The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Volvo en remmen... Wat een slechte combinatie blijkt dat toch elke keer weer te zijn; bij alle Volvo's die ik tot nu toe heb gehad was het gezeik met de remmerij. Wat ben ik dan tegen gekomen?
- Trillende remmen,
- Remmen die gaan faden bij het maken van een afdaling met enkele auto,
- Een wegzakkend rempedaal,
- Loslaten van de remvoering van de handrem.

Bij de R zijn de eerste twee punten de reden geweest voor het feit dat er nu 320 mm remmen voor omheen zitten.

Waarom deze klaagzang?
Vorige week heb ik de XC ter keuring aangeboden. De auto werd afgekeurd. Waarop? De handrem: Deze levert niet voldoende remmend vermogen.
Dus dit weekend de boel maar eens losgehaald, schoongemaakt, een beetje hammerite erover en alles afgesteld. Dan moet het goed werken zou je zeggen want er zit volldoende voeringmateriaal op de remschoenen. Ik ben niet tevreden: Ondanks al het werk heeft de auto een vertraging waarmee je alleen op ijs misschien een handrembochtje kunt doen.

Een hoop werk dus met een matig resultaat. Affijn; ik zal m morgen op de remmenbank zetten en kijken wat de uitkomst is. Als het te laag is, weet ik niet goed meer wat ik moet doen. Het is toch onzin om een net en werkend systeem volledig te vernieuwen?

Marc O.

Citaat van: KIM op 21-09-2014 17:22:49
Ondanks al het werk heeft de auto een vertraging waarmee je alleen op ijs misschien een handrembochtje kunt doen.

iiiieeeeep! ;D

Maar zonder gekheid, ik heb niet de illusie dat ik míjn auto op iets anders dan ijs of sneeuw tot een handrembochtje kan verleiden. Daarvoor is de bijtkracht van die dingen echt veel te gering.
...The Nile isn't just a river in Africa...

V70R^2

Die van ons werd afgelopen zomer ook afgekeurd op de handrem, ik alles schoongemaakt en gesmeerd en goed gespannen en NOG niet voldoende vertraging..

Ik heb gewoon de boel bij de handrem zelf  (die torx bout onder je middenarmsteun) ZO strak gedraait dat die zelfs een beetje aanliep, maar met 3 kliks aantrekken voldoende vertraging om door de APK te komen.

Daarna gewoon weer losjes gezet ;D Parkeer hem toch altijd in P met automaat, en handbak gewoon in de 1e.

Ewout Schalkwijk

Ik heb vier jaar geleden de kabels en voeringen vervangen en sindsdien doet die het perfect. Zelfs nog in het voorjaar op jouw dijkje voor de deur geprobeerd. Wel gebruik ik om die reden de handrem veel. Zo blijven de kabels goed gangbaar.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Ik zou dat best willen Ewout, maar dat investeren in de XC mag van mij nu wel even ophouden.
Inmiddels is er voor meer dan 1500 euro aan verspijkerd en het is nog niet klaar.

arjen850

Citaat van: KIM op 21-09-2014 18:20:49
Ik zou dat best willen Ewout, maar dat investeren in de XC mag van mij nu wel even ophouden.
Inmiddels is er voor meer dan 1500 euro aan verspijkerd en het is nog niet klaar.

Herkenbaar Kornelis;) maar de kabels zijn ook mijn eerste verdachten als ik het zo lees..

KIM

Morgen maar even kijken wat de uitkomst is. Anders dan toch maar de kabel vervangen.

Taranis

- Trillende remmen,

Bij de R zijn de eerste twee punten de reden geweest voor het feit dat er nu 320 mm remmen voor omheen zitten.

Alsof die niet kunnen trillen... ik heb ze na 30.000 km al krom. En dan let ik er expres nog op dat ik niet met m'n poot op de rem blijf staan bij het stoplicht maar zet de automaat even in neutraal als ik net daarvoor stevig aan het remmen geweest ben.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-09-2014 17:51:48
Ik heb vier jaar geleden de kabels en voeringen vervangen en sindsdien doet die het perfect. Zelfs nog in het voorjaar op jouw dijkje voor de deur geprobeerd. Wel gebruik ik om die reden de handrem veel. Zo blijven de kabels goed gangbaar.

Nu ben jij inmiddels ook wel handremexpert: de handrem van de XC heeft het nog nooit zo goed gedaan als nadat jij 'm onderhanden had genomen. En bleef het ook doen.

On-topic: volgens mij heeft forumlid Pino143 deze ellende ook gehad en daar was het vervangen van de kabels ook het winnende antwoord.

V70geRwin

Citaat van: Taranis op 22-09-2014 11:26:53
- Trillende remmen,

Alsof die niet kunnen trillen... ik heb ze na 30.000 km al krom. En dan let ik er expres nog op dat ik niet met m'n poot op de rem blijf staan bij het stoplicht maar zet de automaat even in neutraal als ik net daarvoor stevig aan het remmen geweest ben.

Door een plas gereden vlak na hard remmen?
Toch maar aan een echte BBK?  ;)

Taranis

Citaat van: V70geRwin op 22-09-2014 11:45:23

Nee, ze zijn amper ingesleten (rem niet zoveel) dus ik laat ze wel een keer afdraaien. Eerst nog genoeg andere wensen voordat ik geld aan een BBK uit ga geven die ik 2x per jaar gebruik (in alle andere situaties voldoen de huidige remmen ook).

Chris

- Trillende remmen,

Herkenbaar. Ik let eigenlijk best wel op dat ik niet onnodig slepend rem, en ook bij het verkeerslicht netjes voetje van de rem. Toch heb ik ook weer last van trillingen, gelukkig niet heel erg. Bij mij is het weer wat erger geworden na een ritje door Duitsland met wat hogere snelheden en door de drukte regelmatig rustig moeten bijremmen. Blijkbaar gaat die combi toch niet helemaal lekker met wat er nu onder zit. En ik wil ook niet continu hard in de ankers omdat dat beter zou zijn, vinden de passagiers ook minder comfy.

V70geRwin

Citaat van: Taranis op 22-09-2014 11:50:45
Citaat van: V70geRwin op 22-09-2014 11:45:23

Nee, ze zijn amper ingesleten (rem niet zoveel) dus ik laat ze wel een keer afdraaien. Eerst nog genoeg andere wensen voordat ik geld aan een BBK uit ga geven die ik 2x per jaar gebruik (in alle andere situaties voldoen de huidige remmen ook).

Trillen heb je dus niet elke keer last van als je remt?
Afdraaien is zeker een goede optie, heeft mij bij een 302 set ook al een keer goed geholpen.
Sommigen kunnen dit aan de wagen, dan corrigeer je gelijk andere "oneffenheden".

Taranis

Citaat van: V70geRwin op 22-09-2014 11:58:55

Nee, alleen bij stevig doorremmen. Daarom t(r)il ik er ook niet zo zwaar aan, als je normaal doet heb je er geen last van.

V70geRwin

Citaat van: Taranis op 22-09-2014 13:11:01
Citaat van: V70geRwin op 22-09-2014 11:58:55

Nee, alleen bij stevig doorremmen. Daarom t(r)il ik er ook niet zo zwaar aan, als je normaal doet heb je er geen last van.

Bij mijn huidige 302 set heb ik dat ook, bij harder remmen trillen, normaal valt het wel mee.
Wel bijzonder overigens maar binnenkort komt er een upgrade onder.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-09-2014 17:51:48

Nu ben jij inmiddels ook wel handremexpert: de handrem van de XC heeft het nog nooit zo goed gedaan als nadat jij 'm onderhanden had genomen. En bleef het ook doen.

On-topic: volgens mij heeft forumlid Pino143 deze ellende ook gehad en daar was het vervangen van de kabels ook het winnende antwoord.

:-*

Dus KIM, je weet waar de expert woont... Wanneer kom je? :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein