Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Vandaag vol frisse moed olie vervangen.

Wat zat die bout vast!
Thijs had heel aardig een 5W40 volsyntheet en een filter met ringetje achter gelaten.

Daarna verder gegaan met het opkuisen van de bedrading. Krimpkousjes over loze draadeinden en zo.
Wat tie-wraps om de boel vast te zetten.

Roffeltje in de lijnolie:

Thijs had me al attent gemaakt op een raar probleem:
Een stationnair van 500 á 600rpm.

Bij het starten gaat ie mooi omhoog om zich daarna letterlijk terug te regelen naar dat lage toerental.
Daar blijft hij een beetje omheenzweven. Hij schakelt daarna (te) snel over op gas en wil dan afslaan.

Is ie eenmaal warm is er niets aan de hand.

Vermoed dat dit twee losstaande problemen zijn:
1. Schakelt te snel op gas, de ECU zit dan nog in de verrijkingsfase, en het mengsel is dan met gas echt te rijk.
2. Laag stationnair: stappenmotor knort vrolijk, schijnt ook pas schoongemaakt te zijn.
Weet niet hoe oud de lambda sonde is. Zou kunnen aangezien het echt naar lage toeren terugregelen pas een paar seconde na de start is.
Puzzeltje.

thuur

Maak de stat.reg. nog maar een keer goed schoon. Ik heb toentertijd de mijne 3 nachten moeten laten weken in remmenreiniger voordat het toerental niet meer terugviel. Bovendien is dit de goedkoopste optie ;)

Ziet er weer goed uit zeg!

Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 20-07-2008 21:42:11
Maak de stat.reg. nog maar een keer goed schoon. Ik heb toentertijd de mijne 3 nachten moeten laten weken in remmenreiniger voordat het toerental niet meer terugviel. Bovendien is dit de goedkoopste optie ;)

Ziet er weer goed uit zeg!
Gr 8)
Zal ik doen, wow drie dagen, goed om te weten.
Ik zal de benzinedrukregelaar ook controleren op lekkage. (Tipje van VolvoJaap die vandaag langs was)
Groeten van Yits

razorx

razorx

Vandaag de drukregelaar gecontroleerd, aan de hand van het onderste slangetje.
Kontakt op II, njente, geen druppel.
Stappenmotor was redelijk schoon, maar kon beter, die heeft dus flink gebadderd.

Nog steeds een schommelend veel te laag stationnair.

Voorlopig blijf ik alles op benzine testen om complicaties uit te sluiten en problemen één voor één aan te pakken.

Tijd om de lambdasonde maar vast in te spuiten met WD40.

Groeten van Yits.

razorx

Vanmorgen begon goed: Mijn vrouw belde me op om te vertellen dat het lambdalampje van mijn NR-FH- (hierna te vernoemen Nrfh) brandde.

Goed gewerkt en wat eerder gestopt. Meteen een verse universele lambdasonde gekocht. Merk Delphi-Lockheed.
Thuis aangekomen, foutcode 1-2-3 uitgelezen: Fout signaal van koeltemperatuursensor.
Gokte op de connectors, dus maar eens goed schoongemaakt, weer wat zuurvrije vaseline er op.
Errorcode gereset. Starten, geen lambda lichtje, geer errors, geen zorgen.

Nu Was Fred Flightcase aan de beurt. Die hadgisteravond en vandaag tussendoor al wat WD40 op de lapzwans-zonde gehad.
Liet zich redelijk makkelijk losdraaien. Draadjes aangepast voor de universele sonde.
Daar zat een mooi systeem voor de aanpassing bij, mooi water en elementen dicht.
Nieuwe erindraaien connector weer vast en starten maar.

Leuk: mijn aanvankelijke onstabile stationnair van 500 á 600 rpm op benzine was veranderd in ongeveer 700 á 750.
En stabiel! Hopen dat het verbruik bij stadsverkeer nu ook wat mooier is. Snelwegverkeer was en is allezins in orde.

Blijft een wat laag toerental, maar misschien moet de ECU "bijleren". Dit kost exact 40 start en rijd cycli.

Op LPG blijft het, noem het maar 2* starten, of het klokje van de temperatuurmeter moet op drie uur staan.
Stationnair op LPG schommelt nog en ligt rond de 600 rpm.

Dinsdag, lambda dag, dag lambda!
Yits.

razorx

Heb na her en der wat lezen vermoedelijk de oorzaak van het slecht overschakelen naar LPG bij koude motor.

De OMVL verdamper lijkt te bevriezen bij de eerste keer starten.

Ga me hier wat verder in verdiepen.

DD

even goed kijken of de verdamper niet als hoogste punt hangt. De verdamper warmt op via het koelwater van de motor. Als er een luchtbel in de verdamper zit bevriest de zooi.

razorx

Citaat van: DD op 23-07-2008 13:02:54
even goed kijken of de verdamper niet als hoogste punt hangt. De verdamper warmt op via het koelwater van de motor. Als er een luchtbel in de verdamper zit bevriest de zooi.
Dank je DD,

Het hoogste punt van de verdamper is gelijk aan dat van de radiator.

Ik zal hem overmorgen vandaag zekerheidshalve wat lager hangen.

Groeten van Yits

razorx

Dag Roffelaars!

