Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

razorx

Nieuwe dynamo voor Nrfh

Het was heerlijk zonnig, dat kwam goed uit want Nrfh zijn acculampje ging regelmatig aan.
De spanning over de accupolen kwam bij toeren niet meer boven de 13,5V en soms lager.
Om overgangsweerstand van de poolklem uit te sluiten ook direct op de dynamo gemeten: Het zelfde.

Zo'n 100A dynamo is eigenlijk best groot als je kat Teun er bij zet, en Teun is geen kleine kater:

Met zo'n ding moet je niet gaan zwemmen.

Enfin, eerst de minpool van de accu losgemaakt.

Eerst maar twee tooltjes gemaakt, er is weinig werkruimte dus van een slechte ratel een korte gemaakt:


Om de multieriem spanner te ontspannen heb je een stevig metalen plaatje nodig van 2,7 * 3,7 cm.
Een plankhanger laat zich hiervoor goed misbruiken:


Plaatje in de multiriem spanner gestoken en met griptang spanning van de multiriem gehaald:


Eerst de stuurbekrachtigings pomp en reservoir er af:




In het wiel van de stuurbekrachtigingspomp zitten twee gaten, die zijn er om te gebruiken.
Zo kom je bij de bouten er achter:


Er af! Koelslang hinderde mij dus die ging er ook af.


Bouten van de dynamo er uit, met koevoet het eerste stukje losgewrikt en hoppatee:


Deze foto heet gapende gat:


Let er op dat als je de nieuwe dynamo plaatst je de bouten niet vast draait, dat komt pas op het laatst.
Het past namelijk allemaal redelijk precies.

Na wat gevloek van mij en een paar keer hard Brezhnev te hebben geroepen zat hij er in:

Uiteraard incl. stuurpomp.
Nu mogen de bouten aangedraaid worden.

Had fijne hulp van Misha bij het sleutelen, nog bedankt!
Let bij onderstaande foto op een Misha detail (2e olievuldop).


Koelvloeistof ontlucht en spanning meten.
Mm. weer 13,5V, maar dan wel met een kokend hete accupool (had ik hiervoor niet).
Bijde accupolen maar eens mooi opgeschuurd en opnieuw meten: 13,9V, now we're talking!

Geen acculampjesgedoe meer en tevreden de sleuteldag afgesloten met een blikje gekookte lijnolie.
Proost!
Yits

Taranis

Mooi verslag! Opvallend om te zien dat de stuurpomp er bij jou blijkbaar tamelijk gemakkelijk uit ging. Weet nog wel dat ik daar bij de GLT een tijdje aan bezig geweest ben om dat ding eruit te krijgen.

Uit leedvermaak: hoe duur was je bekeuring? :eusa_whistle:

Enno

Mooie bijdrage voor mijn komende activiteiten eind deze maand, begin volgene maand.


razorx

Citaat van: Taranis op 09-11-2008 15:09:03
Mooi verslag! Opvallend om te zien dat de stuurpomp er bij jou blijkbaar tamelijk gemakkelijk uit ging. Weet nog wel dat ik daar bij de GLT een tijdje aan bezig geweest ben om dat ding eruit te krijgen.

Uit leedvermaak: hoe duur was je bekeuring? :eusa_whistle:
De bekeuring was voor Saskia. Ik rijdt roomser dan de paus.

De stuurpomp ging er inderdaad makkelijk uit.

Er in was een heel ander verhaal: Ik had de bouten dus wel strak aangedraaid, tja en dan past het bij de laatste bouten niet lekker.
Dus overnieuw  :eusa_wall: En je hebt daar toch al zo veel ruimte.
En hoeveel keer ik een boutje liet vallen en weer uit een onmogelijke plek kon opvissen.

Taranis

Citaat van: razorx op 09-11-2008 16:29:56
En hoeveel keer ik een boutje liet vallen en weer uit een onmogelijke plek kon opvissen.

Herkenbaar ;D ;D

Jans Duiven

#305
Citaat van: Taranis op 09-11-2008 17:05:34
Citaat van: razorx op 09-11-2008 16:29:56
En hoeveel keer ik een boutje liet vallen en weer uit een onmogelijke plek kon opvissen.

Herkenbaar ;D ;D

  Grijper op kaart:



Flexibele grijper met een lengte
van circa 60 cm. Ook voor zeer
moeilijk bereikbare hoeken.

Prijs per stuk Euro 0,49 excl. Btw.

(Code: 4300)

www.soer.nl

Bij bestelling OMDOOS, 5% extra korting!


Inhoud omdoos:  200
Afname van een verpakkingseenheid is niet verplicht


Oh ja:
Superverslag weer Yits!! :eusa_clap:

Taranis

Is dat met een magneet op het uiteinde? Want zo'n ding heb ik toen dus inderdaad gebruikt om die bouten weer te pakken te krijgen... werkt best goed!

razorx

#307
Citaat van: Hans Duiven op 09-11-2008 18:49:55
Citaat van: Taranis op 09-11-2008 17:05:34
Citaat van: razorx op 09-11-2008 16:29:56
En hoeveel keer ik een boutje liet vallen en weer uit een onmogelijke plek kon opvissen.

Herkenbaar ;D ;D

  Grijper op kaart:

http://phtls.nl/volvoV70/Grijper_Op_Kaart.jpg

Flexibele grijper met een lengte
van circa 60 cm. Ook voor zeer
moeilijk bereikbare hoeken.

Prijs per stuk Euro 0,49 excl. Btw.

(Code: 4300)

www.soer.nl

Bij bestelling OMDOOS, 5% extra korting!


Inhoud omdoos:  200
Afname van een verpakkingseenheid is niet verplicht

Handig!
Een ander truukje is wat was op de kop van de bout te doen zodat hij niet zo snel loslaat.

Ludo

Citaat van: razorx op 09-11-2008 20:06:20
Een ander truukje is wat was op de kop van de bout te doen zodat hij niet zo snel loslaat.

wat ik ook al eens doe met boutjes op moeilijke plaatsen, is een stukje garen rond het kopje binden.
als het boutje valt, trek je het gewoon weer op...  ;D

elianmars

Citaat van: Ludo op 09-11-2008 20:47:56
Citaat van: razorx op 09-11-2008 20:06:20
Een ander truukje is wat was op de kop van de bout te doen zodat hij niet zo snel loslaat.

wat ik ook al eens doe met boutjes op moeilijke plaatsen, is een stukje garen rond het kopje binden.
als het boutje valt, trek je het gewoon weer op...  ;D

Meen je dat serieus, Ludo?

Ludo

Citaat van: elianmars op 09-11-2008 20:50:10
Citaat van: Ludo op 09-11-2008 20:47:56
Citaat van: razorx op 09-11-2008 20:06:20
Een ander truukje is wat was op de kop van de bout te doen zodat hij niet zo snel loslaat.

wat ik ook al eens doe met boutjes op moeilijke plaatsen, is een stukje garen rond het kopje binden.
als het boutje valt, trek je het gewoon weer op...  ;D

Meen je dat serieus, Ludo?

ja natuurlijk meen ik dat.
als het boutje eenmaal vastzit, trek je het stukje garen zo over.
soms is het echt wel handig hoor...

razorx

Misschien tijd voor een nieuw topic:

"Hoe vis ik mijn bout(je) uit een plek waar de zon nooit geschenen heeft"  ;)

elianmars

Citaat van: Ludo op 09-11-2008 20:54:32
Citaat van: elianmars op 09-11-2008 20:50:10
Citaat van: Ludo op 09-11-2008 20:47:56
Citaat van: razorx op 09-11-2008 20:06:20
Een ander truukje is wat was op de kop van de bout te doen zodat hij niet zo snel loslaat.

wat ik ook al eens doe met boutjes op moeilijke plaatsen, is een stukje garen rond het kopje binden.
als het boutje valt, trek je het gewoon weer op...  ;D

Meen je dat serieus, Ludo?

ja natuurlijk meen ik dat.
als het boutje eenmaal vastzit, trek je het stukje garen zo over.
soms is het echt wel handig hoor...


Volgende keer dat je aan het vissen bent, even een foto maken. Ik wil dat wel eens zien, dan  :eusa_dance:

Jans Duiven

#313
Citaat van: Taranis op 09-11-2008 19:49:45
Is dat met een magneet op het uiteinde? Want zo'n ding heb ik toen dus inderdaad gebruikt om die bouten weer te pakken te krijgen... werkt best goed!

Nee, dit is zo'n grijpertje.
Je hebt ook van die antenne-achtige dingen met een vlakke magnetische kop. Die zijn ook handig...behalve bij niet 'magneet-gevoelige' kleine onderdelen  ;D

Hans

Ludo

Citaat van: elianmars op 09-11-2008 21:02:57
Volgende keer dat je aan het vissen bent, even een foto maken. Ik wil dat wel eens zien, dan  :eusa_dance:

dat is het net, ik hoef nooit te vissen, trek gewoon aan het 'koordje' en klaar.  :P  ;D