Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Menno3274

Ziet er inderdaad goed uit. Mooie upgrade. De radio is vrij makkelijk minder fel te zetten dus dat kan je vast mooi matchend krijgen. ;D

Jans Duiven

#10561
Mooi gedaan! Heb je gelijk nog even de ventilator achterop de climate controle unit los geschoefd en schoongemaakt?   :eusa_whistle:
Die dingen lopen nogal vol met stof en smeer naarmate de jaren verstrijken

razorx

Citaat van: Hans Duiven op 22-01-2023 16:53:20
Mooi gedaan! Heb je gelijk nog even de ventilator achterop de climate controle unit los geschoefd en schoongemaakt?   :eusa_whistle:
Die dingen lopen nogal vol met stof en smeer naarmate de jaren verstrijken
Alleen met wat perslucht. Maar die was eigenlijk verdacht schoon.

razorx

#10563
LV-NJ: kots, kvs slangen, tankje en lambdasonde vervangen 406dkm
Goedenavond!

Kots
Toen ik de motorkap opendeed trof ik een vreemde verrassing aan op het bougiedeksel: kots.
Jawel kots. Een dier had van de mezenbol gegeten en is als dank onder de gesloten motorkap een potje gaan zitten kotsen op mijn motor.
Verandert de motor ruimte van onze bolide in een openbaar toilet of kotsplek voor ehh ongure diersoorten? Gekker moet het niet worden.
Of mishaagt het uiterlijk van onze auto zo zeer dat dier en wil die daar wat nadrukkelijk uiting aan geven?
Zum kotzen!

Voordat ik het ging opruimen was het nog best veel. Meer dan in een rattenmaagje past. Ongepast. Kots voor dank!

Voor de geïnteresseerden: Zo zag de kots er uit toen ik het ergste al weggeborsteld had.


Kvs slangen en tankje
Het tankje en de diverse kvs slangen waren zo vervangen. De slangen waren op het oog nog heel behoorlijk maar een slang uit 2003 vertrouw ik niet.

Het oude spul.
Ontluchten doe ik makkelijk over. Verse kvs er in, motor laten draaien tot de eerste boertjes, bijvullen. Dop er op, stukkie rijden en noch een paar keer bijvullen.

Lambda sonde
Bij het P2 platform zit de lambdasonde op een fijnere plek. Hij is van bovenaf benaderbaar. -edit- bij een non turbo.


Van een goede vriend had ik een drietal fijne branders gekregen.


In geval van nood kon ik die gebruiken om de sonde die inderdaad muurvast zat los te krijgen.
Garages doen dat vaak met hitte omdat ze weinig tijd hebben om een klus te klaren. Tijd is geld.
Los trillen is ook een optie. Al trillend breek je de roest.
Los wringen op kracht is riscant. De kans is groot dat je de schroefdraad in de uitlaat verpest.

Er bestaan speciale lambdasonde doppen maar die hebben de neiging open te veren als er te veel kracht op komt.
Ik vind ze wel geschikt voor het vastdraaien van de sonde. Dat gebeurt met slechts 20Nm dus dat gaat wel.


Penetreren maar!
Als je de tijd hebt is kruipolie of penetrating oil een veilige en betrouwbare methode. Iedere dag een beetje op de plek des onheils en dat een week lang.


Na een week knipte ik de kabels van de sonde zo door dat ik de boel bij falen toch nog zou kunnen herstellen.

Mooi platte ringsleutel 22 van Gedore er op en ik hoefde nouwelijks kracht te zetten om de sonde er uit te draaien.
Wel zorgde ik er voor de sonde steeds ook weer een klein beetje naar binnen te draaien om de draad zo mooi mogelijk te houden.


Ging als een zonnetje en de nieuwe sonde zat er zo in.

Heel eerlijk gezegd was ik al te lang doorgegaan met rammen en de lambdasonde dop.

De oude sonde.

Als ik daar langer mee was doorgegaan had ik er een probleem bij.
Als ik meteen met de kruipolie en een goede ringsleutel was begonnen zou de zeskant een stuk netter zijn gebleven.

Maar goed as is verbrande turf en bier is lekker. Proost!

volvobug

Citaat van: razorx op 16-03-2023 17:39:14
....
Voor de geïnteresseerden: Zo zag de kots er uit toen ik het ergste al weggeborsteld had.
....

Had niet gehoeven  ;D

Was het nog de originele sonde denk je? Dan zul je vast verschil gaan merken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

discovery

Goed bezig! Heb je de koelslangen ook van binnen bekeken? Daar zit vaak het probleem, binnenkant vol scheuren van buiten niks te zien.

razorx

Citaat van: volvobug op 17-03-2023 09:25:26
Had niet gehoeven  ;D

Was het nog de originele sonde denk je? Dan zul je vast verschil gaan merken.
Zoals hij er uitzag was hij verre van nieuw. De wagen heeft 406dkm gereden maar wel goed systematisch onderhoud gehad. Ik houd het op een leeftijd van tussen de 100 en 200dkm.

razorx

Citaat van: discovery op 17-03-2023 09:54:47
Goed bezig! Heb je de koelslangen ook van binnen bekeken? Daar zit vaak het probleem, binnenkant vol scheuren van buiten niks te zien.
Helaas niet gedaan. Goede tip!

Jans Duiven



;D ;D ;D


Leuk excuus om weer wat aan onderhoud te gaan doen  :eusa_dance:

razorx

De long term fuel trim was voor vervanging van de sonde iets meer dan 7%. Verwacht wel een serieuze verbruiksbesparing. Over een maandje of zo, lees ik dit opnieuw uit. Bbn.

hilko73

Het kán ook een vacuümlekje zijn. Heeft mijn BMW ook last van, zit ook standaard op 7% (en dus wat te arm).
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

de Boeing

 ;D 8) ;D

Keep up the good work!!!

razorx

Goedenavond!

Ja ik ben diep gezonken, zo diep dat ik al off topic over de N nog meer off topic ga en begin over pennebakjes!
Je leest het goed.  ;D

De N heeft een pennebakje, ehh nee penneklem. Onderin bij de middenconsole is een strook waar als het goed is een elastisch klemmetje in zit waarachter je een pen kan klemmen.
Erg handig, als dat elastische deel nog aanwezig is. Bij mij was dat niet het geval.


Het kunststof deel schoon en glad gemaakt en van verse matte lak voorzien.
In de tussentijd een passend deel op de computer ontworpen zodat ik dat met de 3d printer kon printen.


In theorie zou het pijlvormige gedeelte door de rechthoekige opening van het zwarte kunststof frame te drukken zijn en zich zelf borgen.

Na een wijziging bleek het ontwerp te passen. Ik heb gekozen voor een elastisch kunststof om het mee te printen. Dat materiaal heet TPU.
Elasticiteit 95A wat relatief stijf is. 85A is elastischer. Let op: Er zijn twee soorten eenheden om de elasticiteit in uit te drukken. Ik gebruik de meest gebruikte voor 3d filament.

Mocht je met dit elastische filament aan de gang willen gaan: Doe dit met een direct drive printkop. Een bowden kop is niet echt geschikt voor het printen van elastisch materiaal. ;)

Tweede poging gaf een mooie passing en verklemming:


Het eindresultaat:


Soms moet je blij zijn met simpele dingen.

Op naar een LPG, proost!

daanium

Cool! Lekker bezig en mooi gemaakt 8)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Citaat van: daanium op 04-04-2023 20:46:23
Cool! Lekker bezig en mooi gemaakt 8)

Dank je. Het zijn soms heel simpele dingen die in de praktijk heel veel voldoening geven.

Binnenkort ga ik aan een USB interface werken die mooi in het interieur past.

Het leuke is dat dit eigenlijk niet off topic is. De techniek er achter is universeel. De methode maakt het leuk en interessant en is toepasbaar op iedere auto!