Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: razorx op 08-06-2015 00:04:44
Op zich is het zonde dat de benzine pomp continu draait op LPG bedrijf. Om alles in perspectief en op volgorde te brengen: Marco attendeerde me hier op. Middels extra hardware is het goed mogelijk een LPG wagen zo aan te passen dat de benzine pomp niet door blijft lopen als je op LPG rijdt.

Mooier is dat middels een aanpassing van de ECU software. Ik noem geen namen om geen druk te geven. Maar het onderwerp is ter discussie. ;)
:) yeh yeh , working on it :).
Was ff druk met de  lambda/foutcode uit de bin te schrijven die verscheen na afkoppelen van de narrowband lambdasonde.
Da's nu voor elkaar,  ga nu weer wat aandacht geven aan het nutteloze gedraai van de benzinepomp bij jullie LPi rijders.

Citeer
Leuk is het en de vrijheid qua aanpassingen wordt steeds groter.
Vergeet niet de laatste drie pagina's van het "Tuners rejoice" topic op Volvospeed te lezen. Lookforjoe (Hussein) had al een eh heftige wagen. Met de WB mod van Piet lijkt hij zijn fueling problemen kwijt te raken.

Om te beseffen waar ik het over heb: Ik zit bewust op een max load van iets boven de 10 zal overeenkomen met een pk of 310 voor wat pk's waard zijn. Hussein zit op een max load van 17ms. Of je dat wilt is een andere vraag, maar dat smeekt om bewondering en respect. Met de WB mod van Piet lijkt dit op een goede manier opgelost te worden.

Het is vooral ook de load mod van Maarten  die Hussein helpt een optimalere en scherpere onsteking te kunnen draaien in de hogere load regio's.
Gevolg is wel dat nu zijn toch al redelijk sterke koppeling er aan onderdoor dreigt te gaan.
Die auto van hem is een beest, zit waarschijnlijk dik over de 500 pk met ook al flink vermogen rond 4000RPM.

Citeer
Als nawoord wil ik nog stellen dat niet iedere tune met vakkennis wordt gedaan. Het is een vak en er wordt veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van de klant. Die onwetendheid is big bucks voor de verkoper.

Ik begeef me nu op glad ijs, maar het komt neer op het volgende: Er is een heel groot verschil tussen een auto die snel lijkt of een auto die snel is. Daarnaast kan je simpelweg geen vermogen beloven boven de zeg 270pk zonder een fatsoenlijke controle van de AFR en eventuele over of undershoot van de turbodruk.

Tuning boven een bepaald vermogen is maatwerk. Wat je daar voor terug krijgt is een plezieriger rijdende wagen die de tuning overleeft.

Dit is geen pleidooi voor mezelf, noch voor het werk van Piet of Maarten. Het is allen een notitie dat ff chippen geen optie is ;) .

-edit- Ik doe de tuning voor me zelf en hoop wat kennis te delen. Heb er ontzettend veel plezier aan en hoop eindelijk een start up topic te maken in het Nederlands met wat basis how to's.

We hebben inmiddels aardig wat tunes van bekende tuners softwarematig kunnen bestuderen, laat ik het maar even wat voorzichtig stellen... ze zijn niet allemaal even optimaal en hun prijs waard.

Wil zeker niet zeggen dat er geen goede tuningsbedrijven zouden zijn b.t.w.

de Boeing

Citaat van: Piet op 10-06-2015 00:26:31
Citaat van: razorx op 08-06-2015 00:04:44
Op zich is het zonde dat de benzine pomp continu draait op LPG bedrijf. Om alles in perspectief en op volgorde te brengen: Marco attendeerde me hier op. Middels extra hardware is het goed mogelijk een LPG wagen zo aan te passen dat de benzine pomp niet door blijft lopen als je op LPG rijdt.

Mooier is dat middels een aanpassing van de ECU software. Ik noem geen namen om geen druk te geven. Maar het onderwerp is ter discussie. ;)
:) yeh yeh , working on it :).
Was ff druk met de  lambda/foutcode uit de bin te schrijven die verscheen na afkoppelen van de narrowband lambdasonde.
Da's nu voor elkaar,  ga nu weer wat aandacht geven aan het nutteloze gedraai van de benzinepomp bij jullie LPi rijders.

->  :eusa_clap:  :P :eusa_clap:

Citeer
Leuk is het en de vrijheid qua aanpassingen wordt steeds groter.
Vergeet niet de laatste drie pagina's van het "Tuners rejoice" topic op Volvospeed te lezen. Lookforjoe (Hussein) had al een eh heftige wagen. Met de WB mod van Piet lijkt hij zijn fueling problemen kwijt te raken.

