Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: Freakybaby op 03-02-2011 22:22:26
Ik dacht gisteren nog aan je.. Zat in het Riverside.

Fitnessen overleefd?
Niet zo ver weg inderdaad.
Het fitnessen gaat lekker. Gewoon rustig opbouwen.

Ik voel me wel een stuk beter.

razorx

Roffel Fred 396dkm, achter schijven, klauwen en blokken
Goedemiddag!

Zoals ik al eerder berichtte was het slijtagepatroon aan de "Fred's" remschijf rechtsachter niet optimaal.
Daarnaast was er sprake van een, zij het marginaal, remvloeistof verbruik.
Mijn vermoeden is dat de zuiger rechts achter ietwat scheef in de cilinder staat en heel licht lekt.

Tja je kan de klauw vervangen maar bij een "scheef" afgesleten remschijf schiet dat niet op.
Beter alles doen. Links en rechts uiteraard.

Blokjes er uit, hier is het slijtpatroon een beetje te zien.

Als remknecht gebruikte ik de helft van een pijpenbuiger van de Gamma samen met een plankje
van de Ikea. werkt prima.

Tijd om de remleiding los te draaien. Een klusje waar ik niet zo dol op ben. De koperen moer
is van ehh koper, dus zacht. Na 18 jaar kan zoiets wel eens heel vast zitten.

Mijn zelfborgende griptang er op en draaien.
Grr, hij slipt.
De rechter (uit een oude post):

Ik dacht dat ik ook een open ringsleutel no 11 had liggen maar dat was niet het geval.
Nog meer grr. In het besef dat dit niet het moment is om ongeduldig te worden de boel maar
een lekkere WD40 douche gegeven. De scooter gepakt en de harde wind trotserende op weg naar
Brezan voor een sleutel.
Ik hoopte op zo'n super exemplaar met extra borg mogelijkheid, maar kwam terug met een gewone.

Op hoop van zegen dan maar.
De WD40 en een kort tikje met de jongen hieronder deed wonderen.

Terwijl ik mij wezenloos ergerde aan de stukken gereedschap en onduidelijke objecten,
die door de harde wind langs mijn hoofd waaiden ging ik verder.

Paspen uit de oude remschijf.

Oud en nieuw:

De boel weer netjes schoongemaakt en vlak aangedrukt. Vervolgens de paspen er in.

De nieuwe klauwen er op, remleiding vast, maar niet te vast aangedraaid.
Keramische pasta op de achterkant van de blokjes.
Wat lijkt dat spul op yoghurt, je zou er zo een lepel van nemen.

Remknecht er af en ontluchten maar.
Rempedaal maar een heel klein beetje ingetrapt om niet buiten het werkbereik van
de hoofdremcilinder te komen. De rest deed de zwaartekracht.

Nu de handrem opnieuw stellen en klaar.

Tijd voor een lekkere bak koffie.
groeten,
Yits.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Is weer netjes Yits, echter bevreemd het me dat je een remknecht gebruikt om de achterremmen incl. klauwen compleet te wisselen.  Natuurlijk hou je zo druk in het systeem en hoef je niet de hele leiding mee te ontluchten, maar is niet echt nodig hoor.  Makkelijker is het dan later mbv een bleeder te ontluchten, dan heb je ook het risico niet van het doortrappen van de hoofdremcilinder. En je hebt dan meteen je remolie weer ververst :)

razorx

Citaat van: Misha op 05-02-2011 16:45:48
Ik mis een Breznjev....
:eusa_think:

http://zapnimf.files.wordpress.com/2008/03/breznev.jpg
Oh stel je gerust, ik heb wat gevloekt op die pokke wind.
Vervolgens de verenigde helse krachten van Mubarak, Berluscone en de Amerikaanse buitenlandse politiek op de moer van de remleiding losgelaten. ;)

Citaat van: Dirk342 op 05-02-2011 16:51:35
Is weer netjes Yits, echter bevreemd het me dat je een remknecht gebruikt om de achterremmen incl. klauwen compleet te wisselen.  Natuurlijk hou je zo druk in het systeem en hoef je niet de hele leiding mee te ontluchten, maar is niet echt nodig hoor.  Makkelijker is het dan later mbv een bleeder te ontluchten, dan heb je ook het risico niet van het doortrappen van de hoofdremcilinder. En je hebt dan meteen je remolie weer ververst :)
Je hebt hier zeker een punt Dirk. Ter geruststelling, ik heb niet de 'trappelmethode" toegepast. Alleen een beetje druk op het systeem en vervolgens de zwaartekracht haar werk laten doen. Vóór zal dat overigens niet werken.

Daarnaast was ik wel benieuwd hoe het ontluchten zonder bleeder bevalt.

Daarnaast heb ik er geen idee van hoeveel ik zou morsen zonder remknecht.

Taranis

Citaat van: razorx op 05-02-2011 15:56:29
Wat lijkt dat spul op yoghurt, je zou er zo een lepel van nemen.

;D ;D

Mooi werk weer!

Ben

Lekenvraagje: waar is die paspen voor?

Misha

Citaat van: Ben op 05-02-2011 18:21:28
Lekenvraagje: waar is die paspen voor?
Ooit hadden velgen een gat op een plek waardoor je de velg maar op 1 manier op de naaf kon zetten. Dit geldt vooral voor normale metalen velgen, en zit tegenover het ventiel volgens mij zodat de balans optimaal was.

Met legeringen boeit dat niet meer en is het alleen irritant,

arjen850

Hmm, zo sterk is Mubarak anders niet meer hoor ;D Ziet er weer netjes uit Yits, heb ik ook nog op het programma staan ;)
Zijn altijd leuke klusjes om te doen, en je weet het ook: met geweld .... je een ezel ;D

SirRutte

Mooi werk Yits! Dat kan wel weer eventjes mee zo.

Wat betreft die paspen.. Dat heb ik me ook al eens afgevraagd. Ik heb bij het monteren van de Trexen die paspennen eruit moeten halen, anders paste de velg er niet over. Het kan dus prima zonder.

arjen850

Paspen is voor het goed bevestigen van de schijf, en je krijgt door de pas pen de bout gaten altijd recht tegen over de schroefdraad in de naaf,, Dus nooit geen gedoe dat de wielbouten niet fijn passen ;) Hebben totaal geen effect op veiligheid en\of rem werking..

Misha

Citaat van: arjen850 op 05-02-2011 18:31:18
Paspen is voor het goed bevestigen van de schijf, en je krijgt door de pas pen de bout gaten altijd recht tegen over de schroefdraad in de naaf,, Dus nooit geen gedoe dat de wielbouten niet fijn passen ;) Hebben totaal geen effect op veiligheid en\of rem werking..

Ik zet altijd eerst de schijf met de centrerende wielbouten vast, dan pas monteer ik de paspen. Of het inbusboutje dat tegenwoordig door brembo geleverd wordt, want die uitstekende pen is onzin.

razorx

Alleen een vermoeden over die paspen:
Stel je voor een situatie aan de lopende band.
Montage mét of zonder paspen.

Ik denk dat mét sneller gaat, zeker met matig geschoolde krachten, en dus goedkoper is.
(Afweging montagetijd schijf of montagetijd wiel)

Het is maar een gokje en er zijn vast genoeg tegenargumenten.

razorx

Goedenavond lijnolievrienden!

Het was weer een leuk sleutelweekend ondanks wat kleine dipjes.

Zaterdag
Het begon met een dipje: Het boze oog van Buwalda vond het nodig één van mijn Xenon kaarsjes
met een onwelriekende ademstoot uit te blazen.
Gelukkig had ik er nog één liggen, dus het boze oog kon weer terug naar de donkere Xenonloze krochten van de hel.

Vervolgens op weg naar Emmeloord. Jack v, Teddy81 en ik hadden een mini meeting op "neutraal" terrijn.
Jack zou een VVIS printje van mij krijgen, ik een verstevigingsbrug voor de sedan van Jack en
Teddy mocht mijn achterasrubber tooltje lenen.
Voor dat laatste zou de term hopeloos verwrongen stukje metaal overigens passender zijn.
Wat heeft dat ding geleden.

Enfin, door weer en wind door Flevoland gereden alwaar Jack een afwerkplek had benoemd tot sleutelterritorium.