Met wat moeite de verdamper wat lager kunnen hangen. Helaas geen resultaat. Al was het wel een goede en logische tip.

Er viel me nog wat op: Niet alleen de eerste keer dat hij van benzine gaat slaat hij af, ook als je hem handmatig van gas naar benzine laat gaan wil hij inzakken (niet afslaan).

Stilstaand in zijn vrij getest.

Dit effect is sterker bij hogere toerentallen.
Het lijkt alsof hij even zonder brandstof komt te zitten.
Mm  :eusa_think:

razorx

Ik ga van het weekend het. e.e.a. controleren op vacuumlekken,
Gasmixer er af en gasklep controleren.

Niet iets voor even op een avond na een dag werken.

Ik houd jullie op de hoogte.
Heb alvast wat bussen remmenreiniger klaar staan.

Thys

Hoi Yits, mooi om je bevindingen te lezen en te horen, en fijn dat je de oorzaak van het niet lekker starten hebt kunnen vinden!

razorx

Citaat van: thyzerrr op 27-07-2008 19:08:43
Hoi Yits, mooi om je bevindingen te lezen en te horen, en fijn dat je de oorzaak van het niet lekker starten hebt kunnen vinden!
Ja ik geniet wezenloos van die wagen.
Het niet lekker starten op gas lijkt inderdaad opgelosd.
Maar ik wacht nog even met officieëel rapporteren tot ik er een weekje mee heb gereden.

Nog wat dingetjes gedaan, maar ik ben nu te lui om het verslagje op internet te zetten.
Het was eigenlijk te warm om te sleutelen.

Groeten van Yits.

@Thyzerrr: Nog bedankt voor je slot tip! Helaas ligt het nog iets complexer.

razorx

We gaan weer verder met Fred Flightcase (de zilveren).

Ik zat te worstelen met de slechte overschakeling naar LPG en vice versa.
Gisteren samen met Misha, waarvoor mijn dank, even een ander veiligheidsrelais geprobeerd. Helaas geen soulaas.

Het weer was, nou ja bekend. Yits Thunderstruck zou een toepasselijke naam zijn. Ik schijn dit weer mee te nemen, waar ik ook kom, dus opgepast  :evil: .

Dus vandaag verder gegaan.
Eerst maar eens de controllers vor de OMVL installatie er uit om zekerheidshalve door te solderen.
De situstie was nog niet accuut, maar het kon zeker geen kwaad:

Toen kwam ik onder een van de units een potmetertje tegen:

Nieuwsgierig als ik altijd ben even wat gezocht, merk AEB website www.aeb.it.
Heerlijk meteen een hoop informatie kunnen downloaden over het elektronische gedeelte van de OMVL installatie.

Enfin, dit potmetertje bepaalt de overlooptijd tussen benzine en gas.
Potmetertje ietsje naar rechts gedraaid, probleem opgelost.
Vermoed dat het symptoombestrijding is, maar voor de time beïng acceptabel.

Meteen de stationnair van de R90E verdamper ingesteld.
Loopt nu acceptabel.

Alle lpg gerelateerde bedrading ontdaan van de tie wraps om eens lekker op te schonen:

Kabels ingekort waar nodig, adereindhulzen waar nodig en netjes omwikkeld met ik noem het maar omwikkelkabelbinder.
Zo zijn de kabels beter beschermd tegen meganisch geweld, en het oogt ook wat rustiger.

De connector van de labmdasonde, waar hij ook splitst voor de OMVL installatie:

Oef! Maar even schoongemaakt en netjes zuurvrije vaseline er op.
Nee, wil geen vaseline koning worden, en zeker niet zuurvrij  ;D !

Had last van een metaal op glas geluid bij het openen van mijn raam.
De oorzaak binnendeurs:

Het tweede deel van de oorzaak:

Deze op harmonieuze wijze herenigd met wat polymax, weg gepiep!
Er was nog maar maar dat komt later.

Eerst een glaasje koude lijnolie.
Proost!

razorx

In het zonnige Kroatië, wachtend op onze divemaster wilde ik toch wat te doen hebben.

Op dit moment is het zo'n 37 graden en windstil dus niet echt weer voor zwaar werk.
Bij thuiskomst wil ik een keyless entry inbouwen. maar aangezien Nrfh (de blauwe) uit '96 stamt moet dan ook het transpondertje van de oude sleutel overgezet worden naar de nieuwe klapsleutel.

Het transpondertje is een batterijloos zendertje dat communiceert met de auto. Als de transponder niet vlakbij de antennering van het contactslot is zal de auto niet weg kunnen.

Dus maar eens gekeken of die er zonder bruut geweld uit kon.
De sleutels met transponders bestaat uit twee kunstof delen met een iets verschillende kleur.
Bij goed licht zie je dat er aan de sleutelkant aan beide kanten twee inhammetjes zijn waar een heel plat schroevendraaiertje in kan.

Voorzichtig de boel open geschoven en ja hoor. Transpondertje is er met wat beleid uit het rechthoekige gat (rechts op de foto) te wippen:

Die kan dus mooi naar de sleutel van de keyless entry.

Niet echt een giga bijdrage, maar wat wil je met die hitte.
Ik wacht met de lijnolie tot na het duiken.

Groeten van Yits.
P.S. De inhoudspagina (1e van deze weblog) maar weer bijgewerkt.