De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Citaat van: spekkie99 op 24-11-2013 14:34:30
Bezinedruk hoort volgens mij stabiel te zijn. Zakt alleen in als je pomp het niet bij kan houden of bij een mindere drukregelaar.

Lekker bezig  :eusa_clap:

Dat dacht ik dus ook :eusa_think: maar weet dit niet zeker....Ga dit toch binnenkort eens meten/testen ;D

Heb in ieder geval een nieuwe drukregelaar liggen die gemonteerd word als ik de injectoren gaat wisselen en denk ook sterk aan een andere brandstofpomp omdat ik nog steeds met de originele rond rijd...deze kan dus gewoon een keer kapot gaan en dan sta je...Zit nog te denken welke pomp ik ga gebruiken: Walbro 255 of een DW300. Ben daar nog niet helemaal aan uit.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Gisteren begonnen met de Volvo APK klaar te maken aangezien deze in januari weer gekeurd moet worden....
Van de zomer was er een popnageltje van een handremkabelklemmetje afgebroken/afgerot en is de kabel tegen de band gekomen....natuurlijk niet direct opgemerkt en de ommanteling was tot het staal weggesleten :eusa_wall:

Dus hier maar mee begonnen: gelijk maar 2 kabels besteld, onder het motto van "nu ik toch bezig ben" :eusa_whistle:
Heb eigenlijk uit macht van gewoonte gelijk de klauw en schijf er af gehaald wat achteraf eigenlijk niet nodig bleek te zijn....
Dus de andere kant lekker laten zitten ;D

Je stelt de handrem zo ver mogelijk terug en trekt de kabel uit het gat dan zie je dus bovenstaand. En met een schroevendraaier kan je het "hefboomschanier" binnen door het inspectie gaatje blokeren door hem daar in/tussen te steken. Kabel uit het klemmetje schuiven en nieuwe er weer in! Met nieuwe popnagels van 5mm de klemmen weer vastgezet => had geen 4mm meer en deze rotten ook wat minder snel door denk ik maar :P

Best simpel en snel! Alleen word deze tijdsbesparing gelijk weer teniet gedaan door al het werk wat je binnen moet doen...wie dat verzonnen heeft...Afijn...

Maar het was geen overbodige luxe geweest: de andere kabel die nog goed leek ( die maar gelijk ook vervangen heb) was toch niet zo goed meer => zat net bij het blokje (dat je aan de carrosserie vast schroeft) een klein knikje en ging erug zwaar...
Al met al toch een klein middagje bezig geweest maar alles is weer perfect :eusa_dance: Volgend jaar de schijven, blokken en handremschoentjes vervangen.

Van de week ook nog een doosje binnen gekregen met de nodige onderdelen voor de voorwielophanging:

Het gele doosje is niet voor dit project => is een nieuwe breedbandsensor met 1 meter langere kabel omdat ik de sensor verderop in de voorpijp wil monteren omdat deze toch nog te warm word.

In het doosje zitten de voorpootlagers, veerpootrubbers, stootrubbers en handremschoentjes. Dit alles eens een keer van Febi besteld. En wat schepte mijn verbazing?!

Hhmmm.... :eusa_think: ze hebben niet eens de moeite gedaan om het slijpsel van het weg geslepen originele nummer weg te halen ;D

Gelijk ook maar "Magic Camber" bouten er bij besteld omdat dit toch wel erug makkelijk maakt om de camber af te stellen!

Kreeg trouwens ook nog de opmerking dat ik maar eens vrij moet nemen om aan de Volvo te sleutelen : "Je koopt van alles maar je stapelt het alleen maar op! Bouw die zooi nou eens op die Volvo! Dan kan die teringzooi eens weg!"

Misschien dat ze toch wel ergens iet wat van gelijk heeft :eusa_whistle: (en dat is eigenlijk nog niet alles...)

MrCain

Citaat van: koen.s op 15-12-2013 17:28:53
Citaat van: MrCain op 15-12-2013 16:54:52
Gisteren begonnen met de Volvo APK klaar te maken aangezien deze in januari weer gekeurd moet worden....
Van de zomer was er een popnageltje van een handremkabelklemmetje afgebroken/afgerot en is de kabel tegen de band gekomen....natuurlijk niet direct opgemerkt en de ommanteling was tot het staal weggesleten :eusa_wall:

Dus hier maar mee begonnen: gelijk maar 2 kabels besteld, onder het motto van "nu ik toch bezig ben" :eusa_whistle:
Heb eigenlijk uit macht van gewoonte gelijk de klauw en schijf er af gehaald wat achteraf eigenlijk niet nodig bleek te zijn....
Dus de andere kant lekker laten zitten ;D

http://i1193.photobucket.com/albums/aa358/Mr-Cain/IMG_20131214_150246_zpse5bdaa66.jpg
Je stelt de handrem zo ver mogelijk terug en trekt de kabel uit het gat dan zie je dus bovenstaand. En met een schroevendraaier kan je het "hefboomschanier" binnen door het inspectie gaatje blokeren door hem daar in/tussen te steken. Kabel uit het klemmetje schuiven en nieuwe er weer in! Met nieuwe popnagels van 5mm de klemmen weer vastgezet => had geen 4mm meer en deze rotten ook wat minder snel door denk ik maar :P

Best simpel en snel! Alleen word deze tijdsbesparing gelijk weer teniet gedaan door al het werk wat je binnen moet doen...wie dat verzonnen heeft...Afijn...

Maar het was geen overbodige luxe geweest: de andere kabel die nog goed leek ( die maar gelijk ook vervangen heb) was toch niet zo goed meer => zat net bij het blokje (dat je aan de carrosserie vast schroeft) een klein knikje en ging erug zwaar...
Al met al toch een klein middagje bezig geweest maar alles is weer perfect :eusa_dance: Volgend jaar de schijven, blokken en handremschoentjes vervangen.

Van de week ook nog een doosje binnen gekregen met de nodige onderdelen voor de voorwielophanging:
http://i1193.photobucket.com/albums/aa358/Mr-Cain/Gele%20koni/DSC05009_zps5150101e.jpg
Het gele doosje is niet voor dit project => is een nieuwe breedbandsensor met 1 meter langere kabel omdat ik de sensor verderop in de voorpijp wil monteren omdat deze toch nog te warm word.

In het doosje zitten de voorpootlagers, veerpootrubbers, stootrubbers en handremschoentjes. Dit alles eens een keer van Febi besteld. En wat schepte mijn verbazing?!
http://i1193.photobucket.com/albums/aa358/Mr-Cain/Gele%20koni/DSC05010_zpsdec92347.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa358/Mr-Cain/Gele%20koni/DSC05011_zps795c15ad.jpg
Hhmmm.... :eusa_think: ze hebben niet eens de moeite gedaan om het slijpsel van het weg geslepen originele nummer weg te halen ;D

Gelijk ook maar "Magic Camber" bouten er bij besteld omdat dit toch wel erug makkelijk maakt om de camber af te stellen!

Kreeg trouwens ook nog de opmerking dat ik maar eens vrij moet nemen om aan de Volvo te sleutelen : "Je koopt van alles maar je stapelt het alleen maar op! Bouw die zooi nou eens op die Volvo! Dan kan die teringzooi eens weg!"

http://i1193.photobucket.com/albums/aa358/Mr-Cain/Gele%20koni/DSC05012_zpseeb1dee1.jpg
Misschien dat ze toch wel ergens iet wat van gelijk heeft :eusa_whistle: (en dat is eigenlijk nog niet alles...)

Ze heeft wel gelijk  ;D

Ja klopt...maar ik geef (nog) niet toe ;D

MrCain

ZoOo, vandaag eindelijk de gele Koni´s voor en de Intrax veren gemonteerd :eusa_dance:
Alle spulletjes zijn in de loop van tijd (heb er deze keer maar 5 maanden over gedaan :eusa_whistle:) verzameld dus kon vandaag aan de slag!

Vanochtend eerst alles in de koffer geladen:

Paste allemaal in de koffer ;D

Zo stond hij er vanochtend om 11 uur bij:

Ja ik weet het: moet hem wassen maar rijd op het moment veel door de polder en zo ziet hij er dus na 1 dag al uit....is niet tegen te wassen....

Gelijk de Volvo op de brug gezet en aan de voorkant begonnen: voorpoot (gele Koni), stootrubber ("origineel" Volvo/Febi,) veerschotelrubber ("origineel" Volvo/Febi), veerpoorlager ("origineel" Volvo/Febi) en veer (Intrax) nieuw. Harmonica hoes, dikke ring waar het stoot rubber in zit en "helikopter" moer heb ik gerecycled omdat deze gewoon nog in perfecte staat waren.

Origineel en Intrax veer naast elkaar:

Toen had ik zoiets van  :eusa_think:.....Damn, de Intrax is duidelijk wel wat korter...gaat dit toch wel goed komen??

Toch maar doorgezet en de veerpoten opgebouwd en gemonteerd:

Kleurt wel mooi dat geel en rood ;D

Veren zitten niet volledig "aan" lees: je kan de veer iet wat verschuiven als deze uitgeveerd is...maar denk dat dit geen issue moet zijn bij de keuring.

Toen de achterkant:

Deze waren net zo lang alleen de Intrax had minder wikkelingen.

De veren gemonteerd met de ophoog ringen die er al (2 jaar) onder zaten:

Was ff martelen omdat ik alleen de 4 kolombrug tot mijn beschikking had maar is allemaal eigenlijk vlot gegaan!

