EGR-klep op Tdi

Gestart door denkweb, 27-03-2004 18:58:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

coolyo0o

en blijft je check engine lampje uit na het afbinden van de egr klep of rijd je dan constant met een brandend lampje
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

coolyo0o

heb al even gezocht en alsik het goed heb gaat het lampje tot 1999 niet branden en daarna wel,klopt dat?
die van mij is van 1998 dus ik ga het ook maar even proberen
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

kyro

#62
Citaat van: coolyo0o op 24-03-2007 11:17:08
heb al even gezocht en alsik het goed heb gaat het lampje tot 1999 niet branden en daarna wel,klopt dat?
die van mij is van 1998 dus ik ga het ook maar even proberen

laat je ff weten, wat jouw bevinding is dan, wat er wel/niet
veranderd :eusa_think:
zit n.l te denken, om 'm ook af te knijpen !

groet

@ denkweb

afgezien van lagere roetwaarden,  heb je na al die tijd
ook nog verschil in verbruik/voelbaar weer meer vermogen ?
of zit daar niet veel in :eusa_think:
nadelen ?

coolyo0o

ik heb net het slangetjenaar de egr klep ook dicht gezet met een schroefje in het slangentje, ik heb er net 50 km mee gereden en totnu toe geen lampjes en gaat alles goed. ik heb hem getest tot 190 km/h en zag in tegenstelling tot andere keren hard rijden geen grote zwarte wolk achter me dus het roken is in iedegeval een stuk minder.
omdat het pas 50km is wat ik gereden heb kan ik nog niet echt van nadelen spreken ik hoop ook dat dat zo blijft.

tot nu toe lijkt het rorken minder te zijn en iets meer trekkracht bij lage toerentallen.
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

Rayman

Citaat van: coolyo0o op 24-03-2007 11:17:08
heb al even gezocht en alsik het goed heb gaat het lampje tot 1999 niet branden en daarna wel,klopt dat?
die van mij is van 1998 dus ik ga het ook maar even proberen

Citaat van: denkweb op 02-05-2004 14:48:33
Kan trouwens zijn dat de V70 2.5D in noodloop gaat omdat er een sensor in de inlaat zit die de toelaat van gassen controleert. Als dit het geval is ben ik bang dat je of: de sensor ook uit moet schakelen ofwel de vacuümslang weer aan dient te sluiten.... kan iig geen kwaad.

MY2000; bij de 2.5D...De TDI (<MY2000) heeft hier dus nog geen last van mag ik aannemen.
Dark Side of the Force is German

kyro

Citaat van: denkweb op 02-05-2004 14:48:33


Kan trouwens zijn dat de V70 2.5D in noodloop gaat omdat er een sensor in de inlaat zit die de toelaat van gassen controleert. Als dit het geval is ben ik bang dat je of: de sensor ook uit moet schakelen ofwel de vacuümslang weer aan dient te sluiten.... kan iig geen kwaad.

@ rayman

denk ik wel !!
waar denkweb op doelt, zijn volgens mij de motoren,
die vanaf 1999 erin gekomen zijn !  de 2.5D
tot 1999 was het TDI, daarna 2.5D
en daar zit juist dan wel die sensor,
als ik 't verhaal goed begrijp

groet

Rayman

Ik heb een 2.5D; en ik kreeg wel een storingsmelding  ;)
Dark Side of the Force is German

kyro

Citaat van: Rayman op 24-03-2007 15:50:36
Ik heb een 2.5D; en ik kreeg wel een storingsmelding  ;)

dus heb je gelijk je antwoord :)

gr

A3

Ik rijdt een Tdi uit '96 met 595000 op de klok. Heb de slang van de egr klep ca. 2 mnd geleden afgesloten, maar auto rookt bij voluit (door)trekken nog steeds. En hoe!!! Kan het zijn dat de klep door roetvorming niet meer afsluit? Ook trekt de auto beduidend minder dan hij eerder deed. Denk trouwens niet dat dit aan de egr klep ligt, want dit probleem heb ik al langer. Hij trekt nog wel behoorlijk, maar ik merk toch verschil met vroeger. Ik rij trouwens op plantaardige olie.

