Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Gisteren bij Arjen850 langs geweest. Was heerlijk na al die maanden bij te babbelen.

Vanmiddag mijn automaat laten flushen bij Racingbrick.
Een aanrader! Wat schakelt dat ding nu mooi en boterzacht.

Je wilt niet weten wat voor zwarte drab er uit kwam.
Leuk genoeg waren Powerpete en John (die van de champagne kleurige estate) er ook.
Was erg gezellig.

Ik moet zeggen dat sommige forumleden mij beter kennen dan ik mezelf.
Marco voorspelde me ooit, jaren terug, dat ik me bezig zou houden met het programmeren van ECU's. Ik zij nee.
En kijk nu.

Piet stelde me dat mijn plan om met de 16T door te gaan en me vooral zou focusseren op het rijgedrag zou veranderen.
Ook hij had gelijk:
Een 2e hands 19T en een behoorlijk compleet Mitsubishi revisiekitje besteld.

Verslavend dat tunen.

Piet

Haha, I told you!.... (het is gewoon een enorm besmettelijk virus dat tuningsvirus)

arjen850

Citaat van: razorx op 11-05-2014 20:02:52
Gisteren bij Arjen850 langs geweest. Was heerlijk na al die maanden bij te babbelen.

Vanmiddag mijn automaat laten flushen bij Racingbrick.
Een aanrader! Wat schakelt dat ding nu mooi en boterzacht.

Je wilt niet weten wat voor zwarte drab er uit kwam.
Leuk genoeg waren Powerpete en John (die van de champagne kleurige estate) er ook.
Was erg gezellig.

Ik moet zeggen dat sommige forumleden mij beter kennen dan ik mezelf.
Marco voorspelde me ooit, jaren terug, dat ik me bezig zou houden met het programmeren van ECU's. Ik zij nee.
En kijk nu.

Piet stelde me dat mijn plan om met de 16T door te gaan en me vooral zou focusseren op het rijgedrag zou veranderen.
Ook hij had gelijk:
Een 2e hands 19T en een behoorlijk compleet Mitsubishi revisiekitje besteld.

Verslavend dat tunen.

Was idd gezellig Yits, leuk om je hier weer eens ontvangen te hebben :D

razorx

Revisie van een turbo. Deel 1. Demontage en reinigen

Goedenavond geblazenen!

Omdat meer, meer is, besloot ik mijn 16T door een 19T te vervangen.

Van Dennis850Estate een 2e hands 19T overgenomen en in Japan een origineel Mitsubishi revisiekitje besteld. De uitgebereide variant. Let bij het bestellen even op of je een flat back of een super back schoepenrad hebt. De meesten, maar niet al onze turbo's zijn super back. Zo ook de 19T.

De 2e hands 19T:

Eerst de actuator van de wastegate en wat periferie verwijderd.

De koppeling tussen de beide turbo helften losgemaakt.

Dan krijg je dit te zien:

(De markering die ik maakte is niet nodig. Binnen zit een fixeer pen)

Die gaan niet vanzelf van elkaar. Met een rubberen hamer heb ik rondom tikjes gegeven op wat je op het volgende plaatje als bovenkant van het uitlaat gedeelte ziet.

De helften voorzichtig van elkaar gescheiden. Je wilt niet dat de schoepen verbuigen en onbalans geven. Vervolgens heb ik met een stevige borgveertang de borgveer los gemaakt.

Dan kan je de turbo unit uit het huis halen. Dit zal niet helemaal vanzelf gaan. Met wat subtiele tikjes op de zijkant van de unit kwam hij vrij. Blijf oppassen voor de schoepen.

Dan moet je de uitlaat schoep losmaken. Voordat ik dit deed heb ik met een goede markeerstift markeringen op de in en uitlaatschoep en het huis gemaakt. Ik weet niet of onze turbo's assembly of component gebalanceerd zijn. Maar op deze manier had ik zekerheid. Scheelt weer balanceren van de turbo.
Zorg dat je de markeringen niet wist.

De schroefdraad van deze turbo is tegendraads. Maar kijk eerst even voor de zekerheid.

Je ziet hier de eerste sporen van oliekoek.

Verwijder het lager om het asje. Je zal voelen dat het asje her en der ietwat ruw is. Polijst dit met staalwol 00.

Daarna ben ik verder gegaan met de volgende borgveer. Ook die moet er uit.

Vervolgens heb ik met twee platte schroevendraaiers aan weerszijden het volgende onderdeel voorzichtig los gewrikt. Zet niet te veel kracht en zorg dat hij er recht uit gaat.

Meer olieafzetting.

Haal het ronde plaatje met flap van de as.
Ik hoop dat dat onderdeel overeenkomt met die in het revisie setje. Soms bestaat hij uit twee delen en krijg je alleen het plaatje. In dat geval hergebruik ik dit deel. De rechter op onderstaand plaatje.

Daarna moest ik het messing deel wat je hieronder ziet naar boven wippen.

Het schoot allemaal lekker op. Een redelijk rustgevend klusje. Alle aangekoekte delen in een badje met motorolie gedaan. Olie lost oliekoek op. Het uitlaat gedeelte in de WD40 om de bruine aanslag te verwijderen.

Als je dit doet vergeet dan niet wat goodies bij je dealer te bestellen. Een pakking, wat tapbouten en moeren kunnen van pas komen. Beter mee verlegen dan om verlegen. En de pakking moet je toch vervangen.

Deel twee, het vervangen van de revisiedelen zal even op zich laten wachten. Het setje zou ergens volgende week binnen moeten komen. Maar eigenlijk is met deze reeks plaatjes de basis al gelegd.

Zonnige groet,
Yits.

Piet

Goed bezig...
Zolang je maar het compressorwiel t.o.v. het turbinewiel exact monteert blijft de boel in balans.
Naar mijn weten zijn de turbo's bij mitsubishi assembly gebalanceerd.
Soms wordt er ook gebalanceerd door iets van het asmoertje af te slijpen. Als daar aan geslepen is is het wel handig weer het oude moertje te gebruiken en op dezelfde positie terug te monteren.
Ik heb er al meerdere zo gereviseerd zonder na te laten balanceren, is altijd goed gegaan.
Alleen de laatste keer heb ik de boel laten component en assembly laten balanceren omdat er een nieuw billet compressorwieltje op ging.

razorx

Dank voor je informatie.
Dan voor mij en voor anderen: Ligt het aan mij dat ik het nummer van de pakking tussen de turbo en de downpipe niet kan vinden?

Vulk

Jij hebt ook geen schrik van een ingewikkeld klusje. De software schrijf je dan ook maar zelf? ;D

razorx

Dit is niet zo een lastige klus. Verdampers van de airo daar wordt ik minder vrolijk van. Maar dat is meer de hoeveelheid werk.
Een automaat of bak vervangen zal ik niet doen.

De aanpassing van de software ga ik inderdaad zelf doen.

Ludo

Goed gedaan Yits.  :D

Het enige wat hierbij mist...
Citaat van: razorx op 17-05-2014 19:01:42
Als je dit doet vergeet dan niet wat goodies bij je dealer te bestellen.

Zijn onderdeelnummers.

razorx

Citaat van: Ludo op 17-05-2014 20:26:45
Goed gedaan Yits.  :D

Het enige wat hierbij mist...
Citaat van: razorx op 17-05-2014 19:01:42
Als je dit doet vergeet dan niet wat goodies bij je dealer te bestellen.

Zijn onderdeelnummers.
U vraagt en wij draaien: ;)

Pakking   1.00      8642450
Tapeind   4.00      1336261
Tapeind   3.00      1357769
Borgmoer   7.00      977209

De noodzaak tot vervangen van de tapeinden is discutabel.
Vind vers materiaal altijd fijn.

Ach je moet de economie draaiende houden en de wagen ook.  ;D

Alleen het part nummer van de pakking tussen de turbo en de downpipe (nr31 in het Vida plaatje) kan ik niet vinden.

Ludo

Altijd handig.  ;D

Pakking tussen turbo en downpipe zou ik niet doen, is nergens voor nodig.

razorx

Citaat van: Ludo op 17-05-2014 20:32:48
Altijd handig.  ;D

Pakking tussen turbo en downpipe zou ik niet doen, is nergens voor nodig.
Thanx!

)()()sT

Ik zag de foto en dacht hetzelfde :)
In mijn kitje zat die pakking ook, maar ik vraag me nog steeds af waarom.
Heb je al een dp. met schuine flens?

razorx

Yep! was standaard bij mijn wagen. 70R T3 uit 1998

razorx

Ik besef ineens dat ik twee revisie setjes had moeten kopen.
Als mijn 16T er uitgaat moet die natuurlijk ook gereviseerd worden om een ander blij te maken.

Suf. Denk er nu pas aan.