Onze roffels min of meer beschut tegen de regen en de snijdende wind tegen een muurtje van de firma Damm gezet.

Niet veel later kwam Teddy aanrijden. Meteen een mooie gelegenheid om zijn Alcantara project te bewonderen.
Wat is dat ongelofelijk mooi en zorgvuldig gedaan.

Even een sfeerimpressie van de afwerkplek. Nee dit zijn geen junks die een mooie auto leeghalen. ;)

Jack had toen hij voor mij de brug ging inbouwen de pech dat één van de twee bouten voor de schokbreker afbrak.
Einde oefening, ik wilde immers ook naar huis kunnen. Later brak ik net zo'n bout af aan de andere kant.

Dan maar met zijn tweëen verder met de inbouw van zijn VVISje.
De kabels door de firewall kunnen via de standaard tule lopen,
maar omdat Jack een CC wil inbouwen leek het ons beter deze route vrij te houden.
Langs de zekeringhouder is een mooi en makkelijk alternatief.

Tijdens het sleutelen werden we nog vrolijk begroet door een allerleukste dame van het belendende bedrijf.  
Het leek alsof het meteen een stuk minder koud was.

Omdat het motorblok van Jack echt extreem schoon is, was het een mooie gelegenheid een foto te
maken van de klep die het VVIS spruitstuk aanstuurt.
Tussen de 2e en 3e cilinder zie je hem zitten.

Na de inbouw nog even een testritje met Jack gemaakt.
Met een hoop meer pit onderin kon Jack naar huis.
Ik reed nog een kort stukje achter Teddy om tot mijn schrik te ontdekken dat mijn tank en mijn maag leeg waren.
Ik kon nog net doorrollen tot de Texaco.

Zondag
Dit is de sedan verstevigingsbrug die Jack gemaakt heeft.
Een staaltje mooi las- en lakwerk.

Eerst dat afgebroken boutje er maar eens uit zien te krijgen.

Klein boortje, groter boortje, nog een groter boortje e.t.c.
Knak! Het laswerk aan het moertje aan de onderzijde was toch wat minder.
Ik zat nu wel met een gat, maar dan een gat zonder moertje. Dat is letterlijk minder.

Mijn lasvaardigheid is nou niet van dien aard dat ik dat moertje aan de onderkant weer even vastlas.
Dus was het zaak een boutje onderste boven in het gat te krijgen, terwijl ik met de andere hand
van bovenaf er een moertje op draai.
Ik kan jullie verzekeren dat hier een aap achtige lenigheid voor nodig is.

Bij de andere schokbreker herhaalde het tafereel zich.

Nadat ik ontaapt en uit de kreukels was kon ik weer verder met de montage van de brug.
Over dieren gesproken, wat vond ik in de kofferbak van Saskia:

Volgens mij heeft het pluimvee uit de wijde omtrek hier een orgie gehouden.
Of gaat het hier om een geval van kipnapping?
De boel schoongemaakt en begon mij al een beetje te verheugen op het testen.

Saskia haar roffel heeft vanwege de grotere ringtank een verhoogde laadvloer.
Die kon mooi over de verstevigings brug, die dus onzichtbaar is en niet in de weg zit.

Tijd om te rijden. bij de estate was ik al verbaasd over het effect van zo'n brug.
tegen mijn verwachting in, is het effect even groot bij een sedan. Ik had verwacht dat het effect minder zou zijn
door de grotere torsie stijfheid. De werkelijkheid bleek anders.

Ik heb zo'n beetje alle rotondes in de buurt onveilig gemaakt terwijl ik het uitkraaide van plezier.

Een upgrade die ook op een sedan meer dan de moeite waard is.
Maar pas op uw boutjes. ;)

Het was weer een dankbaar weekend en twee leuke mensen leren kennen.
Groeten,
Yits.

Op naar een heerlijk koel glas lijnolie.
Proost!

-edit- typerdetyp fouten

Jack v

Goed om te horen dat je tevreden bent Yits. Jammer van  de boutjes, als ik ze nog een keer voor je vast moet lassen zeg je het maar. iig mooi dat het weer gelukt is. Net als jou vvis zeker een aanbeveling is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.