shRek! Oud lijf, jong hartje

Gestart door jrkalf, 08-04-2010 19:09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jrkalf

Citaat van: BenC70ES op 18-08-2010 22:19:44
Citaat van: Ludo op 11-08-2010 21:49:17

Mijn klepsteelrubbers worden over 2 weken vervangen, zonder de kop te demonteren.
Zou helemaal geen dag duren, kan dus nooit dat dat duurder uitvalt.

Inderdaad, staat ook in Vadis zo beschreven, met de juiste tools max. paar uurtjes werk.

De auto is inmiddels op voorhand (was al ingepland) langs de autogas boer geweest. Even checken dat de LPi installatie wel helemaal goed is. Die was in orde, maar kreeg wel de opmerking mee dat de turbo ernstig versleten klonk.

Dus het ernstige vermoeden bestaat dat m'n turbo de oorzaak is van m'n huidige probleem.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

verburgh

Citaat van: jrkalf op 18-08-2010 22:28:38
Citaat van: BenC70ES op 18-08-2010 22:19:44
Citaat van: Ludo op 11-08-2010 21:49:17

Mijn klepsteelrubbers worden over 2 weken vervangen, zonder de kop te demonteren.
Zou helemaal geen dag duren, kan dus nooit dat dat duurder uitvalt.

Inderdaad, staat ook in Vadis zo beschreven, met de juiste tools max. paar uurtjes werk.

De auto is inmiddels op voorhand (was al ingepland) langs de autogas boer geweest. Even checken dat de LPi installatie wel helemaal goed is. Die was in orde, maar kreeg wel de opmerking mee dat de turbo ernstig versleten klonk.

Dus het ernstige vermoeden bestaat dat m'n turbo de oorzaak is van m'n huidige probleem.
Snel vervangen ;)

jrkalf

Jah, hij zuipt olie op het moment.. .. nu nog even kijken of het een nieuwe moet worden of een revisie.

Heeft er iemand nog een met een lage kilometer stand voor een schappelijk bedrag? Standaard T-5R turbo.. dus een 15G. De vraag is alleen of het een schuine, rechte of conische flens is... dat weet ik dan weer niet.

Ik gok recht als ik goed onder de motorkap heb gekeken.


Jelle.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

Citaat van: jrkalf op 11-08-2010 18:50:33
Klachtomschrijving:
- bij koude motor een beetje blauwe rook daarna niet meer.
- Rijdt niet bijzonder storend af en toe een beetje sloom aanvoelend, maar bij een warme motor rijdt het beestje lekker.
- zuipt een liter olie per 1000km
- geen aanwijsbare olielekken onder de auto of op het blok of op de olievuldop
-- peilstok is al vervangen en is netjes sluitend.
-- olievuldop pakking is ook vervangen, ik heb geen lekkage meer gezien.


m.a.w. ZWAAR IRRITANT!

Inderdaad erg irritant.
Maar irritanter is een correcte diagnose stellen.
Ik heb zo'n beetje hetzelfde, maar had totaal geen rook.
De turbo heb ik (eigenlijk) voor piet snot vervangen... verkeerde gok.
Wat wel opvalt, is dat ie vanaf dan wél rookt.  :eusa_doh:
Dus ik hoop op de klepsteelrubbers.

Anders komt de schredder in zicht.  ;D


jrkalf

Daarom ga ik hem niet zelf direct vervangen. Hij gaat langs de garage.
een bijkomend puntje (geheel vergeten te vertellen)

Ik had vandaag voor vertrek nog even gechecked hoe het met het oliepeil zat. Uiteraard te laag, dus even naar de shell gereden voor wat 10w40.

Trek ik de vuldop er af en zie ik dat hier blijkbaar behoorlijk wat druk op moeten hebben gestaan hij heeft namelijk staan zweten. Niet overduidelijk veel lekkage, dat verbaasde mij nog, maar zag het wel wat vochtig rond de vuldop. Het rubber is al eens vervangen, dus mogelijk gewoon de gehele dop wegmieteren en een nieuwe plaatsen.

