Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: pwassink op 31-10-2010 23:23:30
Citaat van: razorx op 31-10-2010 22:58:42
Citaat van: arjen850 op 31-10-2010 22:48:44
Citaat van: razorx op 31-10-2010 22:24:19
Citaat van: arjen850 op 31-10-2010 22:16:43
Dat ziet er netjes uit Yits :eusa_clap: Jij blijft ook altijd bezig he? ;) Hmm die RTI knoppen had ik zo nieuw liggen voor je ;)
Dank je Arjen. Ik moest de bedrading van de RTI knoppen veranderen omdat ik ze op mijn Car-PC ga aansluiten.

Had ik ook begrepen hoor ;) Heb net een hele lading van die stuurbedienings knoppen binnen gekregen ook van de tel en cruise in allerlei kleuren, dus als je nog wat nodig hebt :angel: ;D
Even heel vrijblijvend:
Ik zit even te fantaseren, ik moet voor die knopjes een interface maken naar mijn carputer.
OK een meerknopsmuis of een numeriek keypad is een optie om te misbruiken als koppeling naar de PC.

Als telefonie geïntegreerd moet worden is het misschien minder moeite aan de gang te gaan met een microcontroller om de signalen om te zetten naar USB of zo. Wel weer een klus. Heel leuk, maar of ik er de tijd voor vind?

Twijfel twijfel. ;)
De tijd zal het leren.

Is een zogenaamde spaceball / spacenavigator hiervoor niks Yts ? is een aparte API van en hang je met USB aan de unit
heb je een aantal functies , draai, druk, til in gradaties en een aantal in de rand geintegreerde knoppen.

http://www.gadgetell.com/images/2007/03/3dx_spacenavigator.jpg

Zoiets bedoel ik ..

Die apparaten zijn prachtig en erg handig.
Alleen door dat stuur van Misha, ben ik in de gelegenheid, het één en ander origineel te laten (lijken).

Maar wie weet wordt het alsnog een combinatie.
Bediening op het stuur voor de belangrijkste functies heeft mijn prioriteit.

Dat worden
kanaal/song - +
Volume - +
In/uitzoomen op kaart

razorx

NRFH 278dkm

Cruise Control inbouwen zo gedaan.

Ehh, soms.

In basis is het inbouwen van een cruise control zo gedaan.
Je verwacht even wat gedoe met het trekken van de vacuumslang door de toch al te volle doorvoer van de firewall.
Natuurlijk ga je er vanuit dat je je bij de pedalen in onmogelijke posities moet wringen.

Verderop zul je lezen over de lol die ik had.
Ook zal ik vertellen, hoe je die ouderwetse CC's van onze 850's heel soepel en zonder horten kan laten regelen.

Ik zal niet op alle details ingaan omdat dit topic van Jak: Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V
het inbouwen om een erg duidelijke manier beschrijft.
Een eindje verderop in dat topic vind je nog meer verduidelijkende foto's van Frans 50.

Aan de slag!
Boven en onderdek stuur er af, oude richtingaanwijzer er uit, nieuwe met CC er in:

Connector voor de CC aangesloten en omgekeerd (!) teruggeklemd in het houdertje:

Schakelaartjes voor de rem en de koppeling er in geklikt. Nu maar zoeken naar de stekertjes:
Die voor je koppeling is iets links van je stuurkolom verborgen.

Die voor de rem vind je na wat langer zoeken rechts een beetje achter de stuurkolom.

Houder voor het balgje bij het gaspedaal in de sleufjes geschoven.

En vastgeschroefd.

Andere deel aan het gaspedaal vastgemaakt.
Nu moet je de stelschroef (inmiddels achter het pedaal) instellen.
Volvo zegt in de oorspronkelijke manual dat er een speling van 2 á 3 mm. moet zijn.
Als je een schokkerig regelende CC wilt hebben met een hoog brandstofverbruik is dat een geweldig advies.
Mijn voorkeur gaat toch meer uit naar een Cruise Control die haar werk ongemerkt doet. ;)
Zorg dat je maar net speling voelt als je aan het heveltje trekt:

Vergeet niet: De ronde koppeling naar het balgje heeft ook een minimale speling en dat is genoeg.
Zo krijg je een smooth aanvoeldende CC die haar werk ook bij 40km/h goed doet.

De doorvoer van de vacuumslang door de firewall is een kwestie van geduld.
Doe een beetje Dreft of zo op het uiteinde van de vacuumslang en duw hem door de "grommet".
Mooi Engels woord voor doorvoertule. Wel eerst de "uier" aan de binnen en buiten tule doorknippen.

Bij mij ging dat erg moeizaam door wat extra draden die in de weg zaten.
Gewoon opnieuw proberen.. Bijvoorbeeeld niet onder maar boven die kabels.
Floep en Yes! Er doorheen.

