The Magneti MaRALLi code: ETM overwegingen.

Gestart door Misha, 19-05-2009 09:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: llinssen op 09-10-2009 10:07:05
Ik zou verwacht hebben: wat vervelend meneer. kunt u hiernaartoe komen dan kunnen we het bekijken. Of wat vervelend, stuurt u hem op, dan bekijken we hem. Met name die punt doet het hem. Het direct wijzen naar anderen vind ik slechte beurt.

Misschien ben ik wat snel in mijn reactie, jij kunt inderdaad beter inschatten of er een slechte beurt gemaakt is of niet.

Wat zouden ze dan kunnen doen? De ETM werkt toch goed.
Ik kan me niet voorstellen dat de ETM het verschil tussen lucht zonder benzine kan onderscheiden van lucht zonder LPG ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

llinssen

Hoe kan het dan komen dat een Volvo ETM het wel goed doet?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

@®-

Citaat van: )()()sT op 18-09-2009 09:45:23
Ja, volgens mij gaat ff uitwisselen niet zomaar.
Ar- had dat in ieder geval ook met zijn S60.
Klopt, even een ETM op de sloop halen kan wel maar zal altijd in noodloop functie blijven draaien (met een brandend ETM lampje). Zover ik weet krijg je een gebruikte ETM niet ingeleerd.

Misha

Citaat van: mehn op 09-10-2009 10:34:37
Citaat van: llinssen op 09-10-2009 10:07:05
Ik zou verwacht hebben: wat vervelend meneer. kunt u hiernaartoe komen dan kunnen we het bekijken. Of wat vervelend, stuurt u hem op, dan bekijken we hem. Met name die punt doet het hem. Het direct wijzen naar anderen vind ik slechte beurt.

Misschien ben ik wat snel in mijn reactie, jij kunt inderdaad beter inschatten of er een slechte beurt gemaakt is of niet.

Wat zouden ze dan kunnen doen? De ETM werkt toch goed.
Ik kan me niet voorstellen dat de ETM het verschil tussen lucht zonder benzine kan onderscheiden van lucht zonder LPG ;)

Zorgen dat het ding wel goed werkt, ie. net als de originele ?

Blijkbaar is de vervangende electronica in de ETM niet in staat snel genoeg te reageren, danwel exact genoeg te reageren om het stationairtoerental binnen marges te houden.
Kan me voorstellen dat dat een samenspel is, te weinig RPM is ietsie open, teveel ietsie dicht.
Bij benzine werkt dat goed: bij gas ligt de AFR natuurlijk anders dus zal ook de gasklep iets andere openingen moeten maken, en daar heeft hij moeite mee. Waar dat in zit boeit me minder, het werkt iig anders.

Je kan het  effekt hier zien :

http://www.youtube.com/watch?v=CyKkWD_K-Z8

Op benzine fluctueert dat ook ietsie, maar niet hoorbaar of voelbaar.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

@®-

Citaat van: Misha op 09-10-2009 10:26:49
Citaat van: llinssen op 09-10-2009 10:07:05
Ik zou verwacht hebben: wat vervelend meneer. kunt u hiernaartoe komen dan kunnen we het bekijken. Of wat vervelend, stuurt u hem op, dan bekijken we hem. Met name die punt doet het hem. Het direct wijzen naar anderen vind ik slechte beurt.

Misschien ben ik wat snel in mijn reactie, jij kunt inderdaad beter inschatten of er een slechte beurt gemaakt is of niet.
;D

Ik ben het met je eens: de reactie was dusdanig dat ik ze geen kans meer heb willen geven.

Had ook meer op een reactie zoals jij die beschrijft gehoopt.

Ben inderdaad wel benieuwd of dit euvel specifiek voor LPG rijders is.
Zoals gezegd: op benzine geen merkbaar probleem.



Ik ken iemand die een V70 2.4i Bi-Fuel heeft die een gereviseerde ETM (van ACtronics heeft) die geen last hiervan heeft. Misschien dat er verschil is tussen het Bi_fuel of een later LPG systeem is, maar dat lijkt me een klein verschil.

Marc O.

Ik denk dat het probleem gerelateerd is aan het fenomeen dat ik bij mijn eigen auto waarneem: Bij een reeds licht vervuilde gasklep (ETM) neigt de motor af te slaan wanneer het toerental valt, bijvoorbeeld bij het overschakelen. Dit gebeurt trouwens alleen maar op LPG en wanneer de motor nog niet opgewarmd is. Op benzine dus geen probleem.

@Misha: heb (had) jij dat fenomeen bij zowel warme als koude motor, of alleen koud?
...The Nile isn't just a river in Africa...

@®-

Ik moet wel zeggen dat wanneer ik van een rijdende positie mijn gas los laat en de koppeling in trapt het toerental even verder naar beneden (even onder de 600 rpm en daarna weer netjes naar stationair) daalt dan toen de gasklep niet gereviseerd was.

