LPG-stationair: elke drie seconden trilt de motor

Gestart door ris, 12-03-2011 18:02:40

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Dat durf ik niet te zeggen, ik zou zelf de gok niet nemen.
Anders kom je even langs en zetten we hem voor je vakantie terug op de standaard waarde.
Dan maar even een onregelmatig stat. Als je verdamper niet al te ongelukkig berijkbaar zit (daar beneden) kunnen we die ook meteen meenemen.

ris

Ha Yits,

Erg sympathiek, dat je het aanbiedt.
Ik weet niet of het een flinke klus is. De verdamper zit onder de accu. Dieper dan die van jou.
Ik heb trouwens net de stappenmotor vervangen. Dat ging wel heel erg snel.
Moet ik nog even afwachten wat voor effect dat heeft? Of zal ik de verdamper nu ook vervangen?

razorx

Normaar is het vervangen van de verdamper in het donker in een uur gedaan.
Bij jou zit ie wat lastiger geplaatst. Ik zou als je toch bezig bent voor zekerheid gaan. De verdamper heb je immers al.

ris

Vandaag naar Yits geweest.
Was erg gezellig, leerzaam en veel werk.

De nieuwe stappenmotor had geen effect. De problemen bleven hetzelfde.
Vandaag hebben we de verdamper vervangen en Yits heeft de gasinstallatie opnieuw ingeregeld.
De auto rijdt weer fantastisch!

Voor een uitgebreid verslag lees de blog van razorx. (pagina 92)

Yits ontzettend bedankt.

En nu op vakantie.

ris

Heerlijke vakantie gehad. En met auto terug gekomen.

De auto loopt erg mooi stationair. Het overschakelen naar gas gaat ook vlekkeloos.

Toch zijn er paar problemen.
- Op lpg komt het regelmatig voor dat als je vanuit stationair gas geeft, de motor gaat inhouden. (het toerental loopt terug naar 400).
Op benzine is dit probleem niet.
- Bij ± 120 km/u begint de motor te stotteren. Op benzine hetzelfde maar dan in mindere mate.
- Op lpg heeft de motor moeite een heuvel op te komen. Gas diep intrappen. 120 km/u is dan wel het maximale wat je kunt halen.
- Bij vlakke stukken rijdt de auto op lpg makkelijk 150 km/u. (Het verbruik is t.o.v. de oude verdamper gelijk gebleven)

Jammergenoeg is voor de tweede keer de kachelweerstand (deltamil) gesneuveld. Wel raar want de kachelmotor loopt perfect.

Verder erg genoten.

razorx

Citaat van: ris op 10-05-2011 23:55:11
- Op lpg komt het regelmatig voor dat als je vanuit stationair gas geeft, de motor gaat inhouden. (het toerental loopt terug naar 400).
Op benzine is dit probleem niet.
Ik vermoed dat de full throttle option door Luccio niet helemaal lekker staat
Citeer
- Bij ± 120 km/u begint de motor te stotteren. Op benzine hetzelfde maar dan in mindere mate.
Kijk hier naar de gemeenschappelijke factoren, met name onsteking
Maar een krakende TPS of slecht kontakt kan ook rare zaken veroorzaken.
Ik zou eerst checken of je foutcodes hebt.
Citeer
- Op lpg heeft de motor moeite een heuvel op te komen. Gas diep intrappen. 120 km/u is dan wel het maximale wat je kunt halen.
- Bij vlakke stukken rijdt de auto op lpg makkelijk 150 km/u. (Het verbruik is t.o.v. de oude verdamper gelijk gebleven)
Ook hier denk ik aan de "full throttle" option. 200 moet goed te halen zijn.

Groeten,
Yits.

ris

Ha Yits,

Het kan de TPS zijn.
Het rare is dat het inhouden pas in buitenland een probleem ging worden. In Nederland (450 km gereden) reed hij perfect.
Alleen het trekken was vanaf het begin al matig. Denk je dat de distributieriem weer een tandje verschoven is?

Voor de foutcodes moet ik nog even wachten. De auto is nog paar dagen op vakantie.

ps. Kan het niet zijn dat de verdamper te weinig gas binnenkrijgt?
Na het tanken heeft hij n.l. de eerste ±50 km geen last van inhouden?

elmarconi

Citaat van: ris op 11-05-2011 21:26:00
Denk je dat de distributieriem weer een tandje verschoven is?

Is er een nieuwe spanner opgekomen?
--
Autogas Inside . . .

ris

Nee, Ik was erbij op de sleuteldag.
En spanning zat erop (Met de bankschroef en veel geduld).
Maar of je zo kan testen of het voldoende is?

ris

De volvo is weer terug.

Vandaag de foutcodes uitgelezen.
Er komen geen foutmeldingen voor. (Is trouwens tot nu toe nog nooit voorgekomen)

Nog twee vragen:
- Als het aan de TPS ligt, dan moeten dezelfde symptomen toch ook bij benzine voorkomen?
Op benzine houdt de motor n.l. niet in.
- Kan de distributieriem weer verschoven zijn, als de spanner niet goed meer werkt?

razorx

Hey Ris,

Even een vraagje: De na de vakantie genoemde probleempunten, had je die de eerste tijd na vervanging van de verdamper niet?
Kwamen in die eerste kleine 500 km ook ritjes op de snelweg voor en met welke snelheid?

In Vadis staat beschreven hoe je de distributie riemspanning kan checken. Ik kan er alleen nu even niet bij.
Misschien dat iemand anders dat verhaal wil posten.

Groeten,
Yits.

ris

Nadat wij de verdamper vervangen hebben heeft hij perfect gereden. Alleen viel mij op dat hij niet veel trekkracht had. Pas na ± 1000 km kwamen de problemen met het inhouden en het inhouden bij 3000 toeren.
Stationair loopt de motor perfect. Start direct en schakelt ook goed over.

ris

Vandaag het gashuis gedemonteerd en gereinigd. Wat mij opviel is dat er geen sludge in de vlamdover zat.
Wel olie in het gashuis tot aan de klep toe. Is dit een teken dat de carterventilatie vervangen moet worden? Er is geen grote overdruk (oliedoptest).

Ik heb er een uur gereden en tot nu houdt de motor niet meer in als je vanuit stationair gas geeft.
Hij stottert nog wel bij de 3000 toeren en trekken doet de motor ook nog niet goed.

De distributiedeksel eraf gehaald. De snaar kon ik ongeveer 1 cm aan de linkerzijde indrukken. Geen idee of dit een normale spanning is. Op tijd controleren ging moeilijker. Bij een automaat kan je de merktekens op de juiste stand zetten door aan de krukas te draaien. Maar zo'n grote sleutel had ik niet. (Wie weet wat voor maat dopsleutel je hiervoor nodg hebt?)

thuur

Wat olie is normaal, druk echter liever niet. Ik zou het zeker op de agenda zetten, de keerring die graag de geest geeft zit achter 4 uur sleutelwerk verborgen.

Rechterzijde moet strak staan. Dopje 30.

Gr 8)

ris

Ik ga, na het aanschaffen van dopje 30, de ontsteking controleren. Lijkt mij sterk dat hij weer een tandje verschoven is.

Maar wat zal dan de reden zijn dat hij niet wil trekken op gas en benzine?
- Nieuwe bougies
- Nieuwe verdeler en rotor
- Schoon gashuis en stationairregelaar
- Werkende tps

p.s. Ik ga nog een lambdasonde en map-sensor aanschaffen.