Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 03-10-2008 01:44:34
Zijn dat HD armpjes ? Beetje dun... niet ?  :eusa_think:

Dit is pas HD   ;D

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/stabistangen/01_32mm_stabi_stang_linkjes_1.jpg

32 mm  :P
Dat vind jij leuk he?  ;)
Inderdaad, ik had ze al op je weblog gezien.

Het gaat echter ook om de richting van de kracht en om het materiaal.
Qua richting zou een dikkere arm volgens mij niet veel uitmaken. Of er moeten toch veel zijdelingse krachten aanwezig zijn.

Wat zijn jouw ervaringen?
Vermoedelijk lastig te beoordelen omdat je als je toch in een zone bezig bent graag alles aanpakt.
Maakt objectiviteit wat moeilijk.

razorx

#256
Toch nog even een aanvulling. Volgens mij is het hoofdpunt het draaibare deel van de end-links.
Ben wel benieuwd naar je ervaring ermee.

razorx

#257
Mag het nu wel zeggen.

Fred een paar dagen terug afgeregeld met de computer als meetinstrument op een mooie actuator waarde van 70 stationair (is ook de lock waarde) en iets te rijk boven de 3000rpm.  Rijdt erg lekker.
Stationair beetje geschommel (50 rpm) maar dat mag. Er is immers concurrentie tussen de stationair regelaar en de regmatic.

Het is geen Vialle. Maar wel leuk die primitieve techniek en zeker niet slecht.
Met al het onderhoud wel weer wat pktjes terug.

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 03-10-2008 02:05:13
Toch nog even een aanvulling. Volgens mij is het hoofdpunt het draaibare deel van de end-links.
Ben wel benieuwd naar je ervaring ermee.

Ik denk niet dat verschil in weggedrag tussen de verschillende linkjes objectief waarneembaar is bij normaal gebruik. De 0,2 bar verschil tussen koude en warme  banden doet veel en veel meer. De meeste kogels zijn tegenwoordig wel aardig goed, ik zet er dus gewoon tussen wat ik leuk vind staan.  ;)  300mm linkjes met 180 graden verdraaide kogels zit op een groot aantal merken en typen. Dat is zeker niet 850 specifiek. Bestel ze als peugeot deel en ze zijn meteen 70% goedkoper.  ;D

Nou zou ik natuurlijk een mooi verhaal kunnen ophangen dat ze een paar gram lichter zijn enzo, feitelijk is dat bullshit. Het zit ergens ver achter de komma t.o.v. de gietstalen fusee lichamen, de schijven, de lagers en de lompe stukken alu en rubber (wielen). Ook de dikke stabi stangen blinken niet uit door het gebrek aan gewicht.

Ergo conclusio; het staat gewoon leuk.  :)

V70geRwin

Citaat van: razorx op 03-10-2008 02:05:13
Toch nog even een aanvulling. Volgens mij is het hoofdpunt het draaibare deel van de end-links.
Ben wel benieuwd naar je ervaring ermee.

Volgens mij ook. Na een verdere forse verlaging heeft bij mij de rechter het opgegeven. Als ik de auto uit de veren til is alles goed, hij is dus kapot gegaan op de koppeling. Het stangetje heeft de grootste kracht in de lengterichting dus dat kan wel wat hebben (heb nog niet veel foto's van kromme stangetjes gezien ook al zijn ze gevoelsmatig erg dun als je ze in handen hebt).

Zijn er stangetjes met sterkere koppelingen?

Black Magic

Citaat van: spekkie99 op 03-10-2008 18:52:23
Citaat van: razorx op 03-10-2008 02:05:13
Toch nog even een aanvulling. Volgens mij is het hoofdpunt het draaibare deel van de end-links.
Ben wel benieuwd naar je ervaring ermee.

Volgens mij ook. Na een verdere forse verlaging heeft bij mij de rechter het opgegeven. Als ik de auto uit de veren til is alles goed, hij is dus kapot gegaan op de koppeling. Het stangetje heeft de grootste kracht in de lengterichting dus dat kan wel wat hebben (heb nog niet veel foto's van kromme stangetjes gezien ook al zijn ze gevoelsmatig erg dun als je ze in handen hebt).

Zijn er stangetjes met sterkere koppelingen?

Volgens mij levert ET een dikkere uitvoering maar of de koppelingen sterker zijn weet ik niet

Enno

Citaat van: razorx op 03-10-2008 01:38:26
Prettigste waren de Meyle HD reactie armpjes voor de stabilisatorstang.
Zoals jij mij al eerder aangaf (voor de draagarmen): Meyle niets mis mee.
Ze hebben nog veel meer mooi spul.

