Chiptunen en LPG/LPI

Gestart door TTT242, 21-10-2003 21:57:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Apox

Die 50pk per cil mag je denk ik met een korrel zout nemen.
Ik heb men installatie al 20 keer gecontroleerd met die vialle interface.  Alles al meerdere keren gekuist en mooi geplaatst.  Ik blijf al schokken krijgen met men 2.0T13.  Aan men rode lijn blijf ik schokken krijgen door die gas. (op hoog regime pomp)


Maar is het hoognodig om de software van de LPI aan te passen als je een 6de injector plaatst?  Ik dacht dat het enige wat je daarmee deed, was de inspuittijd verlengen...  Met als nadeel; als je koudstart; dat de inspuittijd van benzine korter wordt.
Als je de 6de injector ver genoeg zet en gewoon aftakt, (zelfs al neem je een paarse) dat het voldoende zal zijn?

Ludo

ja dat is wel degelijk nodig als je een 6é injector plaatst.
het is ook niet enkel de inspuittijd verlengen, er word wel meer geprogrammeerd.
als je bedenkt dat de inbouwers de programmatie niet eens zelf doen, kun je wel denken dat dit niet zo simpel is.

bij een motor chippen komt ook meer bij kijken dan enkel de turbodruk wat verhogen.

Citaat van: Apox op 12-05-2008 17:21:55
Gas geinstalleerd en werkt perfect als ik maar 90% van mijn motor wil gebruiken.
Ik heb hem wat sneller gemaakt (turbodruk verhoogd en nog wat zaken gedaan)

op deze manier is het gewoon wachten tot je komt melden dat je de boel opgeblazen hebt...  :eusa_wall:

Apox

ik zoek een reden...  wat wordt er meer geprogrammeerd? 

Wacht nog maar een tijdje...

mehn

Die 6e injector spuit anders in dan de andere 5. Zit ook op een heel andere plek dan de gebruikelijke 5 injectoren; vóór de gasklep.

In het kort gezegd komt het er op neer dat de 20% extra brandstof die de LPE toevoegt naar de 6e injector gaan.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

reneetje

Citaat van: mehn op 02-09-2008 22:20:32
Die 6e injector spuit anders in dan de andere 5. Zit ook op een heel andere plek dan de gebruikelijke 5 injectoren; vóór de gasklep.

In het kort gezegd komt het er op neer dat de 20% extra brandstof die de LPE toevoegt naar de 6e injector gaan.

Even een vraagje van een LPG leek :

Is zo'n 6e injector goed te merken in een hoger brandstof gebruik , of is dit te verwaarlozen?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Ludo

Citaat van: Apox op 02-09-2008 21:54:22
Ik blijf al schokken krijgen met men 2.0T13.  Aan men rode lijn blijf ik schokken krijgen door die gas. (op hoog regime pomp)

waarom laat je dit niet doen door de vakman?.
wat er precies geprogrammerd word, kom je nooit te weten.
waarom toch altijd het wiel opnieuw willen uitvinden?, voor een paar honderd euro te besparen met alle risico?.  ::)

Ludo

nee Rene, dat meerverbruik is te verwaarlozen.

-D©©©L-

Citaat van: Apox op 02-09-2008 21:54:22
Die 50pk per cil mag je denk ik met een korrel zout nemen.
Ik heb men installatie al 20 keer gecontroleerd met die vialle interface.  Alles al meerdere keren gekuist en mooi geplaatst.  Ik blijf al schokken krijgen met men 2.0T13.  Aan men rode lijn blijf ik schokken krijgen door die gas. (op hoog regime pomp)


Maar is het hoognodig om de software van de LPI aan te passen als je een 6de injector plaatst?  Ik dacht dat het enige wat je daarmee deed, was de inspuittijd verlengen...  Met als nadeel; als je koudstart; dat de inspuittijd van benzine korter wordt.
Als je de 6de injector ver genoeg zet en gewoon aftakt, (zelfs al neem je een paarse) dat het voldoende zal zijn?


hoeveel % tijdseenheid benzine injector opening heb je als sturing van de LPe ?

En die s60, welke motor heeft die aan boord ? 

-D©©©L-

Citaat van: reneetje op 02-09-2008 22:26:23
Citaat van: mehn op 02-09-2008 22:20:32
Die 6e injector spuit anders in dan de andere 5. Zit ook op een heel andere plek dan de gebruikelijke 5 injectoren; vóór de gasklep.

