Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: KIM op 04-07-2016 20:34:17
Er zit in ieder geval een druksensor bij het schutbord en ik dacht nog 1 bij de condensor in de buurt.
Correct. Maar als die niet verbonden zijn mag de compressor niet inschakelen.

Ik zou toch als eerste een verstopte expansieklep (orifice) verwachten waardoor de druk in het hogedrukdeel te hoog op kan lopen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjen850

Citaat van: V70geRwin op 04-07-2016 20:26:12
Wel allemaal heel toevallig ineens, niet per ongeluk iets geraakt, stekker per ongeluk los bij de werkzaamheden in die buurt (dynamo)? Waar zit de druk sensor eigenlijk?

Jup, zoals gezegd was ik de stekker van de fan (massa) vergeten. Maar dat is het enige.stekkers op druksensoren gecheckt, we wachten het wel even af. Tis wel allemaal erg toevallig, zo voel ik het ook. Kan me ook niet aan het idee onttrekken  dat het te maken heeft met mijn werkzaamheden , maar wat kan je nou eigenlijk verkeerd doen zodat dit gebeurt?😉

BBS

Als je de massa van de fan vergeten bent zodat de ventilator niet gaat draaien, dan kan de condensor het gas onvoldoende afkoelen. Daarom gaat de fan bij stilstand ook bijna gelijk draaien.
Maar als het koudemiddel via de pomp afblaast, dan zou ik op zeker je hogedruk sensor nakijken danwel vervangen. Want die heeft verzuimd het systeem af te schakelen als de druk te hoog oploopt. Die had namelijk voor die tijd allang moeten ingrijpen ;)
Volvoloos....

RoelNL

Citaat van: KIM op 04-07-2016 19:35:56
Is het vandaag doomsday ofzo? Ik zie in mijn topic en dit topic van allerlei horrorscenario's voorbijkomen... Lekker opbeurend allemaal.

Als je goed hebt gelezen dan heb je ook gelezen dat er ook systemen zijn met een veerbelaste klep die afblaast bij te hoge druk. Op onderstaande foto kun je die rechtsonder zien zitten:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/IMG_4996_zpssa9lyoho.jpg

Deze klep is een mechanische beveiliging tegen overdruk en blaast dus af tot de druk weer binnen de tolerantie is. Arjen is dus alleen wat koudemiddel kwijt en moet op zoek naar de veroorzaker van de hoge druk. Ik ga daarom zeker niet gelijk speculeren over een defecte pomp of rondslingerend metaal in het systeem.
Wellicht is alleen de druksensor defect.

Ik hoop dat het system goed gewerkt heeft zo'n klep is wel een stukje effectiever dan een breekplaat.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

arjen850

Zo, de airco werkt weer. Systeem leeggehaald, nog 185 gram, gevacumeerd, op druk getest, en afgevuld, en werkende airco zonder enkel probleem. Blijft natuurlijk, waarom is de druk zo hoog geworden?
Als eerste gaan de credits naar Demon, het vergeten van de massa stekker is de oorzaak geweest van de oplopende druk. (bij test zonder fan loopt de druk met 8 bar op binnen een minuut) Waarom heeft dan de hoge druk schakelaar geen signaal afgegeven? Tja, dat deed hij dus wel (aan de computer gehangen en werking was af te lezen) echter communiceert hij wel met de 4.3 ecu, maar niet met de 4.4 ecu.
Dit heb ik nooit gemerkt omdat ik nooit zo'n hoge druk in het systeem heb gehad, want immers de fan draaide :D
Maar ja, we willen zeker weten dat de hogedruk schakelaar werkt, dus contact met de Volvo dealer gelegd en de inschakelwaarde opgevraagd, deze is 14 bar (best laag eigenlijk) Dus fan losgekoppeld, meters erop en met de 4,3 ecu schakelde hij hem op 14,8 bar uit, keurig dus en werkend. Op de 4.4 wel signaal, echter geen uitschakeling. Wellicht iets om eens te onderzoeken dus.
Voor nu ben ik tegen zeer geringe kosten weer gered, en heb weer een gewoon werkende airco :eusa_dance: Airco boer vond dit leuk, had dit nog niet eerder meegemaakt, zit ook in de autoelectronica, dus het uitzoeken was vlot klaar :eusa_clap:

arjen850

Citaat van: KIM op 04-07-2016 19:35:56
Is het vandaag doomsday ofzo? Ik zie in mijn topic en dit topic van allerlei horrorscenario's voorbijkomen... Lekker opbeurend allemaal.

Als je goed hebt gelezen dan heb je ook gelezen dat er ook systemen zijn met een veerbelaste klep die afblaast bij te hoge druk. Op onderstaande foto kun je die rechtsonder zien zitten:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/IMG_4996_zpssa9lyoho.jpg

Deze klep is een mechanische beveiliging tegen overdruk en blaast dus af tot de druk weer binnen de tolerantie is. Arjen is dus alleen wat koudemiddel kwijt en moet op zoek naar de veroorzaker van de hoge druk. Ik ga daarom zeker niet gelijk speculeren over een defecte pomp of rondslingerend metaal in het systeem.
Wellicht is alleen de druksensor defect.

Hierin heb je volkomen gelijk Kornelis, overdruk beveiliging heeft keurig gewerkt, en dit heeft absoluut geen nadelige gevolgen voor de pomp. Is er gewoon op gebouwd dit te kunnen, dus geen paniek met troep in systeem oid ;)

RoelNL

Citaat van: arjen850 op 05-07-2016 11:08:31
Zo, de airco werkt weer. Systeem leeggehaald, nog 185 gram, gevacumeerd, op druk getest, en afgevuld, en werkende airco zonder enkel probleem. Blijft natuurlijk, waarom is de druk zo hoog geworden?
Als eerste gaan de credits naar Demon, het vergeten van de massa stekker is de oorzaak geweest van de oplopende druk. (bij test zonder fan loopt de druk met 8 bar op binnen een minuut) Waarom heeft dan de hoge druk schakelaar geen signaal afgegeven? Tja, dat deed hij dus wel (aan de computer gehangen en werking was af te lezen) echter communiceert hij wel met de 4.3 ecu, maar niet met de 4.4 ecu.
Dit heb ik nooit gemerkt omdat ik nooit zo'n hoge druk in het systeem heb gehad, want immers de fan draaide :D
Maar ja, we willen zeker weten dat de hogedruk schakelaar werkt, dus contact met de Volvo dealer gelegd en de inschakelwaarde opgevraagd, deze is 14 bar (best laag eigenlijk) Dus fan losgekoppeld, meters erop en met de 4,3 ecu schakelde hij hem op 14,8 bar uit, keurig dus en werkend. Op de 4.4 wel signaal, echter geen uitschakeling. Wellicht iets om eens te onderzoeken dus.
Voor nu ben ik tegen zeer geringe kosten weer gered, en heb weer een gewoon werkende airco :eusa_dance: Airco boer vond dit leuk, had dit nog niet eerder meegemaakt, zit ook in de autoelectronica, dus het uitzoeken was vlot klaar :eusa_clap:

Dat zijn de betere berichten :eusa_clap:
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

classicT5

Mooi dat die het weer doet en goede uitleg van de oorzaak. Wat een massa-aansluiting voor gevolgen kan hebben :(

V70geRwin

Goed dat je het gevonden hebt en mogelijk nu anderen kan helpen door te ontdekken dat de beveiliging niet afschakelt in 4.4
Dus niets geraakt en mooi dat de kosten ook meevallen, was ook wel te verwachten omdat de AC nog koelde  ;D

classicT5

Misschien kan Piet dit alsnog in de 4.4 Bin zetten? Zou me niets verbazen :)

Ries van de Zilverschuit

Zit er geen foutcode in de ecu voor het ontbreken van het signaal van de hogedruksensor in de ecu? Ik heb zelf regelmatig last van de foutcode efi-xxx (exacte nummer ben ik even kwijt): er is iets mis met het signaal van de hogdruksensor van de airco. Overigens gaat het motormanagementlampje bij deze foutcode niet branden.

De airco doet het gewoon. Ik ben er nog niet achter wat het probleem is. En ik heb ook zo'n Maarten&Piet-bin.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjen850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-07-2016 16:37:28
Zit er geen foutcode in de ecu voor het ontbreken van het signaal van de hogedruksensor in de ecu? Ik heb zelf regelmatig last van de foutcode efi-xxx (exacte nummer ben ik even kwijt): er is iets mis met het signaal van de hogdruksensor van de airco. Overigens gaat het motormanagementlampje bij deze foutcode niet branden.

De airco doet het gewoon. Ik ben er nog niet achter wat het probleem is. En ik heb ook zo'n Maarten&Piet-bin.

Jij rijdt toch al met 4.4 in een V70? Dan heb je geen aanpassing voor de airco,dit is alleen als je met 4.4 in een 850 gaat rijden. Om misverstanden te voorkomen, Maarten en Piet hebben niets van doen met mijn 4.4 ecu hoor :D

Ries van de Zilverschuit

Tuurlijk rijdt mijn auto met 4.4. Doet-ie nu al negentien jaar.  ;)

Het gaat er meer om: je hebt geen foutcode voor het mogelijk ontbrekend signaal gezien? Zal wel niet, anders had je het wel gemeld dan.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

classicT5

Ik bedoelde ook te zeggen dat ik Piet en Maarten wel in staat acht dat aan te passen omdat zij op code nivo in de ecu zitten.

The Demon

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-07-2016 17:43:26
Tuurlijk rijd mijn auto met 4.4. Doet-ie nu al negentien jaar.  ;)

Het gaat er meer om: je hebt geen foutcode voor het mogelijk ontbrekend signaal gezien? Zal wel niet, anders had je het wel gemeld dan. 
Die foutcode zal er niet zijn omdat het signaal er wel is maar de 4.4 ECU weet niet wat hij ermee moet doen. (ff simpel gezegd)

Het risico is wel dat anderen die met een 4.4 in een 850 rijden ditzelfde probleem kunnen krijgen als hun koelfan er, om wat voor reden dan ook, mee stopt.
Misschien dat Maarten & Piet of Yits hier een oplossing voor kunnen vinden.

Mooi dat het weer werkt Arjen.