Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Na eerst wat andere probleempjes te hebben opgelost, pak ik deze maar meer op. Ik dacht, na een hint van Thuur: laat ik de boordspanning eens controleren.

Bij stationair draaiende motor meet ik op de accupolen zo'n 13,6 volt. Geef ik een dot gas, dan zakt het aantal volts naar 13,0. Als de motor terugzakt naar stationair, gaat het weer naar ongeveer 13,6 volt.

Ik had sowieso begrepen dat 13,6 zo'n beetje de ondergrens is. Maar dat-ie naar 13 volt duikt, is toch niet normaal?

Eigenlijk wil ik de spanning ook nog meten op de dynamo zelf, maar ik ben er nog niet achter hoe je daar goed bijkomt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Vanavond kijk ik ook even of de multiriem soms niet slipt bij gas geven. Dat zou de inzinking van de spanning ook kunnen verklaren lijkt mij.

thuur

Nee, dat is zeker niet normaal nee. Op de dynamo meten: er loopt een dikke rode kabel naar de dynamo, aldaar onder een zwart kapje erop geschroeft. Zwart kapje los (let op: hier staat continu spanning op!) en daar prik je de meetpen op. Massa gewoon op de accu meten, en voor de vorm ook even op het blok.

Gr 8)

Ries van de Zilverschuit

Joh, wat een gefrut is dat om die meetpen op de juiste plaats te krijgen. Maar toen leverde de meting circa 13,8 volt op, met een poep gas erbij net na de start ietsje meer dan 14 volt, na een poosje draaien nog maar 13,9 volt. Dat lijkt mij normaal. Zit dus iets verval in naar de accu. Het aansluitpunt op de dynamo zag er wel wat gecorrodeerd uit. De plaats van de massa maakte geen verschil.

Nog eens goed gekeken wat er gebeurt, maar die spanningsterugval doet zich nog steeds voor, maar niet zoals ik eerder meldde bij een dot gas, maar juist als het gas terugzakt en wel op het moment dat hij-ie weer bijna tot stationair zakt. Op de dynamo daalt de spanning dan zelfs tot 12,9 volt.

De riemspanner bewoog net na het starten duidelijk zichtbaar, maar na verloop van tijd nog maar heel lichtjes. Ik kon niet zien of de multiriem slipte. Leek mij van niet.

Wel viel mij wat anders op: de poelie van de aircocompressor draait niet mee als de airco uitstaat. Zet ik de airco aan dat dat hoor je een klik en draait hij mee, daarna weer een klik en hij staat stil. In het begin vrij snel na elkaar, later volgens mij minder.

Is het normaal dat die poelie niet meedraait en de multiriem er overheen glijdt? Ik zal ook eens gaan zoeken op aircocompressor. Zou dat instabiliteit in de loop van de multriem kunnen hebben en daarmee op de dynamo?

Of blijft de dyname toch de hoofdverdachte?

volvobug

Citaat van: R-man T op 01-06-2011 21:50:53
...
Wel viel mij wat anders op: de poelie van de aircocompressor draait niet mee als de airco uitstaat. Zet ik de airco aan dat dat hoor je een klik en draait hij mee, daarna weer een klik en hij staat stil. In het begin vrij snel na elkaar, later volgens mij minder.

Is het normaal dat die poelie niet meedraait en de multiriem er overheen glijdt? Ik zal ook eens gaan zoeken op aircocompressor. Zou dat instabiliteit in de loop van de multriem kunnen hebben en daarmee op de dynamo?
...
Compressor heeft een magneetkoppeling. Als de airco niet ingeschakeld is loopt de poelie van de compressor inderdaad vrij. Multiriem drijft hem dan wel aan hoor. Als de airco inschakelt (de klik) wordt de koppeling magnetisch tot stand gebracht en wordt de compressor daadwerkelijk aangedreven. Daar is dus niets afwijkends aan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Dus als ik het goed begrijp, mag die aandrijfrol van de aircopomp niet draaien als de airco uitstaat?. De riem slipt dan over de stilstaande rol heen? Als ik de airco aanzet, loopt die rol wel mee. Er is dan duidelijk een klik hoorbaar. Bij de volgende klik staat die rol weer stil, terwijl de riem doordraait.

Nou, als dat normaal is, dan moet ik verder zoeken. Rare constructie vind ik het wel. Volgens mij zou die riem daar best wel eens van kunnen slijten.

KIM

Ben je in het bezit van een scope of kun je er aan 1 komen?
Meten met de scope in de AC stand kan je vertellen of je dynamo nog in orde is. De symptomen lijken op een of meer defecte dioden in je dynamo.
Indien je een scope hebt, kun je in de AC stand een rimpelspanning waarnemen; bij een defecte diode zal met regelmaat 1 van de rimpels dieper dan de rest zijn. Brandt het dynamolampje niet heeeeeeel zwak (= alleen waarneembaar in het donker). Ik heb dat bij mijn vorige 850 meegemaakt en met de scope een defecte diode geconstateerd.

Een te lage spanning zou theoretisch de foutcodes kunnen veroorzaken. Ik heb er wel een beetje mijn twijfels over echter. Meestal is een spanning van 10,5 V de minimale spanning waarbij het motormanagement nog kan functioneren.

Aan de andere kant; je weet het nooit. Het lijkt in ieder geval niet te kloppen met je dynamo.

volvobug

Citaat van: R-man T op 01-06-2011 23:26:33
Dus als ik het goed begrijp, mag die aandrijfrol van de aircopomp niet draaien als de airco uitstaat?. De riem slipt dan over de stilstaande rol heen? Als ik de airco aanzet, loopt die rol wel mee. Er is dan duidelijk een klik hoorbaar. Bij de volgende klik staat die rol weer stil, terwijl de riem doordraait.

Nou, als dat normaal is, dan moet ik verder zoeken. Rare constructie vind ik het wel. Volgens mij zou die riem daar best wel eens van kunnen slijten.
De riem slipt niet over een stilstaande rol. Het is een vrijlooppoelie die aangedreven wordt zonder de as van de compressor mee te nemen. Pas als de airco inschakelt, anders gezegd de magneetkoppeling inschakelt, wordt de buitenste " schijf"  die je stil ziet staan, naar de draaiende poelie getrokken en begint mee te draaien. Die buitenste schijf zit op de ingaande as van de compressor gemonteerd, waardoor de compressor daadwerkelijk gaat werken.
Er is dus geen slippende riem op de aircoaandrijving, don't worry  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: KIM op 01-06-2011 23:29:49
Ben je in het bezit van een scope of kun je er aan 1 komen?

Een te lage spanning zou theoretisch de foutcodes kunnen veroorzaken. Ik heb er wel een beetje mijn twijfels over echter. Meestal is een spanning van 10,5 V de minimale spanning waarbij het motormanagement nog kan functioneren.

Aan de andere kant; je weet het nooit. Het lijkt in ieder geval niet te kloppen met je dynamo.

Nee, een scope heb ik niet. Er zit hier wel een revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren: Auto Elektra. Ik zal die eens benaderen of ze dat kunnen meten.

Anderzijds: de kans is dus klein dat deze spanningfluctuatie foutcodes veroorzaakt. Ik denk dat ik nog maar eens goed de sonde doormeet met de info die ik heb. Ook om je kijken hoe daar de spanningsinzinking doorkomt. Heb een verlengkabeltje liggen voor de sondekabel, daar ga ik een mooi meetsnoertje van maken. Dat gefrut op de versnellingsbak ben ik een beetje zat.

Ga ik deze week mee aan de slag. 

CiteerEr is dus geen slippende riem op de aircoaandrijving, don't worry

Aha, dus alleen de binnenkant draait mee en de buitenkant niet als de airco uitstaat. Optisch bedrog dus. Ik zal nog eens goed kijken.

Ries van de Zilverschuit

Vanavond tussen de buien door maar eens verder gaan kijken en de spanning op de grijze en zwarte draad bij stationair gemeten. Ik krijg het volgende. (Er vanuit gaande dat de kleine spanningfluctuatie van de dynamo niet de oorzaak van de foutcodes zal zijn.)

Het voltage loopt in stapjes op tot net onder de 0,4 V en valt dan terug naar de 0 volt. Neem ik aan, want de terugval gaat zo snel dat ik het bodemniveau niet kan vaststellen. Soms verschijnt er dan zelfs een - op het display. Daarna loopt het voltage weer op tot net onder de 0,4 volt. Om vervolgens weer terug te vallen. Ik dacht begrepen te hebben dat het signaal moest pendelen, maar bedoelen ze dan dit verschijnsel daarmee?

Je schijnt volgens Bosch ook de frequentie te kunnen meten aan het signaal, ik neem aan ook op grijze en zwarte draad, maar de frequentie vloog alle kanten op. Misschien meet ik op de verkeerde punten, maar het zou bij stationair in ieder geval maar dan 0,5 Hz moeten zijn. 

Wie geeft weer een hint?

KIM

Waar wilde je op meten? De verwarming of het signaal?

De verwarming wordt waarschijnlijk in de koude toestand eerst volledig aangestuurd met 12V, na een korte tijd zal dit signaal veranderen in een duty-cycle signaal van 12V, met een duty cycle van 50% (dwz een blokspanning die 50% van de tijd 0V is en 50% van de tijd 12V). Wanneer de sensor op temperatuur is, zal de spanning volledig wegvallen.
Verwarmingsdraden zijn de twee witte draden.

Het signaal is een sinus achtig signaal met een frequentie van 0,5 - 16 Hz, afhankelijk van het motortoerental (hoger motortoerental = hogere frequentie). De spanning behoort te varieren tussen 0,1V en 0,9V (of in sommige gevallen tussen 0V en 5V).
Signaaldraden zijn de grijze en de zwarte.

Ries van de Zilverschuit

Heb me voorlopig even gericht op het signaal, de grijze en zwarte dus. Zie mijn vorige post. De spanning varieert inderdaad had ik begrepen, maar ook volgens het patroon dat ik schets? Uit Bosch-docu begreep ik dat laag voltage arm (minder dan 0,4V)  betekent en hoog rijk (meer dan 0,6v).

Omdat het de tweede sonde is die de twee foutmeldingen geeft, veronderstel ik in eerste instantie dat het probleem aan de autokant zit en niet aan de sondekant.

Wat de verwarming betreft, denk ik dat de autokant wel goed zit. Daar meet ik de door Vadis voorgeschreven voltages op de twee witte draden aan de connector. De weerstand aan de sondekant is kleiner dan 30 ohm. Oké volgens Bosch.
Mogelijk is foutcode 512 (verwarming) een gevolg van 212 (signaal), maar welk verband dan, dat weet ik ook niet.

Als het meetbeeld (voltage/frequentie) niet klopt op de grijze en zwarte draad aan de sonde, dan ga ik in tweede instantie toch maar uit van een kapotte derde sonde. Maar daar gelooft de leverancier helemaal niets van natuurlijk.

Maar wie kan mij vertellen of dat meetbeeld klopt?

KIM

Als je bedoelt dat je aan het meten bent aan de sensor die achter de katalysator zit, dan mag het signaal niet wisselen; je zou dan een constante spanning moeten hebben van ofwel rond de 0,4V, ofwel rond de 0,7V. Beide spanningswaarden stemmen overeen met een lambdawaarde van 1.
Pendelt deze waarde wel, dan zou er een foutcode op katalysator efficiency moeten worden gezet en is je kat versleten.

Ries van de Zilverschuit

Nee, joh, het gaat om de voorste sonde. Daar komen de foutmeldingen vandaan. Daarop heb ik ook de meting gedaan. De vraag blijft dus of het meetbeeld oké is of niet.

Ries van de Zilverschuit

Even over internet gestruind en toen kwam ik de lambdasondesite van Bosch tegen.

Mijn auto schijnt een sprongsonde te hebben, die, afhankelijk van de zuurstof in het uitlaatgas, een voltage te geven dat heen en weer gaat tussen 0,1 en 0,9 volt als hij op bedrijfstemperatuur is en stationair draait.

Nu gaat mijn sonde wel heen en weer, maar ook volgens het juiste patroon? Als ik de info van Bosch goed lees moet het signaal tussen 0,1 en 0,9 bewegen. Met afnemende en toenemende stapjes, zo lijkt Bosch te suggeren, als staat dat er niet letterlijk. Hoe groter de spanningsprong des te beter is de conditie van de sonde. Gemiddeld zou er dan een waarde van circa 0,5 v moeten zijn.

Valt jullie inziens een stijgende spanning naar 0,4 volt gevolgde door een terugval naar circa 0 (zoals eerder beschreven) binnen de normale situatie zoals door Bosch beschreven?  

Ik krijg de indruk van niet, al kan ik daar geen bevestiging van krijgen. Heeft iemand zelf wel eens deze meting verricht en hoe verliep de spanningsverandering bij jou? Corrigeer me als ik het fout zie.