Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

scania164

Nou ludo...ik had wel moeten vermelden dat ik het verhaal onderstreep bij dampgas..
Bij lpi ben ik nog steeds van mening dat 0.81 het beste is...
Sorry voor fout commentaar ;)
We zijn het dus eens!

razorx

Als je in staat bent de detonatie mee te loggen zul je op LPG zien dat er bij gebruik van de standaard ontstekingstabel en een lambda van 0,8 sprake is van detonatie. Als je een LPG motor rijker dan 0,9 laat lopen zal de temperatuur van het uitlaatgas stijgen. Dat is de directe oorzaak van die detonatie.
Je kan de ontsteking wat verlaten, maar daarmee verlies je vermogen. Daarnaast blijf je met die onnodig hoge temperatuur van het uitlaatgas zitten.

Bij een waarde van 0,9 op LPG zal je merken dat, ook met de standaard ontstekingstabel, er geen sprake is van detonatie en de uitlaatgas temperatuur lager is. Ik zie dan ook geen gevaar in een waarde van 0,9 onder last. Smeren doet LPG niet en detonatie is de grote killer.

Of ik moet iets gemist hebben. Zo ja, ben ik heel benieuwd welk gevaar er is bij deze wat armere inspuiting.

In mijn loggings heb ik wat mooie voorbeelden van detonatie bij een lambda rijker dan 0,85 op LPG.

razorx

Citaat van: MrCain op 27-09-2014 18:40:40
..
Er is dus best veel winst te behalen met arm mengsel en ontsteking afstelling op lpg :eusa_think: Ben dan weer wel benieuwd wat het op benzine doet met de "LPG" ontstekingafstelling, zeker nu je knock/detonatie kan loggen :eusa_dance:
..
Iets wat je misschien in je ontstekingmap kan meenemen : LPG verbrand bij lagere toeren minder snel tov benzine en in de hogere toeren weer sneller ;)
..
Omdat het gehackte systeem in staat is al rijdend map switching te doen wil ik andere tabellen voor de ontsteking gaan hanteren.
Dus een aparte map voor LPG en een aparte voor benzine.

Komt allemaal wel wat later, eerst een verbouwing en wat andere dingetjes.

razorx

Waar ik nog wel even verder mee gegaan is het programmeerbaar maken van de Lambda Commander.
Een klein vorderingetje: Windows herkent het apparaat en heeft geen extra drivers nodig.
Wel leuk hoor, je eigen USB apparaat maken.

De lambda commander mag tijdens het starten een stukje tekst sturen naar de PC via USB. En ja hoor dit spoog hij uit:
47 72 6F 65 74 6A 65 73 20 76 61 6E 20 46 4A 2E 20 50 69 65 70 20 50 69 65 70
00 1A 00 00 00 01 47 72 6F 65 74 6A 65 73 20 76 61 6E 20 46 4A 2E 20 50 69 65 70 20 50 69 65 70 00 1A 00 00 00 01

Ter geruststelling, dit kan ik ook niet zo lezen, dus online maar even vertaald naar mensen taal:
Citeer
Groetjes van FJ. Piep Piep?����Groetjes van FJ. Pie?? Piep����

Moedeloos wordt ik hiervan. Dat beest kan dus ook USB devices programmeren of mijn code hacken.

Lunadust

Heerlijke humor Yits.
Dat maakt de droge stof wat beter te verteren.

geef FJ een glaasje Lijnolie, hij heeft het nodig denk ik.
Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Citaat van: razorx op 29-09-2014 20:44:06
Waar ik nog wel even verder mee gegaan is het programmeerbaar maken van de Lambda Commander.
Een klein vorderingetje: Windows herkent het apparaat en heeft geen extra drivers nodig.
Wel leuk hoor, je eigen USB apparaat maken.

De lambda commander mag tijdens het starten een stukje tekst sturen naar de PC via USB. En ja hoor dit spoog hij uit:
47 72 6F 65 74 6A 65 73 20 76 61 6E 20 46 4A 2E 20 50 69 65 70 20 50 69 65 70
00 1A 00 00 00 01 47 72 6F 65 74 6A 65 73 20 76 61 6E 20 46 4A 2E 20 50 69 65 70 20 50 69 65 70 00 1A 00 00 00 01

Ter geruststelling, dit kan ik ook niet zo lezen, dus online maar even vertaald naar mensen taal:
Citeer
Groetjes van FJ. Piep Piep?����Groetjes van FJ. Pie?? Piep����

Moedeloos wordt ik hiervan. Dat beest kan dus ook USB devices programmeren of mijn code hacken.

Rattatouille dejavu  ;D

Ludo

Citaat van: razorx op 29-09-2014 19:48:08
In mijn loggings heb ik wat mooie voorbeelden van detonatie bij een lambda rijker dan 0,85 op LPG.

