Dubbele uitlaat: welke en geluid?

Gestart door tin_vervo, 26-02-2003 22:34:31

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Remco, ik neem aan dat je met free-flow een absorptiedemper bedoelt? Je hebt namelijk 2 systemen voor uitlaatdempers: absorptie en refflectie. Bij absorptie gaan de uitlaatgassen middels een geperforeerde buis door de demper, deze buis is dan omwikkelt met dempingsmateriaal, bij een reflectiedemper (standaard uitlaat) wordt gewerkt met schotten in de demper die het geluid weerkaatsen, deze reflectiedempers dempen het geluid veel meer maar geven dus ook een behoorlijke tegendruk. Alle sportuitlaatsystemen hebben derhalve absorptiedempers en zijn dus "free-flow". Anders is het geen sportuitlaat.....  ;) Dus of je nu JT, Simons, Jetex, Sebring, Remus of Ferrita neemt, dit zijn dan allemaal zoals jij dat noemt: free-flow.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Hylco

Citaat van: M a r c op 05-12-2005 15:45:53
Remco, ik neem aan dat je met free-flow een absorptiedemper bedoelt? Je hebt namelijk 2 systemen voor uitlaatdempers: absorptie en refflectie. Bij absorptie gaan de uitlaatgassen middels een geperforeerde buis door de demper, deze buis is dan omwikkelt met dempingsmateriaal, bij een reflectiedemper (standaard uitlaat) wordt gewerkt met schotten in de demper die het geluid weerkaatsen, deze reflectiedempers dempen het geluid veel meer maar geven dus ook een behoorlijke tegendruk. Alle sportuitlaatsystemen hebben derhalve absorptiedempers en zijn dus "free-flow". Anders is het geen sportuitlaat.....  ;) Dus of je nu JT, Simons, Jetex, Sebring, Remus of Ferrita neemt, dit zijn dan allemaal zoals jij dat noemt: free-flow.

Ahh, dat werkt al een beetje verhelderend. Ik ben een redelijke leek op gebied van auto's (mijn kennis is echt meer op gebied van grote schepen  :) ).

Ik heb direct na het posten van foto's van mijn roffel al commentaar gekregen op het feit dat er aan de linker kant van m'n achterbumper zo'n lelijk schotje zit waar een pijp hoort en ben het er eigenlijk wel mee eens. Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat voor prettige dubbelle pijp er onder mijn 2.5T AWD past. Het liefst eentje met een prettige broem, maar waarbij ik nog steeds in staat ben om een normaal gesprek te voeren met de mensen op de achterbank (voorzover dat mogelijk is natuurlijk. Er is een reden dat ze achterin zitten en niet naast me  ;) ). Hoeveel zou zo'n geintje me kosten. De dealer had het over origineel Volvo pijpje dat aan onderdeeltjes ongeveer 290 zou moeten kosten.

M a r c

Nou dan heb je zelf al antwoord gegeven. Voor 290 euro 1 demper erbij en klaar  (ik neem tenminste aan dat je voor 290 euro niet alleen een "pijpje" krijgt). De dubbele rvs sportuitlaatsystemen van JT, Simons en Ferrita kosten over algemeen minimaal het dubbele.

info@europeantuning.nl

CeeBee

Na een poosje met m'n dubbele pijp te hebben gereden , niet tevreden.
Wat nu?
Bloed kruipt waar het niet gaan kan, gisteren gelijk de oude pijp compleet er onder vandaan geslepen, en gelijk begonnen met Twin pipes second edition.......................

Zoiets, maar dan anders.

Eerst ff een paar 70mm lasbochten verbouwen tot een mooie splitsing.

Close up.

Zo , het begin is er, nu de rest.
Touwtje hier, stukje tape daar.
Veel passen en meten.

Als alles op maat zit , even op de vloer aflassen.

Weer eronder en de rest aflassen.

En na 6 uur bloed zweet en jeuk van het slijpen, mag het resultaat er wezen.
Oordeel zelf.

En weer op z'n pootjes.

Nu testrijden.
Resultaat: betere repons van het gaspedaal, irritante brom is weg,een beschaafd donker geluid bij gas lossen, en bij cruisen gewoon zoals het hoort , stil.
Duurt ff , maar dan heb je ook wat. 8)
V70N 2.5T AWD

jcws

Performance matching the application.

bud

mooi hoor

ben je niet bang dat je benzinetank een beetje gaat schroeien ?

is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

CeeBee

Nee hoor, er zit daar standaard al een hitte schild.
En zo heet wordt het daar niet.
V70N 2.5T AWD

b0nkolok

Citaat van: Hylco op 02-02-2006 01:56:53
Citaat van: M a r c op 05-12-2005 15:45:53

Ahh, dat werkt al een beetje verhelderend. Ik ben een redelijke leek op gebied van auto's (mijn kennis is echt meer op gebied van grote schepen  :) ).

Ik heb direct na het posten van foto's van mijn roffel al commentaar gekregen op het feit dat er aan de linker kant van m'n achterbumper zo'n lelijk schotje zit waar een pijp hoort en ben het er eigenlijk wel mee eens. Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat voor prettige dubbelle pijp er onder mijn 2.5T AWD past. Het liefst eentje met een prettige broem, maar waarbij ik nog steeds in staat ben om een normaal gesprek te voeren met de mensen op de achterbank (voorzover dat mogelijk is natuurlijk. Er is een reden dat ze achterin zitten en niet naast me  ;) ). Hoeveel zou zo'n geintje me kosten. De dealer had het over origineel Volvo pijpje dat aan onderdeeltjes ongeveer 290 zou moeten kosten.

Kijk eens op pagina 2/3 van deze thread. R zijn 2 systemen, de originele van Volvo en een van IPD. R zijn er nog meer geloof ik. Ja, dat stomme 'kapje' blijft irritant.

Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

jabo

Citaat van: b0nkolok op 07-02-2006 19:12:50
Ja, dat stomme 'kapje' blijft irritant.

OP 10/4 ga ik ook maar effe wat aan dat stomme kapje doen van m`n V70 R AWD. Ik heb met m`n
dealer een en ander afgesproken en kan zelf toekijken, ( moet ook wel anders kan ik geen foto`s nemen ... toch? ) Er wordt een stukje pijp opgelast waarna de demper wordt opengemaakt en er komen twee nieuwe sierstukken op voor de looks en dat is ook de enige reden voor de " operatie ".
Tevens de zomerwielen er weer op en ook nog een parkeerkaarthoudertje aan de binnenkant op de A-stijl. De brodit-navigatiehouder zit er al in wat overigens een perfecte oplossing is voor welke navigatiesysteem dan ook.
Ik hou jullie op de hoogte  :police: :police:

M a r c

Topic lag al 2 jaar stoffig te worden  ;D

info@europeantuning.nl

Esveldt

Er wordt ieder geval gelezen!

:eusa_clap:

jabo

Kan wel weer een nieuw topic starten met hetzelfde onderwerp maar vond ik ook een beetje te veel van het goede. Als je een beetje zoekt kom je alles wel een keer of drie/vier tegen en het is nog steeds van toepassing, de auto`s blijven hetzelfde ;) ;) :police:

jabo

Zoals toegezegd hier wat update met foto`s van de vanmorgen uitgevoerde dubbele uitlaat montage op m`n V70 R AWD. Ik heb gekozen voor de minst kostbare oplossing , extra pijpje lassen en twee nieuwe sierstukken. Ik moet zeggen het is prima gelukt, de meeste tijd ging zitten in het
positie bepalen en exact aftekenen van zaagplek op de linker demper door 1e monteur Wouter van Volvo Arendsen, maar dan krijg je ook wat. Ik vind het zelf zeer geslaagd en het geluid is toppie.
De brom is wat dieper geworden tussen 20 km/u en 130/km/u maar nog steeds beschaafd. Stationair hoor je bijna geen verschil en boven de 130 wordt de brom steeds lichter. Tevens de zomerwielen er weer op gezet en nog wat klein spul hersteld of vervangen.

;D ;D

rovelra

hallo

Ik heb zelf een simons duplex uitlaat er onder

hier een linkje naar een filmpje met het uitlaat geluid
http://nl.youtube.com/watch?v=o7SVWCz_iQE

MvG Rogé

Jeff

Bestaat er voor een GLE of GLT Alter 1 ook een mogelijkheid om een dubbele uitlaat systeem te monteren?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)