ik moet nog beginnen.
Ik heb soms vreemde gedachten. Deze gedachte zat me de hele dag dwars. Maar ik denk dat het alleszins realiseerbaar is. De kippen heb ik al. Nu nog wat mensen die ze net niet gaar willen eten (al dan niet met lichte dwang) en ik heb een pracht team van bout loskotsers voor jullie klaar staan.