EGR-klep op Tdi

Gestart door denkweb, 27-03-2004 18:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zwaandekulas

Hoi,
Effe een vraagje, reageert het storingslichtje direct nadat je de egr afgeplugd hebt of na een paar dagen ?
De mijne is al een week afgeplugd en heb nog niks zien oplichten. Misschien omdat mijn TDI maar van 1998 is ?

Groeten


Follow the smoke trail

huibjan

Hoi,

Het storingslampje ging na +/- 15 kilometer branden, dus vrijwel meteen. Na het herstellen duurde het ook weer zo'n
15 kilometer voordat de computer doorhad dat de EGR-klep weer werkte.

HJ

denkweb

Nu ben ik vanmiddag met een V70 Classic 2.5D en een V70(N) 2.5D in de weer geweest om de proef op de som te nemen of de auto moeilijk gaat doen na het afsluiten van de EGR-klep.

De V70 Classic rijdt na 36 km nog als een zonnetje.
Bij de V70N springt na 8 km een sotringslampje aan dat bij tijd en wijle in- en uitschakelt, ik heb inmiddels een aardig idee hoe vaak die EGR-klep schakelt. Bij de dealer wordt de stekker van een sensor op de luchtinlaat losgetrokken met de mededeling: "Zo, Volvo ook altijd met die geintjes..."

Kortom: tot de V70N is er niks aan de hand, heb je een V70N of een classic met kuren: rijdt even langs de dealer!

rberge

Mijn ervaringen van het afsluiten van de EGR klep (na 3 maanden / 15.000 km):
* aanzienlijk minder roken;
* gemiddeld brandstofverbruik met 5% gedaald;
* geen merkbare vermogenstoename.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

volvomen

Hé Denkweb, welk bouwjaar was de 2.5D classic ?

volvomen

Nou, ik heb ut vanmiddag ook maar even gedaan, nadat ik m'n 13 polige stekker had ontwaterd......... Het lijkt erop, na een korte rit, dat het "gat" bij 2800 rpm weg is ! Wanneer dit zo blijft zou dit betekenen dat deze klep dan nog werkt ???
wordt vervolgd............

denkweb

1998 naar ik me kan heugen...

volvomen

Nou ik heb vanavond zo'n 80 km gereden, en idd ging na ca. 10 km het oranje lampje branden, maar niet in een noodloopprogramma. Hij trok nog steeds als een beer. Maar absoluut bijna geen rook. in geen geval het normale rookgordijn !!!
Alleen ging er in het vacuüm systeem wel iets sissen of er een lek was terwijl toch het vacuumblokje was afgestopt. Ik heb nu eerst het slangetje van de EGR klep maar weer aangesloten. Waar zit trouwens die sensor  die los moet ?

janv

Nog een tip:

Wij hebben nu sinds een week onze gloednieuwe V70 classic 2,5tdi (99).

Bij de aankoop bleek dat de EGR-klep het niet goed meer deed en er een nieuwe ingestoken moest worden. Een nieuwe klep was niet in voorraad. In afwachting heeft de garage (omdat het storingslampje brandde) de klep elektronisch uitgeschakeld! (ze moeten blijkbaar geen stekker lostrekken, kan gewoon via de computer - voordeel is dat je ze nadien altijd terug kan laten 'opzetten')

trouwens: we komen van een 740 uit '90 - de V70 is in 1 woord goddelijk!

A3aan

Het hele probleem rond die EGR-klep (de symtomen altans) komt me bekend voor. Volgens mij heeft mijn diesel er ook last van. Al een paar keer naar de garage geweest omdat hij soms spontaan geen trekkracht meer had en het emissielampje brandde. De laatste keer hebben ze een klep vervangen, ik neem aan de EGR-klep (ik zal dit navragen). Dit ongeveer 2 maanden terug, maar nu inmiddels heb ik weer last van hetzelfde euvel. Dus reparatie is niet afdoende geweest, als het hier aan lag tenminste. Maar uit jullie bevindingen weet ik het haast 100 % zeker.
De garage had het ook over roetafzetting en raade me aan op zijn tijd de motor flink te belasten, ik ben nl een rustige rijder en vnl snelweg km-ers. Zou dit het proces versnellen, de afzetting?
Ik heb inmiddels het één en ander uitgeprint en ga met dit verhaal na de garage (geen Volvo garage, misschien overwegen....ik ben nu het gekloi zat)

volvomen

De EGR klep is een integraal deel van de motor om tot een aanvaardbaar nivo van NOx te komen. Bij de "oude " TDI motoren is er e.e.a. aangeflanst v.w.b. het motormanagement. De laatste TDI's (2,5D) hebben exact hetzelfde ijzerwerk maar een sterk verbeterd (lees: zelf bijna niet meer aan te prutsen) motormanagement. Wanneer je de nieuwere modellen diesels ziet, daar is de EGR klep één geheel met het inlaatspruitstuk (kijk maar eens bij de nieuwste 1,9D Berlingo's) en is er niet zomaar even wat te knutselen.

denkweb

Vanochtend in de koude en mist een nadeeltje ontdekt van het afdichten van de EGR, de auto doet er iets langer over om warm te worden, geeft irritante trilling alsof je vergeten bent de choke erop te zetten (nee die zit er niet op nee).

Volgens de dealer komt dit omdat de motor iets minder snel voorverwarmt wordt zonder EGR, maar dat merk je dan ook alleen met dit soort temperaturen.

Verder geen klachten en steeds minder zwarte roetwolken!

BobaFett

Ik had last van spontaan gebrek aan trekkracht (maar geen lampje brandend op dashboard)... Op advies van Denkweb is de EGR losgekoppeld en lijkt het probleem voorbij.

Met de temperaturen van deze week (vanochtend -6) rijdt Agnetha de eerste paar kilometer wat "rauwer", maar trekkracht is er wel (niet dat ik dat gelijk benut, eerst warmrijden  ;)).

Edj

Als je het slangetje afsluit, aan welke kant laat je hem dan zitten? aan de kant van het schoteltje of de kant van het luchtfilter?
Ex '97'98 V70tdi    Ex V70d5 black sapphire   Ex XC90 D5

denkweb

Maakt eigenlijk niet uit, of je haalt hem weg en dopt aan de kant van het luchtfilter het pinnetje af, of je laat het slangetje zitten en haalt deze bij het schoteltje los en steekt iets in het slangetje om het gat te dichten (vorige maand nog een slangetje dichtgemaakt met het achterste stukje van een penseel).