Zwarte Volvo V70 1998 en Volvo 240

Gestart door rogerV701998, 31-05-2009 13:21:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rogerV701998

Citaat van: thuur op 28-04-2010 22:29:27
Citaat van: rogerV701998 op 28-04-2010 11:29:30
Citaat van: )()()sT op 28-04-2010 11:23:57
Mooi... ging de as makkelijk uit het fuseestuk? Ik heb er de forumhulk voor moeten inschakelen  ;D

;D

Yep, hij had de as snel los. Volgens de monteur ook een meevaller. :eusa_dance:

Hoeveel eenheden is hij er mee bezig geweest? ;D


Mooi dat het verholpen is!


Gr 8)

0.31 eenheden minder dan geoffreerd. ;D

Volvo850 93

Roge Mooie V70 en die kleur he :D

Mvg

rogerV701998

#362
Vandaag is de airco van de Volvo gerepareerd door Car Cool Systems in Helmond, zie ook: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,39299.0.html

Tijdens de meeting is geconstateerd dat de condensor lek was en vervangen moest worden.

Het leek vanochtend wel weer een Volvo meeting ;D:



Men begon met het leeghalen van het systeem, er zat toch nog wel wat gas in:





De condensor zit voor de radiator in de auto en is redelijk kwetsbaar:



Volgens de deskundigen zag de condensor er niet zo slecht uit (maar ja, lek dus vervangen):



De radiator ziet er nog netjes uit:



Ook het potje (droger) op de foto werd vervangen. Dit was nog de originele en die willen nog weleens doorroesten. De nieuwe is van aluminium.



Nieuwe onderdelen (de accu op de foto maakt geen deel uit van de airco :eusa_shifty: ;D en was dus ook niet voor mij):





Er wordt 15 bar druk op het systeem gezet om te controleren of er geen lekkages zijn:



Vervolgens de zaak vacuüm trekken en weer vullen met gas en fluor(olie):



Het is weer flink koud in de auto. :eusa_dance:

De complimenten aan de mannen van Car Cool Systems voor de werkzaamheden, duidelijke uitleg en het toestaan dat er een (Volvo)gek met een fotocamera rondloopt en alles vastlegt. :eusa_clap:

Gr. roger

Domaso

 :eusa_clap:
Lekker fris de zomer in.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

sjarrel2

Mooi verslag! Weet ik ook weer waar de condensor zit  ;). Heb je nog meegekregen waar die lekte? Hoeveel was je kwijt voor het vervangen als ik vragen mag? Ik mag over twee weken ook weer voor controle.... :eusa_pray: :eusa_pray:

Mooi iig dat je er weer tegenaan kan!

Gr,
Kees

rogerV701998

Citaat van: sjarrel2 op 10-05-2010 13:21:21
Mooi verslag! Weet ik ook weer waar de condensor zit  ;). Heb je nog meegekregen waar die lekte? Hoeveel was je kwijt voor het vervangen als ik vragen mag? Ik mag over twee weken ook weer voor controle.... :eusa_pray: :eusa_pray:

Mooi iig dat je er weer tegenaan kan!

Gr,
Kees

De condensor lekte linksonder tussen de lamellen door.

rogerV701998

Citaat van: Domaso op 10-05-2010 12:54:43
:eusa_clap:
Lekker fris de zomer in.

Laat die zomer maar komen nu!! ;D

Ludo

Citaat van: rogerV701998 op 10-05-2010 14:01:41
Laat die zomer maar komen nu!! ;D

Was de herstelling dan niet inclusief zon?.

;D

rogerV701998

Citaat van: Ludo op 10-05-2010 17:52:48
Citaat van: rogerV701998 op 10-05-2010 14:01:41
Laat die zomer maar komen nu!! ;D

Was de herstelling dan niet inclusief zon?.

;D

;D

Voor zongarantie moest ik bijbetalen. :eusa_shhh:

elianmars

Citaat van: rogerV701998 op 10-05-2010 12:49:09
Ook het potje (droger) op de foto werd vervangen. Dit was nog de originele en die willen nog weleens doorroesten. De nieuwe is van aluminium.




CiteerWaarom moet de filter/droger worden vervangen?
Een deel van het vocht kan worden vastgehouden door de filter/droger van de airco. (afhankelijk van het systeem wordt de filter/droger ook wel accumulator genoemd.) De verzadigingsgraad is echter na een bedrijfsduur van ongeveer 2 jaar bereikt. Wanneer de filter/droger niet regelmatig wordt vernieuwd, veroorzaakt het hoge vochtgehalte in het systeem corrosie. Dit resulteert in overmatige slijtage en mechanische beschadiging van de systeemonderdelen. Ook bestaat het gevaar dat het expansieventiel bevriest. Dit kan leiden tot ernstige bedrijfsstoringen of zelfs tot het uitvallen van de airco-installatie.


Bron:www.deautoaircospecialist.nl

rogerV701998

Citaat van: elianmars op 12-05-2010 00:00:48
Citaat van: rogerV701998 op 10-05-2010 12:49:09
Ook het potje (droger) op de foto werd vervangen. Dit was nog de originele en die willen nog weleens doorroesten. De nieuwe is van aluminium.




CiteerWaarom moet de filter/droger worden vervangen?
Een deel van het vocht kan worden vastgehouden door de filter/droger van de airco. (afhankelijk van het systeem wordt de filter/droger ook wel accumulator genoemd.) De verzadigingsgraad is echter na een bedrijfsduur van ongeveer 2 jaar bereikt. Wanneer de filter/droger niet regelmatig wordt vernieuwd, veroorzaakt het hoge vochtgehalte in het systeem corrosie. Dit resulteert in overmatige slijtage en mechanische beschadiging van de systeemonderdelen. Ook bestaat het gevaar dat het expansieventiel bevriest. Dit kan leiden tot ernstige bedrijfsstoringen of zelfs tot het uitvallen van de airco-installatie.


Bron:www.deautoaircospecialist.nl


Dan waren we er op tijd bij! :eusa_shifty: ;D

rogerV701998

Met 178.000 km op de teller werd het weer tijd voor onderhoud.

De auto heeft nieuwe olie gekregen, de verschillende filters (natuurlijk het oliefilter, luchtfilter en interieurfilter) en bougies zijn vervangen.

Het interieurfilter heeft zo'n 18.000 km dienst gedaan en is duidelijk geen overbodige accessoire:

Zo ging het filter er in (rechterfilter):



Zo kwam het er weer uit :eusa_sick::



Er is (weer) 4 liter olie van de automaatbak ververst. De olie die uit de bak kwam was toch wel weer goed donker van kleur.

De stuuruitslagbegrenzerplaatjes (?) :eusa_shifty: waren volledig versleten en dit zorgde voor irritant gekraak bij maximale stuuruitslag. Ze zitten met popnagels (heel!!) vast op de draagarmen en werden regelmatig voorzien van vet maar dit hielp niet meer.



Thuur had van een sloper nog een goed setje Nivomats liggen. Aangezien ik regelmatig met een redelijk vol geladen auto rijd waren Nivomats al een tijdje een wens. De kosten van een nieuw setje zijn echter hoog zodat ik er steeds vanaf zag. Nu kan ik mooi ervaren hoe de Nivomats werken en sparen voor nieuwe wanneer deze aan vervanging toe zijn.

Links de Nivomat met bij behorende veer en rechts de "standaard" demping (voor de leken onder ons...) ;D



De eerste kilometers met de Nivomats bevielen prima. :eusa_dance:

De slangklemmen van de koelslangen waren redelijk verroest dus ook maar (preventief) vervangen.

Het motortje van de ruitensproeier van de achterruit is er mee gestopt en wordt binnenkort vervangen.

We kunnen weer kilometers maken!!

Vulk

Mooi zo Roger! Nivomats rijden best wel fijn hé!

rogerV701998

Citaat van: Vulk op 27-05-2010 21:50:13
Mooi zo Roger! Nivomats rijden best wel fijn hé!

Ik heb er nog maar zo'n 50 kilometer mee gereden maar het bevalt prima. Het geeft de achterzijde van de auto (vooral bij drempels) hetzelfde gevoel als de Citroen die ik heb, erg rustig.

Vulk

Ja, voor drempels zijn ze fijn ja. Ik heb nu Monroe Sensatrax vanachter ipv mijn nivomats en ik kan wel iets harder door de bocht nu, maar minder comfortabel.