Voor draagarmen wil ik Volvo bouten & moeren....verder niets mis mee met het MEYLE spul. De prijs is prettig & het voelt stevig aan. Na een jaar ziet een volvo bout er toch wel erg mooi uit. Een niet volvo-bout zit vol met roest.

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 03-10-2008 19:15:05
Voor draagarmen wil ik Volvo bouten & moeren....verder niets mis mee met het MEYLE spul. De prijs is prettig & het voelt stevig aan. Na een jaar ziet een volvo bout er toch wel erg mooi uit. Een niet volvo-bout zit vol met roest.
Gewoon een beetje amber of ML tectiel eraan. Wil ie altijd weer los.

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 03-10-2008 09:36:49
Citaat van: razorx op 03-10-2008 02:05:13
Toch nog even een aanvulling. Volgens mij is het hoofdpunt het draaibare deel van de end-links.
Ben wel benieuwd naar je ervaring ermee.

Ik denk niet dat verschil in weggedrag tussen de verschillende linkjes objectief waarneembaar is bij normaal gebruik. De 0,2 bar verschil tussen koude en warme  banden doet veel en veel meer. De meeste kogels zijn tegenwoordig wel aardig goed, ik zet er dus gewoon tussen wat ik leuk vind staan.  ;)  300mm linkjes met 180 graden verdraaide kogels zit op een groot aantal merken en typen. Dat is zeker niet 850 specifiek. Bestel ze als peugeot deel en ze zijn meteen 70% goedkoper.  ;D

Nou zou ik natuurlijk een mooi verhaal kunnen ophangen dat ze een paar gram lichter zijn enzo, feitelijk is dat bullshit. Het zit ergens ver achter de komma t.o.v. de gietstalen fusee lichamen, de schijven, de lagers en de lompe stukken alu en rubber (wielen). Ook de dikke stabi stangen blinken niet uit door het gebrek aan gewicht.

Ergo conclusio; het staat gewoon leuk.  :)

Stoer staan ze zeker Marco!

razorx

#264
Dag beter bedeelden, eh Roffelaars!

Fred was aan de beurt voor:
-Veerschotelrubbers
-Veerschotels
-Stofhoezen
-Bumpstopdingessen
-Armpjes voor de stabilisatorstang
-Afstandringetjes

Alles besteld en binnen, uiteraard inclusief alle eenmalig bruikbare moertjes.
Zekerheidshalve wat overcompleet ingekocht, ik wil niet op zaterdagmiddag ontdekken dat ik nog wat nodig heb.
Bleek een goede keuze.

Lars hielp me, zo was het een erg gezellige dag.
Nogmaals bedankt, ook voor de gekookte lijnolie, eh bokbier!

Het stond geschreven en zo geschiedde: Geen regen!   :eusa_dance:

Krik, Assteun, blokjes en Wielen (Oh ja en accuminpool los: je zal maar uitschieten en een kabel raken):


Van Vadis mag de ABS connector niet los. Onzin, dit is juist een mooie gelegenheid die schoon te maken:


Kabeltule van de sensor moet omhoog uit de bracket en niet horizontaal door de opening.
Connectors schoongemaakt met wat WD40 en een doekje. Zuurvrije vaseline er op tegen oxydatie.
Paar keer er in en uit, done!

Hydraulische krik onder de fuseekogel en een gepast aantal cm's omhoog om later de boel zonder spanning los te krijgen.

Links en rechts de drie moeren van de veerschotel los (die vervang je door nieuwe), veerpootbrug als je die hebt, er af:


Reactiearmpjes van de stabilsatorstang er uit. Bij nadere instectie bleek de linker inderdaad een "knokje" te hebben in het draaibare gedeelte.

Onderste twee moeren van de veerpoot los (ook weggooien) en de veerpoot kan aan haar waardige afdaling naar de wielkast beginnen.
Hier zie je de vergane stofhoes en het afpelbare (!) rubber van de veerschotel:


Ondertussen her en der wat roest weggeborsteld en de plekken voorzien van roestomvormer.

