Hulp diagnose 850 T5

Gestart door Sandokan, 07-06-2011 11:44:30

Vorige topic - Volgende topic

Sandokan

Ik heb het volgende probleem:

Mijn 850 T5 B5234FT perst de olie uit de motor. Via de olievuldop en peilstok.  :-\

Nu heb ik de carterventilatie vervangen, de verdere slangen end gecontroleerd. Die zijn goed.
Hij rookt niet wit of blauw uit de uitlaat. Ik vind wel aardig wat olie onderaan de intercooler, beetje mag voorkomen toch?
Maar hij gooit er zo veel uit daaronder, dat de halve onderkant van de auto heel vet oogt en is.  :P

En als ik naar een lang stuk rijden de auto stop, komt er allerlei rook onder de auto vandaan! Best veel.
Als ik dan onder de motorkap kijk, komt de rook van de catalysator af. (olie wat er op komt?)

En ik het een compressietest gedaan, cilinder 5 heeft 2 bar minder compressie dan de andere 4!
(is een simpel compressiemeter, is alleen ter indicatie)

Ben zelf bang dat het blok daardoor heel veel onderdruk opbouwd en de olie er uit perst.
Als ik de olievuldop of peilstok er uit trek, word er veel witte rook er uit gebazen.  :'(

De motor draaid verder mooi, en de auto trekt en rijd goed.

thuur

Hoeveel olie zit er in de bovenste IC buis?

Gr ???

Sandokan

Heb net even gekeken,

Zit wel wat olie, niet extreem veel maar d'r kwamen een aantal druppels olie uit toen ik de buis rechtop hield.

En als ik op de turbo kijk, zie ik op het randje waar de IC buis zit ook olie liggen.

Ik begrijp denk ik waar je heen wilt.

Dat de olie via de carterventilatie/olie afscheider, langs de turbo, die het de intercooler in blaast, loopt.
Ik heb mijn BOV na de IC zitten, voor de gasklep. Die was ook al iets zwart van de olie....  :'( :'( :'(

Greetz Sander

francois

kan interdaat dat cilinder 5 de druk op bouwt in het onderblok

grfr

thuur

En van de carterventilatie, heb je ook de retourkanalen in het blok goed bekeken en schoongemaakt?

Gr :eusa_think:

Sandokan

Citaat van: thuur op 07-06-2011 23:00:10
En van de carterventilatie, heb je ook de retourkanalen in het blok goed bekeken en schoongemaakt?

Jazeker, heb de motor eerst goed geflusht. De (oude) olie afscheider gedemonteerd, en de retour kanalen met een bus remreiniger en een staalkabel schoongemaakt. De staalkabel kwam er makkelijk 15-20 cm in de kanalen, en kwam er weer schoon uit. (Heb het forum goed doorgelezen hoe het moest  ;) )

De (nieuwe) olieafscheider gemonteerd, complete set met vlamdover ect. Alleen de een stukje leiding naar de sensor, vlak voor de turbo. Die doorgeblazen en schoon gemaakt.

Daarna wel de olie vervangen+filter. (ivm de remreiniger)

Greetz Sander

mevita

vlamdover eruit halen,
gr mevita

thuur

Citaat van: Sandokan op 08-06-2011 09:18:20
Citaat van: thuur op 07-06-2011 23:00:10

Jazeker, heb de motor eerst goed geflusht. De (oude) olie afscheider gedemonteerd, en de retour kanalen met een bus remreiniger en een staalkabel schoongemaakt. De staalkabel kwam er makkelijk 15-20 cm in de kanalen, en kwam er weer schoon uit. (Heb het forum goed doorgelezen hoe het moest  ;) )

De (nieuwe) olieafscheider gemonteerd, complete set met vlamdover ect. Alleen de een stukje leiding naar de sensor, vlak voor de turbo. Die doorgeblazen en schoon gemaakt.

Daarna wel de olie vervangen+filter. (ivm de remreiniger)

Greetz Sander

Vlamdover op een turbo?

Gr :eusa_eh:

Sandokan

Nu snap ik het niet meer. Heb de onderdelen bij de Volvo dealer gekocht, via kenteken.
Dus er hoort geen vlamdover op een Turbo?

Dat is toch de slang die hier links van de vuldop zit? Daar zit hij toch in?
(even een geleende foto, is geen turbo blok)

)()()sT

Neen, de vlamdover zit bij de gasklep. De slang die jij bedoelt is van de carterventilatie.

thuur

Nee nee, daar hoort geen 'zeefje' in te zitten! :eusa_shifty:

Gr ???

Sandokan

Citaat van: thuur op 08-06-2011 17:19:14
Nee nee, daar hoort geen 'zeefje' in te zitten! :eusa_shifty:

Gr ???

WTF!  :o Ik geloof dat er een paar dingen niet goed zitten bij m'n auto.....

Kan iemand mij vertellen waar de rode cirkels in de tekening zitten aangesloten??
En de slangen in de blauwe cirkel? Zitten die bij elkaar op, op de sensor vlak voor de turbo??

Sandokan

En slang nr 20, die moet toch aan de ene kant op de BOV en de andere kant op het inlaat spruitstuk?
(ik heb er een blockingplate op de turbo zitten)

thuur

14 Naar spruitstuk linksvoor (als je voor de auto staat), en als je die aansluiting niet hebt: 19 naar het kerstboompje, slang 20 (2e post) naar inlaatspruitstuk (aansluiting onder vacuumslang rembekrachtiger).

Het blauw omcirkelde is de PCV nipple, dat is geen sensor maar een doorlaat met een verwarmingselementje. Dikke slang zit op het potje en de dunne zie boven (14 of 19).

Gr ;)

Sandokan

Citaat van: thuur op 08-06-2011 17:51:46
14 Naar spruitstuk linksvoor (als je voor de auto staat), en als je die aansluiting niet hebt: 19 naar het kerstboompje, slang 20 (2e post) naar inlaatspruitstuk (aansluiting onder vacuumslang rembekrachtiger).

Het blauw omcirkelde is de PCV nipple, dat is geen sensor maar een doorlaat met een verwarmingselementje. Dikke slang zit op het potje en de dunne zie boven (14 of 19).

Gr ;)

Thanks!  :)
Ik heb de slang die langs de olievuldop gecontroleerd, en daar zit geen zeefje o.i.d. in. (gelukkig)
Zal die vacuĆ¼m slangen even controleren.

Dan heb ik nog een vraag: de groene en het gele slangetje op de TCV. (tekenig hierboven) Op de TCV staat een gele stip, en een rode met een min streep. Welke moet waar op?

Greetz Sander  :)