Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: Ludo op 02-01-2011 00:51:38
Vergelijken jullie LPi nu nóg steeds met dampgas. ???

:eusa_doh:

Het spijt me zeer maar ik gooi het bijltje er bij neer,
marco suc6  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 02-01-2011 00:40:22
Citaat van: Ludo op 02-01-2011 00:33:37
Citaat van: -D©©©L- op 02-01-2011 00:25:59
Water gaat ook niet over in dampstaat bij 1 a 2 bar druk.  

Precies, dat bedoel ik.
Je behoud een straal.
Alleen, op de lpg staat wel een véél hogere druk.

De papieren pakking van mijn inlaatspruitstuk en de seals van de kleppen gaan die "veel hogere druk" echt niet houden. Of weet LPG het verschil tussen de aluminium wanden en de dichtingen ? Komisch spul, dat zuidelijke LPG.  ;D

Hoeveel is je tankdruk Marco?.

Citaat van: -D©©©L- op 02-01-2011 00:08:36
De drukregelaar van mijn LPi installatie houdt de lijndruk van de injectoren netjes 5 bar boven de tankdruk.

Thijs T5

Het spijt me zeer maar ik gooi het bijltje er bij neer,
marco suc6  ;D
[/quote]

;D ;D

:eusa_wall:

KIM

Ludo en Marco: Ik vind jullie verhaal niet echt samenhangend; jullie praten gedeeltelijk langs elkaar. Toch is dit mateloos interessant. Ik ben niet helemaal thuis in de materie rondom LPG installaties en dampspanninsgrafieken, maar ik heb wel twee overwegingen voor het verhaal:

- Wanneer je de LPG vuller ontkoppelt, valt er ook wel eens wat vloeibaar LPG langs het scherm; een lekkende vuller lekt
   vloeistof, dus vloeibaar LPG.
   Dat betekent dat LPG dus wel zeker vloeibaar kan zijn bij lagere drukken.

- Hoe lang zou je de LPG vloeibaar willen houden? Autofabrikanten doen met hogere drukken en injectoren op benzine en diesel
   enorm hun best om die brandstoffen te vernevelen. In vloeibare toestand zijn ze namelijk niet brandbaar genoeg. Hetzelfde zal
   gelden voor vloeibaar LPG.

razorx

Zeker een interessant verhaal.
Je kan je alleen afvragen wat er gebeurt als het vloeibare LP te dicht bij de inlaatkleppen mag expanderen tot gas.
Krijg je dan nog een goede vermenging?

pwassink

los van alle discussies, die inderdaad langs elkaar heen lijken te gaan bedacht ik me net wat,
Ik heb immers een plaatjes geheugen.  ;)

Dit is een foto van een fiat Marea met lekkende injectorproblemen, maar los daarvan is de afstand injector
kop/klep bij dit voorbeeld ook erg kort. dit is ook een recht spruitstuk en bij hoge fiat uitzondering niet van plastiek.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

arjenT5R

Citaat van: KIM op 02-01-2011 11:06:56

- Hoe lang zou je de LPG vloeibaar willen houden? Autofabrikanten doen met hogere drukken en injectoren op benzine en diesel
   enorm hun best om die brandstoffen te vernevelen. In vloeibare toestand zijn ze namelijk niet brandbaar genoeg. Hetzelfde zal
   gelden voor vloeibaar LPG.

Kijk dat probeer ik nou ook al heel de tijd te vertellen....
het heeft geen nut om het spul vloeibaar je cilinders in te drukken, net zo min als bij diesel of benzine.
Het is van belang dat het zich zo goed mogelijk mengt maar ook dat het niet te veel opwarmt.

Het plan van marco is dus om het inlaatspruitstuk te isoleren van de kop met een soort teflon pakking,
zodat de kop het inlaatspruitstuk niet opwarmt.

De injectoren dicht bij de inlaatklep zetten gaat natuurlijk ook niet eindeloos dicht bij omdat je zeker wel moet zorgen voor een goeie vermenging.

Maar denk toch maar eens aan je aansteker en je gasvulling als het lpg betreft,
het heeft allemaal exact dezelfde eigenschappen want het is hetzelfde spul.
;)

elmarconi

Aah, een blik van herkenning, deze discussie:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9620.msg148255.html#msg148255

Thread is wel wat onleesbaar geworden omdat er een boel postings zijn verwijderd...
--
Autogas Inside . . .

arjenT5R

Grappig dat de discussie al eens eerder is ontstaan,
als je hier nog mijn diagram naast zet moet er toch wel eens een keer een lichtje gaan branden zeker?

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 02-01-2011 11:50:45
het heeft geen nut om het spul vloeibaar je cilinders in te drukken, net zo min als bij diesel of benzine.
Het is van belang dat het zich zo goed mogelijk mengt maar ook dat het niet te veel opwarmt.

Dat heeft wel degelijk belang, de hele opzet van het LPi systeem is dat de vloeibare brandstof zo lang mogelijk 'koel' blijft.
Daarom zorgt de pomp voor hoge systeemdruk.
Het gas blijft vloeibaar, en gaat zéker niet over in dampvorm vanaf het uit de injector komt, zoals je eerst beweerde.

Marc O.

Citaat van: Ludo op 02-01-2011 12:29:45

Dat heeft wel degelijk belang, de hele opzet van het LPi systeem is dat de vloeibare brandstof zo lang mogelijk 'koel' blijft.
Het gas blijft vloeibaar, en gaat zéker niet over in dampvorm vanaf het uit de injector komt, zoals je eerst beweerde.

Vanaf het moment dat het LPG de injector verlaat zal het overgaan in dampvorm. Uiteraard zal het enkele (?) milliseconden duren voordat het volledig in dampvorm is overgegaan.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elmarconi

Citaat van: Ludo op 02-01-2011 12:29:45

Tegen dergelijke logica valt niet te twisten...   ;)
--
Autogas Inside . . .

Ludo

Citaat van: Marc O. op 02-01-2011 12:39:25
Vanaf het moment dat het LPG de injector verlaat zal het overgaan in dampvorm. Uiteraard zal het enkele (?) milliseconden duren voordat het volledig in dampvorm is overgegaan.

In die miliseconden zit het gas al in de cilinders.
Nogmaals, het gas blijft vloeibaar.
Daar zorgt de hoge systeemdruk voor.

Zonder voldoende druk laat men de motor ook niet op gas draaien, zoals bij een koude start.
Je kan dat moment zelfs verkorten door de pomp al te laten draaien (om zo snel mogelijk druk te maken) vanaf het moment dat je de auto van het slot haalt.
Allemaal om het gas vloeibaar te houden.

Vulk

Citaat van: Ludo op 02-01-2011 12:46:09
Citaat van: Marc O. op 02-01-2011 12:39:25

In die miliseconden zit het gas al in de cilinders.
Je kan dat moment zelfs verkorten door de pomp al te laten draaien (om zo snel mogelijk druk te maken) vanaf het moment dat je de auto van het slot haalt.
Allemaal om het gas vloeibaar te houden.

Hoe en kan het kwaad voor de pomp?

razorx

Uit de Vialle LPi technical manual:
Citeer
When LPG is heated in the line, e.g. in the engine compartment, the liquid may convert to vapour.

To ensure that the LPG is always in liquid form, the pressure is increased by 5 bar

The aim is to achieve injection at, or as close as possible to, the inlet valve(s). Because the LPG injector can sometimes only be placed further from the inlet valve, there is the risk that the LPG will be injected against the manifold wall. This leads to a danger of freezing when the liquid LPG evaporates, which again influences driveability. To avoid this problem, a possible solution is a holder with a discharge hose (see fig. 29).

Because LPG extracts heat from the surroundings directly at the discharge of the liquid LPG, freezing phenomena can also occur here (freezing after condensation of the water vapour). This risk is greater in cars with synthetic manifolds because in this case, the manifold does not heat up as much and therefore gives off less heat to the surroundings of the injected LPG.

In order to prevent the problem of freezing at the outlet of the discharge pipe, we can employ a discharge pipe with an interior that is non heat-conducting. The effect of this is that practically no heat can be extracted from the discharge outlet and therefore, the liquid LPG only evaporates when close to the heat source.
Het Propaan Butaan mengsel verlaat de injectoren in vloeibare vorm.
Daarna vormt het, vermengd met de passerende lucht, een vloeistof nevel. Iets later, in de verbrandingsruimte kan het zich tot gas verdampen.