EGR-klep op Tdi

Gestart door denkweb, 27-03-2004 18:58:06

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Het vervelende is natuurlijk dat als er nu écht iets mis is met je motor, je dat niet (of te laat) zult weten omdat het lampje al voor iets onschuldigs brandt.....
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: Marc O. op 17-10-2007 21:28:57
Het vervelende is natuurlijk dat als er nu écht iets mis is met je motor, je dat niet (of te laat) zult weten omdat het lampje al voor iets onschuldigs brandt.....

Daarom wil ik dus wel dat de software er voor zorgt dat het lampje niet meer gaat branden bij uitgeschakelde klep.

De tuner was nog niet helemaal zo ver met die software bij Remond, zal ongeveer nog twee weken duren, waarschijnlijk.

Komt dus wel goed  ;)

Rayman

Even voor de duidelijkheid; helaas was de software ten tijde van het chippen nog niet gereed (mede wegens tijdsgebrek) Het kenveld dat de aansturing van de storingsmelding (EGR) meldt was nog niet aangepast. Over 2 a 3 weken moet ik terugkomen voor deze aanpassing ;)

elianmars

Citaat van: Rayman op 17-10-2007 21:34:47
Even voor de duidelijkheid; helaas was de software ten tijde van het chippen nog niet gereed (mede wegens tijdsgebrek) Het kenveld dat de aansturing van de storingsmelding (EGR) meldt was nog niet aangepast. Over 2 a 3 weken moet ik terugkomen voor deze aanpassing ;)

Dus de software is er wel, maar er was voor jouw wagen geen tijd meer, als ik het goed begrijp?

Rayman

Citaat van: elianmars op 17-10-2007 21:37:10

Dus de software is er wel, maar er was voor jouw wagen geen tijd meer, als ik het goed begrijp?

Sofware was nog niet gereed ivm tijdgebrek; had niets met mijn auto van doen.

elianmars

Citaat van: Rayman op 17-10-2007 21:38:20
Citaat van: elianmars op 17-10-2007 21:37:10

Sofware was nog niet gereed ivm tijdgebrek; had niets met mijn auto van doen.

Ok, dan had ik je toch goed begrepen  ;D

kyro

voor m,n twijfel dan !!!!

sluit de EGR klep voor de winter weer aan !!!
omdat ik gelezen en gehoord heb dat dan de motor
toch (wat) eerder op temp is dan met afgesloten klep
(wat dan weer beter voor de motor zou zijn)

alleen waar praten we dan over ?? 

heb 't niet geprobeerd maar..................

loopt tie minder goed na 'n winter nacht met dichte klep ?
hoeveel langer duurt 't eerdat tie op bedrijfs-temp is ?

elianmars

Wat hebben we tegenwoordig nog voor winters, dan?  :eusa_think:

Ik vind de wagen op dit moment dus veel soepeler lopen, waarom zou ik het dan terug draaien?
Het is nu niet echt koud, maar ik had niet het idee dat de motor (veel) later op temperatuur was dan vanmorgen. Zal vast wel loslopen.

kyro

Citaat van: elianmars op 17-10-2007 22:24:34
Wat hebben we tegenwoordig nog voor winters, dan?  :eusa_think:

Ik vind de wagen op dit moment dus veel soepeler lopen, waarom zou ik het dan terug draaien?
Het is nu niet echt koud, maar ik had niet het idee dat de motor (veel) later op temperatuur was dan vanmorgen. Zal vast wel loslopen.

zeker, zijn de winters zachter !! maar als je 'm  s 'ochtends hoort nagelen
naar 'n nachtje rond de vriezer...............
vandaar dat ik 'm de winter door aansluit !!
maar misschien dat dit meer berust op gemoeds-rust
dan op feiten !!!
vandaar m,n vragen

pimsam

Sneller opwarmen schijnt inderdaad te gebeuren met aangesloten EGR al denk ik dat dat alleen bij flinke vriestemperaturen significant verschil oplevert. Aangezien ik (afhankelijk of ik de kinderen moet halen / brengen) 20 tot 30 km rijd, komt de motor net op temperatuur. Als het kouder wordt, zou het theoretisch beter moeten zijn om de eerste km's met EGR te rijden.
Oplossing zou kunnen zijn om electrisch bestuurde afsluiter op het vacuumslangetje van de EGR aan te sluiten. Bijvoorbeeld een benzineafsluiter (van een lpginstallatie voor carburateurs). Is snel en eenvoudig aan te sluiten en de EGR kan van binnen bestuurd worden.

BasV70

De EGR-klep is toch primair bedoeld om de uitstoot van zgn schadelijke NOx-gassen te voorkomen/beperken? In mijn beleving gebeurt dat door het toevoegen van wat uitlaatgas aan de inlaatlucht, waardoor de verbranding van de diesel minder volledig is en daardoor de temperatuur iets lager blijft. Dit zou de vorming van de schadelijke NOx-gassen beperken. Kortom, een werkende EGR klep zou dus theoretisch een 'koelende' werking hebben en een afgesloten klep dus een verwarmende....  :eusa_think: :eusa_think:

Dus als de winterbanden uit de schuur komen en er antivries in de ruitensproeiertank gaat ook maar meteen de EGR-klep afsluiten ;D

Als ik het mis heb dan hoor ik dat natuurlijk graag.... ::)

Gr.

Snellebaksteen

:
Citaat van: pimsam op 18-10-2007 10:45:01
Oplossing zou kunnen zijn om electrisch bestuurde afsluiter op het vacuumslangetje van de EGR aan te sluiten. Bijvoorbeeld een benzineafsluiter (van een lpginstallatie voor carburateurs). Is snel en eenvoudig aan te sluiten en de EGR kan van binnen bestuurd worden.

Als je het dan echt mooi wilt doen hang je die brandstof afsluiter weer aan een relais dat door je temperatuur sensor geregeld word. Rij je alleen met een afgesloten klep tot de motor warm is en hoef je niks zelf te regelen :eusa_dance
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

hathü

Die van mij heeft een motorverwarming, dus als het echt vriest de stekker erin en met warme motor wegrijden. Nadeel is dat je niet overal een stopkontakt ter beschikking hebt.

pimsam

Regeling via een temp sensor zou inderdaad nog mooier zijn.

CiteerGeplaatst door: BasV70  geplaatst op: Vandaag om 11:42 
Voeg citaat toe 
De EGR-klep is toch primair bedoeld om de uitstoot van zgn schadelijke NOx-gassen te voorkomen/beperken? In mijn beleving gebeurt dat door het toevoegen van wat uitlaatgas aan de inlaatlucht, waardoor de verbranding van de diesel minder volledig is en daardoor de temperatuur iets lager blijft. Dit zou de vorming van de schadelijke NOx-gassen beperken. Kortom, een werkende EGR klep zou dus theoretisch een 'koelende' werking hebben en een afgesloten klep dus een verwarmende....   

Dus als de winterbanden uit de schuur komen en er antivries in de ruitensproeiertank gaat ook maar meteen de EGR-klep afsluiten 
Daar heb je gelijk in. Maar de inlaatlucht wordt opgewarmd door de bijgemengde uitlaatgassen en dit schijnt een positief effect te hebben op de opwarming van de motor. Ik heb het nooit gemeten maar alleen op verschillende fora gelezen. Je zou kunnen meten hoe lang het duurt voordat de temp meter nu op 3 uur staat en dat straks vergelijken met vriestemperaturen en aangelsloten / losgekoppelde EGR. Als ik het niet vergeet, zal ik het de komende dagen eens gaan meten.

MrBrico

*voegt toe : leuk linkje waarin ook EGR behandeld wordt.
Just my 2 cents ...
"It's your decision .. you don't need eyes to see; you need vision"