ABS/TRACS controller afgefikt!! Gerepareerd!

Gestart door Liber0, 17-02-2009 19:07:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Liber0 op 19-02-2009 00:10:04
Ik vind het goed

Wil je die andere ongeopende controller dan terug?.....

Ik hoor het graag van je..

Of anders bellen we even..

Groeten Appie

Eerst maar vragen of Thuur het wil doen.... :P

thuur

Als de lampjes pas boven de 40 km/u aan gaan duidt dat op een fout in een sensorcircuit. Sensors zelf moeten rond de 1140 Ohm (uit m'n hoofd). Kan goed zijn dat er toch een sensor stuk is.

Evengoed blijft het feit dat alle controllers ooit stuk gaan. De kans is klein dat ie tijdens de rit van UK naar NL nog werkte en daarna ergens stuk is gegaan, maar helaas niet nul.

Welke foutcodes heb je?

In ieder geval fikt het niet meer, dat is al een stap vooruit ;D


Gr 8)

elmarconi

Citaat van: thuur op 19-02-2009 00:30:47
Als de lampjes pas boven de 40 km/u aan gaan duidt dat op een fout in een sensorcircuit. Sensors zelf moeten rond de 1140 Ohm (uit m'n hoofd). Kan goed zijn dat er toch een sensor stuk is.

Die kunnen idd ook wel wat te lijden hebben gehad van die brand/kortsluiting...
--
Autogas Inside . . .

elianmars

#18
Citaat van: thuur op 19-02-2009 00:30:47
Als de lampjes pas boven de 40 km/u aan gaan duidt dat op een fout in een sensorcircuit. Sensors zelf moeten rond de 1140 Ohm (uit m'n hoofd). Kan goed zijn dat er toch een sensor stuk is.



Zijn die sensoren eenvoudig door te meten?

Voor de achteras heb ik nog een set liggen, voor de vooras niet meer, helaas.




elmarconi

Citaat van: elianmars op 19-02-2009 00:40:59
Citaat van: thuur op 19-02-2009 00:30:47
Als de lampjes pas boven de 40 km/u aan gaan duidt dat op een fout in een sensorcircuit. Sensors zelf moeten rond de 1140 Ohm (uit m'n hoofd). Kan goed zijn dat er toch een sensor stuk is.



Zijn die sensoren eenvoudig door te meten?
Voor de achteras heb ik nog een set liggen, voor de vooras niet meer, helaas.

Zou vanaf de ABS-stekker moeten kunnen. Iemand een pin-out?
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: elmarconi op 19-02-2009 00:42:08
Citaat van: elianmars op 19-02-2009 00:40:59
Citaat van: thuur op 19-02-2009 00:30:47
Als de lampjes pas boven de 40 km/u aan gaan duidt dat op een fout in een sensorcircuit. Sensors zelf moeten rond de 1140 Ohm (uit m'n hoofd). Kan goed zijn dat er toch een sensor stuk is.



Zijn die sensoren eenvoudig door te meten?
Voor de achteras heb ik nog een set liggen, voor de vooras niet meer, helaas.

Zou vanaf de ABS-stekker moeten kunnen. Iemand een pin-out?


Heb ik dat niet gepost in dat topic van Jaco S die een kabelbreuk bleek te hebben?


Vergeet niet dat er al eerder ABS problemen waren. Voorlopig lijkt de schade nog beperkt.


Gr ;)

elmarconi

Citaat van: thuur op 19-02-2009 02:00:17
Heb ik dat niet gepost in dat topic van Jaco S die een kabelbreuk bleek te hebben?

Ik kan het niet vinden...  :(

--
Autogas Inside . . .

thuur


elmarconi

--
Autogas Inside . . .

elianmars

Als ik dat topic zo eens doorlees, lijkt het me niet de controller die niet in orde is, maar inderdaad een abs sensor.

Eén of meerdere zullen wel een opdonder hebben gekregen van de kortsluiting/brand, zoals mister Marcaroni al zei.












;D ;)

KIM

Volgens mij zit er in de wielkuip of net in het motorcompartiment een stekker naar de wielsensor. Als je deze stekker losmaakt en daar de wisselspanning gaat meten, dan zal deze waarde bij een draaiend wiel richting 1 volt gaan lopen. Hoe sneller je het wiel laat draaien, des te hoger wordt de wisselspanning.
Ook kun je op deze aansluiting de weerstand van de sensor meten (is gewoon een spoeltje met daarin een permanent magneetje)
Wellicht weet iemand hier waar deze stekkers precies zitten; ik dacht bij de veerpoot...

Liber0

Hoe kan ik nog eens testen of de lampjes bij40 per uur uit gaan
Als ik nu start brand abs/tracs gelijk constant

is dat zekering main supply abs trekken terug plaatsen en weer langzaam optrekken naar 40 per uur??

Ook gek is dat snelheids meter werkt..cruisecontrol..verbruik...maar gemiddeld verbruik blijven streepjes ook na resetten..???

alleen achter sensoren niet goed????

Foutcodes heb ik niet..naar de dealer of kan ik die ook met knipperende lampjes ergens aflezen zoals bij de oude (850R 1996..=OBS2??)

alle raad hulp is welkom alvast bedankt

Groeten Appie

thuur

Citaat van: Liber0 op 20-02-2009 00:04:11
Hoe kan ik nog eens testen of de lampjes bij40 per uur uit gaan
Als ik nu start brand abs/tracs gelijk constant

Controller resetten (via OBD).

Citeer
Ook gek is dat snelheids meter werkt..cruisecontrol..verbruik...maar gemiddeld verbruik blijven streepjes ook na resetten..???

Dat duurt even. En je moet rijden voordat de streepjes weggaan (oneindig verbruik want geen afstand). CC is een volledig gescheiden systeem (vacuum). Snelheidssignaal komt maar van 1 ABS sensor. Je hebt er 4.

Citeer
Foutcodes heb ik niet..naar de dealer of kan ik die ook met knipperende lampjes ergens aflezen zoals bij de oude (850R 1996..=OBS2??)

Als het ABS lampje aangaat heb je een foutcode. Enige mogelijkheid waarin dit niet voorkomt: de controller krijgt geen 12V (meestal agv defect contactslot).


Gr 8)

Liber0

#28
Cruise control werkte niet toen ik met de verbrande controller reed....snelheid is waarschijnlijk ook een input en vacuum het mediun om hem te bewegen??

Wat kosten die abs sensoren....??
Zit er een stekker vlakbij de sensor?

Ik probeer duidelijk te omschrijven wat ik laatst gecontateerd heb

Controller geplaatst...stekker erin gedaan...gestart..alle lampjes uit...tracs aan ..tracs met schakelaar uitgezet, dit werkte tracs lampje " tracs off"  bleef branden.....tracs weer aan gezet...tracs lampje bleef uit......achteruit uit de garage gereden en vooruit weggereden ...nu twijfel ik een beetje....circa 20,30 of 40 per uur beide lampjes springen exact gelijk aan...ABS en TRACS...... Dit is nu nog zo

Heb circa 50 km gereden gemiddeld verbruik streepjes doet het dus niet......actueel gebruik doet het wel..
Dus de sensor welke snelheid meet doet het...welke is dat...ik wil nu weten welke sensoren ik moet vervangen

Ik ga maandag zowieso naar de dealer omdat ik maar 1 sleutel van Volvoot overhandigd heb gekregen 1 nieuwe sleutel bij halen....ook had ik 2 afstand bedieningen van alarm centr vergr niet erbij gehad..

Dit alles heb ik besteld en ligt klaar
Ik denk dat dan de volvo toch even aan de kast moet om de oude sleutels uit het systeem te wissen vraag ik gelijk een uitdraaitje van de foutmeldingen

Op mijn Italiaans blaadje van de gebruiksaanwijzing alarm cente vergr  staat :om afstand bediening te activeren: contact naar stand ll en knopje 3 sec ingedrukt houden ???

elianmars

Gewoon vragen of de dealer de ab's even voor je wil inleren. Hoef je daar niet mee te klooien.


Wat betreft de abs sensoren, ik heb nog de sensoren voor de achteras liggen en zag op eBay Duitsland twee sensoren voor de voorkant voor 18 euro per stuk.

Eerst maar zien of je er achter kunt komen of er een sensor kapot is en welke het dan is.