Om te beseffen waar ik het over heb: Ik zit bewust op een max load van iets boven de 10 zal overeenkomen met een pk of 310 voor wat pk's waard zijn. Hussein zit op een max load van 17ms. Of je dat wilt is een andere vraag, maar dat smeekt om bewondering en respect. Met de WB mod van Piet lijkt dit op een goede manier opgelost te worden.

Het is vooral ook de load mod van Maarten  die Hussein helpt een optimalere en scherpere onsteking te kunnen draaien in de hogere load regio's.
Gevolg is wel dat nu zijn toch al redelijk sterke koppeling er aan onderdoor dreigt te gaan.
[/quote]

-> LOL  ;D (heb ook een tijdje Hussein zijn blog zitten volgen, al moet ik duidelijk weer eens wat gaan bij lezen)

razorx

Verheug me op je resultaat Piet. Maak haast je niet. Een mens heeft al zo veel te doen.

Even een enquête in logica en Volvo redenering. Het gaat over het IkWilAllesWeten metertje.
Wel dat metertje werkt al geruime tijd in de oorspronkelijke vorm. Fijn. ;)

Na een uiterst inspirerend babbeltje met Pim Remeus tijdens de Hertekamp meeting raakte ik ervan overtuigd dat een zinnig mens niet naar zijn metertje kijkt tijdens een stevige acceleratie. Ehh het is simpelweg niet verstandig. Te veel informatie. Het is wel leuk in deze vorm maar niet zinnig.

Ik wil naar een simpele en effectieve Volvo logica en puurheid.

Zo ontstond het idee voor een StoorMijNiet metertje of zo.
Iets bescheidener display met standaard de KVS temp en een balkje voor de turbodruk of zo.

Zodra een waarde buiten veilige marges valt moet er een piepje zijn of een tekst voorgelezen worden en op het display moet simpel en duidelijk te zien zijn dat de AFR te hoog of te laag is bij die belasting. Of dat de KVS temperatuur boven een limiet is gekomen. Of dat er sprake is van detonatie bij dat toerental. Dat bericht moet leesbaar zijn totdat de bestuurder een reset knopje indrukt.

Onderin het scherm zijn altijd, maar met veel kleinere letters wat interessante max waarden te lezen van een hele rit. Wel zo klein dat je niet in de verleiding komt om die tijdens het rijden te lezen.

Iets in die geest.

Hoe denken jullie hierover?

maruska

op zich heeft dit wel meer zin denk ik. als je het gas intrapt, rol je ook niet even een saffie. zeker niet bij een stoeptegel indruk moment. max waarden is leuker, ook al zijn die later makkelijk eruit te filteren. wellicht een tussentijd van de sprint, of de versnelling en duur ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

classicT5

Klinkt zeer logisch. Moet niet teveel afleiden, maar die bewaking is essentieel.

Is waar dat andere zweedse merk sier mee maakte, hoe noemde ze dat ook alweer, cockpit view oid? Schakelde alles uit in het donker behalve snelheidsmeter. Bij storing lbrandde het dan wel op.

razorx

En een sappige vrouwenstem die "harder harder" roept bij een KVS temp boven de 90 graden  moet toch ook helpen. ;)
Die spraak output begint te knagen.

volvobug

Citaat van: classicT5 op 10-06-2015 22:04:48
Klinkt zeer logisch. Moet niet teveel afleiden, maar die bewaking is essentieel.

Is waar dat andere zweedse merk sier mee maakte, hoe noemde ze dat ook alweer, cockpit view oid? Schakelde alles uit in het donker behalve snelheidsmeter. Bij storing lbrandde het dan wel op.

Saab en night vision meen ik. Wel iets voor te zeggen, alleen iets tonen of laten horen als het nodig is  :eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

jeroen74

Night Panel ;)

Erg fijn. Snelheidsmeter verlicht tot 140km/h, en de rest uit. Kwam je boven de 140 ging de rest van de schaal aan, en weer uit als je onder de 100 kwam of zo. Uiteraard fadend en niet, kwak uit of aan. Andere meters werden alleen actief als het echt nodig was.

Waarschuwingslampjes die potentieel wat langer kunnen branden werden ook gedimd.

Schakelaarverlichting werd ook tot een absoluut minimum gedimd.

The Demon

Citaat van: maruska op 10-06-2015 22:02:43
op zich heeft dit wel meer zin denk ik. als je het gas intrapt, rol je ook niet even een saffie.

Ik hoe even wijselijk mijn mond  :eusa_silenced:

gero

Citaat van: razorx op 27-04-2015 19:43:02
Citaat van: Dirk342 op 27-04-2015 07:49:08
De zg 'Racing Brake Oil' is van ATE en alleen in de kleur blauw leverbaar in DOT4.  Let hier dus even mee op, mocht je zelf je remolie gaan vervangen, dat je er de goede remolie indoet !

DOT3 of 4 en 5.1 is OK, maar DOT 5.0 absoluut NIET en vreet de boel weg....
[/quote

Me verder onledig gehouden met de assemblage van een serie comfortmodule printjes. 1 850 exemplaar en 3 X70 varianten.
http://www.paerl.it/volvo/2015042701.jpg

Morgen maar weer verder.
Goede Morgen Yits, ik kom even lichtelijk informeren,[ omdat ik in je blog had gelezen dat je er mee bezig was]hoe het staat met het maken van de comfortmodule voor een  850.
Wanneer kan ik richting Diemen rijden om het te installeren  ?

groeten

Audy

razorx

razorx

Goedemiddag!
Het was weer een leuk weekeind. Weer gezellig forum bezoek gehad van Geert "de bovenvanger" en Audy (Gero).

Ook wat tijd voor het Ikwilnietallesweten metertje vrijgemaakt.
Ik zat met een paar problemen: Het Door mij gebruikte Leonardo processorbordje is net wat groot voor inbouw in een 850 met M4.4. Daarnaast ben ik tot de conclusie gekomen dat wat er aan touchscreens van 2,4 of 3,2 inch in de handel is, de kwaliteit meer dan bedroevend is.

De aanpak moest veranderd worden. Een kleiner Arduino bordje en een kleiner maar beter 1 inch OLED display. Dit drukte de kosten, maar belangrijker, die 1" OLED displays zijn wel degelijk.

Omdat ik ervoor had gekozen alleen belangrijke informatie weer te geven op het display bleek de geringere afmeting van het nieuwe display geen nadeel. Integendeel. Dit dwong me goed na te denken over wat je standaard wilt zien en wat niet.

Eerst maar een test opstelling met ECU gemaakt:

Als de Iwnaw meter geen data van de ECU krijgt verschijnt er dit:

Direct na het starten verschijnt de accu spanning gedurende vijf seconden op het display.

Daarna schakelt het metertje vanzelf over naar de "drive" modus. Je ziet dan de KVS temperatuur en daaronder de turbodrukmeter als balkje. Door het hoge contrast van het display zijn beiden meer dan goed te lezen vanaf de bestuurders positie.

Als er een fout situatie is worden de fouten éen voor één op het schermpje getoond. Ik maar hierbij onderscheid tussen ernstige en niet ernstige fouten. Ik moet nog een mini speakertje kopen, want uiteindelijk wil ik dat je ook door een stem geattendeerd wordt op een probleem.

De foutmelding zal er ongeveer zo uitzien:

Op de regel daaronder moet dan nog de meetwaarde komen.

Vooralsnog detecteer ik de volgende foutsituaties:
const int temp_low = 80;
const int temp_high = 115;
const int lambda_low = 700;
const int ltft_low = -25;
const int ltft_high = 25;
const int stft_low = -25;
const int stft_high = 25;
const int volt_low = 10;
const int volt_high = 15;
const int knock = 255;
const int boost_high = 1.5;

Een temperatuur van lager dan 80 graden zal het systeem niet als fout zien maar wel als noodzakelijk bericht dat op je scherm blijft totdat de motor warm is. Daarna schakelt het metertje weer over naar de normale drive modus. Bij ernstige fouten zoals detonatie of boost spikes, zullen die fouten zichtbaar blijven.

Als je de Volvospeed bin gebruikt, kan je er ook voor zorgen dat je de accuspanning mee logt. Bij de handbak bin moetje de waarde 0x5A op adres 0x7D92 veranderen in 0x36. Het is verstandig dit niet blindelings te zoen maar te te zoeken naar de hexadecimale reeks 55 AF 5A 12 86 28 AD. Zo weet je zeker dat je niet een verkeerde byte omgooit ;) . Dit is bekende informatie op Volvospeed.

Het adres dat je voor een automaat bin moet aanpassen kon ik niet zo snel terug vinden op die site. In een Hex editor had ik hem snel te pakken.

Die cel op 0x36 gezet en getest. Ja hoor, het werkt.

Je zal merken dat de gemeten waarde iets lager is dan de werkelijke spanning op de voeding van de ECU. Dat is logisch, er zit nog een diode in de ECU waar redelijk nauwkeurig 0,216V over valt. Dat getal moest ik dus bij de geloggede waarde optellen.

Al met al begint het toch een beetje op te schieten met het metertje ondanks de beperkte tijd die ik hiervoor heb.

Nu maar eens een hapje eten.

UserID6342

Smakelijk kerel !  En het metertje word steeds mooier en gaver  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

gero

Hoi    Yits

Weer thuis vanuit Diemen, de comfort module werkt perfect, nogmaals bedankt.

Ik zal maar zeggen tot ziens maar weer.

groet

Audy

PimR

Ziet er veelbelovend uit Yits!