V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...

Gestart door t_w, 14-03-2010 23:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t_w

De trillende achterremmen (zie dit topic) blijven na het terug plaatsen van de halve shims achterwege... Ondertussen alweer 600 km trillingsvrij :)

Helaas een band lek gereden. Gaatje op de rand van het loopvlak, beetje dubieus om te repareren.
Planning was toch al dat de set in zijn 'laatste zomer' zat, maar dat is nu dus iets vervroegd...

Uit 'nood' de winterset maar even gemonteerd.
Eindelijks m'n nieuwe (tweedehandse) comet's onder de auto!
Velgen zijn echt als nieuw!




En vandaag een kleine mijlpaal, de 250.000 km gepasseerd...
Ik had eigenlijk de dagteller bij 249.750 km willen resetten, maar je raad het al, vergeten  ;D


Op naar de 3 ton ;)

10klepper

Mooi!

Die 3 met vijf nullen heb ik onlangs ook op mijn bc voorbij zijn komen. Altijd leuk zo'n bijzondere stand.

'99 V70 dop 2.5 10v aut, +/- 333333km, Propus, Comet, IPD, Bilstein, Intrax -4cm, sc901 Dolby surround, ha7400, Dynaudio,  C70 koplampen,  XC-grille, 302 remmen

Johann

Citaat van: t_w op 20-09-2014 21:52:37
En vandaag een kleine mijlpaal, de 250.000 km gepasseerd...

Het tandwieltje van m'n SD11 is al langer stuk  ;D

Proficiat!  :eusa_clap:

t_w

Ik schrijf ook: 'kleine mijlpaal'  ;D

Frits340

eindelijk de mooiste velgen er weer onder. Zou het fijn zo laten...

blastaway

Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

t_w

Ik had al een tijdje last van een slecht bereik van de afstandsbediening.

Batterijtje al eens vervangen, maar dat mocht niet baten.
Nu hoorde ik van Leon dat dat ook aan de ontvanger kon liggen. Iets met 'verlopende frequenties'?

Eerlijk gezegd was ik enigszins sceptisch, maar goed, ik ben geen elektrotechnicus, dus maar gewoon even geprobeerd.

Hier in't oosten des lands, hebben we het geluk dat we een lokale onderdelenleverancier hebben die luistert naar de naam Rob... Navraag of hij nog wat had liggen resulteerde in het antwoord: 'Kom maar langs, heb nog wel wat liggen'  ;D

Gisteren de ontvanger opgehaald en er 2 meegekregen om te proberen. 2 verschillende onderdeelnummers erop, maar wel beide met de oranje sticker (volgens VIDA is er ook 1 met een grijze sticker?).

Om mijn 'probleem' even te visualiseren:
Op de straat, met schilderstape, een aantal 'posities' van waar ik de afstandsbediening geprobeerd heb. Kruis betekend geen ontvangst, streep betekend wel ontvangst. Misschien beetje onduidelijk, maar alleen vanaf de meest rechtse positie op de foto deed mijn afstandsbediening het. Zelfs als ik met mijn knieën tegen de nummerplaat sta, reageert de auto niet  ::) ...


Achter eigenlijk hetzelfde verhaal.
De linker positie werkt wel, maar als ik zo'n beetje recht achter de auto sta, met mijn knieën tegen de bumper, doet 'ie het niet...


Bovendekje gedemonteerd en een andere ontvanger geplaatst.


:eusa_eh:
Spontaan werkt de afstandsbediening tot meer dan 14 meter afstand! Met dit soort verschillen had ik die stukken tape ook niet hoeven te plakken  ;D
Tot zover mijn achterdocht, Leon had helemaal gelijk en blijkbaar is het probleem inderdaad de ontvanger  :eusa_clap:


Hier 3 ontvangers naast elkaar.
Links mijn oude
in het midden eentje met hetzelfde onderdeel nummer
Rechts eentje met een ander onderdeel nummer.



Ingezoomd op de sticker van de verchillende ontvangers:
Links: Onderdeelnummer 9166196
Rechts: Onderdeelnummer 9472725
Verder identiek, op 1 nummer na welke ook in het oranje deel staat:
Links: 151300-8050
Rechts: 151300-8051



Aangezien ik dus 2 ontvangers had gekregen, beide maar even geprobeerd. Ook de ontvanger met het andere onderdeelnummer functioneert prima. Auto reageert ook hier van +14 meter nog steeds op de afstandsbediening.
Sticker erop en die kan terug naar Rob...


