875 T5 019 BLOGje: piepende achterklep; slotvanger gerepareerd

Gestart door GeertM2, 30-07-2010 14:32:00

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Citaat van: GeertM2 op 30-07-2010 14:32:00De motor heeft 240pk met de gevreesde ECM. De orginele zit er nog op dus daar wil ik binnenkort preventief wat aan doen.

Bedoel je de electronische gasklep (ETM)?  Preventief zou ik er niets aan doen als er nog niks aan mankeert, gaat zowieso langzaam, meestal begint eerst je stationair toerental te schommelen (= wel zeer irritant), maar pas dan zou ik hem vervangen/ repareren...

Mooie auto verder!  8)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

GeertM2

Citaat van: BenC70ES op 31-07-2010 18:14:11Bedoel je de electronische gasklep (ETM)?  Preventief zou ik er niets aan doen als er nog niks aan mankeert, gaat zowieso langzaam, meestal begint eerst je stationair toerental te schommelen (= wel zeer irritant), maar pas dan zou ik hem vervangen/ repareren...
Ik bedoel inderdaad de ETM. Ik heb ook wel verhalen gehoord dat ze er spontaan mee ophouden en dat je geen meter verder meer kan rijden. Komt hier ook wel eens een foutcode uit die hoek, weliswaar niet erg consequent, maar toch. En het schijnt dat bij deze kilometerstand wel aan de beurt bent. Vandaar mijn gedachte om het noodlot voor te zijn en er preventief wat aan te doen... nog maar es over nadenken dan. :eusa_think:

GeertM2

Zolang ik de auto heb springt af en toe het motorstoringslapje aan. Zoms is ie ook weer uit, maar meestal komt ie weer terug. Auto rijdt verder prima.

Ben al een paar keer bij de dealer geweest, maar die krijgen het probleem niet gelocaliseerd. Ze komen iedere keer met iets anders. Eerst misschien ETM, dan ABS. Uit eindelijk hebben ze besloten de uitlaatspuitstuk pakking te vervangen (deze zou lekken) en de solenoid voor de nokkenasverstelling. Lapje blijft echter af en toe aanspringen.

Omdat ik het toch fijn vind om zelf dit soort dingen te kunnen doen, had ik deze OBDII kabel (http://link.marktplaats.nl/372019910) gekocht.
Samen met VOLFCR kwam ik er toch niet helemaal uit. Ook met een andere geleende kabel kreeg ik het niet voor elkaar om de ECU uit te lezen.
Bovendien vond ik het erg onhandig, aangezien ik geen laptop heb, om de auto voor het uitlezen voor op de stoep te moeten zetten om met een usb verlengkabel bij de pc te komen.

Daarom heb ik sinds kort heb ik deze gadget: een bluetooth OBDII dongel:

Nu kan ik met deze app op mijn android telefoon de ECU uitlezen.

Behalve de foutcodes kan je bovendien een heel scala aan sensoren uitlezen, zoals snelheid, MAF, voltages van sensoren etc. Met deze gegevens kan hij ook het verbuik, koppel en vermogen uitrekenen. Er zit zelfs een tooltje bij voor 0-100 tijd en 1/4 mile tijd. Turbodruk kan hij helaas niet uitlezen, dat had ik wel leuk gevonden aangezien een V70 geen turbodruk meter heeft.

Hier een compleet overzicht wat er allemaal uit te lezen valt:
http://www.obdkey.com/featuredvehicle_volvov70.asp

Het leuke is dat je onderweg altijd even de boel uit kan lezen, en eventueel kan resetten.
Je kan ook gegevens loggen en uploaden:

Nu, om weer op de aanleiding terug te komen, de foutcode welke ik uit heb kunnen lezen was P1171.
"Long term fuel trim, bank 1". Internet zoektoch levert op dat dit op een vacuum lek kan duiden of een defecte MAF.

"Fuel trim, bank 1" kan ik ook uitlezen tijdens het rijden, deze staat altijd op 99.2 %. Ik weet niet of dit een normal waarde is.
MAF geeft stationair ongeveer 3.2 g/s. Als je rijdt natuurlijk meer, maar geen gekke uitschieters o.i.d.

Ga nu eerst maar eens speuren naar een vacuumlek.
Daarna misschien eens een andere MAF sensor proberen.