Nu is het zaak twee veerspanners te plaatsen. Om de laatste "complete" winding en gelijkmatig aandraaien.
Let op dat de spanners er goed op zitten en niet weg kunnen glijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
De spanners waren € 10,- op de VKB, maar bogen net zichtbaar onder deze last.
Hier zie je Lars aan het werk:


Dan kan je met een lange imbus (7) en ringsleuitel 18 de veerpoot aan de bovenzijde demonteren.
Stofhoes, buhmpstop, buhmpstopringetje, veerschotelrubber e.t.c gemonteerd.
Dan ziet het er zo uit:


Boeltje er in omgekeerde volgorde weer in.
Tipje, Marco meldde dit al eerder: Doe achteraf wat Tectyl op de bouten en moeren. Zo roesten ze niet en gaan later veel makkelijker los. Oogt ook nog eens beter.
Met de nieuwe stabistangetjes:


Nu nog een leuke: Als je onder de motorkap naar de bovenkant van de veerpoot kijkt zie je een ruimte van een paar mm. tussen het rubber en het veerlager. Dat hoort zo. Ik had die afstand bij de rechter veerpoot niet.

De oorzaak was een verkeerdom gemonteerde ring voor de bump stop. Inplaats dat de "holle" ring om de stop viel, lag hij er tegen. Zoals het was:


Oh ja naast de klap met een hamer op een bout is er nog een truukje om de boel los te krijgen.
Neem een goedkope bijtel en tik hard tussen de moer en wat daaronder zit. Doet wonderen.

Al met al een heel leuk sleuteldagje.
Ik  rijd weer, u bent gewaarschuwd!
Groeten van Yits.

BasV70

 :eusa_clap: Grappig. Ik kruip net achter de pc om een verslagje te tikken van precies dezelfde klus. Had het niet duidelijker kunnen verwoorden. Iets met gras en voeten, ofzo. :eusa_whistle:

Prettig weblog overigens. Doe zo voort!!

razorx

#266
Tja soms ben ik een dogmatische vastgeroeste aambei.

Sinds het vervangen van de verdamper kwam code 4-1-1 terug.
4-1-1 staat voor foutief TPS signaal. Aangezien de TPS (aftermarket van fcp) nieuw is kon het m.i. daar niet in liggen.

De makkelijkste manier om de code te veroorzaken was plankgas geven.
Ik verzon de vreemdste theorieën waardoor 4-1-1 veroorzaakt kon worden met goede TPS.

Ten einde raad VolvoJaap opgebeld, wist dat hij nog een TPS had liggen. Die had ik hem immers eerder verkocht.
Hij had er zelfs nog twee.

Thuuisgekomen mijn TPS eruit en alle drie meten tussen pen 1 en drie.
Let wel de uiterste standen zijn anders dan bij gemonteerde TPS!
In de hoogohmigste stand vrijwel geen verschil 2,65kOhm voor de twee goeden en 2,81k voor mr. Evil.
In de laagohmigste stand de Bosch en de Italiaan van Jaap exact 895 Ohm.
Het exemplaar van mij 1235 Ohm. Aha!

TPS vervangen, error opwekkende truukje diverse keren geprobeerd: Geen errors.
Rijdt nu weer als een hitsige wilde Gnu (Uit te spreken als Gnö á lá Peter Sellers).

Zo zie je maar weer dat ook nieuwe onderdelen defect kunnen zijn en hoe valse aannamen je van een oplossing afhouden.
Rest de vraag of dit stelselmatig geldt voor deze aftermarket reeks van fcp of dat het alleen dit exemplaar is.

Nog bedankt Jaap!

Een tevreden knorrende Knorrie Big de verschrikkelijke soms luisterende naar de naam Yits en een vaag handeltje in de lijnolie hebbende.

razorx

Inmiddels FCP Groton op de hoogte gesteld over de brakke TPS, zou me niet verbazen als dit een serie probleem is.
Benieuwd naar hun reactie.

elmarconi

Dat is toch wel zo fijn, dat je met een multimeter en gezond verstand zo de oorzaak kunt opsporen!

--
Autogas Inside . . .

razorx

#269
Citaat van: elmarconi op 05-10-2008 22:32:33
Dat is toch wel zo fijn, dat je met een multimeter en gezond verstand zo de oorzaak kunt opsporen!


Inderaad, maar zonder meedenken gaat het ook niet. Dus:
Gisteren heerlijke hulp van Lars,
vandaag wat kletsen met Enno, vanavond redding in nood Jaap.
Ondertussen heel veel kletsen met Misha.
Het is echt heel leuk zoveel bijzondere mensen te leren kennen.

En wat je zegt gezond verstand.
Maar het leukste eindelijk rijdt Fred zoals het hoort en meer!
Nee ik zeg het verkeerd. Het leukste is dat ik een aantal mensen, puur bij toeval heb leren kennen die heel bijzonder zijn. Niet sentimenteel dit is goud!

Nu de cosmetica (Lak roest en zo).
En een heerlijk forum, tuurlijk zal A wel eens boos zijn op B maar de basis is dat we elkaar helpen.