Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

@daanium: De M3 voeding kan je via ebay kopen, net als de touchscreen.
De echte Lilliput touchscreens zijn wat duurder, maar passen met een extra framepje heel mooi.
Die ik heb is een el-cheapo uit Duitsland. Die el-cheapo's lijken allemaal het zelfde te zijn.

De thin client werkt prima, maar je krijgt hem niet fijn passend in een dubbeldin, dus die kan beter ergens anders. Onzin, let wel op goede koeling.
Let op per model kan de processor verschillen. Een AMD Geode trekt het maar niet met plezier.
Het mooiste draait de carputer met de Intel quad core Atom en intel mini itx bordje, heel snel.

Veel knutselplezier gewenst!

daanium

Citaat van: razorx op 23-02-2012 21:08:16
@daanium: De M3 voeding kan je via ebay kopen, net als de touchscreen.
De echte Lilliput touchscreens zijn wat duurder, maar passen met een extra framepje heel mooi.
Die ik heb is een el-cheapo uit Duitsland. Die el-cheapo's lijken allemaal het zelfde te zijn.

De thin client werkt prima, maar je krijgt hem niet fijn passend in een dubbeldin, dus die kan beter ergens anders. Onzin, let wel op goede koeling.
Let op per model kan de processor verschillen. Een AMD Geode trekt het maar niet met plezier.
Het mooiste draait de carputer met de Intel quad core Atom en intel mini itx bordje, heel snel.

Veel knutselplezier gewenst!
Heb ik dan een betere koop aan een ITX bordje met een Atom D525 er op, dan zo'n HP systeempje?
Ik ga eens lekker op ebay rondneuzen
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

razorx

Citaat van: daanium op 23-02-2012 21:15:29
..
Heb ik dan een betere koop aan een ITX bordje met een Atom D525 er op, dan zo'n HP systeempje?
Absoluut!

daanium

Citaat van: razorx op 23-02-2012 21:16:39
..
Absoluut!
Ah oke, ik had in het in het begin van de avond (voordat ik het HP thin client verhaal las) had ik m'n zinnen gezet op dit bordje
Asus AT5NM10T-I
deze heeft een afmeting van 17x17cm, dus moet wel te maken zijn in de originele 2DIN
Dit specifieke bordje koop je (incl. btw) voor € 75. Dus daar is wel goed overheen te komen.
Dan nog een SODIMM stripje van 2GB ofzo, dan koop je ook van 9,50

ik ben dus net op ebay aan het rondkijken, maar die M3 DC-DC dingen, hebben die geen P4 stekker?

razorx

Citaat van: daanium op 23-02-2012 21:21:54
Citaat van: razorx op 23-02-2012 21:16:39
..
Absoluut!
Ah oke, ik had in het in het begin van de avond (voordat ik het HP thin client verhaal las) had ik m'n zinnen gezet op dit bordje
Asus AT5NM10T-I
deze heeft een afmeting van 17x17cm, dus moet wel te maken zijn in de originele 2DIN
Dit specifieke bordje koop je (incl. btw) voor € 75. Dus daar is wel goed overheen te komen.
Dan nog een SODIMM stripje van 2GB ofzo, dan koop je ook van 9,50

ik ben dus net op ebay aan het rondkijken, maar die M3 DC-DC dingen, hebben die geen P4 stekker?
Geheugen is de kostenpost inderdaad niet.

Die M3 voedingen hebben een gewone ATX steker. Let daarop bij de aanschaf van een moederbord. Sommigen hebben alleen +12V erg onhandig vanwege de power up down en good afhandeling.

Mini itx red je in dubbeldin. Je hebt dan wel een haakse VGA steker/adapter nodig.

daanium

en draai je nu nog steeds met Windows Embedded?
of gewoon weer op XP?
De eerdere keuze van het Asus bordje moet afvallen, omdat die dus wél een P4 stekker nodig heeft.
Een alternatief zou dit bordje van AsRock kunnen zijn
De AD525PV3, die heeft geen P4 stekker nodig, alleen de 24pins ATX

Als ik me niet vergis, zou deze van op eBay de juiste moeten zijn...

daanium

is Centrafuse trouwens een betaald programma?
en zit hier dan ook direct de navigatie in?
ik heb eerlijk gezegd nog nooit met Centrafuse gewerkt, maar zit net even op http://www.centrafuse.com/ te kijken en zie dat er verschillende versies zijn ook een navigatieversie is, maar jij gebruikt dan een stand alone navigatieprogramma?

tackle

Citaat van: razorx op 05-11-2011 15:09:29
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan geloof ik. ;)

Een leuk tipje voor mensen die niet te veel geld kwijt willen zijn voor een carputer:

HP Thin Client t5720, let wel de oude versie.
1GHz AMD Geode processor, 512MB flash disk, 512MB ram.

Op markplaats zie je ze voor ongeveer 70 euro.
Processor is efficiënt en snel zat.

