De 850 AWD

Gestart door Piere, 24-01-2010 22:49:57

Vorige topic - Volgende topic

Douwe

Dat is een sneue bak zeg.....
Succes met de transplantatie.

Ik heb ook al eens zoiets gehad met een 240 diesel, distibutie wissel gedaan, motor op tijd gezet, ik rij de 240 achteruit de garage uit en ik hoor een klap en de motor valt stil.
Bij controle bleek de motor niet meer op tijd te staan :eusa_doh:Motor wederom op tijd gezet en de auto weer gestart,wederom een klap en de motor viel weer stil.Weer van tij af
Wat bleek :De spie op het tandwiel van de krukas was afgebroken en het tandwiel zat los op de krukas.Ander tandwiel gehaald en met Locktide vastgezet.
Ik heb er toen nog 2 jaar in gereden.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

t_w

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar hoe kan een moer van de krukas er zo aflopen? Zo'n ding zit normaal toch 'best wel vast'?

Is in ieder geval flink balen, succes met de klus!

Piere

Citaat van: t_w op 25-03-2012 11:14:16
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar hoe kan een moer van de krukas er zo aflopen? Zo'n ding zit normaal toch 'best wel vast'?

Goed punt, het enige wat ik me kan bedenken is dat ik'm niet vast genoeg heb aangespannen toen ik de distributie gewisseld heb enkele maanden geleden... But still, lijkt me sterk want zo'n dingen check ik altijd dubbel...

Ah fijn, het is nu zo en ik kan er niks aan veranderen. En aangezien je altijd alles positief moet bekijken kondig ik met veel plezier aan dat ik m'n recordtijd verbroken heb :D
Een motor met bak uit een 850 halen met enkel een krik, assteunen en een giraf (takel heten jullie dat zeker?) ter beschikking in een dikke 5 uur  8)

Ander blokje erbij gehaald en alles overgezet, versnellingsbak heb ik maar aan de kant gelegd. Ik heb er nu die aangevezen die ik enkele maanden terug heb opengegooid en gecontroleerd, dus een reden te meer om benieuwd te zijn  8)
Ondertussen hangen het donorblok en de 'nieuwe' versnellingsbak er al weer in, morgen sluit ik alles aan. Nog even om nieuwe bakolie gaan en dan kan ik'm testen.

En voor jullie beginnen te zagen, hier zijn enkele foto's ;)

Demontage...

Wat er in de plaats komt

Blok eruit en lege motorruimte

How to centreer een koppelingsplaat  8)

Blok klaar

Blok erin

Nu zit dus m'n oud vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat op het donorblok. Koppelingsplaat zag er verrassend goed uit rekening houdend met de kilometerstand, dus daar maak ik me geen zorgen over. M'n eigen blok wordt natuurlijk voorzien van een nieuwe koppeling en drukgroep, nieuwe keerringen, dichtingen en oliepomp. Kwestie van op m'n gemak te zijn :)

Bon, nu ga ik in m'n bed kruipen, morgen weer vroeg dag. En hopelijk niet al te laat ook ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

ulkeman

koppelingsplaten kun je ook makkelijker centreren hoor.
gewoon met een half duims verleng stuk :P
ben benieuwd wanneer hij weer loopt :eusa_dance:

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

UserID6342

Mooi stukkie werk Pieter, ben benieuwd hoe het dadelijk loopt.

fpede

Goed gedaan man, wou zelf wel een keer komen kijken,  Maarja de broer was weg met m'n auto, en het vervoer dat hij had nagelaten zat met een slippende koppeling die dringend vervangen moest,worden en een servostuur dat de helft van de tijd zijn eigen willetje had :eusa_think:  :o
;D
Ben natuurlijk mee benieuwd hoe het motortje en de versnellingsbak lopen :eusa_dance:

Piere

Citaat van: ulkeman op 26-03-2012 02:47:42
koppelingsplaten kun je ook makkelijker centreren hoor.
gewoon met een half duims verleng stuk :P

Njoa, die had net iets teveel speling om het goed te doen en die primaire as had ik toch liggen dusja, waarom niet hè :D

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe hij gaat lopen, vooral of hij nog zo gaat schokken soms op LPG. Dat moet iets te maken hebben met de brandstoftoevoer van de vijfde cilinder want die bougie en uitlaatpijp zijn roetzwart, in tegenstelling tot de anderen die zo'n melkbruinachtig iets zijn ...

Piere

Et Voilà, hij rijdt weer :)

Bak schakelt heel goed, motor loopt ook heel mooi, mooier dan de mijne eigenlijk. Is wel iets minder pittig, dus ik ga'm even moeten 'inrijden' :)

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Thys

Donders, dat heb je vlot gedaan. Mooi werk! :eusa_clap: En nu heel houden he? :P

Piere

Hehe yea, ik ben zelf ook wel tevreden over de tijdsduur B-)
Iets meer dan 2 werkdagen, maar eigenlijk kan het wel sneller. Vandaag is er hiemand komen helpen, dus er is wel veel gezeverd ook :P

Citaat van: Thys op 26-03-2012 21:05:34
En nu heel houden he? :P

Het scheelde al niet veel; looprol van de distributie was echt rats versleten... Toch nog maar even gewisseld voor ik verder rij ;)

Douwe

Ik weet nu waar ik naartoe moet als mijn blok gewisseld moet worden  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Piere

8)

Tegendat je aan een miljoen kilometers zit heb ik er wel weer eentje op reserve liggen ;D

t_w