Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Piet

KIM

Citaat van: razorx op 29-01-2014 21:41:09
Citaat van: big ben op 29-01-2014 21:39:33
"Moet" even reageren Yits, ik ben dan ook geen Tita Tovenaar.............

Maar het plezier en de perfectie spatten ervan af  :eusa_dance:
Top  :eusa_clap: :eusa_clap:
Plezier?

Je had me moeten horen mopperen tijdens het solderen.  ;D

Maar de voldoening als het werkt?

....Onbetaalbaar!

elmarconi

Citaat van: razorx op 29-01-2014 21:41:09
Citaat van: big ben op 29-01-2014 21:39:33
"Moet" even reageren Yits, ik ben dan ook geen Tita Tovenaar.............

Maar het plezier en de perfectie spatten ervan af  :eusa_dance:
Top  :eusa_clap: :eusa_clap:

Plezier?
Je had me moeten horen mopperen tijdens het solderen.  ;D

Moet je meer lijnolie tot je nemen...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Goedemiddag!

Eindelijk heb ik de AFR meting met de Spartan sonde op orde. Het was een beetje gedoe. De Spartan heeft een relatief hoge uitgangsimpedantie. De analoge input voor het achterste lambdasonde signaal verwacht juist een laagohmige bron.

Ik heb dat probleem opgelost door er een buffer tussen te plaatsen. Het is de TLC272ACP geworden. Ik wilde het netjes doen en het chipje met zoveel mogelijk pinnetjes op de print vastsolderen en verankeren. Eerst naar een mooi plekje op de print gezocht met een nette +5V en een massa. En gevonden:

Wat lak van de print weggekrast en pin 4 van het IC, de "- voeding" op de massa gesoldeerd evenals de ongebruikte inputs pin 2 en 3. Pin 8 de "+ voeding" kon ook netjes op de print vastgesoldeerd worden. Pin 6 en 7 met elkaar verbonden. Dat us de output van de buffer en gaat naar de rear O2 sense + input van de ECU. Rear O2 sense - niet aangesloten.

De + input van de opamp, pin 5,  gaat nu direct naar pin A34 van de ECU. net voor het punt waar het draadje is doorgeknipt. Wel netjes een weerstand van 2M2 tussen pin 5 en de massa geplaatst.

Ter isolatie en bescherming wat krimpkous:

Toen werd het tijd om te testen en te meten. Na wat rekenen bleek dat er toch sprake is van een zekere offset. Om een meting met een nauwkeurigheid van zo'n 1 % te krijgen en de input direct naar AFR om te rekenen is dit de conversie in TunerPro geworden:
10 + (2*((X*0.0197871)+0.1591))

In Volt uitgedrukt komt het op het volgende neer:
WerkelijkeSpanning = 1,0131 * GemetenSpanning + 0,1591

Nog even een plaatje van het ritje dat ik zojuist maakte:

(Zwart=TPS, rood=RPM, oranje=load, blauw=AFR)

Je ziet hier heel mooi de overgang van cruisen, naar acceleratie naar WOT.
De maximale druk die ik vandaag met de 16T haalde was 1,158Bar bij een load van 10,608ms.

Ik ga eens over eten denken. ;)

arjen850

Die laatste zin, die kan ik best volgen ;D

KIM

Way to go!
Als ik mijn AT foutcode uit de weg heb, zal ik ook aan de Spartan moeten. Ik hoop heel stiekem op je soldeerhulp, want dit ziet er een beetje tricky uit voor mij.

pwberg

Citaat van: arjen850 op 02-02-2014 16:40:34
Die laatste zin, die kan ik best volgen ;D

Plus heel veel.......  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Piet

Wederom een fraaie oplossing voor het monteren van de opamp!!

Het valt me op dat als ik je formule WerkelijkeSpanning = 1,0131 * GemetenSpanning + 0,1591 toepast op de voltage drop van ongeveer 0.2 volt die ik mat aan de uitgang van de spartan bij stationair (2.15 volt ipv 2.35 volt resp voor en na aansluiten aan A34) die ook klopt (althans voor dat punt):  werkelijke spanning = 1.0131*2.15+0.1591 = 2.34.
Maar dit is gemeten op 1 punt (AFR=14.7), ik heb geen metingen op andere punten gedaan en weet dus niet of de formule (zonder opamp als buffer er tussen) ook nog opgaat.
Ofwel zonder opamp er een lineaire afwijking is die met de opamp er  wel niet is.

Blijft nog steeds de vraag waar die offset en conversiefactor vandaan komen en of die voor elke M44 hetzelfde is. (misschien/waarschijnlijk? wel)

EDIT van een slip of the mind

elianmars

razorx

Citaat van: Piet op 02-02-2014 19:14:32
Wederom een fraaie oplossing voor het monteren van de opamp!!