Als je hem openmaakt ziet het er zo uit:
http://www.paerl.it/volvo/carpcmk4.jpg

Afmetingen: 25cm * 21cm * 6cm
Meer iets voor in het handschoenenkastje, onder de stoel of zo.

Echter, als je de niet al te effectieve heat pipes er uit sloopt kom je op ongeveer: 18cm * 20cm * 5cm

Ligt nu voor me, een aanrader.

Centrafuse er op, de diverse programma's van memory stick laten draaien, GPS muis en radio stick er op en klaar!

Groeten,

Yits.

-edit- t5720 en niet tm5720
Bij de klpd hadden ze ze achter de achterbank gemonteerd, dat was wel bij de s60, hadden ze de "korte" kant opgeofferd en er een plaatje hout achter gezet. Dan ontstond er een dubbele ruimte. In de V70 N waren ze onder het dashboard gemonteerd, als ik het me goed herinner.

razorx

Ook een optie die plek.

@daanium: Ik zou voor een bordje van Intel zelf gaan, gebundeld met processor.
Kwalitatief erg goed niet duur en niet onbelangrijk: Goed ruisarm geluid.
Te verkrijgen via de groothandel of misschien bi Alternate.

Centrafuse is betaald en duur maar goed. Hun navigatiesoftware moet je niet gebruiken (Destinator).

daanium

Dan ga ik eerst eens wat spelen met de 30 dagen versie daarvan.
Waar kan ik trouwens zo'n touchscreen vinden?
heb op marktplaats/ebay gezocht, maar krijgt vrijwel alleen van die el-cheapo tablets te zien...  :-\

razorx

Citaat van: daanium op 27-02-2012 10:40:39
Dan ga ik eerst eens wat spelen met de 30 dagen versie daarvan.
Waar kan ik trouwens zo'n touchscreen vinden?
heb op marktplaats/ebay gezocht, maar krijgt vrijwel alleen van die el-cheapo tablets te zien...  :-\
Op ebay moet je even zoeken op:
vga lcd touchscreen 7

Ik heb goede ervaringen met futureelectronics_de

daanium

bedankt voor de tip. vandaag heb ik de M3 psu, een 7" touchscreen én een achteruit-rij-camera besteld.. volgende week weer eens lekker gaan knutselen
ben trouwens ook bezig met het installeren van MS Windows XP op een USB stick van 4GB, maar dat valt nog niet mee.
heb via 'het' HP format tooltje de stick geformatteerd, en via een ander dingetje de stick niet als 'removeble media' maar als 'local harddisk' ingesteld.
in de setup van XP zie ik de stick ook, en als ik wil kan ik dus ook partities aanmaken, maar als ie met de GUI wil beginnen, krijg ik een BSOD met de 0x07B error (normaal IDE/SATA instellingen/driver probleem), maar de usb kan ik niet omzetten naar iets anders...
misschien effe een aangepaste driver er in zetten ofzo?

had jij nu trouwens ook XP draaien? of embedded?

razorx

Ik heb zowel XP als XP embedded gebruikt.
Voor een USB boot is Embedded makkelijker, zit immers semi ingebakken.

Voor de rest is een vakkundig gestripte XP veel sneller gedaan.

Broabander

Yits, wat zijn jouw gedachten over een Raspberry Pi als basis voor een car-pc? 'Laten liggen en het gelijk maar goed doen', of 'leuk als (hele simpele) basis?'

Is natuurlijk maar een heel licht en klein ding, creditcardformaat met 700mhz en 256mb ram, volgens mij maar een fractie van wat jij hebt, maar voor toepassingen als een simpel navi-programma, een film afspelen en radio/audio? (misschien nog tethering via de iPhone)
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Citaat van: Broabander op 12-03-2012 12:17:20
Yits, wat zijn jouw gedachten over een Raspberry Pi als basis voor een car-pc? 'Laten liggen en het gelijk maar goed doen', of 'leuk als (hele simpele) basis?'

Is natuurlijk maar een heel licht en klein ding, creditcardformaat met 700mhz en 256mb ram, volgens mij maar een fractie van wat jij hebt, maar voor toepassingen als een simpel navi-programma, een film afspelen en radio/audio? (misschien nog tethering via de iPhone)
Geinig dingetje en niet te duur.
Houdt er wel rekening dat je dan met een ARM processor gaat draaien
Dus het wordt even zoeken naar software die op die processor draait.
Het OS zal dan wel Linux worden.

Qua performance moet een ARM processor op 700MHz het zeker aan kunnen.
Films weet ik niet zeker. Zeker i.c.m. andere zaken.
Alleen dat beperkt zijn in je software keuze staat me wat tegen.

Ik denk dat die Raspberry Pi een groot succes gaat worden in de embedded wereld.

Meer vergeet niet dat je voor zo'n 70 euro een krachtig intel bordje hebt met processor en geheugen.