Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Claudia

Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

razorx

Als ik doe wat de auto wilt, doet de auto wat ik wil.

Eindelijk worden de fuel trims stabiel, ben ik van het detoneren af en rijdt hij een stuk pittiger.
Heeft wat gereken en hoofdbrekens gekost.

Voorlopig weet ik dat ik van de K + L verrijkings map af moet blijven en dat de VE/AFR map in basis goed is.

Ik weet nu ook vrijwel zeker dat de tijd die de groene injectoren nodig hebben om open te gaan in de orde van 4% meer is dan tot nu toe aangenomen.
Ben benieuwd wat de waarden zijn van Piet als hij klaar is met zijn metingen.

Eigenlijk kan je al concluderen dat je injector openingstijden niet goed zijn als je andere fuel trims krijgt bij stadsverkeer als op de snelweg.

Wat is er gebeurd:
-De timing van de inlaat nokkenas drie graden vertraagd
-De WOT verrijking bij 4200 toeren vrij stevig ingezet om geleidelijk iets je lager te worden bij hogere toeren.
-De ontsteking is gedurende de tests in het hoge middengebied ietsje verlaat om veilig te kunnen blijven testen.

Heb eindelijk weer het gevoel dat ik iets aan het opbouwen ben.
Morgen nog wat subtiele correcties in de WOT tabel en dan werken aan de ontsteking. Als dat alles op orde is mag de 16T naar 1,1 Bar.

razorx

En ander iets waar ik heel blij mee ben is te zien dat die gereviseerde LPi pomp de huidige load ook prima aan kan.

Hier zie je een vrolijk bestuurders moment. Ik weet dat hij nu veel te rijk staat, maar dit was een bewuste test om te kijken of de gereviseerde LPi pomp deze flows nog aan kan.

Op benzine rood=RPM, de 4,26 is de S90 MAF spanning en de 11,19 de AFR:

Let op hoe mooi en snel de AFR waarden naar beneden gaan bij vollast.

Op LPi: Vergelijkbare AFR waarden worden keurig gehaald. Je ziet wel dat de LPi pomp even tijd nodig heeft om de druk op te bouwen. Maar haalt en houdt de benodigde LPG flow wel. En dat met een verzoek om een veel te rijk mengsel. Ik heb dus even reserve.

Wat je ook ziet is dat je met een 16T op 1Bar en een standaard downpipe niet verder komt dan een MAF spanning van iets boven de 4,2V. Dit komt overeen met een MAF waarde van iets boven de 218gram/seconde. Dat is binnen 1% afwijking van waar ik gebleven was voor de grotere MAF en de grotere injectoren. Ik heb dus weer een stabiele basis om verder op te bouwen! Daarnaast heb ik een winst in de stabiliteit van de waarden en hoe snel die bereikt worden.

Ik zie uit naar morgen!

Ludo

Citaat van: razorx op 20-04-2014 19:15:44
En ander iets waar ik heel blij mee ben is te zien dat die gereviseerde LPi pomp de huidige load ook prima aan kan.

Op LPi: Vergelijkbare AFR waarden worden keurig gehaald. Je ziet wel dat de LPi pomp even tijd nodig heeft om de druk op te bouwen. Maar haalt en houdt de benodigde LPG flow wel. En dat met een verzoek om een veel te rijk mengsel. Ik heb dus even reserve.
http://www.paerl.it/volvo/2014042007.jpg

Zei ik toch, grotere benzine injectors, software aangepast hierop en je kan naar een hoger (lpg) vermogen...
:D

razorx

Citaat van: Ludo op 20-04-2014 20:15:59
Citaat van: razorx op 20-04-2014 19:15:44

http://www.paerl.it/volvo/2014042007.jpg

Zei ik toch, grotere benzine injectors, software aangepast hierop en je kan naar een hoger (lpg) vermogen...
:D
Yep, je had gelijk. Erg blij. En vooral dat die gereviseerde pomp het prima doet.
Anyway, jouw feedback is altijd welkom.

Piet

Citaat van: razorx op 19-04-2014 23:45:39
Achteraf denk in dat het voor mij het verstandigste is een zelfde MAF meting te doen als Piet heeft gedaan. Maar dan met mijn setup.
Grotere S90 MAF achter het luchtfilterhuis en de standaard voor het luchtfilterhuis. Ik verwacht dat mijn constante lager zal zijn. Dit is geen dogma maar een verwachting, die versterkt wordt door wat experimenten met een lagere MAF correctiefaktor die zeer positief uitvielen.

To be continued.

Je kan ook simpelweg experimenteren met verhogen of verlagen van de conversie (van stock maf tabel naar s90 maf tabel) van 1.34.
Maar ik zou even wachten tot de injectorparameters er definitief goed instaan.
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet zo'n last heb van fluctuerende fueltrims met de s90 maf en een conversiefactor van 1.34.
Nu, na verlaten van mijn inlaatnokkenas, blijft de ltft-p zelfs vrij strak 1.56 (iets hoog nog weliswaar, maar dat hoop ik door de juiste injectorparameters te vinden op te gaan lossen).

Ik durf overigens keihard te beweren  ::), na een hoop geexperimenteer, dat de setup vrijwel geen invloed heeft op hoe de maf de airflow meet. Ik zou daar ook fysisch  geen verklaring voor kunnen bedenken  of er moeten wel hele vreemde constructie's voor of na de maf zitten die turbulentie in de maf veroorzaken.

De green giants zijn overigens hoge impedantie injectoren, waardoor de aansturingselectronica tamelijk eenvoudig gehouden kon worden bij het testen (nou was een peak hold aansturing electronisch ook nog wel op te lossen :) )

razorx

De conversiefactor van 1,34 is zeker goed.  :eusa_clap:
Bij mij komt de fluctuatie duidelijk van de dead times.

Piet

Het is ook zo'n samenhangend systeem dat systeem van injectorparameters en mafwaardes.....
Daarmee berekend de ecu de brandstofsamenstelling, als maar 1 van die parameters niet helemaal klopt heeft de ecu al heel wat werk om gaande weg in closed loop te moeten blijven corrigeren.

En het kleinste lekje ergens  in het inlaattraject vanaf de maf tot aan de inlaatpoorten verstoort de boel al danig.

razorx

Dit is een poor mans how-to voor injector calibratie.

Nog belangrijker , voor jouw injectoren , met jouw brandstofpomp én drukregelaar .

Ten eerste is het belangrijk te beseffen dat "Injector opening time by voltage", lees de dead time, vooral een invloed heeft op je lage toeren fuel trims .
De "injection "basic adjustment factor" heeft invloed op de lage en hoge toeren fuel trims.

In eerste instantie vul je de waarden in de "Injector opening time by voltage" , "basic adjustment factor" en "minimale injectie tijd" tabellen zoals ze zouden moeten zijn .

Nu is het tijd om de "basic adjustment factor" goed te krijgen . Rijd ten minste een half uur bij voorkeur met een constante snelheid van 100 km / h . Noteer de LTFT tijdens het rijden op die snelheid . ;)
Als je een LTFT van 12% hebt, moet je je "basic adjustment factor" delen door 1,12 . Als je LTFT is -5 % , moet je juist vermenigvuldigen met 1,05.

Flash je ECU met alleen deze waarde gewijzigd .

Alleen wanneer de "basic adjustment factor" correct is ingesteld , is het zinvol om de "Injector opening time by voltage"  waarden te zoeken .
Zoek een plek waar je minstens een half uur kan rijden met een zo constant mogelijke snelheid tussen de 20 en 30 km / h . Let op de LTFT aan het einde .
Heb je een LTFT van 6 % , moet je je "Injector opening time by voltage" tabel waarden vermenigvuldigen met 1,06 .

Als je startpunt te ver van de werkelijkheid is, moet je dit proces mogelijk herhalen .

Na veel gemopper, gebrom en diep menselijk leed kwam ik tot deze simpele en goed werkende oplossing.

razorx

Mooier zou het nog zijn de raildruk te loggen tijdens een ritje.
-edit- Besef wel dat bovenstaande methode symptoom bestrijding is als je LMM of lambdasonde waarden niet kloppen. ;)

Piet

Op welke flow rate and dead times bij 13, 13.5 en 14 volt kom je bij jouw "groene gigantjes" met deze methode?

razorx

12,5 V Vermeld ik ook, want dat is de spanning die de ECU ziet na de beveiligings elektronica

12,5V 0,975
13V 0,916
13,5V 0,839
14V 0,780

De basic adjustment staat nu voor 428cc ingesteld.

Doet verder niets af aan de calibratie methode, maar heb wat achterdocht over mijn raildruk.

Piet

The Demon

Citaat van: razorx op 23-04-2014 18:41:44
12,5 V Vermeld ik ook, want dat is de spanning die de ECU ziet na de beveiligings elektronica

12,5V 0,975
13V 0,916
13,5V 0,839
14V 0,780

De basic adjustment staat nu voor 428cc ingesteld.

Doet verder niets af aan de calibratie methode, maar heb wat achterdocht over mijn raildruk.
Moet je plassen?  ;D :evil:

Groet,
The Demon.

razorx