hoe start jouw diesel bij deze extreme kou

Gestart door canecorsoeric, 10-01-2009 15:33:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunnar

Ik merkte dat mijn S70 bij -12 vanzelf startte en bij -6 moeite had vorige week. Ben eens in de software gaan kijken en heb de startmap en temperaturen op de as verlegd. Daarna bij -6 en -4 probleemloos.
Auto stond telkens heel de nacht buiten stil van 5u 's avonds tot 7u 's morgends.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

VolvoDeMio

Citaat van: Gunnar op 12-01-2009 19:51:38
Ik merkte dat mijn S70 bij -12 vanzelf startte en bij -6 moeite had vorige week. Ben eens in de software gaan kijken en heb de startmap en temperaturen op de as verlegd. Daarna bij -6 en -4 probleemloos.
Auto stond telkens heel de nacht buiten stil van 5u 's avonds tot 7u 's morgends.


8)


bupozaanstad

Met -2 geen probleem, wel iets langer als normaal en normaal is sleutel omdraaien en lopen. Maar bij -8 kreeg ik het idee dat hij met een handslinger werd aangezwengeld, echt heel problematisch starten, maar hij deed het. Eén van de volgende zaken die aangepakt gaan worden zijn de gloeipitten. Accu is nieuw en de pomp timing is bij de distri wissel op tijd gezet dus dat kan ik uit sluiten.

GoodOldDiesel

Hij was al geen super starter meer, maar garage had het druk, komt volgend jaar wel. Nou net voor oud en nieuw wenste die mij de groeten. Dus ja het kwam ook het nieuwe jaar wel 2 januari hebben ze hem opgehaald (gratis service voor vaste klanten)...

2 stiften gaar 3 deden het wel, maar dan maar halve kracht... 5 nieuwe en starten en lopen. Overigens staat kreng al over 360dkm denk maar eens klepspeling moet laten controlleren met apk in jul / aug...
"Lijkwagen.................Volvo 850 2.5 TDI '96"
"Verder 3 x P205 '85GR '86GTI '87 Accent"
Foto's?? Stuur ze naar mijn mail ovv van loginname en topic titel

VolvoDeMio

Citaat van: GoodOldDiesel op 12-01-2009 23:08:25.....denk maar eens klepspeling moet laten controlleren ...

Hydraulische klepstoters in een tdi....  :o

GoodOldDiesel

Citaat van: VolvoDeMio op 13-01-2009 12:00:25
Citaat van: GoodOldDiesel op 12-01-2009 23:08:25.....denk maar eens klepspeling moet laten controlleren ...

Hydraulische klepstoters in een tdi....  :o

Stom ja niet helemaal wakker denk ik....
"Lijkwagen.................Volvo 850 2.5 TDI '96"
"Verder 3 x P205 '85GR '86GTI '87 Accent"
Foto's?? Stuur ze naar mijn mail ovv van loginname en topic titel

D-J

Mmm, nu net dit topic gelezen. Ook ik had een keer of 2 wat start problemen, en tank heel wisselend dan weer wit en dan weer shell.
Begin Febr moet ie voor de APK, zal ik gelijk eens vragen of ze willen kijken of de gloeikaarsjes nog oke zijn....
V70 T-5D

Topsport180

Alle verhalen over vlokkende diesel kunnen wat mij betreft naar het land der fabelen. Mijn V70 heeft vandaag zijn beurt gehad en wat blijkt ? 1 Gloeibougie was dood, 2 exemplaren waren maar net aan en 2 exemplaren nog prima in orde (laat die 2 nu een half jaar geleden vervangen zijn...). De dealer heeft er dus 3 nieuwe ingezet. Kosten € 29,50 per stuk (Belgische Volvo dealer).

Geen wonder dat het ding niet aan de gang wil bij min 15 !
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

hathü

Die vlokverhalen zijn al jaren in fabeltjesland.  Verhalen van Opa, jongen Vroegah moest ik mijn dieseltjes wel eens ontdooien.  ;D

MoundMan

Na veel gestoei met een slecht startende 850, heb ik de massa kabel vervagen. Deze werd loei heet bij flink doorstarten. Dus zat daar een flinke overgangsweerstand. Deze zit bij mij geklonken en een huls aan de accupoolklem. Heb een dikke kabel van de accu naar een plek vlak bij de dynamo gelegd. Laad nu ook beter bij heb ik het idee. Start als een gek, hoef de sleutel maar aan te raken  :eusa_dance:

gr,
MoundMan

Topsport180

Citaat van: MoundMan op 20-01-2009 21:53:08
Na veel gestoei met een slecht startende 850, heb ik de massa kabel vervagen. Deze werd loei heet bij flink doorstarten. Dus zat daar een flinke overgangsweerstand. Deze zit bij mij geklonken en een huls aan de accupoolklem. Heb een dikke kabel van de accu naar een plek vlak bij de dynamo gelegd. Laad nu ook beter bij heb ik het idee. Start als een gek, hoef de sleutel maar aan te raken  :eusa_dance:

gr,
MoundMan

Das ook een hele goeie ja ... mijn 440 TurboDiesel had hier namelijk last van. Op een gegeven moment sloegen bij doorstarten de vonken van het motorblok af ! We hebben toen ook naar de massakabel gekeken en die bleek inderdaad de oorzaak.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

koekdoosopwielen

Zelfde probleem gehad de afgelopen dagen. Bij -15 's-nachts 8x starten en accu leeg (en auto uiteraard nog steeds niet lopen).

Nieuwe (goede) accu erin (de gloebouchies waren allen vorig jaar al vervangen en auto (v70 tdi) heeft slechts 295.000 gelopen). De volgende dag bij -3 ook weer 6x starten en dan pas lopen (wel met nieuwe accu dus ik had wat "power" over om hem aan te krijgen.

De auto toch naar de dorpssleutelaar gebracht. Zo in 1e instantie hoorde hij ook niks abnormaals aan de motor. Toch maar gevraagd of hij alles eens wil bekijken.

Oplossing (totaal 101,99):
Brandstoffilter incl montage en afdichting vervangen + aansluiting vacuum slangetje aan turbopijp hersteld (soortenmet gelijmd met speciaal spul want een nieuwe pijp koste alleen al e 200). De garagist gaf aan dat de rubber van de afdichtringetjes rond het brandstofsysteem niet meer zo soepel waren door ouderdom. Bij koude wordt dit alleen maar erger. Het gevolg is dat hij waarschijnlijk wat lucht bij de dieselk rijgt en dan start het allemaal slecht.

Grappig was dat de garagist opeens riep dat het toch wel een hele snele volvo diesel was en zelf merkte ik opeens ook dat hij loopt als een trein. Vorig jaar is er een powerbox (ik gekocht via internet en de garagist had hem eropgesleuteld) opgekomen, ik merkte toen al dat er extra pk-s bij waren gekomen maar nu is het echt niet normaal meer hoe snel of die trekt. Volgens mij heeft hij de afgelopen jaren (ik heb hem gekocht met 240.000 op de teller 4 jaar terug) nooit optimaal gelopen en is dat probleem nu opgelost. Hij loopt smeuig door van 1250 tot einde toerenbereik.

Maar ja blijft een koekdoosopwielen met een tractormotor; maar hij blijft nog effies.




Oplossing:

tdidude

Afgelopen tijd ook wat vaker lastig startende 2.5D (275K).
Alle symptomen wezen op gloeistiftjes.. vorige week op de gok een Boschgarage opdracht gegeven ze alle 5 preventief te vervangen.. wat bleek 4 kapot  :P  net op tijd dus.. als die laatste het had begeven had ik moeten wachten met starten tot het voorjaar  ::)  Was uiteindelijk rond de 200 pleurie incl de btw kwijt. Kaarsjes zijn ca 20 ex btw per stuk

Start duidelijk weer een stuk overtuigender.  :eusa_dance:
5 cilinders is meer dan 4

Bouma206

Pomp stellen. De mijne heeft vandaag weer even een kleine bijstelling gehad en start gewoon super!
Fryslân boppe!!!!

tdidude

Nadat de roetmobiel een aantal dagen uitstekend startte met 5 nieuwe gloeibougies is het nu weer hommeles. Als bolide serieus moet voorgloeien (<4C) slaat hij aarzelend aan. Als ik na 100 meter rijden contact uitzet en start, start hij gewoon prima. Een kouder start met een nacht van 6,7,8 graden zoals eind afgelopen week gaat eigenlijk ook gewoon goed.  Warm starten gaat ook prima.

Met mijn beperkte auto kennis verdenk ik nu de massakabel... is dat aannemelijk :eusa_doh:?
- Hij is nog nooit vervangen (275k)
- Kan verklaren waardoor hij niet warm genoeg wordt met voorgloeien om netjes te
  starten

Wie helpt mij uit de droom   :eusa_pray: :eusa_pray:?


5 cilinders is meer dan 4