CC unit in de relaisbak.

Wat kon mij nog meer gebeuren?
Het is de bedoeling dat je de Accu en de plaat er onder even eruit haalt voor een makkelijke plaatsing van de pomp.
Ik kon hier de humor niet van inzien. Bij mij zit op de montageplek een LPi computer.

Deze computer keek mij aan met zo'n blik van: Wat je ook doet, ik blijf hier zitten.
Na een heftige discussie met die computer besloot ik dat computers ook wel eens gelijk kunnen hebben.

Eerst maar even testen of het geheel wel werkt.
Tijdelijke plek voor de pomp, geen pan.

Beugeltje voor de pomp wat aangepast en een nieuwe plek onder de accuplaat gegeven:

Het metaal onder de accuplaat meteen schoon en roestvrij gemaakt.
Laagje tectyl op de "schuurplekken" gedaan en de boel teruggemonteerd.

Wat zal ik mijn medeweggebruikers geërgerd hebben bij het testen.

Enfin, ik ben blij dat ik de kappen van het stuur nog niet teruggeplaatst heb. Alles werkt prima behalve de resume knop.
Komt vast goed.

De CC regelt in ieder geval heel soepel.
Ik groet u allen!
Yits

-edit- wat typo's

mehn

.
Citaat van: razorx op 06-11-2010 17:44:27
Alles werkt prima behalve de resume knop.

Bij mij moet je de resume knop een seconde of 2 vasthouden voordat ie "ingrijpt".

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

StefanCJ

Hier ook ... Even inhouden en vervolgens anderhalve tel wachten voordat `ie oppakt.

viking_in_shorts

Citaat van: mehn op 06-11-2010 18:43:40
.

Bij mij moet je de resume knop een seconde of 2 vasthouden voordat ie "ingrijpt".

Ik had dat ook in mijn C, maar dat is verdwenen nadat de ABS sensor RV vervangen is...
Misschien daar even zoeken? (=schoonmaken ofzo?)

ps: ik weet dat ik een ander systeem heb, maar dit is misschien toch hetzelfde?

razorx

@Mehn en StafanCJ: Ik was iets te ongeduldig ;) Thanx.

Citaat van: viking_in_shorts op 06-11-2010 19:22:40
.

Ik had dat ook in mijn C, maar dat is verdwenen nadat de ABS sensor RV vervangen is...

Opmerkelijk.
Ik vraag me af of het toeval is, maar mijn ABS sensor/krans/connector rechts voor staan op dit moment op de "zwarte lijst".
ABS en TRACS zijn wat overfanatiek. Uiteraard loop ik links voor ook even na. Achter al gedaan.

Misha

Ah, lollig.. Heb ik ook eens gedaan.
Ik vond het best een ralle klus, zeker als je een LPi-computer op de goede plek hebt zitten.

Maar goed: het werkt wel en het is een zeer welkome aanvulling. Scheelt een bak benzine op een reis.

Hier zie je overigens dat een ETM ook voordelen heeft.

Vraagje:  wat is die groenige slang bij je radiator ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 06-11-2010 21:27:36
Ah, lollig.. Heb ik ook eens gedaan.
Ik vond het best een ralle klus, zeker als je een LPi-computer op de goede plek hebt zitten.

Maar goed: het werkt wel en het is een zeer welkome aanvulling. Scheelt een bak benzine op een reis.

Hier zie je overigens dat een ETM ook voordelen heeft.

Vraagje:  wat is die groenige slang bij je radiator ?

Grappig, die goede plek voor de LPe. In veel opzichten prettiger dan andere plekken. Behalve bij een CC inbouw.
ETM is wel wat frisser inderdaad. Geef qua motormanagement zoveel meer slimme mogelijkheden.

Die groenige slang is de kabel naar de fan, of beter gezegd de bescherming ervan.

De ralligheid van de klus zit hem m.i. vooral in de rare houdingen die je moet aannemen.
Wokkelvormige mensen zouden veel minder ongemakken ervaren bij de inbouw.

razorx

.

Ik wil hier toch nog even extra aandacht aan geven,
hoeft niet voor mij aan de orde te zijn, maar op zijn minst interessant om over na te denken.

Goed de basis:
Cruise control werkt, regelt erg mooi dankzij de de door mij beschreven afstellingsmethode, afwijkend van die van Volvo.
Ik bedoel dit niet als arrogantie, maar meer als op zoek naar verbetering.

Blijft het in mijn ogen lang duren van de activatie van de CC en de resume. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een fabrikant als Volvo het zo bedoelt en levert. Zelfs niet als veiligheidsmaatregel tegen per ongeluk activeren.
Daarnaast activeert de CC in de roffel van Saskia veel sneller (heeft overigens wel het bekende horterige aan - uit regelgedrag).
Leuk vergelijkings en experimenteermateriaal.

Lezende in Vadis, kwam ik het volgende tegen (lees het liefste in het Engels, zo vermijd ik slechte vertalingen):
The control module monitors the system and disengages cruise control during abnormal acceleration (wheel-spin) or deceleration (wheels locking).

Met andere woorden: Zodra er een ABS signaal is met al of niet terechte wheel spin melding zal de CC niet aan gaan.
Een verklaring van het traag aangaan van de CC met een foutief ABS signaal. Het systeem wacht immers tot alles OK is melding.

Als er zeg maar te veel ABS "ruis" is wacht het systeem tot de boel rustig is.
Voor mij iets om uit te zoeken en theoretisch interessant.

Met andere woorden: Ik ga nog even doorpielen tot het echt doet wat ik denk dat het hoort te doen.
Of, als laatste optie: Die voorgeschreven, in mijn ogen foutieve, speling voor de pedaalaansturing is bewust gekozen om een door mij nog niet begrepen reden.

jeroen74

Dan zou je verwachten dat er een draadje loopt vanaf de ABS ECU naar de CC ECU. Dat moet terug te vinden zijn in de schema's... Misschien tijdelijk even buiten werking stellen die eventuele verbinding?

arjen850

Altijd weer leuk om te lezen om met hoeveel overgave jij je op bepaalde klussen stort :eusa_clap: Weer een duidelijk verslag Yits :D

razorx

Vandaag de gelegenheid gehad de CC wat meer te testen.

Ik denk dat de CC set - en + schakelaars heel weinig gebruikt zijn. Na wat pianospel op het schakelaartje activeert de CC meteen.
Moet nog wel iets harder drukken op het knopje dan ik zou willen. Op een loos moment maar eens kijken of het hendeltje open kan zodat ik de boel kan schoonmaken.

De resume moet je inderdaad zo'n twee seconden ingedrukt houden.

Het is wel een grappige ervaring voor iemand die vrijwel nooit met een CC gereden heeft.
Een beetje een kwestie van vertrouwen hebben.

Het gedrag van de CC is ronduit goed te noemen.
Neemt niet weg dat ik eerdaags mijn ABS kransen, sensoren en connectors vóór eens na ga lopen.

thuur

Citaat van: razorx op 07-11-2010 00:35:20
.

Ik wil hier toch nog even extra aandacht aan geven,
hoeft niet voor mij aan de orde te zijn, maar op zijn minst interessant om over na te denken.

Goed de basis:
Cruise control werkt, regelt erg mooi dankzij de de door mij beschreven afstellingsmethode, afwijkend van die van Volvo.
Ik bedoel dit niet als arrogantie, maar meer als op zoek naar verbetering.

Blijft het in mijn ogen lang duren van de activatie van de CC en de resume. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een fabrikant als Volvo het zo bedoelt en levert. Zelfs niet als veiligheidsmaatregel tegen per ongeluk activeren.
Daarnaast activeert de CC in de roffel van Saskia veel sneller (heeft overigens wel het bekende horterige aan - uit regelgedrag).
Leuk vergelijkings en experimenteermateriaal.

Lezende in Vadis, kwam ik het volgende tegen (lees het liefste in het Engels, zo vermijd ik slechte vertalingen):
The control module monitors the system and disengages cruise control during abnormal acceleration (wheel-spin) or deceleration (wheels locking).

Met andere woorden: Zodra er een ABS signaal is met al of niet terechte wheel spin melding zal de CC niet aan gaan.
Een verklaring van het traag aangaan van de CC met een foutief ABS signaal. Het systeem wacht immers tot alles OK is melding.

Als er zeg maar te veel ABS "ruis" is wacht het systeem tot de boel rustig is.
Voor mij iets om uit te zoeken en theoretisch interessant.

Met andere woorden: Ik ga nog even doorpielen tot het echt doet wat ik denk dat het hoort te doen.
Of, als laatste optie: Die voorgeschreven, in mijn ogen foutieve, speling voor de pedaalaansturing is bewust gekozen om een door mij nog niet begrepen reden.

Leuke theorie, maar de ABS controller berekent zelf de missende of onregelmatige pulsen (interpoleren). Zolang dit binnen de marges valt zal het systeem niet ingrijpen. Als het buiten de marges valt krijg je onmiddelijk foutcodes.

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 07-11-2010 13:33:32
..
Leuke theorie, maar de ABS controller berekent zelf de missende of onregelmatige pulsen (interpoleren). Zolang dit binnen de marges valt zal het systeem niet ingrijpen. Als het buiten de marges valt krijg je onmiddelijk foutcodes.
..
Bedankt voor je aanvulling/correctie. Het is altijd leuk en handig dit soort zaken te weten.