GeertM2

Citaat van: GeertM2 op 31-07-2010 14:10:26
Citaat van: )()()sT op 31-07-2010 11:23:17
On topic: mooie wagen! Wel even je uitlaatsteun bewerken. Door montage van de trekhaak hangen ze altijd wat scheef.
Dat mijn uitlaat scheef hing was me nog niet eens opgevallen, zal er eens naar kijken, thanx!

Gister met de krik en wat hulpstukken een poging gedaan om de uitlaat er recht onder te krijgen. Hij hangt nu wel in het midden van de opening, maar naar mijn idee nog een tikkie laag.

Kali-Integrali

Ik had hetzelfde probleem nadat ik mijn uitlaatsteun had vervangen.
Ik heb eerst andere rubbers (paar euro bij de Brezan) gehaald, maar toen hing hij nog iets te laag.

Uiteindelijk heb ik de beugel door een andere opening in het originele rubber gedaan, precies goed ;D
Hij hoort daar niet, maar het zag er stevig uit, dus dat blijft wel hangen..

Misschien iets om te bekijken.

Gr-Martijn

)()()sT

Vorig jaar bij mijn oude originele uitlaat de beugels aan de bodem wat verbogen.
Bij de huidige uitlaat is het ophanggedoe dus custom gemaakt en aangepast aan een precies horizontaal hangende pijp  8)

GeertM2

Dit weekend MAF sensor vervangen door een nieuwe (Bosch), (dit  om foutcode P1171 weg te krijgen).
Vanochtend na een stukje rijden meteen weer het CEL lampje aan (met fourcode P1171. Niks opgeschoten dus.
Misschien maar eens goed naar een vacuumlek speuren...

dbs1

Citaat van: GeertM2 op 09-09-2010 00:06:41
On topic: mooie wagen! Wel even je uitlaatsteun bewerken. Door montage van de trekhaak hangen ze altijd wat scheef.
Dat mijn uitlaat scheef hing was me nog niet eens opgevallen, zal er eens naar kijken, thanx!

Gister met de krik en wat hulpstukken een poging gedaan om de uitlaat er recht onder te krijgen. Hij hangt nu wel in het midden van de opening, maar naar mijn idee nog een tikkie laag.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/08/1283969616-50.jpg

Heb vanwege mijn trekhaak hetzelfde probleem (uitlaat te laag). Omhoog buigen van de beugels was helaas niet afdoende. Heb toen bij de automaterialenzaak kortere ophangrubbers gekocht en icm de beugels is het nu veel beter maar niet ideaal.

Viel me trouwens op dat jij een ETM hebt terwijl je kenteken met XG begint, het mijne begint met XN en hier géén ETM te zien, heb ik zeker een overjarige '98er?

De slangetjes van en naar de TCV (turbo control valve) worden na zoveel jaar wel eens poreus, dit kan een vacuümlek veroorzaken, bij mij zijn ze al vernieuwd.
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: GeertM2 op 26-08-2010 14:30:27

http://www.obdkey.com/images/obd_bluetooth.jpg

Aha, dit is nieuw voor mij en volgens mij is dit nog niet voorbij gekomen hier. Klinkt erg boeiend, nog wel wat aan de prijs. Werkt blijkbaar op modellen vanaf '97 en verder. Mooie toevoeging voor het topic over ODBII-tools.

Meer mensen ervaring hiermee?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

GeertM2

Citaat van: dbs1 op 19-04-2011 14:46:54
Citaat van: GeertM2 op 09-09-2010 00:06:41

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/08/1283969616-50.jpg

Heb vanwege mijn trekhaak hetzelfde probleem (uitlaat te laag). Omhoog buigen van de beugels was helaas niet afdoende. Heb toen bij de automaterialenzaak kortere ophangrubbers gekocht en icm de beugels is het nu veel beter maar niet ideaal.

Viel me trouwens op dat jij een ETM hebt terwijl je kenteken met XG begint, het mijne begint met XN en hier géén ETM te zien, heb ik zeker een overjarige '98er?

De slangetjes van en naar de TCV (turbo control valve) worden na zoveel jaar wel eens poreus, dit kan een vacuümlek veroorzaken, bij mij zijn ze al vernieuwd.

'98 was een overgangs jaar. Zou best kunnen dat die jouwe wat lang in de showroom is blijven staan. De R was toch nog 10.000 euro duurder dan de gewone T5.

TCV slangetjes heb ik al vervangen. Uiteindelijk is de auto even terug naar Mesman geweest, daar hebben ze de software aangepast en ik heb sinds dien geen fourcode P1171 meer gehad!

Kortere uitlaatrubbers is een goed idee, ook maar eens naar kijken!

GeertM2

FF een kleine algemene update:

Recentelijk een setje mistlampjes van Stan81 overgenomen.
Even met de afwas mee en ze zagen er weer als nieuw uit.

Ze werken alleen nog niet, ik wacht nog op de juiste licht relais. Had eerst het verkeerde verkeerde gekocht. Het licht relais voor de ME7 achtige V70 (van de 2e halft van '98) is natuurlijk een andere relais als van oudere types.  Heb nu een 9148880 van scantech besteld:

Verder een mistlamp schakelaar gemonteerd, waarna mij opviel dat niet alle schakelaar lampjes werkten.
Even een paar van deze lampies besteld:

a 7 euro per stuk!  :o  Maar goed, het werkt weer.

Verder staat nog op het todo lijstje:
- nieuwe stuurkogel links binnen
- een paar aircopompmagneetkoppelingsvulplaatjes verwijderen, spleet is nu bijna 0.9mm en de pomp schakeld niet goed in onder warme omstandigheden.

GeertM2

Citaat van: R-man T op 19-04-2011 15:02:13
Citaat van: GeertM2 op 26-08-2010 14:30:27

http://www.obdkey.com/images/obd_bluetooth.jpg

Aha, dit is nieuw voor mij en volgens mij is dit nog niet voorbij gekomen hier. Klinkt erg boeiend, nog wel wat aan de prijs. Werkt blijkbaar op modellen vanaf '97 en verder. Mooie toevoeging voor het topic over ODBII-tools.

Meer mensen ervaring hiermee?
Ik gebruik het, en MaartendB heeft ook geloof ik.  De OBD key is redelijk aan de prijs, maar je hebt ook hele goedkope uit china, vanaf 20 dollar. De kwaliteit schijnt alleen niet altijd alles te zijn, maar ze kunnen soms goed werken.

Hier een kleine foto repo om een indruk te krijgen:

Ik heb mijn telefoon in een houder welke in het ventilatie rooster haakt.

De OBDII stekker zit bij een x70 onder de armsteun. Het is wel jammer dat de steun niet helemaal dicht kan als de dongel erin zit.

De leukste feature voor een x70 bezitter: de turbodrukmeter! De turbodruk wordt uitgerekend d.m.v. de MAF gegevens en het toerental. Ik weet niet hoe nauwkeurig dit is, maar het zal wel een indicatie geven. Zeker steady state zal het wel ongeveer kloppen.
Ik weet niet of het ook mogelijk is om de echte turbodruk sensor uit te lezen. Hier heb ik niet de juiste PID voor. Heb wel een ford PID geporbeerd, maar die werkte niet.

Ook een leuke feature is de 0-100 tijd en de quarter mile.
De pk's wirden berekend via de massa van de wagen (die je zelf op moet geven) en de acceleratie gemeten met de G kracht meter van de telefoon.

Nog wat andere info.

Wat ruwe data.

Zijn er nog foutcodes in de zaal?

Nee!!  ;D

Meer info op: http://torque-bhp.com/

elianmars

Volgens mij heb ik nog zo'n lichtrelais liggen. Maar da's nu te laat, zeker?  :eusa_shifty:

GeertM2

Citaat van: elianmars op 19-04-2011 21:53:10
Volgens mij heb ik nog zo'n lichtrelais liggen. Maar da's nu te laat, zeker?  :eusa_shifty:
Klopt, is al besteld. Misschien nog wel het vemelden waard: die van scantech kost slechts 17,50, waar een nieuwe van volvo zo 100 euro kost!  :o

elianmars

Citaat van: GeertM2 op 19-04-2011 22:02:26
Citaat van: elianmars op 19-04-2011 21:53:10
Volgens mij heb ik nog zo'n lichtrelais liggen. Maar da's nu te laat, zeker?  :eusa_shifty:
Klopt, is al besteld. Misschien nog wel het vemelden waard: die van scantech kost slechte 17,50, waar een nieuwe van volvo zo 100 euro kost!  :o

Oh, dan valt de schade wel mee  ;D