Ik plaats morgen wel foto's, heb ze nu niet bij de hand.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

thuur


jrkalf

Geen moeilijke vragen stellen thuur. Hoe check ik dat?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

verburgh

Citaat van: jrkalf op 19-08-2010 00:25:09
Geen moeilijke vragen stellen thuur. Hoe check ik dat?
Dop los en een beetje gas geven, de dop mag niet dansen.

thuur

Botte check:

Vuldop los op de opening leggen. De dop mag niet 'dansen', ook niet bij iets gasgeven. Als de dop achter het uitlaatspruitstuk verdwijnt heb je een ander probleem. ;D


Gr 8)

verburgh

Citaat van: thuur op 19-08-2010 00:31:36
Botte check:

Vuldop los op de opening leggen. De dop mag niet 'dansen', ook niet bij iets gasgeven. Als de dop achter het uitlaatspruitstuk verdwijnt heb je een ander probleem. ;D


Gr 8)
Als hij achter het uitlaatspruitsuk verdwijnt dan heb je flink wat carterdruk ;D

thuur

Citaat van: verburgh op 19-08-2010 00:39:57
Citaat van: thuur op 19-08-2010 00:31:36
Botte check:

Vuldop los op de opening leggen. De dop mag niet 'dansen', ook niet bij iets gasgeven. Als de dop achter het uitlaatspruitstuk verdwijnt heb je een ander probleem. ;D
Als hij achter het uitlaatspruitsuk verdwijnt dan heb je flink wat carterdruk ;D

Ik heb ze gezien hoor..


Gr :o

Geert-Jan

Citaat van: thuur op 19-08-2010 00:31:36
Botte check:

Vuldop los op de opening leggen. De dop mag niet 'dansen', ook niet bij iets gasgeven. Als de dop achter het uitlaatspruitstuk verdwijnt heb je een ander probleem. ;D


Gr 8)
Niet te dicht bij gaan met je hoofd anders ben je nog zwart ook (bruin als je verse olie hebt) :eusa_whistle:

Volvo850Club lidnr.0504409

thuur

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 19-08-2010 00:49:03
Citaat van: thuur op 19-08-2010 00:31:36
Botte check:

Vuldop los op de opening leggen. De dop mag niet 'dansen', ook niet bij iets gasgeven. Als de dop achter het uitlaatspruitstuk verdwijnt heb je een ander probleem. ;D


Gr 8)
Niet te dicht bij gaan met je hoofd anders ben je nog zwart ook (bruin als je verse olie hebt) :eusa_whistle:

Niet in je zondagse kloffie doen nee..


Gr ;D

jrkalf

#193
We zijn weer een stapje verder. Het lijkt niet uit de turbo te komen, volgens de garage man. Ik ken de beste man nu al aardig wat jaartjes en hij heeft me ook met de vorige volvo altijd goed geholpen en een hoop centen bespaard... Ik denk dat hij wel een puntje heeft dat bij het lekken van zoveel olie, inmiddels 1L op 1.000km, dat het niet aan de turbo zou moeten liggen. Het roken, voornamelijk bij het opstarten op dit moment, of als ik op de snelweg in de file zit en dan ineens flink mag weg rijden, toch meer komt uit de hoek van de klepsteelrubbers. De geur van warme verbrande olie die ik inmiddels ook krijg als ik met een warme motor ineens stil sta (lees van 120 -> 0 en langzaam rijden in de file) duidt mogelijk op een brakke pakking in de motor.

De motor lekt wat olie op het blok aan de achterkant, (bah, nee dat zou toch echt op een pakking duiden :( ) daarom is de motor even afgespoten aan de achterkant. En zijn we eerst de motor gaan reinigen met een forté goedje. Daarna is de olie er opnieuw ingegaan met twee andere goedjes van Forté. Een om de hydraulische klepstoters te smeren (iets met soepel maken van stug klepstootrubber verhaal) en een fixeer middel.

een googletje leverde mij op dat het deze producten zijn(klik op de plaatjes voor informatie):


Ik weet zelf nog niet of het het reddende middel is, maar hij heeft er meer auto's mee "gered". Zaterdag gaan we nadat ik er weer 400km mee gereden heb inspecteren hoe het er voor staat en wat we er verder mee gaan doen. Zaterdag gaan we de auto weer even op de brug zetten, dan zal ik zelf ook gelijk even de "botte check" doen.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

thuur

Ik heb het vervolg van Ludo's klepsteelproblematiek ;D apart geparkeerd:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44054.0.html


Gr 8)