Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Een kennis van mij heeft een reparatie bedrijf waar hij elektronica van telefoons tot televisies repareert en gebruikt naar volle tevredenheid de Aoyue 2702A

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

MrCain

Is best wel een gaaf ding zo op het eerste oog! Zeker die hetelucht pistooltje is wel makkelijk voor desolderen IC's => Is beter te regelen dan de crackpipe brander ;D
En inderdaad: het chineese spul word ook steeds beter (ze hebben een poos terug toch ook een bekend auto merk overgenomen :eusa_think:)
Afzuiging is inderdaad wel handig => met het de en solderen van mn M4.4 had ik de avond en dag er na een beetje koppijn... en dampen zijn ook slecht voor je potlood zeg maar :P

BTW: vind dat BBQ vorkje wat je bij het station krijgt ook wel grappig ;D  
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

I want it, I want it, I want it

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

razorx

Ik ben nu te gaar. Morgen komt een verslagje met foto's.

Het 3 in 1 soldeerstation is binnen.Wat een topper!
Hetelucht is extreem snel op temperatuur. Als je hem uitzet gaat hij nakoelen. De gewone soldeerbout met afzuiger heeft een fijne potloodgreep. Met goede temperatuur regeling. De Int 968 heeft een conventionele 35W bout. Heb je geen zwaardere bout daarnaast voor het grotere werk, kan je beter voor de 968A+ gaan. Die is 70W. De hete lucht bout heeft meer dan genoeg capaciteit.
Alle onderdelen zijn vervangbaar en makkelijk verkrijgbaar. Of van Aoyue of van Hakko. De afwerking is op westers niveau.

De door Wiltec geprintte Duitse handleiding is gedetailleerd en bevat ook vervangings instructies. Een aanrader!

razorx

Goedenavond!

Als eerste maakte ik het soldeerstation open na het uitpakken. Dit om te zien of het apparaat net en veilig opgebouwd was. Niets mis mee! De bedrading is netjes geborgd met tie-wraps en het geheel maakt een verzorgde indruk. Het printje bevat de microprocessor met de aanstuur elektronica.

Het geheel op de glazen woonkamertafel geplaatst. Links het hetelucht apparaat, rechts de bout met zeer stabiele houder en rolletje voor het soldeer.

Voor het desolderen van SMD weerstandjes raad ik de dunste ronde nozzle aan. Ben je van plan chips te desolderen, raad ik aan wat nozzles bij te kopen horende bij de behuizing van de chip. Die rare "vorkjes" die je in de advertentie ziet zijn handig bij het desolderen van een chip. Frot de dunne fliepertjes onder de pinnetjes, verhit en til het chipje op.

De temperatuur en de snelheid van de luchtstroom zijn goed instelbaar. Ik raad een temperatuur van 330 graden aan.

De gewone soldeerbout ligt lekker in de hand. Het tweede buisje is de dampafzuiger.

Je kan de temperatuur calibreren. Lijkt nodig te zijn want ik kwam op een waarde van 360 graden uit voor de gewone bout. Zal vermoedelijk 340 graden zijn. De temperatuur waar ik het liefste mee soldeer.

Het frontpaneel oogt op een bepaalde manier gezellig. De ingebouwde luchtpomp maakt een rustig zacht brommend geluid.

Ik heb het apparaat redelijk aan de tand gevoeld en ben er zeer tevreden mee.Dit apparaat had ik al eerder moeten hebben.

De nieuwe universele processor printjes zijn binnen. Ik heb gekozen voor een handige opzet qua pin out. Een standaard 16*2 LCD displaytje past er 1 op 1 op inclusief twee schroefgaten. USB en seriële communicatie zijn ook aanwezig. Mocht je een display op P1 aansluiten houd je nog genoeg inputs en outputs, analoog/digitaal, serieel ,I2C of pwm en nog wat meer over voor je project (P2 en nog vier pinnetjes van P1).

Eindelijk kan ik weer verder met mijn project nu ik over een goede en flexibele basis beschik.

Op naar een welverdiend LPG!
Proost.

Piet

Het is echt een mooi ding voor die prijs... laat het nu binnenkort sinterklaas zijn :)

UserID6342

MrCain

Gewoon nog steeds je pas gekregen speelgoed eerst uit elkaar halen om te zien hoe het er van binnen uit ziet  ;D

Veel speel plezier met je nieuwe speledingetje :eusa_dance:
Zier er trouwens in het "echt" best nog wel flex uit!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

daanium

Citaat van: MrCain op 30-11-2014 10:35:20
Gewoon nog steeds je pas gekregen speelgoed eerst uit elkaar halen om te zien hoe het er van binnen uit ziet  ;D

Veel speel plezier met je nieuwe speledingetje :eusa_dance:
Zier er trouwens in het "echt" best nog wel flex uit!
Haha inderdaad herkenbaar, als eerste moet je nieuwe speeltje uit elkaar ;D
Mooi om te lezen dat je er tevreden over bent!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

macfocus

Hallo Yits,

Ik kwam als nieuwe V70 bezitter op dit topic omdat er een probleem was met één van de silentblocks op de achteras.
Sindsdien ben ik me door de 424 pagina's aan het worstelen... Wat een genot om te lezen en wat is er veel te leren, maar dat gaat zo lekker snel.

Als ik wil weten hoe iets zit, weet ik welk topic te raadplegen, zag zelfs dat je een index gemaakt had ; )

Mijn respect en eeuwigdurende dank heb je nu al verdiend ; )
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

razorx

Ohh het lijkt zo off topic, maar het is het niet.

Het lukt mij nog niet de laatste Lambda Commander USB programmeerbaar te maken. Bij de 8 bits versie was er wel sprake van USB communicatie.
Het is an sich niet makkelijk zelf een USB apparaat zelf te maken dat door Windows of welk OS dan ook herkend wordt. Ben ik wel uit inmiddels.

De reden dat mijn modernere en snellere 16 bits variant niet kan communiceren met mijn PC lijkt een fout in de programmeeromgeving te zijn.
In de microcontrollerwereld waarin ik werk word er breed en goed getest met 8 en 32 bit processors, maar niet met de 16 bits varianten. En die zijn juist zo aantrekkelijk voor automotive gebruik. Waarom:

-125 of zelfs 150 graden continu is voor genoeg 16 bits processoren geen probleem.
-Redelijk veel vrij programmeerbaar geheugen. Misschien leuk om meer functies van de ECU over te nemen. Een compleet zelf gemaakte ECU is voorlopig geen optie, maar zeg nooit nooit. Dan komt genoeg vrij geheugen van pas.
-Voorlopig meer dan genoeg rekenkracht. Een veelvoud van onze ECU's.
-Heel veel in en uitgangs pinnetjes. Komt ook weer van pas als ik meer van de ECU wil overnemen.
-Niet te veel pinnetjes. Een processor met 44 pinnetjes kan ik goed plaatsen voordat hij in de oven gaat om op de print te solderen. 64 pinnetjes kost me te veel tijd als ik een serietje van 10 wil maken.

Het processorbordje vind ik, al zeg ik het zelf, leuk opgezet. Een LCD schermpje past er 1 op 1 op. Dit is niet het geval bij commerciële bordjes. En het is oh zo handig als je aan het testen bent.

Tijd voor wat plaatjes.
Het processor bordje. Links zie je de USB aansluiting. Ietsje rechts daarvan de aansluiting waarmee ik het chipje programmeer. Let op de prettige 1 op 1 aansluiting met het display. Alle pinnetjes die vanaf dit plaatje naar je toe steken zijn vrij te programmeren als digitale of analoge in of uitgang of seriële communicatie. Andere protocollen zoals I2C en CANBUS en nog veel meer zijn ook mogelijk.

De voorkant van het geheel, dat mooi solide aanvoelt:

Het bericht op het scherm is niet voor jullie maar voor mijn lieverd Saskia bedoeld. Als ik aan het programmeren ben, ben ik niet gezellig.
Het is nu wachten op de software correctie voor mijn programmeeromgeving.

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

@Henk: Je baard kriebelt. ;)

Even iets heel anders en off topic:

Gereedschap.
Ons elektrische gereedschap komt meestal van Makita of Bosch met een uitspattinkje naar de Walt. Prima op zich.

Omdat ik een wat lichtere accu boor/schroef machine naast de redelijk zware Makita wilde een Metabo gekocht. Zelfde capaciteit accu's, ietsje lichter qua gewicht en vermogen. Dat ding beviel me opvalend goed. Bij Metabo denken ze beter dan gemiddeld over hoe zo een ding moet aanvoelen, hoe het moet werken en over de gewichtsverdeling. Dit was een maand of wat terug.

Vandaag kreeg ik genoeg van mijn oude bovenfrees. Ding weegt simpelweg te veel als je een slotgat wilt frezen. Wat consumenten bouwmarkten en de Bouwmaat bezocht. Makita en Bosch leveren beiden oversized en overzware machines. De bouwmaat had wat moois van Festool. Maar 400 á 500 euro ex BTW voor een bovenfrees gaat me te ver. Ik ben geen beroeps.

De exemplaren die de Praxis had liggen waren zelfs lachwekkend. Naast de Bosch hadden ze wat obscure merken en een B&D die zelfs speling had op het boven/beneden geleide systeem. Prutzooi.

To cut a long story short: De Gamma had wat van Metabo. Lekker licht, een goed glijvlak en genoeg accessoires om later aan te schaffen. Dit had ik eerder moeten doen. Ding ligt goed in de hand, niet te zwaar, geen absurde veerdruk om de frees te laten zakken bij het frezen van inboorscharnieren en een zeer stabiel geregeld toerental. De knopjes zitten daar waar ze moeten zitten. Door de smalle maar krachtige motor ligt het zwaartepunt daar waar het moet. Heerlijk! Ik had eerder moeten weten dat dit professionele merk zo fijn is en niet absurd duur.

Enfin, een mooi badkamer kastje is aan het ontstaan. ;)