Een blauwe N een zwarte N...

Gestart door Miel850, 15-06-2011 22:14:32

Vorige topic - Volgende topic

Miel850

Vandaag de alter 1 eens nader bekeken i.v.m. de olielekkage. Olie gepeild op hetzelfde niveau als een paar dagen geleden. Geen sludge op de stok of onder de dop. De dop gaat ook niet dansen als deze los erop ligt. Geen carterdruk dus. Auto verplaatst en ik zag geen olie op de straat. Nog geen oorzaak gevonden dus.

Wel een behoorlijk tikken vanonder het kleppendeksel bij koude start. Na enkele seconden wordt het getik minder luid. Dit zijn de kleppen? Heb er een filmpje van gemaakt. Eens kijken of ik dat hier gepost krijg.

Ook lijkt de bovenste motorsteun zijn beste tijd te hebben gehad. Het rubber is enigszins gescheurd.

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

grijzev70tdi

Tikken zijn je klepstoters. Hebben ze bijna allemaal. Je kubt voordat je olie gaat verversen een dopje ATF erbij in doen, paar 100 km rijden en nieuwe olie erop. Tikken word dan minder.

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Miel850

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Idem.

CiteerDeze video is privé.

Even je instellingen veranderen?

NinaPaul

Prive video. De mijne had ook erg last van tikken. Heb daarna gewoon elke 7,500km olie en filter vervangen.
Het is nu na koude start nog maar 20 seconden aanwezig (met koude start < 0 graden).

Atf kan je doen, maar niet te veel (~ 0,1l per 5 liter olie) dit vinden je lagers niet leuk.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Miel850

Dat was mijn eerste youtube upload ever. En meteen de mist in. Moment...

Miel850

Pfff, wat een gedoe voor een filmpje. Dit komt wel een andere keer.

Miel850

Instelling van het filmpje een paar posts terug  zijn (als het goed is) aangepast van privé naar openbaar.

Mij viel eerder reeds op dat in het display onder de tellerklokken, naast de tijdweergave er steevast LO staat. Ik kon het in het serviceboekje niet vinden. Hier zou toch het rijbereik moeten staan? Iemand een antwoord misschien?  :)

fpede

Je hebt zo ver ik kan zien enkel de temp. Weergave en geen boordcomputer,... Dat LO wil zeggen dat er geen verbinding is met de temp. Sensor. Deze zit aan de voorbumper achter het rooster aan de bestuurderskant ;)

Miel850

Hmm, zou mijn temperatuurmeter die maar erg langzaam naar zijn plek gaat (foto is gemaakt na 15 km autosnelweg) hier ook mee te maken hebben? Het rode lampje naast de display werkt wel.

Thermostaat/temperatuursensor zijn dus verdacht?

fpede

zijn verschillende sensors,... zoals ik al zei, de temperatuursensor voor de buitentemperatuur zit achter de bumper,
de temperatuursensor van koelwater zit bij de thermostaat.  het een heeft niets met het ander te maken.

bij een defecte thermostaat komt de meter idd niet op zijn 3 uur te staan.  ;)

)()()sT

Citaat van: Miel850 op 18-02-2013 08:16:56
Hmm, zou mijn temperatuurmeter die maar erg langzaam naar zijn plek gaat (foto is gemaakt na 15 km autosnelweg) hier ook mee te maken hebben? Het rode lampje naast de display werkt wel.

Thermostaat/temperatuursensor zijn dus verdacht?

Inderdaad, of je thermostaat ie kaduuk, of je temp.sensor. Handigste is om beide te vervangen.

Jij hebt nu een alter 1 met het oudere type klepstoters, die tikken heel luid. Mijn 850 heeft ze ook nog en daar tikken ze ook de eerste 5-10 minuten (soms na 50 km. nog ::)). Niet druk om maken, hoort erbij.  :D

Miel850

Kijk aan, dat is alweer een geruststelling.

Dank u  ;)

Miel850

Vandaag recht op een halve dag verlof en dus gebruik gemaakt van de gelegenheid en een (bliksem)bezoek aan Thuur gebracht. Ik wilde de alter I even laten inspecteren en wat kleine dingetjes laten verhelpen. Zo zijn vandaag een nieuwe uitlaatbeugel en bovenste motorsteun gemonteerd.

De olielekkage lijkt mee te vallen, maar hebben we in de korte tijd nog niet kunnen vaststellen. Mogelijk een nokkenaskeerring (hopelijk geen krukaskeerring).

Binnenkort een nieuwe afspraak voor de thermostaat en temp.sensor en een klein beurtje.