hoe start jouw diesel bij deze extreme kou

Gestart door canecorsoeric, 10-01-2009 15:33:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pimsam

Afgelopen week, -15 en volledig onder het ijs / sneeuw: voorgloeien, starten, lopen. Geen centje pijn.... Alleen in witte wolk uit de uitlaat voor een paar seconden maar dat mag ook wel met die temperaturen.
En het blijft altijd oncomfortabel als ie met deze lage temperaturen en koude motor 1000 tpm stationair ronddreunt.

Ik tank trouwens bij Oztank in Maasmechelen of Callieau in Lanaken. Nooit problemen met vlokken gehad.

Volvokoen

Ondanks behoorlijk wat kilometers en de gloeibougies niet vervangen voor minstens 2 jaar (55d km) en afgelopen week korte ritten (8 km) geen problemen na mooi voorwarmen.
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

BarryH

bij mijn geen problemen: bij  - 10 gewoon voorgloeien en gelijk starten)
ik gebruik overigens wel een electrisch kacheltje: dat zet ik op de middenarmleuning en laat ik 30 minuten voor vertrek aangaan.
Dan hoef ik niet te krabben en het is gelijk lekker warm in de auto ;)
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

850newbie

Gelukkig geen problemen met de V70, voorgleoien en als het voorgloeilampje uitgaat wacht ik nog een seconde of 4. Vervolgens sleutel om en de diesel komt tot leven.
Bij de 245 hebben we een heel ander fenomeen de laatste dagen en dat is een bevroren schokdemper, ook een rare gewaarwording.

Topsport180

#19
De temperaturen liggen momenteel rond het vriespunt en over een uurtje ga ik het nog eens proberen. Ik begin zelf toch steeds meer aan de gloeibougies te denken, aangezien het er bij mij niet in gaat dat diesel tegenwoordig nog vlokt ... ook de goedkope niet en ondanks dat de ADAC mij vertelde dat de diesel vlokte (ze hebben overigens niet fysiek vastgesteld dat er iets vlokte). Wanneer die andere 3 gloeibougies in juni feitelijk ook vervangen hadden moeten worden dan kan ik me heel goed voorstellen dat de motor met slechts 2 goede exemplaren bij temperaturen van min 10/min 15 echt niet tot leven komt ...
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

JannesH

Voorgloeien duurt laatste tijd gem 10 sec, en ik wacht vaak nog 5 sec na het lampje uitgaat. Daarna 1 keer rond en lopen, zelfs bij -16 op de BC en zonder benzine bijgemengd. Niet slecht, na 352K :-)

Sinds de temp onder het vriespunt ligt loopt hij de eerste 2 min rond de 1000 rpm, en voelt de bak de eerste 5 min alsof er betonmortel in zit... maar dat was bij de LPG niet anders!

kyro

vanochtend, na weer 'n nachtje -13, was 1x voorgloeien alweer voldoende
schijnbaar ! hij liep meteen :eusa_dance:

wat 'n heerlijke wagen is 't toch  ;D

wordt alleen tijd, dat er is 'n sopje overheen komt !
hij ziet er niet meer uit  :-\

Topsport180

Daar ben ik weer. Het is hier een groot deel van de dag plus 2 tot 3 geweest en rond half vier heb ik 'm nog eens gestart: na 2 seconden sloeg ie aan  :eusa_doh:

Ik geloof eigenlijk helemaal niet meer in dat "vlok-verhaal" van de ADAC, maar weet vrijwel zeker dat de dealer tijdens de grote beurt (in juni vorig jaar) ook die andere drie gloeibougies had moeten vervangen ! Gelukkig heb ik voor de 19e en afspraak voor een beurt staan, dan zullen we eens kijken hoe de vlag erbij hangt ...
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Lampje

Die vlokken lossen wel weer op als je een litertje benzine of aceton bijmengt, toch?

RRRRR_Ramon

Citaat van: Lampje op 11-01-2009 19:42:52
Die vlokken lossen wel weer op als je een litertje benzine of aceton bijmengt, toch?

Ik dacht van niet, de vlokken blijven maar zullen bij hogere temperaturen toch wel meegaan in het systeem en langzaam aan verdwijnen.

Mijn 2.5D startte de afgelopen dagen zeer goed. Iets langer voorgloeien en direct aanslaan. Wel na de start dat ie even wat onregelmatig loopt voor een seconde of 5. Toerental loopt in de eerste seconden iets op.

Ook vorige week in Tsjechië na stilstand van 3 dagen bij -12 minimaal en -5 maximaal vlot starten (gestart bij -12). Motor nog in prima conditie denk ik zo! ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ronbroek


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

elianmars

"Hoe start jouw diesel bij deze extreme kou"



Niet.............  :'(

RRRRR_Ramon

Citaat van: elianmars op 11-01-2009 21:37:29
"Hoe start jouw diesel bij deze extreme kou"



Niet.............  :'(

Sorry.... kop op Mars   :eusa_boohoo:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

elianmars

Citaat van: RRRRR_Ramon op 11-01-2009 21:49:28
Citaat van: elianmars op 11-01-2009 21:37:29
"Hoe start jouw diesel bij deze extreme kou"



Niet.............  :'(

Sorry.... kop op Mars   :eusa_boohoo:

;D ;D

Is ook maar een geintje. Roetmobiel zal herleven!  :eusa_dance:

VolvoDeMio

#29
In het Zeeuwsche was het natuurlijk niet zo koud, maar meestal een tot twee seconden doorstarten.
Kan deels met matig gevulde accu hebben gelegen na laadstroomperikelen.
Vandaag door tip hierboven enkele seconden gewacht na doven gloeilampje, en in een keer starten.

Vóór oplossen laadstroomperikelen a.g.v. hoge weerstand in bevestiging rode kabel aan accuklem duurde het langer (waarschijnlijk doordat startmotor minder stroom kreeg). Volgens Thuur en DcccL vaker voorkomend, en eenvoudig vast te stellen (eerst spanning bij draaiende motor over accupolen (niet de accuklemmen) meten. Indien duidelijk lager dan 13,8 volt dan werkwijze in dit topic.

.