Ik heb daar een vette factuur van.  :D

:eusa_doh:  :eusa_wall:

scania164

Dampgas is heel anders wbt gedrag dan vloeibare lpg..
Heb dit im mijn 940 jarenlang ervaren...
Samen met martijn alias blabla..
Geloof ook totaal niet in detonatie bij 085 lambda op lpi....en waarom ,omdat ik daar zelf mee geëxperimenteerd heb en dmv klepspeling daar ervaring mee heb opgedaan in een b230ft.(meerdere)
Dus lpg 0.92 lpi 0.81(vapour vs liquid)
Dus ludo heeft zeker ook de ervaring..
Te arm is hitte...maar Rijk ook..

mvg chris

razorx

scania164

Diverse setups...13c 1 bar 15g 1.2bar garrett cossie 1.3 bar...
Maar dat is nog niet eens van belang...
Bij standaard b230ft kleppen stellen op lpg..na lambda tuning en ontsteking...niet meer stellen..
Tuurlijk nog 3 inch dp etc...
Maar essentie is die vollast verreiking waarde..

Maarten-t5

Citaat van: razorx op 29-09-2014 19:52:54
Citaat van: MrCain op 27-09-2014 18:40:40
..
Er is dus best veel winst te behalen met arm mengsel en ontsteking afstelling op lpg :eusa_think: Ben dan weer wel benieuwd wat het op benzine doet met de "LPG" ontstekingafstelling, zeker nu je knock/detonatie kan loggen :eusa_dance:
..
Iets wat je misschien in je ontstekingmap kan meenemen : LPG verbrand bij lagere toeren minder snel tov benzine en in de hogere toeren weer sneller ;)
..
Omdat het gehackte systeem in staat is al rijdend map switching te doen wil ik andere tabellen voor de ontsteking gaan hanteren.
Dus een aparte map voor LPG en een aparte voor benzine.

Komt allemaal wel wat later, eerst een verbouwing en wat andere dingetjes.

Is dat een feature van die rev6 bin?
De rev5b bin kan dit niet, omdat de prestart listener uitgeschakeld is als de motor loopt.

razorx

Misschien zit ik er naast, kan heel goed.
Ik dacht dat die feature blijvend actief is. Zo niet bij het starten de switch doen. Ehh automatisch, ;)

Maarten-t5

Het zou denk ik wel mogelijk moeten zijn om één van de adc pins te misbruiken om de ECU te laten schakelen tussen mapsets. Misschien dat Tmm9 iets voor je kan betekenen in dit opzicht.

-D©©©L-

razorx

Proest!

Werkelijk Marco, onze maatschappij gaat die kant op. Zeg maar Romeinse decadentie.
Een Cavia voor iedereen, waar halen ze het vandaan. Vroeger waren Cavia's alleen voor de beter bedeelden.
Moet het gepeupelte dan ook een eigen FJ hebben? De gedachte daaraan maakt me bang.
Een FJ zonder de juiste aansturing is als een atoombom zonder gevoel voor bestemming. Brrr. Wordt koud bij de gedachte.

Normaal gesproken zou ik in onvrede mijn bed in stappen. Edoch:

De USB communicatie met de Lambda Commander lijkt nu stabiel te werken. Ik wil nog steviger doortesten, dus juich nog niet volledig.
Het geeft een trots gevoel, je eerste zelf geschreven USB device te maken, dat vanzelf herkend wordt en geen extra stuurprogramma's nodig heeft.
Tot en met het bericht dat Windows een Lambda Comander instaleert en dat ook lukt.

Goed, nu nog kijken of ik die vanaf de PC ook nog van nieuwe data/programmatuur kan voorzien.

De opgedrongen verbouwing lijkt onder controle te zijn. Ik houd niet van te vroeg juichen, maar er gebeurt wat en veel.
(Voldoen aan het bestemmingsplan van een megalomale gemeente Diemen.)

Morgen wil ik de distributie van Saskia haar 10 klepper doen. Met goed shoppen en origineel materiaal vallen de kosten heel erg mee. Al benadruk ik dat goed werk en materiaal belangrijker is dan de kosten. In mijn ogen en ervaring mag de waterpomp om de distributiewissel meegenomen worden. Mits geen lekkage of speling, of te soepel draaien wat ook speling is.

De riemspanner stel ik als harde vervangings eis. Men vertelt dat die dingen lang meegaan. Ik heb anders gezien met origineel materiaal.

Ach en de kosten: Nogmaals, met origineel materiaal en goed shoppen valt dat wel mee.

Samengevat wat is origineel:
Rolletjes: INA
Spanner: Aisin, Febi Bilstein levert Aisin overigens meestal goedkoper.
Riem: Volvo, INA Zijn beiden geen k*tmerken. Er zullen er vast veel meer zijn. Maar voor het bedrag waar het om gaat moet je niet spelen.
Waterpomp, mocht je die vervangen: Aisin.

Hopende op een mooie nazomerse dag,

Yits.