Misha

Citaat van: Marc O. op 09-10-2009 11:05:08
Ik denk dat het probleem gerelateerd is aan het fenomeen dat ik bij mijn eigen auto waarneem: Bij een reeds licht vervuilde gasklep (ETM) neigt de motor af te slaan wanneer het toerental valt, bijvoorbeeld bij het overschakelen. Dit gebeurt trouwens alleen maar op LPG en wanneer de motor nog niet opgewarmd is. Op benzine dus geen probleem.

@Misha: heb (had) jij dat fenomeen bij zowel warme als koude motor, of alleen koud?
- Het fenomeen alleen bij warme motor, en in complete vrijloop. Dus in N of P, of afzakkend van 100 naar 0.
in D geen probleem.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Voorlopige samenvatting dan maar: (voel vrij te schieten)

- Revisie door ACTRONICS levert een slijtagevrije en betrouwbare ETM op die iets anders reageert dan de originele doet voor wat lagere kosten.
Op benzine is dit acceptabel: op gas is het persoonlijk of het acceptabel is. Afslaan doet ie absoluut niet.

Waarom het anders reageert is onduidelijk.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

llinssen

Kan het nog specifiek zijn voor automaat?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Misha

Citaat van: @®- op 09-10-2009 11:13:00
Ik moet wel zeggen dat wanneer ik van een rijdende positie mijn gas los laat en de koppeling in trapt het toerental even verder naar beneden (even onder de 600 rpm en daarna weer netjes naar stationair) daalt dan toen de gasklep niet gereviseerd was.

Ook dat wijst in dezelfde richting als de stationairperikelen op lpg imho.

Ik hout het op reactiesnelheid of nauwkeurigheid van de sensor of de softwaremarige aansturing daarvan.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Update :

Ik rij nu  met een originele nieuwe ETM.
Helaas vertoont ook deze wat geschommel op LPG bij stationair in N en P. In D blijft hij keurig.
Ook op benzine is er ietsie schommel, maar dat is eigenlijk alleen merkbaar als je er op let.

Er van uitgaande dat het door de dubbele JT wat erger klinkt dan standaard, is er blijkbaar toch iets met de laatste ETM software of de latere ETM modules wat ze minder gevoelig maakt, of wat alleen maar in iets grotere stapjes kan sturen.

Is iemand bekend met dit fenomeen of heeft iemand er een verklaring voor ?

Dit is direkt begonnen nadat de 'oude' ETM is vervangen.  Mijn motor is in onberispelijke staat, ontsteking is prima in orde, LMM is nieuw, MAP is nieuw en IAT is nieuw.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Citaat van: Misha op 21-10-2009 17:53:47
Update :

Ik rij nu  met een originele nieuwe ETM.
Helaas vertoont ook deze wat geschommel op LPG bij stationair in N en P. In D blijft hij keurig.
Ook op benzine is er ietsie schommel, maar dat is eigenlijk alleen merkbaar als je er op let.

Er van uitgaande dat het door de dubbele JT wat erger klinkt dan standaard, is er blijkbaar toch iets met de laatste ETM software of de latere ETM modules wat ze minder gevoelig maakt, of wat alleen maar in iets grotere stapjes kan sturen.

Is iemand bekend met dit fenomeen of heeft iemand er een verklaring voor ?

Dit is direkt begonnen nadat de 'oude' ETM is vervangen.  Mijn motor is in onberispelijke staat, ontsteking is prima in orde, LMM is nieuw, MAP is nieuw en IAT is nieuw.

Terug naar de dealer is geen optie?


Gr :-\

llinssen

Minder gevoelig klinkt bekend. Is dat niet net de manier waarop ze de oude ETM iets langer werkend kunnen houden?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Misha

Citaat van: thuur op 21-10-2009 17:55:40
Citaat van: Misha op 21-10-2009 17:53:47
Update :

Ik rij nu  met een originele nieuwe ETM.
Helaas vertoont ook deze wat geschommel op LPG bij stationair in N en P. In D blijft hij keurig.
Ook op benzine is er ietsie schommel, maar dat is eigenlijk alleen merkbaar als je er op let.

Er van uitgaande dat het door de dubbele JT wat erger klinkt dan standaard, is er blijkbaar toch iets met de laatste ETM software of de latere ETM modules wat ze minder gevoelig maakt, of wat alleen maar in iets grotere stapjes kan sturen.

Is iemand bekend met dit fenomeen of heeft iemand er een verklaring voor ?

Dit is direkt begonnen nadat de 'oude' ETM is vervangen.  Mijn motor is in onberispelijke staat, ontsteking is prima in orde, LMM is nieuw, MAP is nieuw en IAT is nieuw.

Terug naar de dealer is geen optie?


Gr :-\

Ja, dat gaat ook zeker gebeuren hoor, maar heb graag veel info en ervaringen vooraf.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het