Uitschakelen passagiers airbag

Gestart door Hen3, 26-05-2004 13:26:39

Vorige topic - Volgende topic

Hen3

Ik heb vandaag de beslissing genomen om m'n 850 Estate om te ruilen voor een V70 TDI (Classic uiteraard....). Ben er zeer content mee en kan niet wachten tot ik 'm heb..

Ik heb echter een vraag die jullie misschien wel kunnen beantwoorden (zoeken leverde niks op). Over een aantal maanden krijgen we er weer een kleine bij en zal de maxi-cosi weer gebruikt gaan worden. Vanwege de passagiers-airbag mag deze echter niet op de voorstoel staan. Is er een mogelijkheid om deze airbag (tijdelijk) uit te schakelen?

Hen3

s©ub@

ja; dat is mogelijk...

door de afdekplaat te verwijderen (of misschien zelfs wel alleen het dashboardkastje of het plasticplaatje aan de deurkant van je dashboard) kun je de stekker loskoppelen van de airbag.

let wel ff op dat de wagen dan minimaal 5 minuten zonder stroom moet staan voor dat je dat doet, anders heb je kans dat je *PLOF* hoort en de wagen wit is van binnen :-\ (nee geen ervaring hiermee)

de stekker van de airbag is oranje (net als de kabels) voor herkenningsdoeleinden zo gemaakt... mijn ervaring is als je de stekker loskoppelt je ook geen waarschuwingslampje daarna krijgt dat die airbag niet is ingeschakeld

succes
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Hen3

het risico dat hij ploft wil ik natuurlijk niet lopen.... :-\

Nu hoor ik wel eens dat het losnemen van de stekker van een airbag ook gevolgen kan hebben voor andere veiligheidsvoorzieningen, zoals de gordelspanners. Daar is hier geen sprake van?

Zou het bv mogelijk zijn er een schakelaar tussen te plaatsen (nee, niet om 'm op commando af te laten gaan  :D) om hem zo gemakkelijk in of uit te schakelen? Bij sommige auto's zie je zo'n schakelaar.

Hen3

s©ub@

ok...

ff hardop denken; waarom een schakelaar?
als je een ongeluk krijgt en de airbag ploft kost je tig honderden eurie; nieuw bovendek, nieuwe airbag etc... dus daarom koppel ik ze meestal los. nadelige gevolgen op andere werkende veiligheids middelen in de wagen zijn er niet; omgekeerd wel -> geen gordel is geen airbag...

anders rij ff langs de dealer en zeg dat je een kinderzitje wilt monteren op de voorstoel; hij zal dan de stekker wel lospluggen gok ik zo...

Hen3

Citaat van: s©ub@ op 26-05-2004 14:33:08
waarom een schakelaar?
als je een ongeluk krijgt en de airbag ploft kost je tig honderden eurie; nieuw bovendek, nieuwe airbag etc... dus daarom koppel ik ze meestal los.

Ik ben nogal zuinig op mijn vrouw... als we een ongeluk krijgen en een airbag had verwondingen kunnen voorkomen (of erger) voel ik me daar op z'n zachts gezegd natuurlijk niet lekker bij  :'(

geen gordel is geen airbag...
Is dat zo? Is de airbag uitgeschakeld als de gordel niet wordt gebruikt?

Reitse

ALs je geen gordel draagt werkt je airbag nog wel, alleen heb je er dan meer last van dan profijt...

Derks

Citaat van: Reitse op 26-05-2004 16:53:20
ALs je geen gordel draagt werkt je airbag nog wel, alleen heb je er dan meer last van dan profijt...

Is dat zo???, die kende ik niet.

Maar er zou bij mij toch veel moeten gebeuren, wil ik een extra veiligheids maatregel van de auto uitschakelen.
mijn motto, als de bags ploffen dan heb je toch al lekker veel schade van de impact, dan kunnen die paar euro er ook nog wel bij. Nu is die van mij voll casco verzekerd dus dan maakt het helemaal niets meer uit.

Maar een systeem met een verklikker in de stoel zou wel handig zijn, dwz dat de bags weten of er iemand op de rechter stoel zit, zoniet dan gaat tie niet af.

Maar wat een hoop gedoe, zet dat kind toch lekker achterin.

gr Derks

denkweb

Citaat van: Derks op 26-05-2004 22:59:30

mijn motto, als de bags ploffen dan heb je toch al lekker veel schade van de impact, dan kunnen die paar euro er ook nog wel bij.

Das niet helemaal waar... met behulp van een simpel winkelkarretje en een flinke aanloop kan ik je airbags al af laten gaan (dan heb ik trouwens wel slechte zin hoor  ;D ). De aanrijding hoeft niet zo heel hard te gaan... Omgekeerd kan ook je hele auto total loss zijn en de airbags niet zijn afgegaan, er moet immers sprake zijn van een FRONTALE aanrijding.

Hen3

Citaat van: Derks op 26-05-2004 22:59:30
Maar er zou bij mij toch veel moeten gebeuren, wil ik een extra veiligheids maatregel van de auto uitschakelen.
Precies de reden dat ik het simpelweg losnemen van de stekker niet echt zie zitten!

Citeer
Maar wat een hoop gedoe, zet dat kind toch lekker achterin.
't Is toch wel errug praktisch om bij je kind te kunnen komen als 'ie bijvoorbeeld z'n speen kwijt is... hoewel dat onder het rijden natuurlijk eigenlijk ook niet veilig is  :-\

Hen3

s©ub@

Hen3

Citaat van: s©ub@ op 27-05-2004 09:47:35
duct tape?

Over de airbag of over het mondje?

s©ub@

;D over de speen en het mondje ;)

... toch maar ff langs de dealer hendri om te kijken wat die adviseren...

hunter2

is wel uitsckakelaar met een dummy lees weerstand op kabel is orgineel volvo onderdeel
HUNTER PARTS

Edwin

Zouden de zij-airbags nog kwaad kunnen?

anders rij ff langs de dealer en zeg dat je een kinderzitje wilt monteren op de voorstoel; hij zal dan de stekker wel lospluggen gok ik zo...

Dat denk ik niet S©ub@, er stond en staat in de folders niet voor niets bij de optie tweede airbag dat indien deze gemoneteerd/bijbesteld wordt het NIET meer mogelijk is een kinderzitje voor te plaatsen. En dan heb ik het nog niet eens over aansprakelijkheid bij een ongeval indien de dealer hem loskoppelt, ik denk niet dat er ook maar één officiële dealer is die dit aandurft. ???

Citaat van: Hen3 op 27-05-2004 08:49:17
't Is toch wel errug praktisch om bij je kind te kunnen komen als 'ie bijvoorbeeld z'n speen kwijt is...
Hen3

@ Hen3 weleens van een speenkettinkje gehoord?  ;) Ligt de speen nooit meer dan 15 cm v/h kind verwijderd. (ja ik heb er ervaring mee ;D)

gr. Edwin.  8)

s©ub@

airbag los kan; maar dan blijft het srs lampje wel branden... zal vanavond ff foto's op mijn server zitten hoe het een en ander eruit ziet onder de afdekkap... (nee; je wilt NIET weten hoe ik mijn pinksterzondag ben doorgekomen ;) )

zal rond een uur of 11 ofzo worden