Goed.
Met alle elektrotechneuten hier op het forum, wie kan mij uitleggen wat er nu gebeurt met deze ontvangers? Is het daadwerkelijk zo dat een 'frequentie verloopt' gedurende de tijd?
En kun je zo'n ding dan ook weer opnieuw 'afstellen'? Zag dat er nog een pot metertje op de printplaat zit?
Ik mag dan wel overtuigd zijn dat het aan de ontvanger ligt, maar ik wil natuurlijk wel graag weten waarom dat dan zo is  ;D

Vulk

Daar ben ik ook benieuwd naar. Van mijn gele is het niet zo erg als bij jou, maar meer dan twee meter haal ik ook niet.

maruska

Citaat van: Vulk op 09-11-2014 16:59:43
Daar ben ik ook benieuwd naar. Van mijn gele is het niet zo erg als bij jou, maar meer dan twee meter haal ik ook niet.

:eusa_sick:

dat moet echt 10+ meter kunnen zijn...

mooi onderzoekswerk met tesa TW ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Rob850turbo


groen V70

Ja ik heb het zelfde met de saffron R  bij de DOP is het ook een meter of 10,

hopelijk is er iemand die weet hoe je het kan afstellen. 8) 8)

gr
I have my Dream


viking_in_shorts

Hmm .. loop ik nou tegen precies hetzelfde probleem aan ?! Wat kost zo'n ontvanger? Gezien je hem tweedehands haalt neem ik aan dat nieuw in een gouden doosje komt? :angel: 

En dat bovendek loshalen? Ook zeker een kwestie van "een kwartiertje" ?

t_w

Citaat van: viking_in_shorts op 09-11-2014 17:27:22
Hmm .. loop ik nou tegen precies hetzelfde probleem aan ?! Wat kost zo'n ontvanger? Gezien je hem tweedehands haalt neem ik aan dat nieuw in een gouden doosje komt? :angel:  

En dat bovendek loshalen? Ook zeker een kwestie van "een kwartiertje" ?
Ik heb eigenlijk geen idee wat zo'n ding nieuw kost. Omdat ik (eigenwijs als ik ben...) het een beetje een 'merkwaardig' verhaal vond dat het aan de ontvanger zou liggen, ben ik niet direct voor nieuw gegaan. Als je wat tweedehands koopt, moet je dus ook het geluk hebben dat de tweedehandse ontvanger ook nog goed is. Voordeel wat ik had, was dat Rob er 2 had liggen die ik gelijktijdig kon proberen.
Bovendek loshalen is binnen een kwartiertje te doen inderdaad. Ik heb de stekker van de airbag erin laten zitten, (accupool ook niet losgehaald) omdat ik de afstandsbediening natuurlijk nog wilde testen... Als je het bovendek los hebt liggen, kun je de tellers losklikken (2 beugeltjes) en dan haal je de hele tellerbak eruit.
De ontvanger zit met 2 kleine torx schroeven aan de tellerbak geschroefd. Verwisselen is echt geen probleem.

Citaat van: maruska op 09-11-2014 17:03:36
... mooi onderzoekswerk met tesa TW ;D
;D.
Tja, je had m'n gezicht moeten zien toen ik op +14 meter van m'n auto stond en de afstandsbediening nog steeds reageerde  ;)


cornelis-b

#764
Het probleem met de ontvangers is dat het kristal van frequentie verloopt na verloop der jaren.
Jip en Janneke taal: Het plaatje kristal wat verpakt zit in het metalen behuizinkje op de print van de ontvanger is speciaal voor de ontvangst frequentie geslepen en oscilleert als er een signaal door de ontvanger wordt ontvangen. De AB's zijn ingeleerd op de ontvanger en het kristal bepaald onder andere of de frequentie overeen komt tussen de afgestemde zender, de AB, en de ontvanger. Hoe ouder het kristal hoe mindergoed de frequentie resonantie van het kristal is en daardoor kan het openen en sluiten met de AB een probleem gaan opleveren. De dealer kan de set opnieuw inregelen en daarbij wordt tijdens het "paren" de chip in de ontvanger geherprogrammeerd op de zender, de AB dus.  

Het gevolg is dat zend en ontvangst frequentie van de bestaande set weer op elkaar is aangepast.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien