Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik schrok van de conditie of het gedrag van de riemspanner die in mijn wagen zat.
Simpelweg niet meer goed werkend bij een kilometerstand van 292 dkm. Omdat ik niet weet wat er voorheen is gebeurd is het alleen maar giswerk te weten of dit de originele spanner was of niet.

Ik heb besloten die spanner naast de waterpomp met iedere wissel te vervangen. De kosten zijn het niet echt. In totaal kost het hele setje all in een euro of 250 met origineel materiaal. Laat je dit alles doen, ben je terecht veel meer geld kwijt. Als je dit alles aanpakt heb je op dat vlak iets gedaan wat 120dkm mee kan.

Vergeet niet dat je een zone, zo denk ik over auto's definitief als onderhoudsgebied, als gedaan kan markeren.
Je werkt op een bepaalde plek. Omdat je daar toch al bezig bent en daar moeite voor moet doen is het in mijn ogen verstandig meer zaken mee te nemen.
Scheelt je tijd qua werk en eventuele verzendkosten En je bent er jaren van af.

Even terugkomende op jouw bericht en dat van Kornelis: Dat was mijn gedachte ook. Toen ik zes jaar geleden de wissel bij de tien klepper deed, kreeg de spanner en keurige erectie bij het loskoppelen. Bij de spanner van de R niet. Ik wil het risico niet nemen. En je bespaart al zo veel centen door alles zelf te doen. De kosten als het mis gaat staan in geen verhouding. En het geeft een heel lekker gevoel als je bij een zone van je auto klaar bent. ;)

Vrolijke groet vanuit een heerlijk discussieforum!

KIM

Ik ben nog nooit een slechte spanner tegengekomen en ik heb toch al een paar riempjes gewisseld (Nieuwe type spanner heb ik niet veel ervaring mee maar wel minder vertrouwen in). Op de R is ie volgens mij pas de vorige wissel vervangen (ook de waterpomp voor het eerst). Volgens mij had het blok toen al 4 ton gelopen.
Op de GLT heb ik m nooit vervangen en ook de waterpomp niet. Daar heb ik toch ook zo'n 3 ton mee gereden.

Piet

Mja de kosten zijn het inderdaad niet, zo gek is het dus helemaal niet om de spanner bij elke wissel mee te nemen. Een falende spanner kan wel een dure aangelegenheid worden.
Anderzijds ben ik ook nog geen slechte spanner tegengekomen bij een wissel om en om.

razorx

Citaat van: KIM op 14-09-2014 00:31:17
Ik ben nog nooit een slechte spanner tegengekomen en ik heb toch al een paar riempjes gewisseld (Nieuwe type spanner heb ik niet veel ervaring mee maar wel minder vertrouwen in). Op de R is ie volgens mij pas de vorige wissel vervangen (ook de waterpomp voor het eerst). Volgens mij had het blok toen al 4 ton gelopen.
Op de GLT heb ik m nooit vervangen en ook de waterpomp niet. Daar heb ik toch ook zo'n 3 ton mee gereden.
Dat is ook de algemene ervaring.
Dirk, en die is niet gek kon me zijn ervaring vertellen en heeft heel wat brakke spanners gezien. Mijn spanner was echt voor bij de grens. Mijn ervaring. Ik denk dat het verstandiger is voor die geringe meerkosten, zeker als je het zelf doet alles mee te nemen.

Over het geheel aan kilometers is dit een marginale kostenpost.

KIM

Is ook zo en daarom is de laatste wissel zowel de waterpomp als de spanner vervangen.
Ik ga dat zeker de volgende ronde niet doen. Als ik constateer dat de spanner slecht is, heb ik pech en moet ik er toch maar een bestellen.

Vulk

De eerste keer dat je zelf de riem vervangt (of laat vervangen), dan zou ik die sowieso altijd meenemen. Je weet maar nooit.
Overigens mooie 'how to' Yits!

KIM

De riem en rollen vervangen doe ik gelijk bij aanschaf. Ik vertrouw niet op de gegevens die aanwezig zijn bij de auto.

UserID6342

Dat doe ik ook Kornelis, maar die hydraulische spanners heb ik al genoeg gare van gezien.  Zo erg dat de riem totaal loshangt en je je eigen afvraagt waarom die niet versprongen is, tot doorgerotte exemplaren toe.

Sindsdien, en dat is al een poosje zo, vervang ik geen riem meer zonder die spanner en waterpomp.  Bij de waterpompen geld eigenlijk hetzelfde verhaal, totaal uitgeslagen op de lagers, beweegbare poelies, etc.  Die meuk wil je niet op je auto.

Wat betreft de mechanische spanners; ik vind ze persoonlijk veel beter en makkelijker te verwerken als de hydraulische.  Die spanners zijn echt goed, mits je weet hoe te stellen en vaak gaat het hiermee fout.  Ze worden 9 van de 10 keer of te los, of nu juist te strak aangetrokken waardoor de waterpomp extra op zijn donder krijgt.

KIM

Ach Dirk, het verschil is natuurlijk ook dat ik het bij eigen auto doe. Ik weet dan waar ik mee bezig ben en in welke staat de auto verkeert.
Jij doet het voor een ander en dan wil je voor die paar rot centen niet gaan gokken.

Tot zover de vervuiling van Yits zijn blog.

razorx

Gek eigenlijk. Hoe ik dezelfde klus zes jaar geleden verpestte bij de tien klepper en er een negen klepper van maakte.