Het valt me op dat als ik je formule WerkelijkeSpanning = 1,0131 * GemetenSpanning + 0,1591 toepast op de voltage drop van ongeveer 0.2 volt die ik mat aan de uitgang van de spartan bij stationair (2.15 volt ipv 2.35 volt resp voor en na aansluiten aan A34) die ook klopt (althans voor dat punt):  werkelijke spanning = 1.0131*2.15+0.1591 = 2.34.
Maar dit is gemeten op 1 punt (AFR=14.7), ik heb geen metingen op andere punten gedaan en weet dus niet of de formule (zonder opamp als buffer er tussen) ook nog opgaat.
Ofwel zonder opamp er een lineaire afwijking is die met de opamp er duidelijk wel is.

Blijft nog steeds de vraag waar die offset en conversiefactor vandaan komen en of die voor elke M44 hetzelfde is. (misschien/waarschijnlijk? wel)

Ik heb  een driepunts meting gedaan. Woensdag verwacht ik een mooie regelbare voeding. Dan check ik de berekening over het hele bereik.  Nu zijn de waarden tussen AFR 12,5 en15,5 volledig accuraat.

razorx

Citaat van: KIM op 02-02-2014 16:43:49
Way to go!
Als ik mijn AT foutcode uit de weg heb, zal ik ook aan de Spartan moeten. Ik hoop heel stiekem op je soldeerhulp, want dit ziet er een beetje tricky uit voor mij.
Spreekt vanzelf!

razorx

Het spijt mij dames en heren. Ik zal hier nog zeker niet over uitgeluld zijn.
Omdat er nu zoveel aan goede en snelle logging aanwezig is, nodigt dit uit tot een diepgaande analyse van de meetwaarden om zo tot een beter begrip van ons "geheimzinnige" motormanagement te komen.

Nog even als aanvulling voor de genen die hiermee bezig zijn of willen gaan:
De typische R boost van 1,5 seconden moet je uitzetten. Die werkt uiterst hinderlijk in metingen. Daarnaast verlies je wat grip op het gebeuren als hij aan staat.

Dat had ik voor de meting van vandaag al gedaan. Je doet dat als volgt:
1. Zet onder Limiters, RPM limit for diagnosis of overboost op maximum toerental. Zo zal je die onduidelijke korte R boost die analyse van je data vertroebelt onmogelijk maken.
2. Zet onder Limiters, Overcharge load, alle waarden op 12.00

Zo bepaal je zelf wat er gebeurt. Deze suggestie kwam wederom van volvospeed. Ik denk dat het puurder is alleen de target load te gebruiken, maar vermoed dat je daar in WOT situaties niet mee wegkomt.

Nu mijn AFR meting klopt, valt het me des te meer op hoe tolerant en slim Motronic 4.4 met data omgaat.

Tja wat zijn de volgende stappen: Absoluut een MAF met hogere capaciteit met alle omreken ellende van dien. Gelukkig kan ik wat dat betreft kijken naar wat de voorgangers op Volvospeed hebben gedaan.

Tja het doel: Plezier! Meer motorvermogen, smoother gedrag en er is er ééntje bijgekomen: Beter brandstofverbruik bij stadsverkeer en een iets minder absurde verrijking bij de eerste minuten. Het eerste gedeelte lijkt er op, maar ik wil het perfect.

KIM

Ik was trouwens ook hooglijk verbaasd over de inspuittijd op de snelweg. Ik heb tijden van wel 10 ms gezien.
Misschien wel normaal, maar zo heb ik er nog nooit naar kunnen kijken.

razorx

Even een vraagje tussendoor:
Wat is de maximale druk die een 16T kan opbouwen en volhouden?
Ik weet dat dit een luie vraag is, maar door het antwoord, kan ik me op andere zaken richten qua optimalisatie.

Piet

Citaat van: KIM op 02-02-2014 21:16:39
Ik was trouwens ook hooglijk verbaasd over de inspuittijd op de snelweg. Ik heb tijden van wel 10 ms gezien.
Misschien wel normaal, maar zo heb ik er nog nooit naar kunnen kijken.

Die inspuittijden  zijn eigenlijk niet zo heel interessant. De injectoren zullen een bepaalde hoeveelheid benzine moeten leveren en afhankelijk van hun capacitiet kost dat een bepaalde tijd.
Veel interessanter is de duty cycle op dat moment van de inejctoren, zodat je kunt zien of de injectoren wel "up to the task" zijn.