Eind van de dag om 16:00 stond de Volvo er zo bij:

Stuk mee gereden en best tevreden met het resultaat: het is geen skippybal geworden maar wel duidelijk wat stugger. Wegligging was duidelijk verbeterd en hij is nog niet goed uitgelijnd dus dat beloofd wel wat :eusa_dance:

Al met al weer een productief dagje geweest! En ben wel blij met het eindresultaat => hij staat nu mooi op de wielen en in en uitstappen gaat nog goed ;D En geen rammeltjes en kraakjes meer met sturen: de veerschotels en lagers waren best wel een beetje aan het eind van hun latijn.

Wat me wel opviel was dat de originele schokbrekers (van ´95 en met 270.000km ervaring) nog best wel goed functioneerde => niet lek en nog best goed stug.

Op naar het volgende karwei ;D

MrCain

Citaat van: koen.s op 21-12-2013 18:33:29
Mooi hoor  :eusa_clap:
Staan de koni´s nu op hun zachtste stand?
Hoeveel verlagen de veren?

Koni´s staan (nog) op de fabriek instelling en heb nog niet de moeite genomen om de hart => spatbord afstand te meten want het regent te hard voor Michiel ;D gaat dit wel doen, als het droog is :P

Met de instelling gaat ik in de loop van tijd eens experimenteren ;)

hendrik32

Voor de APK moet de veer goed vastzitten. Je mag de veer niet zomaar kunnen bewegen

MrCain

Citaat van: hendrik32 op 21-12-2013 19:04:51
Voor de APK moet de veer goed vastzitten. Je mag de veer niet zomaar kunnen bewegen

Dacht dat de APK regel zo was (is al weer 8 jaar geleden dat ik keurmeester was...) dat de veer niet los mag zitten en dat is nu niet het geval => als je er hard aan trekt dan zit er wat beweging in aan de onderkant. We zullen het wel zien => volgende week gaat de Volvo voor de keuring.

MrCain

Citaat van: koen.s op 21-12-2013 19:07:26
Hoeveel verlagen de veren?
Ik heb intrax 4cm maar deze hangen niet vrij, als de auto is uitgeveerd.

Ze hangen niet vrij maar als je er hard aan trekt verschuift de veer een beetje aan de onderkant in de veerpoot.

V70geRwin

Mooi resultaat hoor, in het schemer niet heel goed te zien maar het oogt al een stuk beter.
Zijn altijd leuke klussen met al die mooie nieuwe spullen  :eusa_clap:

MrCain

Citaat van: V70geRwin op 21-12-2013 19:32:49
Mooi resultaat hoor, in het schemer niet heel goed te zien maar het oogt al een stuk beter.
Zijn altijd leuke klussen met al die mooie nieuwe spullen  :eusa_clap:

Werkt inderdaad erug fijn ;)

MrCain

Vanochtend was het droog ;D dus de maat tussen hart wiel en rand spatboord gemeten:

Voor de verlaging was deze 37cm voor en 37cm achter. Nu na de verlaging is deze 33cm voor en 33cm => dus precies 4cm omlaag gegaan :eusa_dance:

Zowel niet verlaagd als verlaagd heb ik de 2cm ophoogringen tussen de achterveren: dit omdat na de installatie van de gastank (67liter) de Volvo aardig op zijn kont lag...

Ben zeer content met het resultaat! En nu hopen dat hij niet te veel door gaat zakken achter ;D want vind hem nu echt mooi op zijn wielen staan!

V70geRwin

Citaat van: MrCain op 22-12-2013 11:31:24
Vanochtend was het droog ;D dus de maat tussen hart wiel en rand spatboord gemeten:

Voor de verlaging was deze 37cm voor en 37cm achter. Nu na de verlaging is deze 33cm voor en 33cm => dus precies 4cm omlaag gegaan :eusa_dance:

Zowel niet verlaagd als verlaagd heb ik de 2cm ophoogringen tussen de achterveren: dit omdat na de installatie van de gastank (67liter) de Volvo aardig op zijn kont lag...

Ben zeer content met het resultaat! En nu hopen dat hij niet te veel door gaat zakken achter ;D want vind hem nu echt mooi op zijn wielen staan!

dit vraagt om een daglicht fotoshoot  ;D

MrCain

Citaat van: V70geRwin op 22-12-2013 11:35:06

Ga ik ook doen maar moet hem dan eerst ff wassen denk ik... :eusa_whistle:

V70geRwin

Citaat van: MrCain op 22-12-2013 11:38:20

als je het vuil eraf wast komt hij weer hoger te staan he  :evil:

MrCain

Citaat van: V70geRwin op 22-12-2013 11:40:39
Citaat van: MrCain op 22-12-2013 11:38:20

als je het vuil eraf wast komt hij weer hoger te staan he  :evil:

Die kans is inderdaad aanwezig ;D als je hompen slik onder de Volvo ziet hangen...