zwarte wolken - slechte brandstof of ??

Gestart door mdl, 06-08-2010 21:33:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mdl

Enkele jaren teurg, zo'n 40.000 km is de polie van de multisnaar stuk gegaan. bij de dealer is dt gemaakt, inclusief een lekkende oliekering. Toen ik de rekening kreeg bleken ze tot mijn stomme verbazing de oude distributieriem er weer opgezet te hebben. Na wat discussie (niet betalen vna de rekening) hebben ze alsnog de riem vervangen tegen alleen de materiaalkosten. Daarna heb ik nog problemen gehad met de pompafstelling die door een andere dealer goed op tijd is gezet. Dat de pomp niet met dezelfde riem meeloopt is nieuw voor mij. Die zal dan ook niet vervangen zijn en dus al zo'n 140.000 km meedraaien. Dat zou dus ook het euvel kunnen zijn.
Vooralsnog de volgende volgorde:
1) brandstof
2) intercooler slang
3) piemriem en afstelling controleren
4) EGR klep vacuum loskoppelen

Alvast bedankt voor de hulp.
Zodra ik meer weet volgt bericht

Michiel

jan piet

Citaat van: mdl op 08-08-2010 18:35:14
Enkele jaren teurg, zo'n 40.000 km is de polie van de multisnaar stuk gegaan. bij de dealer is dt gemaakt, inclusief een lekkende oliekering. Toen ik de rekening kreeg bleken ze tot mijn stomme verbazing de oude distributieriem er weer opgezet te hebben. Na wat discussie (niet betalen vna de rekening) hebben ze alsnog de riem vervangen tegen alleen de materiaalkosten. Daarna heb ik nog problemen gehad met de pompafstelling die door een andere dealer goed op tijd is gezet. Dat de pomp niet met dezelfde riem meeloopt is nieuw voor mij. Die zal dan ook niet vervangen zijn en dus al zo'n 140.000 km meedraaien. Dat zou dus ook het euvel kunnen zijn.
Vooralsnog de volgende volgorde:
1) brandstof
2) intercooler slang
3) piemriem en afstelling controleren
4) EGR klep vacuum loskoppelen

Alvast bedankt voor de hulp.
Zodra ik meer weet volgt bericht

Michiel

Foute volgorde  :eusa_naughty:
Slechte diesel in Frankrijk? Nou dan hebben ze blijkbaar speciaal voor jou een lading uit Kazachstan laten komen  :eusa_snooty:
EN zeker gezien je huidige uitleg: nummer 3!
Gr, JP
(je EGR is een leuke optie, een halve PK er bij en minder roetwolken bij meer dan 70% gasgeven)

ik-rol

ik tank al zes jaar bij super U zonder genoemde verschijnselen. Brandstof kan het mijn inziens niet zijn. Sluit aan bij JP.

v40pokemon

Brandstof in slechte kwaliteit kennen we bijna niet en zoals JP aangeeft zeker niet in Frankrijk.

Bij mij zelf is ook de pompriem versprongen tijdens het rijden dus dit is zeer waarschijnlijk (roeten + minder power) Overigens zat deze er pas 60.000km op. Dit moet eenvoudig bij de garage te controleren zijn. Ik zou zeggen begin hier eens voordat je je nog langer gaat irriteren..
2e mogelijkheid is lekkende slang / intercooler.

daytonawim

Kon je die lekkende slang niet met remmenreiniger vinden of roep ik iets verkeerds bij een diesel

Als de motor sneller gaat lopen lekt er ergens iets

thuur

Citaat van: v40pokemon op 09-08-2010 10:02:59
Brandstof in slechte kwaliteit kennen we bijna niet en zoals JP aangeeft zeker niet in Frankrijk.

Enkele jaren geleden nog meegemaakt. Met een Peugeot notabene. Top lag rond 70 km/u :o Na de nodige liters Shell ging het beestje weer als vanouds.

Ik zou een flesje injectorreiniger in de tank mikken en nog een keer fatsoenlijke merkdiesel tanken van BP b.v. Zeker omdat het zo plots is gekomen.

Maar de andere genoemde opties blijven evengoed mogelijk.


Gr ;)

mdl

Inmiddels ben ik een volle tank Hollandse peut verder en heb net een nieuwe lading erin gegooid. Het roeten is al serue minder. Bij gewoon gebruik eigenlijk nauwelijks meer. Bij vol acceleren en veel toeren uiteraard nog wel. Maar vergeleken bij wat hij deed mag dit geen naam hebben. Zaterdag had ik een tandemasser er achter hangen en een halve cuub kledder natte aarde erin. Zelfs daarmee zag ik bij normaal rijden geen rook. Een keer flink optrekken gaf wel wat roet, maar ja wat wil je met 1000 kg aan je trekhaak.

Ik rij nog een tankje verder en kijk het aan. Als het dan alleen nog bij flink acceleren is, dan laat ik alsnog de klep er tussenuit halen. Moet even wachten want mijn garage waar ik de Volvo in onderhoud heb is afgefikt.

Michiel

Sven850

Citaat van: mdl op 31-08-2010 20:46:37
Inmiddels ben ik een volle tank Hollandse peut verder en heb net een nieuwe lading erin gegooid. Het roeten is al serue minder. Bij gewoon gebruik eigenlijk nauwelijks meer. Bij vol acceleren en veel toeren uiteraard nog wel. Maar vergeleken bij wat hij deed mag dit geen naam hebben. Zaterdag had ik een tandemasser er achter hangen en een halve cuub kledder natte aarde erin. Zelfs daarmee zag ik bij normaal rijden geen rook. Een keer flink optrekken gaf wel wat roet, maar ja wat wil je met 1000 kg aan je trekhaak.

Ik rij nog een tankje verder en kijk het aan. Als het dan alleen nog bij flink acceleren is, dan laat ik alsnog de klep er tussenuit halen. Moet even wachten want mijn garage waar ik de Volvo in onderhoud heb is afgefikt.

Michiel

Als je de egr ertussenuit wilt halen of afdoppen dan moet je wel het inlaat traject schoon maken. Dat zit namelijk helemaal dichtgeslipt en het effect van de egr dichtmaken (los van minder roet) merk je dan niet. Succes ermee :)
XC40 T4 Recharge

pimsam

CiteerAls je de egr ertussenuit wilt halen of afdoppen dan moet je wel het inlaat traject schoon maken. Dat zit namelijk helemaal dichtgeslipt en het effect van de egr dichtmaken (los van minder roet) merk je dan niet. Succes ermee

De meeste dieselaars hier op het forum, doppen 'm gewoon af zonder reiniging van het inlaattraject. En het resultaat is enorm.
Bij mij hetzelfde: na bijna 3 ton met EGR, plaatje ertussen en alleen bij langdurig stadsverkeer of 120 km/h komt er een rookwolk bij volgas. Dit ga je niet tegenhouden maar verder bijna geen rook meer.

elianmars

Citaat van: Sven850 op 31-08-2010 21:00:27
Citaat van: mdl op 31-08-2010 20:46:37
Inmiddels ben ik een volle tank Hollandse peut verder en heb net een nieuwe lading erin gegooid. Het roeten is al serue minder. Bij gewoon gebruik eigenlijk nauwelijks meer. Bij vol acceleren en veel toeren uiteraard nog wel. Maar vergeleken bij wat hij deed mag dit geen naam hebben. Zaterdag had ik een tandemasser er achter hangen en een halve cuub kledder natte aarde erin. Zelfs daarmee zag ik bij normaal rijden geen rook. Een keer flink optrekken gaf wel wat roet, maar ja wat wil je met 1000 kg aan je trekhaak.

Ik rij nog een tankje verder en kijk het aan. Als het dan alleen nog bij flink acceleren is, dan laat ik alsnog de klep er tussenuit halen. Moet even wachten want mijn garage waar ik de Volvo in onderhoud heb is afgefikt.

Michiel

Als je de egr ertussenuit wilt halen of afdoppen dan moet je wel het inlaat traject schoon maken. Dat zit namelijk helemaal dichtgeslipt en het effect van de egr dichtmaken (los van minder roet) merk je dan niet. Succes ermee :)


Schoonmaken gebeurt vanzelf als je een tijdje op topsnelheid gaat rijden. De vonken vliegen dan de uitlaat uit  :eusa_dance:

Ronald21

Menig inlaatspruitstuk zit tot 2/3 dicht als gevolg van de egr klep die de uitlaatgassen recirculeert via het inlaattraject.
Dat ding gewoon mechanisch afdoppen (zeker bij egr met servomotoren) en je hebt nergens last meer van. Een plaatje rvs er zijn er zelfs die het met alu doen van een cola blikje.

mvg

Ronald

Sven850

Het inlaattraject gaat zichzelf echt niet schoon maken door volgas te rijden. De aanslag die er zit is vettig en vastgekoekt, die krijg je niet weg met de schone en relatief koude lucht die er langs gaat. Hij zal ongetwijfeld iets minder roeten maar als het echt in de hand is moet ook een diesel om en nabij de lambda 1 kunnen halen bij vollast en dus niet tot nauwelijks roken. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar waarom niet als je toch al bezig bent het grondig doen.
XC40 T4 Recharge

pimsam

Citeerwaarom niet als je toch al bezig bent het grondig doen.

Omdat een plaatje bij de EGR plaatsen 15 minuten werk is en als je  het hele inlaattraject goed wil schoonmaken je zo een dag kwijt bent omdat het inlaatspruitstuk eraf moet. Tuurlijk kun je alle troep losweken en door de motor naar buiten jagen maar ik denk dat je dan meer kwaad dan goed doet. Dat valt in ieder geval niet in de categorie grondig.


Sven850

#28
Ik heb ook niet gezegd dat je het door de motor eruit moet jagen. Dat is inderdaad niet goed. Ik ben dan liever een dag bezig dan 15 minuten want dan is het wel klaar. Maar zoals ik al zei dat moet iedereen voor zichzelf bepalen :)
XC40 T4 Recharge

Ronald21

als je het goed wilt doen moet je het inlaat spruitstuk handmatig schoonmaken

mvg