Nu ging alles soepel en als vanzelfsprekend. Zonder nokkenas of krukas blokkeertool. Ik heb overigens een prachtig setje van Jack liggen, dat ik over één of twee weken ga gebruiken voor de tienklepper.

De nieuwe distributieriem van boven naar beneden laten zakken en hem er onder bij de krukas poelie in gekanteld. Je zal daar last krijgen van een nokje achter de poelie en een stukje plastic links. Met wat beleid is het goed te doen. De riem van rechts naar links over de tandwielen gelegd en vervolgens langs de rollen. Even kijken of alles nog goed staat.

Keurig. Het borg pennetje uit de riemspanner getrokken en twee keer boven op de riem gedrukt en vervolgens twee keer links neer binnen gedrukt. De riem kwam mooi op spanning.

De bougies verwijderd om geen last van compressie te hebben. De multiriem liet ik er nog even af om subtieler te kunnen werken en minder weerstand te hebben. De krukas heb ik heel langzaam en voorzichtig twee keer met de klok mee gedraaid. De timing was nog steeds goed. Beschermkapje weer onder de poelie bevestigd.

Een mooi moment om meteen een nieuwe multiriem te plaatsten. Een tijdje terug kreeg ik die net niet om de laatste rol, maar met verwijderde riemspanner was het een eitje.

Fijn moment:

Als nieuwe bougies heb ik de volgende gebruikt op aanraden van Marco (DCCCL). Die is niet gek, dus gewoon maar eens proberen in plaats van de Volvo bougies waar ik bij zweer. Op LPG luistert het allemaal wat nauwer.

Het werd tijd om de lekkende radiateur aan te pakken. Die is nog niet binnen, maar wat voorbereidingen kunnen geen kwaad. Bij een turbo AT is deze klus inderdaad wat meer werk maar niet onoverkomelijk. Zorg dat je alle slanghouders en o-ringen vervangt. Die dingen zijn gewoon eenmalig plaatsbaar.

Olie weg laten lopen in een opvangbak. Als je olie niet oud is kan je de olieslangen die je bij de radiateur loskoppelt ook naar boven laten hangen zo verlies je minimaal olie. KVS afvloeien via onderste slang of het kraantje. Ook in opvangbak.

Eerst alle elektra van de fan losgekoppeld en opzij gelegd. Het fanhuis zit met twee bouten aan de bovenkant vast. Aan de onderkant valt hij met twee pennen in twee gaten.

De twee bouten aan de onderkant van de radiateur zijn berucht. Ze willen graag zo vastgerot zitten datje de vast gelaste moer aan de andere kant losdraait. Niet fijn. Om die reden heb ik de bouten losgetrild met de accutol.

De boutjes bij de koplampen zijn ook niet geliefd. Met een microrateltje kan je er goed bij. Geen gepier met knietjes of zo. Kort krachtig rukje en dan gewoon losdraaien.

De waterslangen spreken voor zich. De slanghouders voor de olie en de automaat laten zich met een seeger tangetje of een puntbek makkelijk verwijderen. Zorg er voor dat je de onderste automaat slang na loskoppelen wat omhoog gangt met een tie-wrap. Scheelt wat rommel. ;)

Wat een bende. Je ziet de vette zooi van een vroeger lek. Daarnaast is goed te zien hoe lek de radiateur is. Rode koelvoeistof is wat duurder maar heeft als groot voordeel dat die goed zichtbaar is als je een lek hebt. Relevanter dan het temperatuurbereik of de levensduur.

De bevestigingsbouten heb ik nog niet definitief losgedraaid. De nieuwe radiateur is nog niet binnen.
Zet even een garagekrik onder de condensor/intercooler/radiateur unit voordat je die bouten losdraait.

Piet

Ben benieuwd hoelang die iridium bougies mee zullen gaan, lees daar nogal eens verschillende berrichten over.
Zelf (nog) niet uitgeprobeerd.

de Boeing

mooi werk weer!

Bij mij doen doen die Iridium bougies het overigens prima, mijn eerste setje NGK BKR8EIX pas na 55.000 km vervangen ...

UserID6342

Hahahaha, laat je de condensor en intercooler nu toch zitten ipv het hele blok eronder uit te trekken ? ;D ;D

Piet

Citaat van: de Boeing op 14-09-2014 18:41:19
Bij mij doen doen die Iridium bougies het overigens prima, mijn eerste setje NGK BKR8EIX pas na 55.000 km vervangen ...

Ga ik ze bij de eerrstvolgende wissel ook eens uit proberen dan.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 14-09-2014 19:30:04
Hahahaha, laat je de condensor en intercooler nu toch zitten ipv het hele blok eronder uit te trekken ? ;D ;D
Ghe ghe. Niet eens bewust. Ik ging gewoon maar wat losdraaien en kijken hoe het schip zou stranden. Viel allemaal mee.
Ach goed gereedschap helpt zo ontzettend. Ik heb zeker niet de top, maar wat ik heb is veel en goed voor serieus hobby gebruik.

Wat die NGK iridiums aangaat: Ik ben heel benieuwd.
Lang geleden had ik Denso iridiums in de 10 klepper. In het begin heel even leuk, maar de massa elektrode sleet sneller dan de originele exemplaren voor een NA wagen.

Van NGK verwacht ik beter. Maar de tijd zal het leren.