In het kort gezegd komt het er op neer dat de 20% extra brandstof die de LPE toevoegt naar de 6e injector gaan.

Even een vraagje van een LPG leek :

Is zo'n 6e injector goed te merken in een hoger brandstof gebruik , of is dit te verwaarlozen?

Ik kan geen meerverbruik waarnemen bij een vergelijkbare rijstijl. Het trekt nu wel veel makkelijker door, met name door het gewicht van de rechter voet leek het eerst meer te zijn.

BenC70ES

Citaat van: Apox op 02-09-2008 21:54:22
Ik blijf al schokken krijgen met men 2.0T13.  Aan men rode lijn blijf ik schokken krijgen door die gas. (op hoog regime pomp)

Mijn gechipte 2.5T met 5 injectoren heeft nog nooit geschokt door gastekort...
Is je ontsteking 100% in orde?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

V70geRwin

Citaat van: BenC70ES op 02-09-2008 22:43:36
Citaat van: Apox op 02-09-2008 21:54:22
Ik blijf al schokken krijgen met men 2.0T13.  Aan men rode lijn blijf ik schokken krijgen door die gas. (op hoog regime pomp)

Mijn gechipte 2.5T met 5 injectoren heeft nog nooit geschokt door gastekort...
Is je ontsteking 100% in orde?

ligt er maar net aan hoeveel vermogen je motor na het chippen heeft. blijf je ongeveer onder de 250 dan is 5 voldoende.

door een planfout kreeg mijn gechipte eerst 5 injectoren en bovenin (plank en rond de 5000 toeren) echt tekort gas. lag zeker niet aan de ontsteking. na het plaatsen van de 6e lopen als een zonnetje bovenin.

volgens mij is het een erg intilligent kunstje die 6e van Mesman, de 6e zal namelijk iedere afzonderlijke injector moeten ondersteunen wanneer nodig. of neemt deze een standaard deel voor zijn rekening en spuit deze altijd in als een soort basis?

thuur

Citaat van: Apox op 02-09-2008 21:54:22
Die 50pk per cil mag je denk ik met een korrel zout nemen.

Volgens mij is dat de theoretische maximale waarde. Praktijk is altijd anders. Ervaringen genoeg hier, goed (6 stuks) en slecht (5 stuks).


Gr ;)

Eugene

Citaat van: Ludo op 02-09-2008 22:02:11
Citaat van: Apox op 12-05-2008 17:21:55
Gas geinstalleerd en werkt perfect als ik maar 90% van mijn motor wil gebruiken.
Ik heb hem wat sneller gemaakt (turbodruk verhoogd en nog wat zaken gedaan)

op deze manier is het gewoon wachten tot je komt melden dat je de boel opgeblazen hebt...  :eusa_wall:

Kan morgen even een foto maken van het resultaat ;)


If it's not blown, it sucks...

mehn

Citaat van: reneetje op 02-09-2008 22:26:23
Citaat van: mehn op 02-09-2008 22:20:32
Die 6e injector spuit anders in dan de andere 5. Zit ook op een heel andere plek dan de gebruikelijke 5 injectoren; vóór de gasklep.

In het kort gezegd komt het er op neer dat de 20% extra brandstof die de LPE toevoegt naar de 6e injector gaan.

Even een vraagje van een LPG leek :

Is zo'n 6e injector goed te merken in een hoger brandstof gebruik , of is dit te verwaarlozen?

Theoretisch is er geen meerverbruik door de 6e injector.
De LPi computer takt het signaal af dat naar de benzineinjectoren gaat. Als je knopje op je dashboard op benzine staat doe de computer niets, staat die op LPG dan blokkeert de LPi computer het signaal naar de benzineinjectoren en vermeerdert de LPi computer het binnenkomende signaal met 20% en stuurt dat naar de LPi injectoren.

Als je een 6e injector hebt worden deze extra 20% niet naar de 5 "normale" LPi injectoren gestuurd maar naar de extra 6e injector.

Dit heeft als voordeel dat als de ECU een signaal stuurt dat de benzineinjectoren 90% moeten openen dat de LPi injectoren ook een signaal van 90% krijgen en geen signaal van 108% (wat onmogelijk is en een LPG tekort zou opleveren).
De 5x 20% gaan naar de 6e injector die dus bij 100% benzineinjector signaal een signaal krijgt van maximaal 5x 20% = 100%

Tot zover de uitleg die ik van Léan Mesman gekregen heb ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

M a r c

Dus die 6e injector staat altijd op 100% te draaien bij vollast?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl