Roffel avontuur van 855 T5 '94 tot V70RN '04

Gestart door BoudewijnB, 25-04-2009 13:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

BoudewijnB

Ik heb nu zo'n jaar mijn Volvo 855 T5, door de vorige eigenaar van Rica software voorzien en verder totaal orgineel. Hij had 4,2 ton gelopen en liep voortreffelijk! 1x naar een rollerbank meeting gegaan, en had 254pk in huis, daar was ik best tevreden mee.
Aangezien ik aardig veel km'ters maak (60.000 p/j) heb ik bij Mesman LpI laten inbouwen. Achteraf iets te haastig, want daarna kreeg ik problemen.... :'(
Na €2600,00 gespendeerd te hebben aan gas, is mijn koppakking gaan lekken en eigenlijk ALLE keerringen :-[
Daarnaast heb ik ook nog een kleine aanrijding veroorzaakt, waarna mijn aandrijfas brak, zijscherm rechts kreukte en mijn bumper deels scheurde:eusa_shifty:

Dus zat ik in een dilemma: andere 850 en gas overbouwen?
                                          óf auto helemaal laten maken á 3/4duzend euro :-X

Uiteindelijk bedacht ik mij dat ik eigenlijk tóch geen afscheid van deze auto KON nemen. Hij heeft zich het afgelopen jaar helemaal bewezen en ik heb er van genoten! daarnaast heb ik ook mooie herinneringen aan deze roffel, en ik zou het ondankbaar voor de auto vinden als ik hem zou dumpen en een ander neem :'(

Dus........... alles laten doen kon ik niet betalen, dus mede-daarom maar zelf begonnen. Ik vond het namelijk  ook wel een uitdaging, om hem helemaal te demonteren(motor/bak) en dan mijn auto écht HELEMAAL te kennen :D En ik dacht: gaandeweg leer ik het vast wel :P

Zo begon het:(de velgen kreeg ik er niet bij. Kreeg ijzig winterstaal)





Dus velgen moesten er komen... Deze 18''





wannaB R :angel:




Ff tussendoor: deze kwam ik tegen in sweden ;D


Zo, dat was die goede ouwe tijd ;D Hoe staat ie er nu bij in mn achtertuin................ :eusa_whistle:


auto hoog op bokken gezet, om de motor met sub-frame aan een motor takel te laten zakken. Werkte naar mijn mening goed :) liet dit alles op een karretje zakken en reed het er zo onderuit. ;)


hier de motor van het sub-frame takelen:


Hier o.a. de bak en turbo dr af:



Aangezien dit blokje al 5ton gedraait heeft, heb ik lang zitten twijfelen om een ruilmotor te nemen :-\ maar dan betaal je al gauw weer +/- 1500 euro, en dán moet je nóg uit voorzorg keeringen en distributie doen:(
Dus maar voor de gouden middenweg gekozen ;D een blok met 3ton gekocht, voor een lekker prijsje.
Nu daarvan de keeringen en distributie doen.


hathü

Zo je bent flink bezig, gaat vast goed komen met die mooie roffel. Succes ermee.

BoudewijnB

Citaat van: hathu op 25-04-2009 14:06:16
Zo je bent flink bezig, gaat vast goed komen met die mooie roffel. Succes ermee.
Dankje:)

rogerV701998

Mooi werk Boudewijn. Goed dat je er voor kiest de auto op de weg te houden en in ere te herstellen.

Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte ;)

Gr. roger

BoudewijnB

Citaat van: rogerV701998 op 25-04-2009 15:09:26
Mooi werk Boudewijn. Goed dat je er voor kiest de auto op de weg te houden en in ere te herstellen.

Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte ;)

Gr. roger
Bedankt! :) Dat is inderdaad ook mijn gedachte, deze auto verdiend het gewoon niet om gesloopt te worden, ook al kost het wat meer dan een andere. Het is gewoon mijn 2e vriendin! ;D Ik hou van meisjes, maar vooral van haar, ik hou van roffels, maar vooral van haar ;D

Vanmiddag mijn nieuwe blok een beetje bekeken:



weet iemand wat deze ''plug'' is? een extra sensor voor een extra olie-temperatuurmetertje soms??? geen id:



En die olie-keerringen krijg ik er niet uitgepeuterd :-[ heeft iemand daar een foefje voor?


BoudewijnB

Hier mijn nieuwe radiator, die was namelijk ook lek >:( rechts zie je mn nieuwe onderstel :eusa_dance:


BoudewijnB


MICHEL306

Super dat je voor restauratie kiest, ik heb dit ook al enkele keren gedaan en de wijsheid die ik je meegeef 1. bezuinig niet op de belangrijke zaken.
2.wat je nu bedacht hebt dat het gaat kosten.....reken daar het dubbele van.

zo dat was de wijze raad  hahahah maar het voorkomt ellende in de toekomst.

ga zo voort...

gr M

BoudewijnB

#8
Ik krijg dinsdag pas de keerringen en de distributie-set. Dus ben ik maar een beetje begonnen met mijn bumper te prepareren. Zitten aardig wat scheuren in, maar een R bumper vind je niet snel, en niet goedkoop. Ik wil een ander binnenwerk kopen(piepschuim en alu) en dan deze spoiler er omheen vouwen. Heeft iemand tips voor een lijmsoort?

deze is helaas niet meer te redden :-\


Er is me nóg iets opgevallen: er zitten barsten in mijn BEIDE uitlaatspruitstukken ??? het zijn wel inwendige barstjes, het lijkt wel of het binnenste hart/ster loslaat :-\ Als je goed op de onderste foto kijkt zie je dat het onderste stuk en rechter ies 'verschoven'zijn:


het is wél écht inwendig, hij lekt dus niet.

koenne

Citaat van: BoudewijnB op 25-04-2009 15:43:38

weet iemand wat deze ''plug'' is? een extra sensor voor een extra olie-temperatuurmetertje soms??? geen id:

En die olie-keerringen krijg ik er niet uitgepeuterd :-[ heeft iemand daar een foefje voor?

De plug is een after market olietemperatuursensor, om een losse olietemperatuurmeter op aan te sluiten ofzo.

En die keerring daar heb je speciale gereedschapsetjes voor, of je kunt voorzichtig met een kleine schroevendraaier aan de krukaskant langs de keering steken/tikken, en dan de keerring eruit wippen. Zal wel niet in een keer lukken, dan probeer je op een paar plaatsen. Let wel op dat je van de krukas af tikt en deze niet beschadigd.

Succes met je project!!

arjenT5R

Zo jij pakt het grondig aan super  :D
Die keerring moet je een schroef in slaan en dan er in schroeven trek je hem er zo uit
met een tang ;)

Terug zetten aan bak kant met een stuk pvc pijp er mooi recht in tikken
en aan distributie kant moet je um even over de krukas heen helpen
met een stukje latoenkoper of plastic ofzo.

goed bezig!  :eusa_clap:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Arjan is me voor met het antwoord, maar inderdaad een schroef in de keerring draaien en dan de ring er uit trekken.

Succes met je project!  :eusa_clap:

fbm

Dat komt vast door die stoplichtsprintjes,  MET AANHANGER!   :eusa_naughty:

Je bent lekker bezig, zie ik! Wanneer zie ik hem weer rijden?  :eusa_whistle:

8)

BoudewijnB

Mannen!! Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb vandaag mijn pakketjes met keeringen, pakkingen, distributie enz. binnen, dus ga vanavond lkkr aan de slag hoop ik. Ik heb alleen niet zo'n zin met deze regen:(
Citaat van: fbm op 27-04-2009 19:38:10
Dat komt vast door die stoplichtsprintjes,  MET AANHANGER!   :eusa_naughty:

Je bent lekker bezig, zie ik! Wanneer zie ik hem weer rijden?  :eusa_whistle:

8)
haha! Jij bent écht een allerte roffelaar! :police: Ik wacht altijd wél tot hij een beetje lekker warm is hoor :-[ daarna kan een aanhanger geen kwaad toch!!? :evil: :angel:

Taranis

Die spruitstukken rotten allemaal inwendig, vrijwel nooit uitwendig. Het sluipt er geleidelijk in dus zelf hoor je het vaak als laatste, maar je kunt 't wel horen aan het motorgeluid dat het spruitstuk rot is. Ik had exact hetzelfde, aan de buitenkant niets te zien maar een blazend/rauw motorgeluid. Na demontage bleek de binnenkant compleet rot.

Nu je de boel toch open hebt liggen zou ik er een andere/nieuwe op steken, achteraf vervangen is (vond ik) een k*twerk.