Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Dan is er eigenlijk niets aan de hand en heb ik voor niets gekletst. ;D

arjenT5R

Citaat van: razorx op 15-12-2017 16:51:24
Dan is er eigenlijk niets aan de hand en heb ik voor niets gekletst. ;D

Me too :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Van Piet begrijp ik dat dat Poolse kastje geen hogere uitgangsspanning geeft dan 5V. Wat fijn is daar de analoge inputs van de ECU maar ook die van veel Arduinobordjes geen hogere ingangsspanning dan 5V tolereren.

De thermokoppel "versterker" die Arjen en ik gekocht hebben van Adafruit gebruikt de zelfde AD8495 als het Poolse kastje. Echter als ik die uit het 12V boordnet voedt kan die bij een defect wél een uitgangsspanning geven hoger dan 5V. Niet mijn ding. Het Adafruit clonetje heeft bovendien geen voorzieningen om de spikes die op ons 12V boordnet zitten te onderdrukken. Een don't do dus om dié direct aan de 12V te hangen.

Het ontwerp is gelukkig open source al verschilt het niet echt met de sample designs van Analog Device, de fabrikant van dat chipje.
Het schema:

Zoals uit de datasheet van de AD8495 blijkt kan dat chipje, gevoed uit 5V EGT's tot 1000 graden meten. Dat printje volgens de advertentie niet.
Gelukkig kan je door R4 te verwijderen en D1 kort te sluiten wel een meetbereik krijgen van 1000 graden bij 5V voeding. Wat m.i. voldoende moet zijn.

Het printje kan dan netjes uit één van de vele 5V's van onze auto gevoed worden.

KIM

Ohoh het blijft toch leuk he? Dat gehobby...
Ik heb er ook nogf 1 nodig voor de R dus ik volg dit even nauwgezet.

razorx

Ik heb er twee besteld, dus als ik de eerste niet mol is de tweede voor jou.

Maarten-t5

Ik voedde soortgelijke ictjes ook gewoon met 12v.met een voltage devider met precisieweerstandjes kun je dan de maximale uitgangsspanning afstellen. Voor 1 kanaal vond ik het zelf bouwen niet erg interessant, maar voor meerdere kanalen is het de moeite waard.

KIM

Citaat van: razorx op 16-12-2017 14:19:48
Ik heb er twee besteld, dus als ik de eerste niet mol is de tweede voor jou.

Yeehaah!  :eusa_dance: :eusa_dance:

MrCain

Voor 5volt voeding gebruik ik zon usb sigarettenaanstekerlader voor bv telefoon => komt een mooie stabiele 5volt uit met een max van 1A. Heb je nog voldoende ruimte/vermogen om nog het eea op aan te sluiten ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

san

Toevallig vandaag op de ring A10 van Amsterdam richting A1/A6 een NR FH estate gespot..was jij dat?

razorx

Citaat van: san op 22-12-2017 21:02:08
Toevallig vandaag op de ring A10 van Amsterdam richting A1/A6 een NR FH estate gespot..was jij dat?
Heel zeker. In vijftig gradaties van viesheid. ;)
Een uurtje of zes 's avonds?

san

Ah dus toch..ik dacht t al..u hebt een nette rijstijl☺
Tegen 15u...

razorx

Ach ja toen kwam ik terug van een klant. Van sloten over de A10 richting Diemen.

cornelis-b

Citaat van: MrCain op 16-12-2017 17:21:27
Voor 5volt voeding gebruik ik zon usb sigarettenaanstekerlader voor bv telefoon => komt een mooie stabiele 5volt uit met een max van 1A. Heb je nog voldoende ruimte/vermogen om nog het eea op aan te sluiten ;)

Die sigaretenplug plugin zou ik zeker niet nemen, zet er maar eens een goede meter op dan zie je hoe de spanning fluctueert tussen de 4.8 en 5.4 volt. Je kunt veel beter een stepdown converter nemen via ebay die is echt stabiel, deze werkt met een LM2596 en een goede regelbare instelling.

https://www.ebay.com/itm/1PCS-DC-DC-LM2596-power-Supply-Buck-Converter-step-down-module-NEW-CA/142147326064?hash=item2118a41070:g:L1kAAOSwvzRXzOBg
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

arjenT5R

Citaat van: cornelis-b op 22-12-2017 23:02:46

Die sigaretenplug plugin zou ik zeker niet nemen, zet er maar eens een goede meter op dan zie je hoe de spanning fluctueert tussen de 4.8 en 5.4 volt. Je kunt veel beter een stepdown converter nemen via ebay die is echt stabiel, deze werkt met een LM2596 en een goede regelbare instelling.

https://www.ebay.com/itm/1PCS-DC-DC-LM2596-power-Supply-Buck-Converter-step-down-module-NEW-CA/142147326064?hash=item2118a41070:g:L1kAAOSwvzRXzOBg

En wat een bloed geld ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

cornelis-b

Citaat van: arjenT5R op 22-12-2017 23:42:57
Citaat van: cornelis-b op 22-12-2017 23:02:46

En wat een bloed geld ;D

En ook nog eens Free Shipping  ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien