Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Alleen is de ontsteking daar niet op voorbereid, vandaar dat de kabels waren omgestoken.

classicT5

Als je zonder distririem je krukas een rondje draait raak je toch je kleppen?

hilko73

Het lijkt me eerder dat de nokkenassen na een reparatie aan de kop niet juist zijn teruggeplaatst. Hoe dan ook was er iets vreemds mee gebeurd. Mooi dat het eruit kwam en weer opgelost is.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Jelmar

Citaat van: Marc O. op 12-06-2016 12:07:01
Klopt, maar zonder distributie draaien die nokkenassen niet mee en verandert er dus niks aan de situatie als de krukas 360 graden gedraaid wordt.

Klopt.
850R

Jelmar

Aangezien ik het wel een leuke discussie vind zal ik mijn visie eens delen.

Auto komt binnen voor distributiewissel.
Alles wordt gedemonteerd (bougiekabels, verdeelkap, rotor etc etc)
Alles ligt dus los op de werkbank.

Distributie riem vervangen, monteur draait de krukas 2 keer rond om de boel te checken, en zet vervolgens de krukas op het nulpunt (en kijkt niet naar de stand van de nokkenassen!), drukt vervolgens de rotor erop, verdeelkapje etc etc.

Auto start niet... hmmm alles gecheckt maar lijkt niet op tijd te staan.. distributie gecheckt aan riemzijde.. hmm ok ziet er goed uit.
Dan zitten bougiekabels vast verkeerd, dus maar eens draaien.. tada! Lopen.
(Ga ik er even vanuit dat het een foutje/onoplettendheid is ipv luiheid).

Snap je nu wat ik bedoel Arjen?
850R

UserID6342

Ik zou het allemaal met jullie eens zijn, als de grondplaat waar de rotor op zit beschadigd zou zijn (nokjes plat of kapot, etc) maar dat is dus niet het geval.  Dat was het ook het eerste waar ik naar keek !  Vandaar ook mijn conclusie dat de nokkenassen er verkeerd inliggen....

Tuurlijk, als je de krukas nog 1x rondslingert draaien de nokkenassen 1/2 keer en dan zou de tool wel gepast hebben maar dan nog zat je met de ontsteking (als de grondplaat waar de rotor op zit juist gemonteerd zit) .....  Als je de distributie op tijd hebt staan, wijst de rotor ALTIJD naar de 1e cilinder en niet naar cilinder 3.  Dit kan dus alleen als grondplaat gemold word tijdens verkeerde montage er van.  Wat dus niet het geval was....

Hoe het ook zij, de distributie ligt er nu wel goed op, de ontstekingsvolgorde klopt ook weer en de auto loopt beter als ooit gedaan...  en dat laatste is het belangrijkst.

KIM

arjen850

Citaat van: KIM op 13-06-2016 08:15:08
We zeggen allemaal hetzelfde Dirk...

Zo ongeveer wel ja ;D maar voornaamste is dat de Sandstone echt beter rijdt :D

Lunadust

Dat zal meer komen doordat de timing nu 2 tanden beter staat
dan dat de nokkenassen 180 graden verdraaid staan/stonden
Dat lijkt me nog steeds onwerkelijk.
Dan kom je ook in de knoei met merktekens op de nokkenastandwielen, die tandwielen passen maar in 1 positie bij mijn weten, als ze op ander posities zouden passen zit je met 120 graden afwijking tov de merktekens  geen 180

Aanvulling:

Ook je nokkenassignaal zal de boel in het 100 sturen.
Techneut, geen dichter.

arjen850

Na toch wel lang wikken en wegen hebben we besloten voor een nieuwe Volvo te gaan. Soms moet je een stap voorwaarts maken. Na veel zoeken hebben we een zwarte XC90 T8 gevonden die volledig aan onze eisen voldoet. Ik wou bv Perse een R-design.. foto's volgen straks.

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

arjen850

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

razorx

arjen850