pimsam

Ik heb een 2.5D uit 1999 en vrijwel direct na aanschaf de EGR afgekoppeld. En ja dat motorstoringslampje gaat branden en brand nog steeds. Maar alles beter dan dat roken.
Het maakt niets uit voor de levensduur van de motor. Sterker nog, het is alleen maar beter (voor de motor): minder roetaanslag en de LMM blijft langer heel.
De 2.5D heeft enigzins andere software dan de TDI. Er zit geen andere of extra sensor in het inlaatdeel. Ik kan 'm althans niet vinden.
Het motormanagement verwacht bij openen van de EGR een afname van de hoeveelhied lucht door de LMM. Is dit niet het geval geeft hij een storingsmelding van de EGR. Geen noodloop.
Bij het TDI forum wordt geadviseerd om de EGR klep af te sluiten met een plaatje ipv los te koppelen omdat vaak door vervuiling de klep niet meer goed sluit.

thuur

Citaat van: pimsam op 25-03-2007 00:05:58
...
Sterker nog, het is alleen maar beter (voor de motor): minder roetaanslag en de LMM blijft langer heel.
...

Hoezo blijft de LMM langer heel?

De 'gercyclede' lucht komt niet langs de LMM volgens mij.


Gr ;)

denkweb

Het verschil zit hem niet in het bouwjaar maar in de motor:

EGR lampje bij de 2.5 TDI blijft uit (geen sensor in EGR-buis)
EGR lampje bij de 2.5D gaat aan (sensor in EGR-buis)

Lostrekken van de sensor lost het ook niet op helaas. Een oplossing kan zijn om de sensor een ander plekje te geven natuurlijk, maar dat is niet de makkelijkste weg ;)


A3

Nee, gerecycelde lucht komt niet eens bij LMM in de buurt.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoelang zo'n Tdi eigenlijk meegaat?

denkweb

Citaat van: A3 op 24-03-2007 20:29:11
Ik rijdt een Tdi uit '96 met 595000 op de klok. Heb de slang van de egr klep ca. 2 mnd geleden afgesloten, maar auto rookt bij voluit (door)trekken nog steeds. En hoe!!! Kan het zijn dat de klep door roetvorming niet meer afsluit? Ook trekt de auto beduidend minder dan hij eerder deed. Denk trouwens niet dat dit aan de egr klep ligt, want dit probleem heb ik al langer. Hij trekt nog wel behoorlijk, maar ik merk toch verschil met vroeger. Ik rij trouwens op plantaardige olie.


Plantaardige olie laat een groter vet-residu achter als deze niet of niet voldoende verdund worden met oplossingsmiddelen die dit tegengaan. (Dat wordt dus dotteren  ;D)

Het kan raadzaam zijn om het inlaattraject eens los te halen om te bekijken hoe zwart eea is.

Omgekeerd vraag ik mij af hoe de consistentie in samenstelling van plantaardige olie is; immers, hier zijn ook diverse soorten van te vinden.

En roken bij plankgas doet die van mij ook nog steeds als de beste.

Mijn maatregelen om het roken tegen te gaan op een rijtje:
1. afstellen brandstofpomp
2. LMM (laten) controleren op goede werking
3. EGR-klep afsluiten
4. Inlaattraject reinigen
5. K&N inleg-luchtfilter (groot verschil merkbaar)
6. Consequent dezelfde motorolie gebruiken
7. De JUISTE viscositeit motorolie gebruiken (zie serviceboekje)
8. Gedegen onderhoud aan het voertuig

Er is nog een oplossing die ik echt pas als laatste wil toepassen:
De sleutel niet meer in het contactslot stoppen, maarre  :eusa_shhh:!! Anders doet iedereen dat straks!  :eusa_doh:

denkweb

Citaat van: A3 op 25-03-2007 13:19:06
Nee, gerecycelde lucht komt niet eens bij LMM in de buurt.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoelang zo'n Tdi eigenlijk meegaat?

Motorisch bijna onverslijtbaar.
Motoren komen op de sloop eigenlijk alleen terecht na schade, niet-tijdig wisselen distributieriem en het uit elkaar vallen van het voertuig waarin deze gemonteerd zit.

508.000km hedenmorgen...   :eusa_clap: