Draaiende rechteras vanaf homokinetische koppeling??

Gestart door elianmars, 07-02-2009 19:08:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Sbv op 09-02-2009 20:00:25
Hoe is het met je handen, nog zwart van de knikkers monteren ?

Niet van het monteren, wel van het demonteren. Wat een smerig spul is dat, zeg. Ik heb even geprobeerd met latex handschoenen te werken, maar dat werkt voor geen meter.
Dan maar weer goed met schuurzeep aan de gang en onder de douche met een tandenborstel m'n nagels weer een beetje schoon zien te krijgen  ;D

arjenT5R

en vanavond de vrouw  klagen dat er een raar smaakje aan de tandenborstel zit  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Ik heb geen idee of het nou nog nodig is om een andere as te regelen, maar het valt niet mee om er eentje te vinden.
Heb nu vier leveranciers gevraagd, maar die hebben er geen van allen eentje liggen.

Nieuw kan natuurlijk altijd nog, neem ik aan, maar dat zal wel een duur grapje worden....

elianmars

Citaat van: arjenT5R op 09-02-2009 20:04:40
en vanavond de vrouw  klagen dat er een raar smaakje aan de tandenborstel zit  ;D


:eusa_shhh: :evil:

The Saint

Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 19:17:20
Jep, lijkt inderdaad op binnenste homokineet los. Toevallig de veerpoot met schijf en as een beetje ver naar buiten getrokken ?

of een heterokineet die van de verkeerde kant is??

the saint, die ook zijn best doet om mee te denken..
No shirt no shoes, no pinball

elianmars

Citaat van: The Saint op 09-02-2009 20:11:30
Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 19:17:20
Jep, lijkt inderdaad op binnenste homokineet los. Toevallig de veerpoot met schijf en as een beetje ver naar buiten getrokken ?

of een heterokineet die van de verkeerde kant is??

the saint, die ook zijn best doet om mee te denken..


;D ;D

fbm

Citaat van: elianmars op 09-02-2009 19:58:15
Citaat van: fbm op 09-02-2009 19:56:37
Wat heb je de rest van de middag gedaan dan, beetje lopen vegen voor de foto's  :eusa_whistle:

Ik heb geprobeerd om ook nog te werken, maar word steeds gestoord door forumleden die onderdelen komen ophalen  :eusa_snooty:


;D ;D

Toen jij kwam was ik al "gewoon" aan het werk hoor. Ik kon toch niet verder met de wagen, omdat ik nog geen spul heb om het af te maken.

Enne, de vloer was al zo "schoon", hoor. Ik heb vandaag geen bezem in m'n handen gehad.

Ik mocht niks over werken zeggen, doe je het zelf!  :eusa_shhh:

Je was druk aan het werk!  ;)

elianmars

Citaat van: fbm op 09-02-2009 20:13:45
Citaat van: elianmars op 09-02-2009 19:58:15
Citaat van: fbm op 09-02-2009 19:56:37
Wat heb je de rest van de middag gedaan dan, beetje lopen vegen voor de foto's  :eusa_whistle:

Ik heb geprobeerd om ook nog te werken, maar word steeds gestoord door forumleden die onderdelen komen ophalen  :eusa_snooty:


;D ;D

Toen jij kwam was ik al "gewoon" aan het werk hoor. Ik kon toch niet verder met de wagen, omdat ik nog geen spul heb om het af te maken.

Enne, de vloer was al zo "schoon", hoor. Ik heb vandaag geen bezem in m'n handen gehad.

Ik mocht niks over werken zeggen, doe je het zelf!  :eusa_shhh:

Je was druk aan het werk!  ;)

Nee, je mocht niks zeggen over klooien aan de wagen onder werktijd  ;) ;D

Rijns_t5r

Citaat van: elianmars op 09-02-2009 20:05:13
Ik heb geen idee of het nou nog nodig is om een andere as te regelen, maar het valt niet mee om er eentje te vinden.
Heb nu vier leveranciers gevraagd, maar die hebben er geen van allen eentje liggen.

Nieuw kan natuurlijk altijd nog, neem ik aan, maar dat zal wel een duur grapje worden....
volgens mij zij de buitenste homokineet koppelingen los te koop als ik mij niet vergis,wel eens gezien op ebay dacht ik.

ennuh bakje gasolie en een kwastje krijg je het brandschoon,maar das voor de volgende keer ;) ;D
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

elianmars

Citaat van: Rijns_t5r op 09-02-2009 22:42:34
Citaat van: elianmars op 09-02-2009 20:05:13
Ik heb geen idee of het nou nog nodig is om een andere as te regelen, maar het valt niet mee om er eentje te vinden.
Heb nu vier leveranciers gevraagd, maar die hebben er geen van allen eentje liggen.

Nieuw kan natuurlijk altijd nog, neem ik aan, maar dat zal wel een duur grapje worden....
volgens mij zij de buitenste homokineet koppelingen los te koop als ik mij niet vergis,wel eens gezien op ebay dacht ik.

ennuh bakje gasolie en een kwastje krijg je het brandschoon,maar das voor de volgende keer ;) ;D


Het is alleen helaas de binnenste koppeling die ik uit elkaar heb getrokken  :eusa_shifty:

KIM

Citaat van: elianmars op 09-02-2009 17:18:18
Het is toch eigenlijk raar dat die as zomaar uit elkaar te trekken is?

Bij zo'n as van een automaatbak zit er een borgveer in.
Bij deze as niet. 

Ik blijf het ook raar vinden...
Heb wel eens geprobeerd om de homokineetconstructie uit elkaar te halen met de kogels enzo; dat lukte alleen bij een hele speciale beweging. De wonderen zijn kennelijk de wereld nog niet uit of Volvo gebruikt een ietwat ander type?

Black Magic

Citaat van: KIM op 09-02-2009 22:54:27
Citaat van: elianmars op 09-02-2009 17:18:18
Het is toch eigenlijk raar dat die as zomaar uit elkaar te trekken is?

Bij zo'n as van een automaatbak zit er een borgveer in.
Bij deze as niet. 

Ik blijf het ook raar vinden...
Heb wel eens geprobeerd om de homokineetconstructie uit elkaar te halen met de kogels enzo; dat lukte alleen bij een hele speciale beweging. De wonderen zijn kennelijk de wereld nog niet uit of Volvo gebruikt een ietwat ander type?

Misschien hebben ze het een keer uit elkaar gehaald en de borgveer niet meer terug geplaatst want volgens mij zit er bij een nieuwe hoes ook altijd een nieuwe borgveer.  ::)

Sbv

Laatste nieuws is dat de Roetmobiel nu overal weer roet van verspreiden.
De as is gemaakt en zit er weer in. Marcel heeft de komende dagen nog wel wat zwarte handen en mag voorlopig niet meer thuis komen ivm gebruik van de tandenborstel. :D

elianmars

Citaat van: Black Magic op 10-02-2009 15:30:30
Citaat van: KIM op 09-02-2009 22:54:27
Citaat van: elianmars op 09-02-2009 17:18:18
Het is toch eigenlijk raar dat die as zomaar uit elkaar te trekken is?

Bij zo'n as van een automaatbak zit er een borgveer in.
Bij deze as niet. 

Ik blijf het ook raar vinden...
Heb wel eens geprobeerd om de homokineetconstructie uit elkaar te halen met de kogels enzo; dat lukte alleen bij een hele speciale beweging. De wonderen zijn kennelijk de wereld nog niet uit of Volvo gebruikt een ietwat ander type?

Misschien hebben ze het een keer uit elkaar gehaald en de borgveer niet meer terug geplaatst want volgens mij zit er bij een nieuwe hoes ook altijd een nieuwe borgveer.  ::)

Die borgveer is voor een as van een automaat. In de as van een handgeschakelde bak zit geen borgveer.
Nu ik de homokineet uit elkaar heb gehad, zie ik ook dat het onmogelijk is om een borgveer te plaatsen.

Hoe dan ook, de operatie is geslaagd. Vanmorgen de ashoesset en bakolie gehaald en na de middag de boel weer in orde gemaakt.

Nadat alles in elkaar zat, de wagen gestart, bak in de versnelling gezet en heel voorzichtig de koppeling laten opkomen.
Dit keer kwam de wagen gewoon zonder problemen van de plek af.

Toen tijd voor een proefrit. Achteruit de werkplaats uit gereden, gedraaid en een stukje vooruit gereden. Aiaiai..... Wat was dat nou weer voor geluid?

Wagen weer maar binnen gereden, voorkant omhoog gekrikt, assteunen er onder, wagen gestart en in de eerste versnelling gezet. Nu kon ik goed horen waar het vandaan kwam.
Motor uit gezet en onder de wagen gaan liggen. Beetje aan het wiel gedraaid en ja hoor, daar was het enge geluid.
De stofkap zat net tegen de remschijf aan :eusa_doh:  :eusa_shifty:

Beetje teruggebogen en een stukje gaan rijden.
Alles klinkt en voelt goed.
Ook blijft de wagen nu gewoon rechtdoor rijden als ik rem.
Daar is het allemaal om te doen geweest.

Het heeft allemaal wat voeten in aarde gehad, maar goed, ik heb weer een stukje Volvo leren kennen ;D

kyro

als je zo door gaat, heb je binnenkort 'n brug
en de plaats vol 850tigs/x70tigs die reparaties cq onderhoud
nodig hebben

weer 'n volleerd monteur erbij  :D